- Brian Skrevet 10. juni 2022 #1 Skrevet 10. juni 2022 (endret) Som jeg nylig skrev i en annen krenketråd - hvis man ikke finner noen gode grunner til å føle seg krenket, må man jo finne en grunn. Med den faretruende tittelen "Jeg fikk en vond følelse" starter NRK en artikkel om hvordan dette skiltet på toalettene i Nasjonalmuseet skapte reaksjoner blant besøkende som tydeligvis følte seg krenket: Quote På doene til det nye Nasjonalmuseet har renholdsleverandøren ISS hengt opp skilt man kan trykke på hvis det er behov for renhold. På skiltene kan man også se en figur av en brun mann som skal illustrere en renholder. Alle skiltene på museet viser den samme figuren. Det har skapt reaksjoner. [...] Evita de Leon mener at ISS og Nasjonalmuseet har sovet i timen. – «Trykk på en brun mann og få service» forteller bildet oss. Det minner om en vond tid i historien, og dessverre er det slik at etterdønningene av kolonitiden fortsatt eksisterer. FN har blant annet satt fokus på dette. Hjelpe meg; når en uskyldig tegning på toalettet til et museum får krenkede mennesker til å blande inn kolonitiden og FN, kan man jammen spørre seg: Hva er det som holder på å skje med verden? Og hva blir det neste? Krav om at Donald Duck må være en kjønnsnøytral and fordi noen føler seg krenket av Donald-bladet ...? For min del er jeg mer opptatt av den stygge arkitekturen i Nasjonalmuseum-bunkeren man har bygget, og den høye billettprisen som gjør museet til et av landets dyreste - enn av en liten tegning, men det er sikkert meg det er noe i veien med, i en tid der det er på moten å føle seg mest mulig krenket av de minste ting. Endret 10. juni 2022 av - Brian 22 1
PaperFlower Skrevet 10. juni 2022 #2 Skrevet 10. juni 2022 Jeg tenker at uansett så hadde noen blitt krenket her. Hadde det vært en kvinnelig karakter, uansett hudfarge, hadde det blitt feil fordi det "ikke bare er kvinner som jobber som renholdere mer". Og hadde det vært en hvit mann, hadde det vært feil fordi det "ikke viser mangfold". Jeg er så jævlig lei alle som blir krenket over sånne ting som det absolutt ikke finnes en eneste vondt tanke bak. Gå hjem og grin da vel. 35 1 5
Sølvrosen Skrevet 10. juni 2022 #4 Skrevet 10. juni 2022 Jeg er enig i at dette kan være problematisk. Det var en god tanke, og flere steder burde hatt en slik knapp, men det kan tolkes veldig feil. En bedre løsning ville vært å ha bilde av en bøtte og kost, eller tilsvarende. Det ville fått frem budskapet bedre, siden bøtte og kost er ting man forbinder med vasking. 13 2 1
Drizzt Skrevet 10. juni 2022 #5 Skrevet 10. juni 2022 (endret) Det er bare å trekke opp skuldrene og gå videre. Man skal på liv og død føle seg krenket for alt mulig. Jeg blir krenket av at andre blir krenket for alt mulig. Så hva gjør vi? P.S. At mørke menn er i lønnet jobb er henvisning til kolonitiden og slaveriet? Facepalm. Endret 10. juni 2022 av Drizzt 11 2
sys64738 Skrevet 10. juni 2022 #6 Skrevet 10. juni 2022 Fullstendig gale-matias! Tipper de hadde begynt å sutre om Sjaman Durek hadde blitt konge i Norge også!!!
CAPS LOCK Skrevet 10. juni 2022 #7 Skrevet 10. juni 2022 PaperFlower skrev (3 timer siden): Jeg er så jævlig lei alle som blir krenket over sånne ting som det absolutt ikke finnes en eneste vondt tanke bak. Gå hjem og grin da vel.
Luckiness Skrevet 10. juni 2022 #8 Skrevet 10. juni 2022 Det var jo også noe å bli krenket av…enig med bruker over som foreslår at bildet kunne vært av en kost e.l. Men uansett forstår jeg ikke hvorfor krenkelse/rasismekortet skal trekkes frem her. Skal det være likestilling her i landet så må en tåle at en mørkhudet mann er avbildet på det skiltet. For like mange med mørk og lys hud kan jobbe innenfor renhold. Så føler at enkelte assosierer det bildet med krenkelse med vilje. At alt tas med vilje i verste mening. Og hvis en automatisk skulle assosiere dette med krenkelse eller rasisme så sier det gjerne mer om den personen siden de ikke klarer å løsrive seg fra å ha slike meninger… 5 2
Klossmajor Skrevet 11. juni 2022 #9 Skrevet 11. juni 2022 (endret) Evita de Leons argumentasjon kan være av relevans i andre deler av verden. Her i Norge blir hennes assosiasjon mellom en brun mann og kolonitiden irrelevant. Endret 11. juni 2022 av Klossmajor 7
17.11 Skrevet 11. juni 2022 #10 Skrevet 11. juni 2022 Jeg syns det er rarere at ISS ikke så dette komme, enn at noen har blitt krenket. 1
Gjest Velvia Skrevet 11. juni 2022 #11 Skrevet 11. juni 2022 (endret) 20 minutter siden, Klossmajor said: Evita de Leons argumentasjon kan være av relevans i andre deler av verden. Her i Norge hennes assosiasjon mellom en brun mann og kolonitiden irrelevant. Vet ikke helt det...konsernledelsen i ISS er blendahvit og av 11 personer er det 2 kvinner. De som er ute og driver med renhold er vel stort sett mennesker som må arbeide i et rasende tempo og ikke som får utbetalt èn krone mer enn det minste tarifflønnn garanterer om det i det hele tatt eksisterer en tariff. Som hr-sjefen selv sier så har de medarbeidere fra 126 nasjoner. Det gir jo et visst inntrykk. Endret 11. juni 2022 av Velvia
Klossmajor Skrevet 11. juni 2022 #12 Skrevet 11. juni 2022 Velvia skrev (7 minutter siden): Vet ikke helt det...konsernledelsen i ISS er blendahvit og av 11 personer er det 2 kvinner. De som er ute og driver med renhold er vel stort sett mennesker som må arbeide i et rasende tempo og ikke som får utbetalt èn krone mer enn det minste tarifflønnn garanterer om det i det hele tatt eksisterer en tariff. Som hr-sjefen selv sier så har de medarbeidere fra 126 nasjoner. Det gir jo et visst inntrykk. Under kolonitiden var det knapt en person i Norge fra områdene kolonisert av europeiske kolonimakter. Hvordan rasetilhørigheten fordeler seg utover arbeidsstokken hos ISS har fint lite med kolonitiden å gjøre. Hva du beskriver er situasjonen i den bedriften nå i dag. En situasjon som har oppstått som følge av innvandring de siste par generasjonene. Jeg kan ikke se relevansen av å trekke linjene til kolonitiden. Her er det snakk om innvandrere som selv har påtatt seg jobber som tidligere var dominert av innfødte nordmenn. 7 1
Gjest Villfisker Skrevet 11. juni 2022 #13 Skrevet 11. juni 2022 (endret) Dette er så dumt, at det ikke fortjener en respons engang. Endret 11. juni 2022 av Villfisker
Jr.Garcon Skrevet 11. juni 2022 #14 Skrevet 11. juni 2022 Når de vet hvordan samfunnet har blitt, så syns jeg det er rart at de ikke brukte en variasjon av figurer på de knappene. Men når lille høvding rundstykker brått er rasistiske og må endres, så er det kanskje tryggest med en blank knapp uten figurer 😅
kar90 Skrevet 11. juni 2022 #15 Skrevet 11. juni 2022 Typisk for tiden vi lever i. De egentlige rasistene som legger merke til sånt, prosjiserer sin egen rasisme på alle andre og forsøker å fremstille det som problematisk. Samme gjelder forøvrig og disse nyfeministene, som er høyst sexistiske men prosjiserer det over på alle andre. 6
Lille Olly Skrevet 11. juni 2022 #16 Skrevet 11. juni 2022 Jeg kan se hvorfor dette oppfattes feil. Det minner veldig om den rasistiske "rengjøreren fra Somaliergata"-stereotypien. Det hadde vært bedre hvis museet hadde hatt forskjellige figurer på de forskjellige skiltene, eller bare en nøytral figur. 1
AnonaymBruker Skrevet 11. juni 2022 #17 Skrevet 11. juni 2022 Slutt å bli så krenket over at folk blir krenket!
Gjest Made4u Skrevet 11. juni 2022 #18 Skrevet 11. juni 2022 Toskeskap, er for mye toskeskap i media. Verst er homo-lobby'en som pusher homoseksuelle og homoseksualitet inn i media. Er ikke en dag uten at nettavisene promoterer en homse eller ei lespe i media, man ser dem i alle medier hver eneste dag og de overeksponeres uten sidestyrke. Dernest deler deler feminister og folk som skal ha oss til å tro at rasisme er noen stort problem her i landet andreplassen. Miljøbevegelser følger hakk i hel... Man får pushet toskete "nyheter" hver eneste dag, og ting blåses opp og tas helt ut av enhver proporsjon hva gjelder disse nevnte emnene. Jeg er møkk lei, spesielt av hvordan media pusher homoseksualitet og transseksualitet på oss, det er hver eneste dag og det er jo helt bevisst. Er en ikke nyhet og noe av intet verdi, det dem blåser opp i denne saken her. Men jeg er ikke overrasket, det sitter forstyrrede mennesker bak hos alle disse gruppene som ringer til media og lager sak for den minste lille ting de kan få oppmerksomhet for.
Charlie Amberson Skrevet 11. juni 2022 #19 Skrevet 11. juni 2022 Kanskje er skiltene laget av en brun mann som ville få folk til å tenke at innvandrer gjør mye bra for landet? 2 1
Frottis Skrevet 11. juni 2022 #20 Skrevet 11. juni 2022 Jeg er enig i at det var merkelig og upassende med en mørk mann på tegningen, når man nesten alltid har hvit hudfarge på mennesketegninger her i Norge. Og det går an å si ifra at noe er galt, uten at man er «krenket». Det er dere FrP-dustehodene som roper krenket-ordet ut hver gang. Jeg er ikke krenket, jeg sier bare i fra om ting jeg synes er galt. Krenket kan dere være selv!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå