Gå til innhold

Flere som tester trening i henhold til menstruasjonssyklus?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har nettopp begynt med dette  og selv om det er forsket ytterst lite på så er min erfaring at det stemmer så enormt på meg!

https://www.floliving.com/workout-routine/

Jeg har enormt lite energi uka før mensen og har alltid så dårlig samvittighet for at jeg ikke orker kardio, men dette gir så mening! Nå er jeg i follicular phase og har trent hver bidige dag denne uka, full av futt og motivasjon!

Flere som har testet dette, eller vurderer det? Vært spennende å høre om dette kun er placebo 🙃

Anonymkode: a3693...673

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tror det er viktig! Veldig bra at det begynner å bli fokus på syklus sin innvirkning. 

Anonymkode: a3b62...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sliter med sånn extrem pms greie, jeg har seriøst ingen energi i en 8-10 dager før mensen, det er så ille at da jeg likevel forsøkte å presse meg så besvimte jeg, da jeg kom til meg selv igjen så ble jeg kjørt hjem og sov i nesten 12 timer. 

Anonymkode: 5b1a7...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Tror det er viktig! Veldig bra at det begynner å bli fokus på syklus sin innvirkning. 

Anonymkode: a3b62...b11

Ja, veldig enig! Synes det er fint å utnytte de periodene jeg faktisk har energi og kunne ta det litt med ro de andre.

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg sliter med sånn extrem pms greie, jeg har seriøst ingen energi i en 8-10 dager før mensen, det er så ille at da jeg likevel forsøkte å presse meg så besvimte jeg, da jeg kom til meg selv igjen så ble jeg kjørt hjem og sov i nesten 12 timer. 

Ikke sant! Jeg kommer til å fortsette med trening de ukene hvor jeg er slapp, men det er fint å vite at det faktisk er en naturlig brems og at jeg ikke trenger å forvente fremgang i uka før og under mens, og heller kan fokusere på andre øvelser enn feks intervall. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.6.2022 den 17.43):

Ja, veldig enig! Synes det er fint å utnytte de periodene jeg faktisk har energi og kunne ta det litt med ro de andre.

Ikke sant! Jeg kommer til å fortsette med trening de ukene hvor jeg er slapp, men det er fint å vite at det faktisk er en naturlig brems og at jeg ikke trenger å forvente fremgang i uka før og under mens, og heller kan fokusere på andre øvelser enn feks intervall. 

Ja, godt å få vite at vi er flere og at det er en forklaring på hvorfor formen min plutselig er 1/3 av hva den vanligvis er, det er jo helt syk hvor fort sliten og ødelagt jeg blir de dagene. Likevel leit at vi er flere som opplever dette, ønsker ikke denne dritten på noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Merker dette i arbeidssammenheng også jeg. Tungt å gå på jobb, stå opp tidlig, orker ikke overtid osv. Klarer også å gi mye mindre på trening. 

Anonymkode: 4cc98...311

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei. Tar ikke hensyn til menstruasjonssyklus når jeg trener. Har både PMS og tidvis vonde menser, men holder meg til de øktene jeg har satt opp i disse ukene. Dersom jeg var eliteutøver så hadde det gjerne hatt mer å si, men jeg er mosjonist, og dersom jeg skulle la alle vondter, følelser og stress vært en unnskyldning for å droppe, så hadde jeg jo aldri klart å trene regelmessig. 

Når man trener regelmessig så er man uansett så sterk i kroppen at treningen ikke påvirkes av slikt skurr. 

Anonymkode: 72fe3...591

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Tar ikke hensyn til menstruasjonssyklus når jeg trener. Har både PMS og tidvis vonde menser, men holder meg til de øktene jeg har satt opp i disse ukene. Dersom jeg var eliteutøver så hadde det gjerne hatt mer å si, men jeg er mosjonist, og dersom jeg skulle la alle vondter, følelser og stress vært en unnskyldning for å droppe, så hadde jeg jo aldri klart å trene regelmessig. 

Når man trener regelmessig så er man uansett så sterk i kroppen at treningen ikke påvirkes av slikt skurr. 

Jeg prøvde å trene som vanlig under en dag med sånn PMS, det var da jeg kjente at det gikk over stokk og stein, og jeg besvimte rett i bakken. Så det er bra at du kan fortsette og presse deg gjennom det, men jeg var fysisk tom for energien. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.6.2022 den 19.45):

Det handler ikke om å droppe treningen, men å tilpasse den til syklus. Jeg synes det er veldig fint å vite at grunnen til at jeg ikke presterer like godt en uke kan være pga syklus.

Det meste jeg har lest om dette fokuserer på prestasjon 2 uker etter mens og vedlikehold under pms og menstruasjon, og har gjort at jeg ikke blir så demotivert når jeg ikke merker fremgang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...