AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #1 Skrevet 10. juni 2022 på lønnsslippen min fra desember i fjor står det «feriepengegrunnlag» 340.000. fikk utbetalt 13.000 i feriepenger nå..feriepengene er 12% hos min arbeidsgiver. Finner ikke noe klart svar på nett- men jeg trodde at feriepengegrunnlaget er da som på min lønnsslipp, brutto lønn (før skatt) og utbetalt deretter? da burde jeg jo fått rundt 36.000 i feriepenger, eller?? leste på nett at ikke det trekkes skatt av feriepenger når det betales ut, siden jeg har forskuddstrekk også.. Anonymkode: 8d795...b4e
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #2 Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): på lønnsslippen min fra desember i fjor står det «feriepengegrunnlag» 340.000. fikk utbetalt 13.000 i feriepenger nå..feriepengene er 12% hos min arbeidsgiver. Finner ikke noe klart svar på nett- men jeg trodde at feriepengegrunnlaget er da som på min lønnsslipp, brutto lønn (før skatt) og utbetalt deretter? da burde jeg jo fått rundt 36.000 i feriepenger, eller?? leste på nett at ikke det trekkes skatt av feriepenger når det betales ut, siden jeg har forskuddstrekk også.. Anonymkode: 8d795...b4e Har du sett på lønnsslippen for juni? De fleste arbeidsgivere trekker for årets ferie i juni, dette trekkes da fra feriepengene. De fleste går godt i pluss på dette slik at de får mer utbetalt enn vanlig, men hvis du ikke har opptjent fulle feriepenger fra året før (for eksempel hvis du kun jobbet deler av året), vil du gå i minus - dvs at trekket for feriedager blir høyere enn opptjente feriepenger. Anonymkode: cc8db...225
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #3 Skrevet 10. juni 2022 Ser jeg var litt upresis da jeg skrev «trekkes fra feriepengene». Det som skjer, hvis man har fem ukers ferie, er at dette trekkes fra junilønna. Dvs at man ikke får vanlig lønn i juni, kun feriepenger. Men siden det ikke er fem uker i juni, blir ferietrekket større enn junilønna, dvs at det trekkes litt fra de opptjente feriepengene også. Anonymkode: cc8db...225 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #4 Skrevet 10. juni 2022 Hør med arbeidsgiver. Hørtes veldig rart ut at du bare har fått 13.000. Anonymkode: 7d8b3...732
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #5 Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ser jeg var litt upresis da jeg skrev «trekkes fra feriepengene». Det som skjer, hvis man har fem ukers ferie, er at dette trekkes fra junilønna. Dvs at man ikke får vanlig lønn i juni, kun feriepenger. Men siden det ikke er fem uker i juni, blir ferietrekket større enn junilønna, dvs at det trekkes litt fra de opptjente feriepengene også. Anonymkode: cc8db...225 Men en ukes lønn er jo ikke 20K for TS... Anonymkode: 7d8b3...732
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #6 Skrevet 10. juni 2022 Feriepenger er: juni-lønn + 12% av feriepengegrunnlaget - 5 ukers ferie Anonymkode: 95513...432 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #7 Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Men en ukes lønn er jo ikke 20K for TS... Anonymkode: 7d8b3...732 Med et feriepengegrunnlag på 340k har TS enten en lavtlønnsjobb/jobber deltid, eller hen var ikke ansatt hos denne arbeidsgiveren hele 2021. Siden TS bare fikk utbetalt 13k i juni, mistenker jeg det siste. Hvis TS er i er i lavtlønnsyrke/jobber deltid, men jobbet for denne arbeidsgiveren i hele 2021, hadde nok TS fått mer utbetalt. Men svaret ligger nok på lønnsslippen, som TS må se på. Anonymkode: cc8db...225 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #8 Skrevet 11. juni 2022 Jeg byttet jobb i august i fjor, så fikk i september utbetalt feriepenger for 2021 minus skatt hos forrige arbeidsgiver. Feriepengegrunnlaget i ny jobb (aug-des) ble 225 000,- Jeg fikk nå utbetalt ca 17 tusen i feriepenger mot normalt ca 32 tusen i vanlig lønn. Regnestykket er normal lønn (brutto) pluss feriepenger for fjoråret og minus 25 dagers ferie. En arbeidsmåned består gjennomsnittlig av 22 arbeidsdager så tre dagslønner i tillegg trekkes fra. Mitt regnestykke ble da: Månedslønn: 47 000,- Feriepenger 12% : 26 900,- Feriedager (trekkes fra) 54 200,- minus diverse trekk; fagforening, forsikring, ekstra skatt etc. Utbetalt: 17 750,- Har feriepenger fra tidligere arb.giver på kto, men ble mindre å rutte med i ferien enn «normalt». Anonymkode: ff233...899
Whistler Skrevet 11. juni 2022 #9 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): på lønnsslippen min fra desember i fjor står det «feriepengegrunnlag» 340.000. fikk utbetalt 13.000 i feriepenger nå..feriepengene er 12% hos min arbeidsgiver. Finner ikke noe klart svar på nett- men jeg trodde at feriepengegrunnlaget er da som på min lønnsslipp, brutto lønn (før skatt) og utbetalt deretter? da burde jeg jo fått rundt 36.000 i feriepenger, eller?? leste på nett at ikke det trekkes skatt av feriepenger når det betales ut, siden jeg har forskuddstrekk også.. Anonymkode: 8d795...b4e Kan det tenkes at spørsmålet ditt er litt upresist? Var hele juniutbetalingen din 13000,-?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå