AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #1 Skrevet 10. juni 2022 Vi har en baby på 6 uker og fikk idag spørsmål om prevensjon på 6 ukers kontrollen. Jeg har aldri tatt opp eller snakket med fastlege om prevensjon, dette har jeg brukt gynokolog til. Jeg har PCOS med insulinresistens og gikk på metformin i 3 år før førstemann. Har ikke cyster, men hormontrøbbel. Noen som har erfaring med PCOS og prevensjon hvis man ønsker relativt 2 tette ? Eller evt erfaring uten prevensjon? Hvor lang tid tok det ? Hvor lang tid tok det før du fikk tilbake mensen og eggløsning etter første fødsel? For min del tok det 3 år bare å stabilisere perioden, finne eggløsning ( den er ustabil) og få hjelp av gynokolog hele veien. Dette etter at jeg sluttet på prevensjon. Kjenner at det å begynne med prevensjon og stappe i seg hormoner ligger langt inne. Anonymkode: c1fa2...b52
Gjest bienvilleparish Skrevet 10. juni 2022 #2 Skrevet 10. juni 2022 Kanskje ikke helt svar på det du spør om. Etter første fikk jeg igjen mensen 1 år etter fødsel. Gikk da ikke på noe prevensjon, men ammet så kan vel ha noe å si. Når jeg sluttet på p piller for å prøve på nr 2 mange år senere gikk det 3 mnd før jeg ble gravid. Hadde 1 mensen i løpet av den tida. Har pcos med cyster og hormonforstyrrelser med sjeldne menstruasjoner.
Amatariel Skrevet 10. juni 2022 #3 Skrevet 10. juni 2022 PCOS her også, og det var helt uaktuelt for meg å begynne på hormonprevensjon igjen etter at jeg fikk barn. Ble utrolig lei av lange og ustabile sykluser ved prøvingen første gang. Visste jeg ville ha flere barn, men ikke så gira på to tette slik som kanskje du er da. Men valgte å sette inn kobberspiral, og det var jeg utrolig fornøyd med! Den fungerte helt utmerket, og da jeg tok den ut noen år senere så ble jeg gravid i pp3. Gjentok det samme på neste runde meg barn igjen, og ble den gang gravid i pp2. Nå opplevde jeg riktignok en del aborter i all denne prøvingen også da, så til sammen har jeg prøvd mer enn jeg fremstiller her nå, men poenget er likevel at syklusen var mye mer stabil ettersom jeg var rett i syklus da kobberspiralen ble tatt ut. MEN skal sies at ca. 6 måneder før vi ønsket å prøve så startet jeg opp på metformin igjen. Men hvis dere har lyst på to tette så vil jeg kanskje ikke anbefale å bruke tid og penger på spiral, sånn egentlig. Jeg hadde helt klart da bare gått for kondom som prevensjonsmiddel da altså. Joda, kanskje kjedelig å bruke det, men hvis det bare er snakk om noen måneder før dere vil prøve igjen så er det veldig enkelt og greit. Er i alle fall mye mer kjedelig å bruke tid/energi på å komme i syklus igjen etter f.eks minipillen.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #4 Skrevet 10. juni 2022 Amatariel skrev (3 minutter siden): PCOS her også, og det var helt uaktuelt for meg å begynne på hormonprevensjon igjen etter at jeg fikk barn. Ble utrolig lei av lange og ustabile sykluser ved prøvingen første gang. Visste jeg ville ha flere barn, men ikke så gira på to tette slik som kanskje du er da. Men valgte å sette inn kobberspiral, og det var jeg utrolig fornøyd med! Den fungerte helt utmerket, og da jeg tok den ut noen år senere så ble jeg gravid i pp3. Gjentok det samme på neste runde meg barn igjen, og ble den gang gravid i pp2. Nå opplevde jeg riktignok en del aborter i all denne prøvingen også da, så til sammen har jeg prøvd mer enn jeg fremstiller her nå, men poenget er likevel at syklusen var mye mer stabil ettersom jeg var rett i syklus da kobberspiralen ble tatt ut. MEN skal sies at ca. 6 måneder før vi ønsket å prøve så startet jeg opp på metformin igjen. Men hvis dere har lyst på to tette så vil jeg kanskje ikke anbefale å bruke tid og penger på spiral, sånn egentlig. Jeg hadde helt klart da bare gått for kondom som prevensjonsmiddel da altså. Joda, kanskje kjedelig å bruke det, men hvis det bare er snakk om noen måneder før dere vil prøve igjen så er det veldig enkelt og greit. Er i alle fall mye mer kjedelig å bruke tid/energi på å komme i syklus igjen etter f.eks minipillen. Ts her: Oi, takk for informativt innlegg 🙂 Om vi kunne velge, så er vel 2 år passe.. men for min del.. blir jeg bare glad jeg blir gravid igjen innenfor 1-4 år.. eller senere også. Brukte så lang tid på å forstå syklusen min før graviditet, at hormonell prevensjon er uaktuelt. bare vanskelig å vite og ikke alle gynokologer som kan dette feltet heller. Fastlegen er udugelig på PCOS, han er mest opptatt av vekt. Anonymkode: c1fa2...b52
Sofakona Skrevet 10. juni 2022 #5 Skrevet 10. juni 2022 Pcos...jeg begynte på P ring etter nr 1, når vi begynte på nr 2 gikk jeg på letzerol i 1 år før jeg ble gravid
Amatariel Skrevet 10. juni 2022 #6 Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): bare vanskelig å vite og ikke alle gynokologer som kan dette feltet heller. Fastlegen er udugelig på PCOS, han er mest opptatt av vekt. Ja fastleger er udugelige. Min henviste meg til gynekolog, så er der jeg har fått all hjelp. Veldig fornøyd! (Medicus). Har fått god oppfølging, og alt jeg har bedt om (metformin, og på siste barn nå letrozol i tillegg).
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #7 Skrevet 10. juni 2022 Jeg fikk stabil mens igjen etter bare 8-9 uker. Vi ønsket oss tette barn (ca 2 år mellom) så det var ikke aktuelt å klusse til noe med hormonprevensjon for så pass kort tid. Vi gikk for kondom og syntes det fungerte bra. Begynte prøving da første var ett år og det er 2 år 2 måneder mellom dem. Anonymkode: bf025...8ce
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #8 Skrevet 10. juni 2022 PCOS her. Jeg har aldri i mitt liv hatt regelmessig menstruasjon, faktisk sjeldent fått mens uten å ta medikamenter. Tok metformin, provera og letrozol for å bli gravid. 1 år siden fødsel. Etter fødsel så fikk jeg mens etter 10mnd, ca. da jeg sluttet å amme (eller ungen sluttet å ville die). Etter det har jeg hatt småblødninger med ujevne mellomrom, så noe er endret etter svangerskapet. Jeg har tatt ganske høy dose D-vitamin siste halvåret, lurer på om det er derfor det plutselig skjer noe av seg selv. Før fikk jeg nada uten provera. Som prevensjon bare hopper vi av i svingen😅 Har ennå ikke bestemt oss for om/når vi vil ha nestemann. Planen min er egentlig å gå litt ned i vekt, trene meg opp og bli sterk, samt fortsette å ta D-vitamin og metformin. Og se om jeg ikke trenger letrozol denne gangen🙈 Anonymkode: dbab3...726
Kicki_90 Skrevet 10. juni 2022 #9 Skrevet 10. juni 2022 Jeg hadde pcos med cyster og hormonforstyrrelser før første graviditeten. Fikk stabil syklus med metformin, det tok litt tid (6mnd ca) men det fungerte bra. Hadde da sluttet på prevensjon 3 år tidligere. Begynte på cerazette 6 uker etter fødsel siden vi ikke visste om vi ønsket flere barn. Sluttet når frøkna var 14 mnd, begynte da på metformin, etter eget ønske. Startet prøvingen først 3 mnd senere pga celleforandringer som måtte kontrolleres et par ganger. Men hadde stabil syklus med en gang jeg sluttet på cerazette, 32 dager og lillesøster satt på første prøverunde. Det kom litt overraskende da det tok 4 år og 4 svangerskap før største ble født. Men, cystene mine var borte og hormonutfordringene mye mindre etter første svangerskap, så det må ha påvirket kroppen positivt ifbm. det å bli gravid for min del.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #10 Skrevet 10. juni 2022 Vi brukte 2 år på nr 1. Tok metformin og hormoner. Hadde aldri eggløsning, men fikk nye cyster hver prøveperiode. Jeg snakket med gynekologen min 6 mnd etter fødsel. Hun anbefalte metformin og p-piller frem til jeg forsøkte å bli gravid igjen. Rett og slett for å hindre nye cyster på eggstokkene. Når jeg sluttet på pillen og nr 1 var nesten 4 år. Jeg trodde mensen var ustabil siden den ikke kom tilbake. Men jammen meg var jeg ikke gravid i uke 8 da jeg tok en test. Så det klaffet på første prøveperiode 🥰 Anonymkode: cc2ea...f46
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #11 Skrevet 12. juni 2022 Fødde i februar. Brukt lang tid på få til dette. Ønsket ikke å gå på prevensjon - ble gravid igjen etter 8 uker. Blir 11 mnd mellom dem. Anonymkode: d3056...394
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #12 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fødde i februar. Brukt lang tid på få til dette. Ønsket ikke å gå på prevensjon - ble gravid igjen etter 8 uker. Blir 11 mnd mellom dem. Anonymkode: d3056...394 Har pcos - brukte 4 år Anonymkode: d3056...394
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå