Gå til innhold

Samboer og jeg skal flytte fra hverandre - hvor mye Har vi rett på hver?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min samboer og jeg skal flytte fra hverande. Vi kjøpte en bolig for ett par år siden for 3,3 Mill. Jeg hadde 1,1 Mill i egenkapital. Samboer hadde kroner 0. Vi skrev samboer kontrakt hvor jeg har rett på min prosentandel av inskuddet. Restlånet delte vi 50/50. Leiligheten er nå steget i verdi til 3,7. På grunn av oppussing og diverse har vi igjen 1,85 Mill i lån. 

Hvor mye skal vi ha hver? Hvordan regner man ut?

Anonymkode: 40a48...d0d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så du har 65% eierandel av leiligheten?

Anonymkode: 6ed46...1ff

AnonymBruker
Skrevet

Du kom inn med 33%, så hvis det skal være helt korrekt så eier du nå 1,23 millioner.

Verdi: 3,7 også trekker vi fra din del som er 1,23. Da er det 2,47 igjen dere skal dele av boligen. Men så har dere restlån på 1,85. Da er det 620 000kr igjen av verdi i boligen.

Så 310 000kr til din eks, og 1,54 til deg.

Blir det rett?😅

Anonymkode: fad94...4aa

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer nok litt an på hvordan samboerkontrakten er formulert. Utfra det du skriver vil jeg anta at du eier 

1mill/3,3 mill pluss halvparten av 2,3/3,3mill.

Dvs  30% + 35%= 65%

Du har vil da få ca

3,7mill x 0,65 - 0,925mill =1,48mill 

Så må nok du betale 65% av kostnadene ved å selge. 

Anonymkode: 647e6...493

• Liker 1
Skrevet

Blir ikke regnestykket slik?  

Leilighet 3,3 minus lån på 1,1 = altså 2,2 mill i lån ved kjøp.

Leilghet salgspris i dag 3.7 mill minus lån på 1,85 = 1,85 Mill igjen etter lån er betalt.

Siden lånet har gått ned fra 2,2 til 1,85 Mill har man redusert gjelden med 350000 kroner. Hvis begge eier halvparten av lånet blir det 350 tusen delt på to. Altså 175 000. 

Det betyr at personen som gikk inn med 1,1 sitter igjen med 1675000 og den andre med 175000. Så må eventuelle kostnader med salg trekkes fra.

AnonymBruker
Skrevet

Her var litt ulike svar. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig dele utgiftene i forbindelse med salg ut i fra hvor mye hver enkelt eier i prosent? 

Gjest Chroma
Skrevet

Dette er det nok lurt å ta med en advokat. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Er det vanlig dele utgiftene i forbindelse med salg ut i fra hvor mye hver enkelt eier i prosent? 

Selvsagt. Får du eksempelvis 80% av fortjenesten er det da bare fair at du betaler 80% av utgiftene med salget.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det blir vel ikke helt riktig. Begge bor der og sliter like mye på leiligheten. Det er ikke slik at den som eier mest er den som gir størst slitasje på leiligheten. Hvis vi pusser opp før et salg og man får gevinst vil den som har minst innskudd tjene mest på det siden den parten betaler mindre enn den andre (hvis man betaler oppussing i prosentandel etter eierbrøk).  Samme med utvask og flyttebyrå. Det er ikke nødvendigvis den med minst eierandel i leiligheten  er den som har minst ting eller har skitnet til minst.  Megler må også regnes med.

Poenget er at det er vanskelig å få til en fordeling helt på kronen. Den som fikk "kjøpe seg inn" i leiligheten med 0 kroner har uansett tjent penger på det. Selv tapte jeg minst 500.000 på å selge min gamle bolig og flytte sammen med min samboer (eks) fordi eksen ville bo ett annet sted og kjøpe seg inn i ny bolig. Hvis eksen får 170.000 etter at alt er gjort opp bør eksen være fornøyd med det tenker jeg når utgangspunktet var 0 kroner og vi bare har bodd der i vel to år. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det blir vel ikke helt riktig. Begge bor der og sliter like mye på leiligheten. Det er ikke slik at den som eier mest er den som gir størst slitasje på leiligheten. Hvis vi pusser opp før et salg og man får gevinst vil den som har minst innskudd tjene mest på det siden den parten betaler mindre enn den andre (hvis man betaler oppussing i prosentandel etter eierbrøk).  Samme med utvask og flyttebyrå. Det er ikke nødvendigvis den med minst eierandel i leiligheten  er den som har minst ting eller har skitnet til minst.  Megler må også regnes med.

Poenget er at det er vanskelig å få til en fordeling helt på kronen. Den som fikk "kjøpe seg inn" i leiligheten med 0 kroner har uansett tjent penger på det. Selv tapte jeg minst 500.000 på å selge min gamle bolig og flytte sammen med min samboer (eks) fordi eksen ville bo ett annet sted og kjøpe seg inn i ny bolig. Hvis eksen får 170.000 etter at alt er gjort opp bør eksen være fornøyd med det tenker jeg når utgangspunktet var 0 kroner og vi bare har bodd der i vel to år. 

Enig med du. Men alt slikt burde vært skrevet ned tydelig i en samboerkontrakt på forhånd. En samboerkontrakt aldri bli for tydelig og detaljert er min erfaring.

Håper dere finner ut av det og hvis ikke ville jeg overtalt samboer til å ta et vennlig møte med felles advokat.

Anonymkode: ee8a1...307

• Liker 1
Skrevet

Du eier 2/3 av boligen. Da skal du ha 2/3 av salgssummen.

Du skal også dekke 2/3 av kostnadene ved salg.

Oppussingen skal ideelt sett fordeles på samme måte, dvs. du dekker 2/3. Det er jo 2/3 av dine verdier som får et løft.

Hva dere hver for dere har i lån, er irrelevant.

Hvis boligen stiger i verdi, er det en fordel for den som har den største eierandelen. Men mange glemmer at boligen også kan gå ned i pris, da går det utover den som eier mest.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Her var litt ulike svar. 

Det var litt klønete formulert i startinnlegget.

Du sier at dere skrev samboerkontrakt der du har rett på "din andel av innskuddet". Det som teller her er hvilken eierbrøk dere har på boligen. Det skal dere ha oppgitt megler da dere kjøpte boligen. Hva står det der?

Det spiller i prinsippet ingen rolle om pengene kommer fra egenkapital eller lån. Jeg har mer EK enn mannen min i boligen, han har mer lån. Men vi har lagt inn halvparten hver, og eier 50/50. Da fordeler vi oppussing likt, og får lik fortjeneste ved salg.

Er det slik å forstå at du har lagt inn 1,1 og dere har lånt 2,2 mill totalt, 1,1 mill hver? Dvs. du la inn totalt 2,2 mill ved kjøpet (EK + lån), og eier 66% av boligen?

• Liker 2
Skrevet

Du eier mer enn han og skal ha den brøkdelen mer enn han av prisstigningen. Du skal også betale samme brøkdel mer av salgsutgiftene. 

Den oppussingen har dere kanskje delt 50/50? Da skylder du han vel egentlig penger for det, for du skulle betalt den brøkdelen mer.

Samtidig har han slitt like mye på leiligheten som deg, så jeg synes vel egentlig at den oppussingen trenger man ikke tenke på å skulle ha delt likt.

At han har kunne kjøpe seg bolig og bli med på en prisstigning når han hadde 0 i EK burde han være veldig fornøyd med! Uten deg hadde han ikke opparbeidet seg noe EK.

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken eierbrøk er tinglyst? 

Anonymkode: 76096...dc9

AnonymBruker
Skrevet

Hva med at du tar ut din «gamle» egenkapital også deler dere resten likt? Da har begge tjent på samboerskapet, men du har ikke tapt noe av din hardt oppsparte EK. 

Anonymkode: 7e245...96e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...