Varja Skrevet 12. november 2005 #1 Skrevet 12. november 2005 Forsøker å få gjort mest mulig av middagen klar kvelden i forvien, men jeg lurer på, hva kan jeg egentlig lage klart uten at vitaminene går tapt eller maten blir ødelagt? Hvis noen kan svare på ett eller flere av spørsmålene blir jeg glad! Kan jeg skjære opp grønnsaker og la dem stå i vann i kjøleskapet over natten? Kan jeg lage fiskepudding i hvit saus til å gratinere i form neste dag (eller noen annen form for fisk)? Hva med pølser, kan de skjæres i biter og ha i en tett boks i kjøleskapet? Er det noen som har noen gode tips til hva som egner seg spesielt godt å lage klart kvelden før?
Gjest piaf Skrevet 12. november 2005 #2 Skrevet 12. november 2005 (endret) Jeg vil svare "ja" på alle de tre første spørsmålene dine - bare pass på at fiskepudingen i hvit saus blir fort nedkjølt (feks sett gryten i kaldt vann i oppvaskkummen) før den går i kjøleskap så fort som mulig. Sausen kan også trenge å tynnes med litt melk neste dag fordi den vil tykne litt. Mat som egner seg å lage ferdig kvelden før, og som ofte blir bedre når den varmes opp neste dag fordi smakene blander seg bedre, er alle former av supper og gryteretter - betasuppe, ertesuppe, minestrone, chili con carne, bolognese, lapskaus, fårikål, bacalao... Dette er imidlertid også mat som tar litt tid å lage, så et alternativ er å lage opp en stor gryte feks i helgen, og så fryse ned i mindre porsjoner. Endret 12. november 2005 av piaf
Gjest gjest1 Skrevet 13. november 2005 #3 Skrevet 13. november 2005 Jeg synes også at supper og gryter blir bedre neste dag. Lasagne er også veldig kjekt å lage i forveien. Gjærbakst kan også kaldheves i kjøleskapet, i hvert fall pizzadeig. Jeg er stor tilhenger av å tilrette middager, slik at man trenger minimal innsats og tankevirksomhet for å lage det
Varja Skrevet 14. november 2005 Forfatter #4 Skrevet 14. november 2005 Tusen takk for svar med gode ideer begge to! Går i gang med grønnsakene til i morgen jeg nå. Når jeg lager pizzafyll pleier jeg å firedoble oppskriften og fryse ned i porsjonspakker så jeg har det klart til fredagen (som er pizzadag hos oss). Hadde imidlertid ikke tenkt på at man kan lage deigen også ferdig og sette til lang-heving. Tror jeg skal forsøke det neste gang.
Gjest gjest1 Skrevet 14. november 2005 #5 Skrevet 14. november 2005 Eventuelt kan du halvsteke porsjonpizzadeiger (2-3 minutter) og fryse ned. Det gjør jeg av og til, veldig praktisk. Det er bare å lage pizzaen som vanlig selv om bunnen er frossen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå