AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #1 Skrevet 10. juni 2022 Har en venninne som alltid ber gjestene om å ta med mat til selskaper. Dåp, bursdager, fest, middagsselskap osv. Sier hva man skal ta med eller som hun trenger og sier ifra rett før selskapet. Er det kun oss og dem så blir det spleis, 50/50, hvis de inviterer til oss til dem. Er dette normalt? Anonymkode: 894ce...a12
Perleblomst Skrevet 11. juni 2022 #2 Skrevet 11. juni 2022 Det er ikke normalt. Dåp og bursdager dekker man selv. Fest/middag kan man spleise på alt ettersom. I min gjeng spleiser vi, det er normalen. I andre gjenger er det normalt å tape rundgang, da ville det vært spesielt om alle alltid står for mat alene, mens en alltid skal få dekket inn kostnader. Det kan være innafor å ha spleiselag i dåp, bursdag el. Men da ber man om det i god tid, og gir beskjed om at man ønsker kurvfest i stedet for gaver. I min familie er det vanlig å tilby seg å ta med noe. Feks en salat eller noe tilbehør. Men det er som oftest nær familie. Ikke mer perifere. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #3 Skrevet 11. juni 2022 Det er sært. Særlig til markeringer. Og når det er parmiddager som går begge veier. Men. Ville bare tenkt mitt, og stilt opp når det er markeringer. Men raskt faset dem ut som "middags-venner". Anonymkode: 71cf1...08c 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #4 Skrevet 11. juni 2022 Galskap, holder meg unna snyltere som skal spleise på alt. Kutt henne ut. Anonymkode: 16b6e...d16 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #5 Skrevet 11. juni 2022 Perleblomst skrev (3 timer siden): Det er ikke normalt. Dåp og bursdager dekker man selv. Fest/middag kan man spleise på alt ettersom. I min gjeng spleiser vi, det er normalen. I andre gjenger er det normalt å tape rundgang, da ville det vært spesielt om alle alltid står for mat alene, mens en alltid skal få dekket inn kostnader. Det kan være innafor å ha spleiselag i dåp, bursdag el. Men da ber man om det i god tid, og gir beskjed om at man ønsker kurvfest i stedet for gaver. I min familie er det vanlig å tilby seg å ta med noe. Feks en salat eller noe tilbehør. Men det er som oftest nær familie. Ikke mer perifere. Ja, hadde vi fått beskjed i god tid, samt litt mer ydmyk måte så tenker jeg det er innafor. Hun ber om både gave og mat i bursdager og dåpen. Ville vært bedre om hun sa "i stede for gave så hadde det vært veldig snilt om du tok med en rett i stede" eller noe i den duren. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Galskap, holder meg unna snyltere som skal spleise på alt. Kutt henne ut. Anonymkode: 16b6e...d16 Nei, kutter ikke ut venner for det. Ts Anonymkode: 894ce...a12 1
Gjest O.G. Skrevet 11. juni 2022 #6 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Har en venninne som alltid ber gjestene om å ta med mat til selskaper. Dåp, bursdager, fest, middagsselskap osv. Sier hva man skal ta med eller som hun trenger og sier ifra rett før selskapet. Er det kun oss og dem så blir det spleis, 50/50, hvis de inviterer til oss til dem. Er dette normalt? Anonymkode: 894ce...a12 Det har blitt mer og mer normalt dessverre, men det er jo uansett lov å si nei.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #7 Skrevet 11. juni 2022 O.G. skrev (4 timer siden): Det har blitt mer og mer normalt dessverre, men det er jo uansett lov å si nei. Det er ikke noe galt i det, men måten det gjøres som jeg reagerer på. Og at i dåp og bursdager så forventes det både at vi tar med en rett og en gave av hun. Jeg har sagt nei en del ganger. Anonymkode: 894ce...a12
Gjest O.G. Skrevet 11. juni 2022 #8 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er ikke noe galt i det, men måten det gjøres som jeg reagerer på. Og at i dåp og bursdager så forventes det både at vi tar med en rett og en gave av hun. Jeg har sagt nei en del ganger. Anonymkode: 894ce...a12 Når ei kjerring har slike forventninger så er det lov å sette henne på plass med et par betimelige spørsmål som "hvorfor forventer du gave også når vi har tatt med mat til dåpen"?
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #9 Skrevet 11. juni 2022 O.G. skrev (21 minutter siden): Når ei kjerring har slike forventninger så er det lov å sette henne på plass med et par betimelige spørsmål som "hvorfor forventer du gave også når vi har tatt med mat til dåpen"? Kjerring faktisk. Men ja, kan selvsagt spørre, det er jeg enig i og har nok vært litt konfliktsky der. Anonymkode: 894ce...a12 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #10 Skrevet 11. juni 2022 Spleiser hun når dere inviterer da? ungdommen gjør kanskje det, men ikke voksne folk Anonymkode: 51954...380
Gjest O.G. Skrevet 11. juni 2022 #11 Skrevet 11. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kjerring faktisk. Anonymkode: 894ce...a12 Vel, jeg hadde hurtig tenkt på familiemedlem/venninne som mente jeg skulle sponse med både mat og gave i anledning dåp/ selskap/bryllup som kjerringa fra helvete ganske hurtig. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men ja, kan selvsagt spørre, det er jeg enig i og har nok vært litt konfliktsky der. Anonymkode: 894ce...a12 Seriøst, du kan for det litt selv hvis du har gått med på konseptet flere ganger, da har du jo vært med på å skape forventninger og starte nye normer om at det er "greit", og flere vil begynne med det. Nytter ikke å være konfliktsky når folk vil ha både tid og penger fra en og det begynner å koste mer enn å smake å bli invitert til diverse. Endret 11. juni 2022 av O.G.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå