Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er det noen som har strømavtale gjennom LO favør som kan fortelle meg hva som lønner seg i lengden av spotpris og garanti?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

AnonymBruker
Skrevet
Squirtle skrev (17 timer siden):

Hei! Er det noen som har strømavtale gjennom LO favør som kan fortelle meg hva som lønner seg i lengden av spotpris og garanti?

Ingen lønner seg. Begge avtalene er overpriset via Fjordkraft. 

Anbefaler deg spotpris fra Motkraft heller. 

Anonymkode: 9245a...fc3

Skrevet
Squirtle skrev (17 timer siden):

Historisk har det lønnt seg med spot pris. Garanti priser må man betale ekstra som en forsikring for å få forutsigbarhet.

Det blir litt som å binde renta på boliglånet. Det er som regel litt dyrere enn flytende rente, men det gir forutsigbarhet. 

Så hender det at markedet endrer seg mer enn forutsatt. De som fikk fastprisavtale på strøm til 39 øre pr kwh i høst var heldige.

LO favør spotpris er på 10 kr/mnd pluss 1.60 øre pr kwh. Du finner sikkert billigere avtaler. Den beste avtalen på Forbrukerrådet,

https://www.strompris.no/

er Agva Spot 12 på -2.05 øre pr kwh og uten månedspris. Sjansen er stor for at de skrur opp prisen om et drøyt år. Hvis du følger med på endringer i avtalen, og passer på å bytte når prisen endres så er det en billigere avtale.

Med et forbruk på 16 000kwh pr år vil du betale 27 kr mindre enn spotpris pr mnd til Agva, mens LO avtalen koster  31kr/mnd, dvs du sparer  58 kr/mnd med Agva sin avtale i forhold til LO avtalen.

I og med at Agva "subsidierer" med 27 kr/mnd er sjansen stor for at de endrer til dyrere vilkår om et drøyt år, mens LO sikkert ikke vil akseptere vesentlige endringer i sin avtale.

Skrevet
petterm skrev (8 timer siden):

Historisk har det lønnt seg med spot pris. Garanti priser må man betale ekstra som en forsikring for å få forutsigbarhet.

Det blir litt som å binde renta på boliglånet. Det er som regel litt dyrere enn flytende rente, men det gir forutsigbarhet. 

Så hender det at markedet endrer seg mer enn forutsatt. De som fikk fastprisavtale på strøm til 39 øre pr kwh i høst var heldige.

LO favør spotpris er på 10 kr/mnd pluss 1.60 øre pr kwh. Du finner sikkert billigere avtaler. Den beste avtalen på Forbrukerrådet,

https://www.strompris.no/

er Agva Spot 12 på -2.05 øre pr kwh og uten månedspris. Sjansen er stor for at de skrur opp prisen om et drøyt år. Hvis du følger med på endringer i avtalen, og passer på å bytte når prisen endres så er det en billigere avtale.

Med et forbruk på 16 000kwh pr år vil du betale 27 kr mindre enn spotpris pr mnd til Agva, mens LO avtalen koster  31kr/mnd, dvs du sparer  58 kr/mnd med Agva sin avtale i forhold til LO avtalen.

I og med at Agva "subsidierer" med 27 kr/mnd er sjansen stor for at de endrer til dyrere vilkår om et drøyt år, mens LO sikkert ikke vil akseptere vesentlige endringer i sin avtale.

Nyttig side!👍 men jeg er dum som et brød🙈 hva menes med at det er minus foran tallene? Og jeg tør jo ikke å spørre noen heller,folk trenger jo ikke å vite hvor uvitende jeg er 🙈

Screenshot_20220611-190812_Chrome.jpg

Skrevet

Du er ikke dum!

Tok litt tid før jeg forsto hva det faktisk betyr..

Påslaget viser forskjell mellom avtalens pris pr kwh i forhold til snitt spottpris forrige måned:Screenshot_20220618-082802_Chrome.thumb.jpg.3390caa020c086a05e86d28f5141fa57.jpg

Fastpris på denne avtalen er altså 28.48 øre mindre pr kkwh enn snitt spottpris forrige måned.

Påslaget er en måte å vise forskjellen mellom de forskjellige avtalene.

Selv om denne fastprisavtalen er rimeligere enn snitt spotpris forrige måned, så er prisen allikevel historisk høy. I høst ble det inngått fastprisavtaler på under 50 øre/kwh.

På den annen side må man forvente at snitt spottpris vil stige ytterligere, i  alle fall kommende vinter.

Det har skjedd så mye med energiprisene det siste året at det er vanskelig å si hva som skjer framover. Hvis krigen fortsetter og Europa slutter å kjøpe russisk gass kan strømprisene stige ytterligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...