AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #1 Skrevet 10. juni 2022 Hei 😊 jeg har en datter på fem år. Hun sluttet med bleie på dagtid fra hun var ca to år, men hun har ikke klart å slutte på natt enda. Hun sover igjennom alt, så hun merker ikke at hun tisser seg ut de gangene hun har sovet uten bleie . Sover hun borte er hun noen ganger tørr. Hun har helt fulle bleier om morgenen. Selvom jeg skifter før jeg går og legger meg, er det nesten gjennomvått på morgenen. Hun drikker ikke så mye vann heller, men gjerne et glass til kveldsmat. Er dette normalt? Anonymkode: 81a6d...c39
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #2 Skrevet 10. juni 2022 1 av 10 bruker fortsatt bleie på natta når de begynner på skolen. Så helt unomralt er det ikke. Min var også dørgene våt hver morgen fram til påske og rundt 6 års dagen. Så ville hun prøve uten bleie selv, og det gikk veldig fint. Hun hadde et uhell første natta, men det viste seg at da våknet hun - glemte at hun ikke hadde på seg bleie, og tisset. Så hun har nok våknet i noe tid og tisset i bleia våken. Nå sover hun hele natta uten å være oppe på do. Men jeg har innimellom prøvd bleiefrie perioder innimellom - og dette var første gangen det ble sånn. de andre gangene sov hun gjennom, også at hun tisset så det var først om morgenen når vi våkna at det ble oppdaget. Anonymkode: 5e88f...42e 2
Margeritt Skrevet 10. juni 2022 #3 Skrevet 10. juni 2022 Min 5-åring hadde «uhell» på natten. Var hos legen og fikk minirin, det hjalp 😊
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #4 Skrevet 10. juni 2022 Helt normalt i følge vår helsesykepleier. Vi har en på 4,5 som har blytunge tissebleier hver morgen. Ikke noe å stresse med foreløpig. Anonymkode: 4f4cb...447
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #5 Skrevet 10. juni 2022 Takk for nyttige svar, da kan jeg eventuelt prøve frem til skolestart med noen bleiefrie netter og se hvordan det går, og deretter kontakte legen dersom det ikke funker 😊 Anonymkode: 81a6d...c39
Tomas77 Skrevet 11. juni 2022 #6 Skrevet 11. juni 2022 Har hatt en del med dette og gjøre i jobb sammenheng og det er ekstremt vanlig. Dårlige nettressursser på norsk men www.eric.org.uk er en kjempegod britisk side med veldig mye info og råd.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #7 Skrevet 11. juni 2022 Tomas77 skrev (1 time siden): Har hatt en del med dette og gjøre i jobb sammenheng og det er ekstremt vanlig. Dårlige nettressursser på norsk men www.eric.org.uk er en kjempegod britisk side med veldig mye info og råd. Tusen takk, skal sjekke det😊 Må bare nevne det, de siste nettene nå har det vært ekstra ille. Bleien har holdt på å falle fra hverandre på morgenen, og i dag gikk det gjennom og hun stod og tisset på gulvet. Hun sier hun ikke rakk do, men hun så ikke ut til å skynde seg heller so idk.. Får lyst til å bare fjerne bleien og få henne til å vaske seg sjøl.. Men redd jeg ikke har tolmådighet.. Anonymkode: 81a6d...c39
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #8 Skrevet 11. juni 2022 Vi fikk beskjed om at vi kunne ta kontakt med helsestasjonen eller legen om datteren vår ikke er tørr om natten neste år da vi var på fireårskontroll nå. Men vi har familiehistorikk med sengevæting, både jeg og mannen min slet med det. Så vi forventer nesten at det vil bli en utfordring. Det er vanlig blant barn under skolealder. Og relativt mange har fortsatt utfordringer oppover i barneskolealder. Da begynner det gjerne å kjennes problematisk for dem. Men det finnes hjelp å få, og ulike tiltak å prøve (legemiddelet minirin, alarm i sengen som gjør at de vekkes når de tisser). Anonymkode: 71595...aa6
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #9 Skrevet 11. juni 2022 Margeritt skrev (21 timer siden): Min 5-åring hadde «uhell» på natten. Var hos legen og fikk minirin, det hjalp 😊 Hvor mye over 5 var hen da? Vi fikk beskjed om at det var for tidlig for vår 5 åring. Anonymkode: 3acc4...d2e
Tomas77 Skrevet 11. juni 2022 #10 Skrevet 11. juni 2022 57 minutter siden, AnonymBruker said: Vi fikk beskjed om at vi kunne ta kontakt med helsestasjonen eller legen om datteren vår ikke er tørr om natten neste år da vi var på fireårskontroll nå. Men vi har familiehistorikk med sengevæting, både jeg og mannen min slet med det. Så vi forventer nesten at det vil bli en utfordring. Det er vanlig blant barn under skolealder. Og relativt mange har fortsatt utfordringer oppover i barneskolealder. Da begynner det gjerne å kjennes problematisk for dem. Men det finnes hjelp å få, og ulike tiltak å prøve (legemiddelet minirin, alarm i sengen som gjør at de vekkes når de tisser). Anonymkode: 71595...aa6 Veldig sterk genetisk komponent i dette så med begge foreldre med historikk er det veldig sannsynlig. Men da vet jo begge at det går over også:) 1
Eneri Skrevet 11. juni 2022 #11 Skrevet 11. juni 2022 Ikke helt det samme, men min gutt hadde uhell noen netter fram til han var ca 7 år. Sluttet med bleier dagtid få måneder etter tre-årsdag, og nattbleie like før han ble fire. Vi hadde han opp for å tisse før vi la oss hver kveld, men det ble ett og annet uhell likevel. Legeråd var å få ham til å sitte å tisse, ta seg god tid så blæra ble tømt. Siden du har jente, så sitter hun jo allerede og tisser, men kanskje passe på at hun tar seg tid til å tømme skikkelig, hvis hun er av dem som har det travelt på do? Dette gjelder hele dagen. Så fikk vi råd om å sørge for rikelig med drikke tidlig på dagen, så var ikke ungen så tørst ved kveldsmaten at det ble drukket mange glass melk/juice/vann. Altså ikke aktivt begrense, men forebygge kveldstørsten. Vi byttet faktisk også til mindre glass, så han fremdeles kunne drikke to glass til kveldsmaten, uten å merke at det var reduksjon. Hvis du mistenker at hun har bleien litt som en hvilepute: at hun tisser i den selv om hun er våken og kunne gått på do,så kanskje lage et belønningssystem? At hver tørre nattbleie gir et klistremerke, og etter x antall merker får hun en ting hun ønsker seg, eller gjør en aktivitet hun liker.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #12 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hei 😊 jeg har en datter på fem år. Hun sluttet med bleie på dagtid fra hun var ca to år, men hun har ikke klart å slutte på natt enda. Hun sover igjennom alt, så hun merker ikke at hun tisser seg ut de gangene hun har sovet uten bleie . Sover hun borte er hun noen ganger tørr. Hun har helt fulle bleier om morgenen. Selvom jeg skifter før jeg går og legger meg, er det nesten gjennomvått på morgenen. Hun drikker ikke så mye vann heller, men gjerne et glass til kveldsmat. Er dette normalt? Anonymkode: 81a6d...c39 er ikke unaturlig det, forsatt liten. her var ikke min tørr før hn var nesten 8. brukte bleier frem til det Anonymkode: 8f5ed...712
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #13 Skrevet 11. juni 2022 Dette er da helt normalt? Og gå til lege for å få piller pga sengevæting hos et lite barn, hallo - det er bare drøyt. Foreldre i dag virker i overkant hysteriske og uvitende 😊. Anonymkode: b0cc8...d31
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå