Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så...vi får vårt første barn i slutten av juli, og jeg har begynt å kjøpe inn litt forskjellig av klær. Men det slår meg nå at jeg ikke har peiling! Jeg har aldri interessert meg for slikt, og jeg kjøper alltid sangbøker og lignende til venners barn.
Jeg synes det er så vanskelig å vite hva jeg burde kjøpe, og hvilken størrelse!

Et eksempel er et ullsett med jakke og bukse jeg har funnet på salg på en nettbutikk. Der står det størrelse 60, 70, 80, 90, 100. Dersom jeg ønsker å kjøpe det settet slik at det passer barnet i januar, hvilken størrelse burde jeg ta?

Hvis noen har noen tips for hva jeg burde kjøpe og størrelser, så taes de imot med takk!

Anonymkode: 2bb0a...cba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å handle inn til januar litt senere. Barn vokser i veldig ulikt tempo, så det er vanskelig å si nå hvilke størrelser barnet ditt vil trenge nå. Som eksempel: en venninne begynte med klær i størrelse 1 år da babyen var 6 mnd. En annen venninne kunne fortsatt bruke klær i størrelse 3 mnd til sin baby da hun var 6 mnd. 

Anonymkode: 0c6ce...286

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mitt viktigste tips: IKKE (!!!!) kjøp ting du ikke skal bruke ganske så umiddelbart. 

Babyer vokser i rykk og napp. At det står 4-6 mnd i vaskelappen, betyr overhodet ikke at den passer DIN baby når den er 4-6 mnd - din baby kan avvike fra den gyldne middelvei. 

Vi brant oss på det med førstemann. Masse ull som vi aldri fikk brukt, for den passet ikke før midtsommers, og var for liten igjen før det ble kaldt. Søte kortermede bodyer som ikke passet før høsten, osv. 

Størrelsestabeller (hva str tilsvarer i mnd) finner du lett på nettet, men da er det altså snitt-størrelse på baby det er snakk om. Og det kan være helt fullstendig feil i forhold til din spesifikke baby. 

Vår eldste hoppet også omtrent over str 62, hadde en voldsom vekstspurt der han raste opp to størrelser på to måneder. Mens str 68 brukte han i flere måneder. 

Så vent med innkjøpene, og kjøp det du trenger når du trenger det. 

En annen viktig grunn til det, er at unger kommer i ulike tykkelser. Størrelsen i plaggene går på lengden. Men en baby på 68 cm er ikke en baby på 68 cm. Passformen på unger er ganske så ulik. Vi har hatt to lange tynne babyer, og de har ikke kunnet bruke noe som helst fra Cubus - buksene har vært så hinsides for store i livet at de ikke holdt seg oppe for fem flate øre, og bodyene flakset rundt magen på dem. 

Anonymkode: 804dc...bfe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ah! Takk for gode tips, begge to!

Jeg har alltid tenkt at størrelsene var sånn cirka passelig for alle, jeg. Nei, da skal jeg ikke kjøpe inn massevis bare fordi det er salg nå. Er ikke så glad i å kjøpe utenom salg, mener mye er overpriset bare fordi det er for babyer og barn. Men det blir jo faktisk like dumt å kjøpe ting man aldri får brukt. 
Kleskjøp er noe jeg ikke får helt taket på🙈 Alle størrelsesguidene sier forskjellige ting, og jeg blir så forvirra.

Har dere noen tips til gode nettbutikker? Det er ikke så mange butikker her jeg bor, så jeg er avhengig av å finne salg på nettet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ah! Takk for gode tips, begge to!

Jeg har alltid tenkt at størrelsene var sånn cirka passelig for alle, jeg. Nei, da skal jeg ikke kjøpe inn massevis bare fordi det er salg nå. Er ikke så glad i å kjøpe utenom salg, mener mye er overpriset bare fordi det er for babyer og barn. Men det blir jo faktisk like dumt å kjøpe ting man aldri får brukt. 
Kleskjøp er noe jeg ikke får helt taket på🙈 Alle størrelsesguidene sier forskjellige ting, og jeg blir så forvirra.

Har dere noen tips til gode nettbutikker? Det er ikke så mange butikker her jeg bor, så jeg er avhengig av å finne salg på nettet.

jollyroom, barnashus, lindex, kaph ahl, o.l. for babyklær. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden du har lite erfaring med babyer er det også lurt å finne ut hva slags klær du liker. Det er mye som er veldig søtt, eller virker praktisk, men som du ikke kommer til å bruke.

Ullklær kan gjerne være litt store, så varer de lengre. Et ullsett kan fint vare en hel sesong, over flere størrelser.

Anonymkode: c92d2...c9d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2022 den 19.47):

Siden du har lite erfaring med babyer er det også lurt å finne ut hva slags klær du liker. Det er mye som er veldig søtt, eller virker praktisk, men som du ikke kommer til å bruke.

Ullklær kan gjerne være litt store, så varer de lengre. Et ullsett kan fint vare en hel sesong, over flere størrelser.

Anonymkode: c92d2...c9d

Og hva slags klær babyen liker. 

Våre har begge hatet å få ting over hodet, så har kun kunnet bruke omslagsbodyer til de var godt over halvåret. 

Bukser med innebygde føtter trodde vi var praktisk. Det var det ikke... jada, vi slapp sokker som ramlet av, men de var håpløst å få og holde på, da babyen fikk spenntak inni buksebeinet og sprellet av seg hele buksen. Så nope.. Ikke til våre sparkefanter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...