AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #1 Skrevet 10. juni 2022 Har en 4-åring og en baby på 7 måneder. Stort sett er både jeg og far hjemme på kveldstid, slik at vi samarbeider om leggingen. Men fra tid til annen skjer det at jeg er alene og da blir leggingen en stor utfordring. For noen er sikkert dette enkelt å få til, men ikke her. Skulle gjerne hatt noen tips på hvordan dette kan gjøres lettere. 4-åringen er generelt vanskelig å legge. Hun er i trassalderen og jeg må være "på" hele tiden for å få henne til å gjøre det hun skal, og holde på rutinene. Vi starter kveldsstellet med 4-åringen kl.18:45 og jeg leser en bok på sengekanten til hun sovner. Når jeg er alene må jeg imidlertid ha babyen med inn på rommet, og det gjør eldstemann ganske oppgiret. Den minste lyd fra babyen vekker 4-åringen opp og blir det hyl og skrik tar det evigheter før storesøster sovner. Pleier å gi babyen en flaske melk og ny bleie før vi skal starte leggingen av 4-åringen, for å eliminere sult eller våt bleie. Har også prøvd å legge babyen før jeg starter å legge 4-åringen, men babyen våkner da som regel opp igjen en stund etterpå mens jeg holder på å legge eldstemann. Da må jeg gå fra 4-åringen og inn på rommet til babyen for å roe babyen ned. Noen ganger er minstemann så våken at det eneste som nytter er å ta henne opp av sengen og inn på rommet til storesøster. Når storesøster omsider er sovnet er babyen gjerne våken til kl.21-21:30 før hun sovner for natten og sover natten igjennom. Jeg skal være helt ærlig å si at så lenge 4-åringen var enebarn har vi hatt tid og overskudd til å ha et leggeregime som innebærer å ligge på rommet med henne til hun sovner. Med nytt barn i hus har dette blitt mye vanskeligere og vi har begge forlengst innsett at det hadde vært mye bedre å ha et kortere leggeritual der vi kun sier god natt til 4-åringen og går ut. Slik hadde vi det frem til hun var 3 år. Da skjedde det noe, jeg vet ikke hva. Men hun ble plutselig mye vanskeligere å legge, og helt hysterisk om vi kun sa god natt og gikk. Derifra har leggerutinen utviklet seg som den har gjort. Dessverre. Regner med jeg vil få mye kritikk for dette, men er klar over det var dumt. Slik det er nå bruker vi nesten hele kvelden på legging av eldstemann. Hun sover sjelden før kl.20:30, uansett hvor tidlig vi starter leggingen. Nå som jeg er i mammaperm klarer vi det, men når jeg er tilbake i jobb neste år vil det bli veldig slitsomt med dette opplegget hver kveld, så tenker det må legges planer for å endre det allerede nå. Noen her som har gode råd til hvordan jeg kunne endret på disse leggerutinene? Mitt ønske er å kunne legge babyen i 18-tiden og deretter uforstyrret lese ferdig bok inne hos 4-åringen uten at babyen våkner igjen. På sikt er målet å kunne få 4-åringen til å sovne selv, etter kun en bok, og ved at jeg kysser henne god natt og lukker døren. Setter stor pris på alle konstruktive innspill ❤️ Anonymkode: af74a...8d9 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #2 Skrevet 10. juni 2022 Kan ikke baby ligge i sin seng mens du legger 4åringen? 😊 hvor mange måneder er babyen? Anonymkode: 87dd4...d31
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #3 Skrevet 10. juni 2022 Vi har det litt likt. Vi har en på 1 og en på 4. Fireåringen kunne vi lese bok for, synge en sang, si god natt, og gå ut og så sovnet han aleine. Før. Før babyen ble født. Etter babyen ble født, har han blitt hysterisk om vi har gått ut av rommet før han har sovnet.. Hurra.... Minsten bruker laaaaang tid på å sovne, og blir også hysterisk om vi går ut når han fremdeles er våken. Vi har prøvd litt forskjellig. Enten gjøre storebror helt klar for sengen, og så får han lese bok ("lese) eller leke alene på rommet sitt, mens minsten blir lagt. Da har storebror vært våken til en time etter egen leggetid, men det har gått greit. Eller så har vi hatt lillebror med inn på hele leggeritualet til storebror, men det har det blitt mer styr av, da småtten blir utålmodig og bråker og forstyrrer. Vi må vel etterhvert øve begge ungene opp til å sovne alene på rommet... Med storebroren gikk det litt naturlig, da jeg fikk magesjau en gang, og måtte si at nå må mamma gå på do, jeg kommer inn til deg om fem minutter, og så godtok han det.. Så får vel øve oss opp igjen. Anonymkode: 14323...29d 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #4 Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan ikke baby ligge i sin seng mens du legger 4åringen? 😊 hvor mange måneder er babyen? Anonymkode: 87dd4...d31 Her går det dårlig, da det fører til hysterisk vræling. Vil ikke ligge alene. Anonymkode: 14323...29d
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #5 Skrevet 10. juni 2022 Vi hadde litt samme utfordring og unngikk det bare, men da yngste var 10 mnd var jeg alene med dem og prøvde å legge dem på samme rom. Hvis begge er litt for våkne kan de gire hverandre litt opp, og det tar litt lenger tid å få dem til å sovne enn hver for seg, men bortsett fra det fungerer det supert! Nå blir det litt lenger tid med legging for 1, i stedet for at begge må legge hvert vårt barn. Anonymkode: efa5d...942 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #6 Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har en 4-åring og en baby på 7 måneder. Stort sett er både jeg og far hjemme på kveldstid, slik at vi samarbeider om leggingen. Men fra tid til annen skjer det at jeg er alene og da blir leggingen en stor utfordring. For noen er sikkert dette enkelt å få til, men ikke her. Skulle gjerne hatt noen tips på hvordan dette kan gjøres lettere. 4-åringen er generelt vanskelig å legge. Hun er i trassalderen og jeg må være "på" hele tiden for å få henne til å gjøre det hun skal, og holde på rutinene. Vi starter kveldsstellet med 4-åringen kl.18:45 og jeg leser en bok på sengekanten til hun sovner. Når jeg er alene må jeg imidlertid ha babyen med inn på rommet, og det gjør eldstemann ganske oppgiret. Den minste lyd fra babyen vekker 4-åringen opp og blir det hyl og skrik tar det evigheter før storesøster sovner. Pleier å gi babyen en flaske melk og ny bleie før vi skal starte leggingen av 4-åringen, for å eliminere sult eller våt bleie. Har også prøvd å legge babyen før jeg starter å legge 4-åringen, men babyen våkner da som regel opp igjen en stund etterpå mens jeg holder på å legge eldstemann. Da må jeg gå fra 4-åringen og inn på rommet til babyen for å roe babyen ned. Noen ganger er minstemann så våken at det eneste som nytter er å ta henne opp av sengen og inn på rommet til storesøster. Når storesøster omsider er sovnet er babyen gjerne våken til kl.21-21:30 før hun sovner for natten og sover natten igjennom. Jeg skal være helt ærlig å si at så lenge 4-åringen var enebarn har vi hatt tid og overskudd til å ha et leggeregime som innebærer å ligge på rommet med henne til hun sovner. Med nytt barn i hus har dette blitt mye vanskeligere og vi har begge forlengst innsett at det hadde vært mye bedre å ha et kortere leggeritual der vi kun sier god natt til 4-åringen og går ut. Slik hadde vi det frem til hun var 3 år. Da skjedde det noe, jeg vet ikke hva. Men hun ble plutselig mye vanskeligere å legge, og helt hysterisk om vi kun sa god natt og gikk. Derifra har leggerutinen utviklet seg som den har gjort. Dessverre. Regner med jeg vil få mye kritikk for dette, men er klar over det var dumt. Slik det er nå bruker vi nesten hele kvelden på legging av eldstemann. Hun sover sjelden før kl.20:30, uansett hvor tidlig vi starter leggingen. Nå som jeg er i mammaperm klarer vi det, men når jeg er tilbake i jobb neste år vil det bli veldig slitsomt med dette opplegget hver kveld, så tenker det må legges planer for å endre det allerede nå. Noen her som har gode råd til hvordan jeg kunne endret på disse leggerutinene? Mitt ønske er å kunne legge babyen i 18-tiden og deretter uforstyrret lese ferdig bok inne hos 4-åringen uten at babyen våkner igjen. På sikt er målet å kunne få 4-åringen til å sovne selv, etter kun en bok, og ved at jeg kysser henne god natt og lukker døren. Setter stor pris på alle konstruktive innspill ❤️ Anonymkode: af74a...8d9 4 åringen får hvile med tv på vårt rom mens jeg legger den yngste. Ikke helt A4, men akkurat nå har de samme rom og dette er lettest. Jeg er ofte alene på kveldene. Anonymkode: 414de...52a 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #7 Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her går det dårlig, da det fører til hysterisk vræling. Vil ikke ligge alene. Anonymkode: 14323...29d Ja da blir det verre. Jeg har litt større barn. En på 3 år og en på 6 år. Det kan bli utfordringer det også når minste legges, særlig da det tar tid😅 Når 6åringen sitter rolig og spiller på tlf eller ser på dataen kan det gå greit. Men såklart blir han jo utålmodig også og kan vandre/løpe rundt å leke. 3åringen våkner også ofte 3 ganger på natt. Har vært uten partner og hatt barna fast i snart 1 år. Håper det løser seg 💖 Anonymkode: 87dd4...d31 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 10. juni 2022 #8 Skrevet 10. juni 2022 Ha dem på samme rom, det hadde jeg til mine barn da de var små.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #9 Skrevet 10. juni 2022 Jeg hadde minste i bæresjal i den tiden husker jeg… Da gikk det ganske greit… Prøv deg frem med upedagogikse triks, type 4 åringen kan få se på Tv/ipad/tlf de få gangene du er alene på kvelden, til babyen har sovnet helt kanskje… ? Jeg synes det var grusomt å sette de forran en skjerm, men stresset mitt økte uroen dems mer! Også er det greit å gjøre ting forskjellig de kveldene…. ! Så lenge du sier i fra at i dag blir det sånn for jeg er alene nå🥰 Legg 4 åringen litt senere om den tåler det… Og vit du ikke er alene❤️ Jeg har vært gress enke i 8 år, med tre aktive tette gutter! Det går over, men det hjelper ikke høre når du er midt i det! 😅🤦♀️ I en periode kom mammaen min i legge tiden , hun bor nærme, så hendte jeg ringte midt i legging og bare gråt, og da var hun her på 7 minutter med en ro , som roet alle tre på 15 min🤦♀️😍😂😂 Så vet ikke om du har en vennine eller familie som kan komme akkuratt i leggetiden og ‘’avlaste’’ deg litt? Sitte med babyen eller bare være tilstedet med rolig energi? Anonymkode: ebeb2...268 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #10 Skrevet 10. juni 2022 Det j3g gjorde med mine var at jeg var litt hos en også hos den ande. "Nå går jeg til søster for å synge litt for henne, når jeg har sunget to sanger kommer jeg tilbake" og sånn hold jeg på. Den andre hører jo at jeg synge og om de gråter eller skriker så vet de at jeg kommer innen noen minutter også frem og tilbake. Om eldste går ut av senga bærer jeg henne tilbake og sier rolig du må ligge her (greier åpenbart ikke det alltid å være roolig) Dette har funket bra noen dagers tilvenning for alle. Det blir nye legge rutiner med utjevne mellomrom når man har to barn. Kan du feks starte med at når begge har spist så går vi alle på rommet til storesøster og leser bok sammen. Når boka er ferdig går du og legger minste og synger to sanger før du går til storesøster igjen også bytter de på. Man må bare stå litt i det og endre rutinene underveis. Og i mange perioder så sovner ikke barna før 21-22 eller noe og det er drit kjipt for man får ikke gjort noe mer for seg selv.. Men det går over Først når yngste var 1-1.5 syntes jeg legging alene var greit og enkelt... Anonymkode: 782e5...805 1 1
SinfulBby Skrevet 10. juni 2022 #11 Skrevet 10. juni 2022 Det eneste jeg kan si er at det går over.. en vakker dag blir de store. Inntil da er alt kaos! Barn er kaos.. 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #12 Skrevet 10. juni 2022 Jeg kunne skrevet dette innlegget i fjor. Her ble det faktisk slik at fireåringen fikk se tv mens jeg la baby. Så kunne jeg bruke tid på å legge henne etterpå 💕 Tar det ikke lang tid før baby våkner kan du evt gjøre kveldstell av fireåringen sammen med babyen, gi kveldsmat osv. Så går du og legger baby, og så tar du med fireåringen for å legge henne. Går ikke det i praksis mtp at de forstyrrer hverandre er bæresele topp mens du legger eldste. Noen ganger har vi prøvd å ligge i samme seng. Det kan funke om begge er trøtte.. Anonymkode: e2027...421 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #13 Skrevet 10. juni 2022 Er alene med baby og en på 3.5 år, jeg løser det slikt: Babyen må legge seg først, ellers er det umulig. Ordner kveldsmat til eldste, så spiser han og ser på barnetv. Tar raskt kveldsstell på baby, går i senga og ammer. Han bruker litt tid på å finne roen, så imellomtiden får eldste kveldsstell. Når baby har sovna, henter jeg broren og legger han. Uten barnetv/ nettbrett hadde jeg ikke hatt sjans, da eldste også krever at jeg er inne hos han til han har sovna. Våkner minste mens jeg er hos broren, blir han med meg inn, så sovner begge i samme seng, bærer han deretter tilbake til sitt eget rom. Så ender vi alle 3 sammen i senga mi etter noen timer😅 Anonymkode: 62637...a8b 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #14 Skrevet 10. juni 2022 Det finnes nok garantert ikke én måte å få til den leggingen på. Jeg tror en bare må prøve seg frem, og når noe ikke funker så prøver en noe nytt. Våre er 2,5 og 4, og nå for tiden pleier fireåringen å høre på lydbok mens jeg legger toåringen. Med avtale om at jeg kommer inn til henne igjen etterpå. Jeg blir ofte gående frem og tilbake mellomrommene. Vi øver på at jeg ikke skal sitte så lenge inne hos noen av dem, og da fungerer det best med avtaler om at jeg kommer inn til dem igjen og forsikringer om at jeg passer på dem. I perioder har jeg lagt dem begge to sammen i dobbeltsengen (mannen jobber offshore). Men nå om dagen blir det bare krøll, og de vekker hverandre. Det som virker aller best her, er timing. Eller egentlig at de er trøtte nok, men ikke alt for trøtte. Fireåringen sover ca. 12 timer, så stod hun opp 19, er det lurt å legge henne 19. Hun kan finne på å sove til nærmere 9 i ferier, og da er det ingen vits å legge henne 19. Toåringen sovner lett hvis hun ikke har sovet så mye på dagtid. Da hun var baby, drev jeg og fulgte med på tid fra siste dupp. Anonymkode: 70f95...8be 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #15 Skrevet 10. juni 2022 Dette syntes jeg også er så stress. Jeg skjønner ikke hvordan jeg noensinne skal få til å legge begge barna alene, jeg egentlig ikke til å legge noen av de i utgangspunktet 🙈 Anonymkode: d1609...0f9 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #16 Skrevet 10. juni 2022 Føler sånn med deg! Har ingen forslag, men håper noen her kommer med et forslag jeg kan bli inspirert av. Har en på 2 år og en på 8 mnd, og ingen av de kan forlates alene lenge nok til at jeg får lagt den andre om jeg er alene. Så legging tar ofte en evighet om vi ikke er to som tar hver sin unge 😅 2- åringen er så liten at hun ikke kan sitte alene mens søsteren legges, ikke vil hun det heller. Begge tar alt fra 20-60 min å legge og har leggetid ca samtidig. I tillegg vil hun bare tulle og kose med lillesøster om de er i samme rom😅 Det som fungerer best er å legge begge på mitt rom, hvor minste sover i sprinkelseng og største sover i min seng. Tar likevel laaaang tid fordi de forstyrrer hverandre. Står i det enn så lenge og vet det blir bedre når minste blir litt større og de skal dele rom. Ellers øver vi på at de finner søvnen selv, og jeg øyner håp for at lillesøster er i mål straks. Storesøsteren trenger fortsatt mye nærhet og der er det noen rutiner som er vanskelig å endre på enn så lenge, syns jeg. Anonymkode: 591ea...676 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #17 Skrevet 11. juni 2022 Hos oss har jeg stort sett lagt dem alene når mannen var bortreist. Så da har jeg rett og slett bare lagt dem i min seng. Jeg leste for de to største mens jeg amma minstemann. Og så sovnet de etterhvert alle tre. Inni krøp minsten rundt på gulvet mens jeg sang for de to største. Alt er faser. Selv om alle sovnet best på armen min og jeg lot dem gjøre det , så er det jo ikke som om de fremdeles gjør det nå når de er 10, 12 og 14. 😂 Anonymkode: 4ac77...c82 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #18 Skrevet 11. juni 2022 Jeg tenker at en 4 åring bør kunne snakkes med. Si at når pappa ikke er hjemme, så kan du ikke være der hele tiden. Kan 4 åringen kan høre en lydbok? Jeg har tre tette og en mann som jobber offshore. Hos oss foregår høytlesning og kos før vi går i senga. Ofte leser jeg når de spiser kveldsmat. Når legger jeg de i hver sin seng, kysser god natt og går ut. Anonymkode: 1896c...eda 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #19 Skrevet 11. juni 2022 Ååh, det er utopisk å bare legge barna i senga og gå, eller bruke under en time per barn. Vi jobber på og prøver så godt vi kan, men enn så lenge har vi fremdeles to små som gjør alt i verden for å bekjempe at søvnen kommer og tar de 🙈 Anonymkode: d1609...0f9 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #20 Skrevet 11. juni 2022 de virker bortskjemte, aldri vert noen problem her og jeg har 5 Anonymkode: 59302...d38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå