Gå til innhold

Ingen forståelse fra svigers

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i generasjonsbolig og jeg holder på å bli sprø!! Jeg er høygravid, sykemeldt og har fått beskjed av både lege og jordmor om å holde meg i ro og hvile mest mulig.

Svigers mener åpenbart at dette er en ypperlig anledning for meg til å vaske ned hele huset, helst pusse opp, gjøre hagearbeid, legge nytt tak og gudene vet hva.

De maser ikke direkte på meg, men gnåler ned min kjære mann med alt dette og påpeker at han bør få hjelp av meg med disse tingene (jeg hører de som regel når de diskuterer). Han svarer dem at det ikke er ok å holde på som de gjør, men han føler seg nok likevel presset, så han setter jo i gang med alle disse prosjektene.. Hvilket fører til at jeg får dårlig samvittighet og ender opp i både stiger og det som verre er selv også for å hjelpe til.

Nå er det snart ny helg og jeg har startet fredagen med å vaske ned hele huset samt teipet i forberedelse til maling i helgen. Nå sitter jeg her full av kynnere, utslitt og med vondt bekken. Skulle nesten ønske jeg ikke var sykemeldt da det faktisk hadde vært mindre slitsomt for gravidkroppen å sitte på hjemmekontoret - hvilket i svigers sitt hode er eneste gyldige fravær fra galskapen.

Og nei, det er ikke et alternativ å la mannen holde på med alle disse prosjektene alene. Det er tunge oppgaver som vi bør være minst to om. I en ideell verden hadde svigers latt oss få lov til å lage barn i fred og ro nå. Det jeg og baby trenger er nettopp fred og ro, og jeg har mye mer behov for at mannen min er tilstede sammen med meg nå i tiden frem mot fødsel enn at det er klinisk rent og nyoppusset her.

Kjenner jeg snart koker over og har så lyst til å fortelle dem akkurat hva jeg mener!!

Anonymkode: b108e...31f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

La være å delta. Jo, om mannen setter igang med dette, så kan han gjøre det helt selv. Han har helt selv valgt å sette igang med dette, da får han ta konsekvensene av dette. At svigers maser og hinter, har null å si. Dere er voksne folk begge to, og ansvarlig for å ta egne valg og sette grenser. 

Så her er det dere som er tafatte og tufsete som er problemet, like mye som at svigers maser og hinter. Svigers er det bare å pent og pyntelig ignorere. 

Anonymkode: 11d9f...84b

• Liker 26
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Her må du bare bite tennene sammen og ta en direkte dialog med dine svigerforeldre ! 
Hvis det behøves en attest fra legen din om hvorfor du er sykemeldt så skaffer du det og viser det frem om nødvendig . 
Du har rett til å bli respektert, og det er vel ikke nødvendig at du må ha mannen din til å prate for deg  når du er i din fulle rett til å gjøre det sjøl ? 
Da sparer du både deg og mannen for mange diskusjoner så sant han ikke protesterer på det. 
I såfall så er det der skoen trykker 

Anonymkode: a43fb...4c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Seriøst du holder deg i ro. Ellers får du et fortidlig født barn. Enkelt og greit. Du har fått beskjed om å holde deg i ro da gjør du det. Når ungen kommer, finner du og din man et annet sted å bo. Ikke bo der om de er sånn. Da ender dere også skilt. Snakker av erfaring faktisk. Mareritt å bo oppi en situasjon der alle mener å ha rett på å bestemme over deg/dere. 

Anonymkode: 7d112...0ab

• Liker 8
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her må du bare bite tennene sammen og ta en direkte dialog med dine svigerforeldre ! 
Hvis det behøves en attest fra legen din om hvorfor du er sykemeldt så skaffer du det og viser det frem om nødvendig . 
Du har rett til å bli respektert, og det er vel ikke nødvendig at du må ha mannen din til å prate for deg  når du er i din fulle rett til å gjøre det sjøl ? 
Da sparer du både deg og mannen for mange diskusjoner så sant han ikke protesterer på det. 

Hvorfor i alle dager skal ts gjøre noe sånt? Hun kan si "Nei". Punktum. Vise attest for å ikke ta ordre fra svigers...?

• Liker 20
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vi bor i generasjonsbolig og jeg holder på å bli sprø!! Jeg er høygravid, sykemeldt og har fått beskjed av både lege og jordmor om å holde meg i ro og hvile mest mulig.

Svigers mener åpenbart at dette er en ypperlig anledning for meg til å vaske ned hele huset, helst pusse opp, gjøre hagearbeid, legge nytt tak og gudene vet hva.

De maser ikke direkte på meg, men gnåler ned min kjære mann med alt dette og påpeker at han bør få hjelp av meg med disse tingene (jeg hører de som regel når de diskuterer). Han svarer dem at det ikke er ok å holde på som de gjør, men han føler seg nok likevel presset, så han setter jo i gang med alle disse prosjektene.. Hvilket fører til at jeg får dårlig samvittighet og ender opp i både stiger og det som verre er selv også for å hjelpe til.

Nå er det snart ny helg og jeg har startet fredagen med å vaske ned hele huset samt teipet i forberedelse til maling i helgen. Nå sitter jeg her full av kynnere, utslitt og med vondt bekken. Skulle nesten ønske jeg ikke var sykemeldt da det faktisk hadde vært mindre slitsomt for gravidkroppen å sitte på hjemmekontoret - hvilket i svigers sitt hode er eneste gyldige fravær fra galskapen.

Og nei, det er ikke et alternativ å la mannen holde på med alle disse prosjektene alene. Det er tunge oppgaver som vi bør være minst to om. I en ideell verden hadde svigers latt oss få lov til å lage barn i fred og ro nå. Det jeg og baby trenger er nettopp fred og ro, og jeg har mye mer behov for at mannen min er tilstede sammen med meg nå i tiden frem mot fødsel enn at det er klinisk rent og nyoppusset her.

Kjenner jeg snart koker over og har så lyst til å fortelle dem akkurat hva jeg mener!!

Anonymkode: b108e...31f

Fortsett du så går det nok ille med ungen din! Skal love deg du kommer til å angrer mer på det enn at du lukkete ørene for gamlingene! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvor er du vasker ned hele huset da? Det er jo bare å la være å gjøre det. Skjønner at de vil ha hjelp av mannen din og verden stopper ikke opp for andre fordi om du er gravid. Legg deg på sofaen og la mannen styre på med svigers.

Anonymkode: 50ff8...c48

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor i alle dager skal ts gjøre noe sånt? Hun kan si "Nei". Punktum. Vise attest for å ikke ta ordre fra svigers...?

For det første så hadde jeg aldri tillat noe lignende  fra mine svigerforeldre , men i denne saken så virker hennes svigers langt fremme i skos ang  hva de krever og forventer av sin gravide svigerdatter. 
Sønnen har heller ikke lyktes noe særlig i sin dialog med dem. 
Da må en bruke en metode som de forstår og ikke kan bestride, og som stopper munnen på dem. 
Utrolig energikrevende å må drive på med en sånn idiotisk diskusjon 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For det første så hadde jeg aldri tillat noe lignende  fra mine svigerforeldre , men i denne saken så virker hennes svigers langt fremme i skos ang  hva de krever og forventer av sin gravide svigerdatter. 
Sønnen har heller ikke lyktes noe særlig i sin dialog med dem. 
Da må en bruke en metode som de forstår og ikke kan bestride, og som stopper munnen på dem. 
Utrolig energikrevende å må drive på med en sånn idiotisk diskusjon 

Nei. Det må en ikke. En må si "nei", og om de ikke holder kjeft, følge opp med at "nå har jeg sagt nei. Dette er ikke noe dere har noe med. Om dere ikke slutter å mase, går jeg". Og så gå om de sier noe igjen. Enkelt og greit. 

Det du foreslår, antyder at svigers faktisk har rett i å diktere hva de skal gjøre, og at de er nødt til å ha grunner og bevis for å slippe å ta imot ordre. Så nei, helt feil metode. Det nører bare oppunder svigers sin oppfatning om at de har rett til å beordre sønnen rundt. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Behøves en attest fra legen om hvorfor hun er sykemeldt så skaffer hun det for å vise til svigers?! Helvette heller!🙎‍♀️

Anonymkode: bd67a...1c0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ta en helg på hotell med mannen din da! Finn et hotell som har ledige rom og overrask ham når han kommer hjem fra jobb❤️

Anonymkode: 38ba0...bde

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Det må en ikke. En må si "nei", og om de ikke holder kjeft, følge opp med at "nå har jeg sagt nei. Dette er ikke noe dere har noe med. Om dere ikke slutter å mase, går jeg". Og så gå om de sier noe igjen. Enkelt og greit. 

Det du foreslår, antyder at svigers faktisk har rett i å diktere hva de skal gjøre, og at de er nødt til å ha grunner og bevis for å slippe å ta imot ordre. Så nei, helt feil metode. Det nører bare oppunder svigers sin oppfatning om at de har rett til å beordre sønnen rundt. 

Ok, vi oppfatter denne saken på hver vår måte. 
Du tror at alt er så enkelt at en bare kan si nei, mens jeg tenker at dette var en sak og så kommer neste og neste… 

De bor tross alt i en generasjonsbolig og da er svigers eldst og klokest alltid, tenker de selv. 
Det kan hende at en bør bruke en uventet metode for å stoppe kjeften på de , og gi de en pekepinn på hva som kan vente dem. 
Har du aldri hørt eldre snakke om alt hva de måtte gjøre når de var gravide osv ? 
Da hjelper det ikke alltid med å si at en sykemeldt for sa kommer det tilbake at « nå for tiden blir for sykemeldt for alt mulig.  Å være gravid er ingen sykdom bla bla ..  « 

Jeg antar at du er helt uenig med meg nå og 😃

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Behøves en attest fra legen om hvorfor hun er sykemeldt så skaffer hun det for å vise til svigers?! Helvette heller!🙎‍♀️

Anonymkode: bd67a...1c0

Det hadde jeg  gjort glatt for å stoppe kjeften på dette paret som er uten skrupler! 
Ikke alle som tar et nei for et nei 

AnonymBruker
Skrevet

Det gjelder bare å sette grenser. 

Gå bort om de maser. Legg på telefonen. Ikke la dem bestemme. De kan jo ikke tvinge dere til å male? 

Selv om man bor i samme bygg så er man ikke nødt til å ha mye kontakt. Det er lov å si "Dette bestemmer vi selv. Hvis dere ikke slutter å mase, så ønsker vi ikke å være sammen med dere så mye. Respekter oss eller mist kontakten.

Å klage over andres oppførsel hjelper lite. Sett grenser. La det få konsekvenser om grensene ikke respekteres. Dere er voksne mennesker. 

Anonymkode: dc6af...25b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde begynt å lete i boligannonser, og gjerne sendt aktuelle boliger til svigermor. «Se her, hva jeg fant! Hva synes du om dette badet? Tror du det er plass nok til badekaret til babyen her?» Hvis de ikke gir seg, så flytter dere jo. 

Hvis du tror de er slitsomme nå, hvordan tror du da babytiden blir med invaderende svigers uten et fnugg av respekt? 

Generasjonsboliger med mennesker uten respekt for andre er et tapsprosjekt. Alltid. 

Anonymkode: 851df...2e3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ok, vi oppfatter denne saken på hver vår måte. 
Du tror at alt er så enkelt at en bare kan si nei, mens jeg tenker at dette var en sak og så kommer neste og neste… 

De bor tross alt i en generasjonsbolig og da er svigers eldst og klokest alltid, tenker de selv. 
Det kan hende at en bør bruke en uventet metode for å stoppe kjeften på de , og gi de en pekepinn på hva som kan vente dem. 
Har du aldri hørt eldre snakke om alt hva de måtte gjøre når de var gravide osv ? 
Da hjelper det ikke alltid med å si at en sykemeldt for sa kommer det tilbake at « nå for tiden blir for sykemeldt for alt mulig.  Å være gravid er ingen sykdom bla bla ..  « 

Jeg antar at du er helt uenig med meg nå og 😃

Ja, jeg er helt uenig. 

Ja, jeg også har en svigermor som kom med masse, masse, MASSE "Gode Råd" da jeg var gravid. Og jeg sa rolig ifra at takk men neitakk. 

Din "metode" vil overhodet ikke løse noe som helst. Å komme med en attest (!) vil på ingen måte hindre dem i fortsette å blande seg. Tvert imot. Det du gjør, vil underbygge at de faktisk har rett itl å blande seg. Du mener de må komme med bevis på at de ikke kan gjøre som svigers sier de skal. Noe som overhodet ikke vil få dem til å holde kjeft neste gang de ser noe de vil blande seg i. 

Man sier Nei. Ingen begrunnelse er nødvendig. Så setter man en konsekvens for overtredelse av grensene man har satt. Som i at "Om dere fortsetter å mase, kommer jeg til å gå ut av rommet hver gang dere tar opp dette emnet". Og så gå. Hver eneste gang.

Å si at "Jeg kan ikke gjøre som du sier fordiatte", antyder at du må ha en grunn annet enn at nei, du vil ikke. Og du må faktisk ikke ha noen som helst grunn: det er ditt liv, og du som bestemmer, enkelt og greit. 

Anbefaler å lese litt om grensesetting: https://www.instagram.com/nedratawwab/?hl=nb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo den store ulempen med å dele bolig med svigers. Man får aldri fred. Jeg er selv vokst opp i en generasjonsbolig og har i barndommen vært tilskuer til hvor slitsomt dette var for min mor. Det er en elendig boform som ikke gagner noen egentlig. Selv folk som vanligvis ville hatt et bra forhold blir drittlei av å trakke oppå hverandre. Ville sterkt vurdert å flytte, for dette maset kommer bare til å bli verre med årene. Og det vil føles enda mer slitsomt når man i tillegg har barn å ta seg av.

Sikkert ikke svaret du ønsker, men det er min ærlige mening.

Anonymkode: f3c93...3d5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er jo den store ulempen med å dele bolig med svigers. Man får aldri fred. Jeg er selv vokst opp i en generasjonsbolig og har i barndommen vært tilskuer til hvor slitsomt dette var for min mor. Det er en elendig boform som ikke gagner noen egentlig. Selv folk som vanligvis ville hatt et bra forhold blir drittlei av å trakke oppå hverandre. Ville sterkt vurdert å flytte, for dette maset kommer bare til å bli verre med årene. Og det vil føles enda mer slitsomt når man i tillegg har barn å ta seg av.

Sikkert ikke svaret du ønsker, men det er min ærlige mening.

Anonymkode: f3c93...3d5

Husker et sitat fra en samlivsekspert fra noen år tilbake "Man bør aldri bo nærmere sviger/foreldre enn at de må ta på seg yttertøy for å komme på besøk". Tror nok det er et godt råd. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Hadde jeg vært deg, hadde jeg sagt nei, låst døren, rigget meg til og kastet meg over Eiendom på finn.no.

AnonymBruker
Skrevet

Du må sette ned foten, hva du gjør, eller ikke gjør har de ingenting med. Nei, du skal ikke skaffe en attest, du skal heller la være å slippe svigermor inn. 

Jeg har brukt 8(!!) år på å lære min svigermor at hun har ingenting hun skal ha sakt innafor mine vegger. Konfliktsky som jeg er fant jeg meg i mye de første årene. Nå får hun enkelt og greit beskjed om at det ikke er hennes sak om jeg har støv i krokene, rot på plenen, glemt søppelboksen osv. Jeg er ikke ufin på noe vis, bare sier at det er vår sak, ikke deres. Jeg har også ved flere anledninger kommentert det når jeg ser ting hos henne jeg ikke liker🤣 Kan bare ikke dy meg desverre. 

Anonymkode: 2d0e4...ab5

• Liker 4
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...