Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Jeg kjøpte leilighet for noen år siden, brukte 650k i EK og har per nå 1,55mill igjen på lånet. Holder på å vokse ut av denne leiligheten og tenkte å kjøpe ny; større, bedre standard osv.

Jeg har pga. sparing og arv ca. 500k til stående i bank jeg kan bruke som EK for ny bolig, og jeg lurer på om det ville vært lurt av meg å leie ut denne leiligheten jeg bor i per nå når jeg kjøper ny? Og om det i det hele tatt er økonomisk realistisk for meg. Det er jo lån igjen på denne leiligheten som sikkert vil påvirke nytt lån? Anslår jeg vil få en 10 000 i leieinntekter for denne, men likevel. Er vel også en regel på at man må ha bodd i utleieboligen i noen år før man kan leie ut? Særlig mtp. Skatt? Den er i et sameie så må jo undersøke om jeg faktisk kan det men vet om de som gjør det i borettslag som gjerne er strengere på det. Det med skatt oppdaget jeg tilfeldig, er det andre ting jeg må tenke på? 

Jeg ser at med mitt forbruk på strøm/oppvarming, samt kommunale avgifter, felleskostnader og selvsagt betaling på lånet(8800kr), så har jeg 12000kr og noe smått i utgifter. Så jeg må uansett sette ned trekket på lånet for at det skal lønne seg om jeg leier ut for 10 000. Burde jeg ha inkludert strøm/oppvarming eller ikke? Det er ikke inkludert i felleskostnadene, kun tv/internett.

Råd/tips? Ønsker meg passiv inntekt for tjener ikke allverden, har bare lavt forbruk:P

Anonymkode: 12efd...cc9

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1588716-utleiebolig-hva-m%C3%A5-jeg-tenke-p%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har ikke hørt at man må bo i en leilighet en tid før man får leie ut leiligheten sin? Med skatt mente du? 

Hva mente du med det?

Det er en selveierleilighet ikke sant? Da mener jeg at du står fritt til å leie ut. 

Anonymkode: 97021...8b4

AnonymBruker skrev (2 timer siden):
Jeg kjøpte leilighet for noen år siden, brukte 650k i EK og har per nå 1,55mill igjen på lånet. Holder på å vokse ut av denne leiligheten og tenkte å kjøpe ny; større, bedre standard osv.

Jeg har pga. sparing og arv ca. 500k til stående i bank jeg kan bruke som EK for ny bolig, og jeg lurer på om det ville vært lurt av meg å leie ut denne leiligheten jeg bor i per nå når jeg kjøper ny? Og om det i det hele tatt er økonomisk realistisk for meg. Det er jo lån igjen på denne leiligheten som sikkert vil påvirke nytt lån? Anslår jeg vil få en 10 000 i leieinntekter for denne, men likevel. Er vel også en regel på at man må ha bodd i utleieboligen i noen år før man kan leie ut? Særlig mtp. Skatt? Den er i et sameie så må jo undersøke om jeg faktisk kan det men vet om de som gjør det i borettslag som gjerne er strengere på det. Det med skatt oppdaget jeg tilfeldig, er det andre ting jeg må tenke på? 

Jeg ser at med mitt forbruk på strøm/oppvarming, samt kommunale avgifter, felleskostnader og selvsagt betaling på lånet(8800kr), så har jeg 12000kr og noe smått i utgifter. Så jeg må uansett sette ned trekket på lånet for at det skal lønne seg om jeg leier ut for 10 000. Burde jeg ha inkludert strøm/oppvarming eller ikke? Det er ikke inkludert i felleskostnadene, kun tv/internett.

Råd/tips? Ønsker meg passiv inntekt for tjener ikke allverden, har bare lavt forbruk:P

Spørsmålet om utleie av bolig lønner seg avhenger av mange faktorer. Hvor mye du får i leie per måned etter skatt og utgifter, forventet (og oppnådd) verdiøkning, alternative plasseringer av pengene mv.

Du må skatte på inntekten fra leien etter fratrekk for kostnadene dine. Så hvis du har 2000 i felleskost og offentlige avgifter i måneden og leier ut for 10 000 må du skatte 22% av de gjenstående 8 000. Det gir en inntekt etter skatt på ca 6250 per måned. Årlig, gitt du leier ut 12 av 12 måneder (som egentlig er uvanlig) får du da ca 75000 netto. 

Videre må du ta høyde for vedlikehold og uforutsette kostnader. Dette vil variere.

Hvis leiligheten din er verdt 3 mill i dag er da avkastningen din, uten å ta høyde for eventuell verdistigning, ganske lav. Kanskje reelt rundt 2% netto. 

Videre må du huske på at når du har bodd i ny bopel lenger enn 12 måneder må du skatte på gevinsten du har på leilighet. Typisk hvis du har estimert verdiøkning på 1 million vil dette utgjøre 220 000,- i skatt.. Dette vokser da i takt med verdiøkningen, så man bør tenke langsiktig om man først bestemmer seg for utleie.

Jeg ville kanskje vurdere å se om du kan få råd til noe med en utleiedel. På denne måten blir leieinntekten skattefri, de løpende utgiftene til offentlige avgifter osv blir totalt sett mer gunstig OG du har ikke skatt ved salg av denne boligen i framtiden. Rent praktisk er det også veldig greit å bo nært det man leier ut (ved feil osv).

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har ikke hørt at man må bo i en leilighet en tid før man får leie ut leiligheten sin? Med skatt mente du? 

Hva mente du med det?

Det er en selveierleilighet ikke sant? Da mener jeg at du står fritt til å leie ut. 

Anonymkode: 97021...8b4

Noen som nevnte det til meg her for litt siden for hun hadde ei venninne som hadde brent seg på det, og dermed måtte bo der for å slippe å skatte så fryktelig mye.

Det er en selveier i et sameie.

Grandidosa83 skrev (6 timer siden):

Spørsmålet om utleie av bolig lønner seg avhenger av mange faktorer. Hvor mye du får i leie per måned etter skatt og utgifter, forventet (og oppnådd) verdiøkning, alternative plasseringer av pengene mv.

Du må skatte på inntekten fra leien etter fratrekk for kostnadene dine. Så hvis du har 2000 i felleskost og offentlige avgifter i måneden og leier ut for 10 000 må du skatte 22% av de gjenstående 8 000. Det gir en inntekt etter skatt på ca 6250 per måned. Årlig, gitt du leier ut 12 av 12 måneder (som egentlig er uvanlig) får du da ca 75000 netto. 

Videre må du ta høyde for vedlikehold og uforutsette kostnader. Dette vil variere.

Hvis leiligheten din er verdt 3 mill i dag er da avkastningen din, uten å ta høyde for eventuell verdistigning, ganske lav. Kanskje reelt rundt 2% netto. 

Videre må du huske på at når du har bodd i ny bopel lenger enn 12 måneder må du skatte på gevinsten du har på leilighet. Typisk hvis du har estimert verdiøkning på 1 million vil dette utgjøre 220 000,- i skatt.. Dette vokser da i takt med verdiøkningen, så man bør tenke langsiktig om man først bestemmer seg for utleie.

Jeg ville kanskje vurdere å se om du kan få råd til noe med en utleiedel. På denne måten blir leieinntekten skattefri, de løpende utgiftene til offentlige avgifter osv blir totalt sett mer gunstig OG du har ikke skatt ved salg av denne boligen i framtiden. Rent praktisk er det også veldig greit å bo nært det man leier ut (ved feil osv).

Takk for så detaljert svar! Akkurat dette med vedlikehold; siden leiligheten er i et sameie så trenger jeg kun å tenke på det som er innafor veggene. Sameiet tar ting som tak, fasade, vinduer, dører osv. Bygget består av gips og betong, så grenser for hva som kan skje. Største risikoen er nok fjernvarmen, radiatorene er fra byggeåret på 80-tallet så vet de bør byttes. Men om jeg kun skal selge blir jeg ikke å erstatte dem, skal jeg leie ut må jeg erstatte dem. Fått prisoverslag på 25 000 for jobben. Skjønt, den prisen innebærer 4 radiatorer av ulik størrelse, og jeg bruker kun en av dem 90% av tiden, men vet ikke om det er mulig å redusere antallet.

Verdiøkning; to leiligheter i nabobygget som er akkurat likens og ca. samme standard, ble nylig solgt og hadde verdistigning på ca. 500k mer enn hva jeg kjøpte for. Jeg blir nok boende minst ett år til. Ingen bråhast altså.

Jeg tror ikke jeg vil klare å kjøpe noe med utleiedel uten å må veldig langt uti gokk. Det er også vanskelig å finne noe med utleiedel her jeg bor om man ikke skal ha enebolig, noe jeg ikke ønsker for det er så mye styr med vedlikehold osv.

Tok et kjapt søk på finn igjen etter lignende leiligheter; samme område, med balkong/terrasse og parkering. Jeg får få treff på leiligheter med disse fasilitetene, 5-6 totalt. Jeg finner er kun 2 som har ca. samme størrelse men de har kun utendørs parkering. Så mulig jeg kan lirke opp leien litt, men må følge med mer over tid. Da jeg selv lette etter leilighet for leie så leides det jo ut fæle høl til 10 000:P 

Kan banken gi meg råd på dette? Tall er ikke min sterkeste side 😅 Så lenge jeg faktisk vil oppnå profitt på det så kan jeg godt tenke meg å leie ut over tid. Undersøkte om det var mulig å leie ut bilen min men den er for gammal :rolleyes:

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

*snipp*

En ting til; når jeg kjøper ny bolig blir jeg nok å kjøpe den i lag med min kjæreste(så vi blir nok samlet å ha drøyt 1mill i EK), altså blir jeg ikke å ha alle utgiftene der alene.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Noen som nevnte det til meg her for litt siden for hun hadde ei venninne som hadde brent seg på det, og dermed måtte bo der for å slippe å skatte så fryktelig mye.

Dette handler om skatt på gevinst ved salg av bolig, det har ingenting med skatt på utleie i seg selv å gjøre. 

Anonymkode: 718fd...5a3

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Du betaler nå altså 8.800kr på lånet til denne leiligheten, og tenker å leie ut for 10.000kr. Holder differansen på 1.200kr til å dekke de kommunale utgiftene og fellesutgifter? Strøm/tv/nett må jo så klart komme i tillegg til de 10.000kr i husleie. Men jeg klarer allikevel ikke å se at du skal kunne tjene noe på å leie ut, i forhold til å selge og bruke pengene til å investere i ny bolig.

Husk at du som huseier må stå for evt reparasjoner som ikke skyldes feil bruk, forsikring, vedlikehold.

AnonymBruker
23 hours ago, AnonymBruker said:

Skatt av leieinntekt: Du skatter 22% av leieinntekt om du ikke bor i samme bolig. Du kan trekke fra en del av utgiftene, men ikke lånet. Så du må nok skatte 1500 i måneden.

Formueskatt: Formueverdien av boligen forandrer seg også, men ser for meg at det ikke blir noe formueskatt uansett så mye lån du har.

Skatt ved salg: Når du skal selge leiligheten igjen må du selv ha bodd der minst ett av de to siste årene før du selger for å slippe skatt. Om det har vært utleiebolig de siste to årene må du skatte av prisøkningen.

Svinn: Det er lurt å beregne noe svinn, de fleste opererer med at 1-2 måneder i året ikke blir leid ut. 

Vanskelige leieboere: Man kan være uheldig med vanskelige leieboere. Det kan være verdt å betale 10% av utelie til en utleiemegler. Jeg har vært heldig med alle jeg har leid ut til. Flotte folk! Men kjenner noen hvor det ble problemer. Mye rus og umulig å kaste dem ut. Men selv om jeg hadde supre leieboere så var det slitsomt. Utleie er ingen passiv inntekt og jeg orker ikke drive med utleie igjen, har heller penger i fond.

Prisstigning: I tilegg til å få penger inn ved leie så kan du kanskje forvente prisstigning, spesielt om leiligheten er i en av de store byene. Om leiligheten er i gokk så burde du ta høyde for at prisen faktisk kan synke.

Renteøkning: Rentene kommer mest sannsynlig til å gå opp sånn at et boliglån får rente på minst 4%. Dette burde innberegnes. Helst enda mer også.

Banken som rådgiver: Banker er selgere, og om du vil ha de beste rådene ville jeg spurt en økonomisk rådgiver. Men banker er heller ikke horrible og kan ikke lyve til deg, så om du spør konkrete spørsmål vil du få konkrete svar, men de vil prøve å selge deg så mange tjenester (lån, fond med høye avgifter osv) som mulig. 

Anonymkode: 4234c...e11

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.6.2022 den 12.19):

Dette handler om skatt på gevinst ved salg av bolig, det har ingenting med skatt på utleie i seg selv å gjøre. 

Anonymkode: 718fd...5a3

Kan hende, husker jeg riktig så var det ei som kjøpte, for å pusse opp og selge, men siden hun ikke hadde bodd der lenge nok så måtte hun skatte så mye. Litt usikker.

Mt3 skrev (På 11.6.2022 den 12.31):

Du betaler nå altså 8.800kr på lånet til denne leiligheten, og tenker å leie ut for 10.000kr. Holder differansen på 1.200kr til å dekke de kommunale utgiftene og fellesutgifter? Strøm/tv/nett må jo så klart komme i tillegg til de 10.000kr i husleie. Men jeg klarer allikevel ikke å se at du skal kunne tjene noe på å leie ut, i forhold til å selge og bruke pengene til å investere i ny bolig.

Husk at du som huseier må stå for evt reparasjoner som ikke skyldes feil bruk, forsikring, vedlikehold.

Hehe, nei:) Jeg betaler per nå 8800kr per måned på selve lånet. Så om jeg skal leie ut må jeg sette ned trekket til 4400. Når jeg da plusser på alle fellesutgifter, kommunale osv., så blir det 7500ish. Men det kan også hende jeg kan leie ut for mer, jeg må bare følge med i markedet over lengre tid. For de jeg finner i samme område med samme standard og størrelse, finner jeg få med parkering og ikke funnet noen med parkering i garasje som jo jeg kan tilby.

AnonymBruker skrev (På 11.6.2022 den 12.34):

Skatt av leieinntekt: Du skatter 22% av leieinntekt om du ikke bor i samme bolig. Du kan trekke fra en del av utgiftene, men ikke lånet. Så du må nok skatte 1500 i måneden.

Formueskatt: Formueverdien av boligen forandrer seg også, men ser for meg at det ikke blir noe formueskatt uansett så mye lån du har.

Skatt ved salg: Når du skal selge leiligheten igjen må du selv ha bodd der minst ett av de to siste årene før du selger for å slippe skatt. Om det har vært utleiebolig de siste to årene må du skatte av prisøkningen.

Svinn: Det er lurt å beregne noe svinn, de fleste opererer med at 1-2 måneder i året ikke blir leid ut. 

Vanskelige leieboere: Man kan være uheldig med vanskelige leieboere. Det kan være verdt å betale 10% av utelie til en utleiemegler. Jeg har vært heldig med alle jeg har leid ut til. Flotte folk! Men kjenner noen hvor det ble problemer. Mye rus og umulig å kaste dem ut. Men selv om jeg hadde supre leieboere så var det slitsomt. Utleie er ingen passiv inntekt og jeg orker ikke drive med utleie igjen, har heller penger i fond.

Prisstigning: I tilegg til å få penger inn ved leie så kan du kanskje forvente prisstigning, spesielt om leiligheten er i en av de store byene. Om leiligheten er i gokk så burde du ta høyde for at prisen faktisk kan synke.

Renteøkning: Rentene kommer mest sannsynlig til å gå opp sånn at et boliglån får rente på minst 4%. Dette burde innberegnes. Helst enda mer også.

Banken som rådgiver: Banker er selgere, og om du vil ha de beste rådene ville jeg spurt en økonomisk rådgiver. Men banker er heller ikke horrible og kan ikke lyve til deg, så om du spør konkrete spørsmål vil du få konkrete svar, men de vil prøve å selge deg så mange tjenester (lån, fond med høye avgifter osv) som mulig. 

Anonymkode: 4234c...e11

Tusen takk for så mange detaljer!

Dersom jeg må skatte 1500 kr så blir jeg ikke sittende igjen med så mye etter lån og andre boutgifter er betalt(såfremt det ikke viser seg at jeg kan leie ut for mer), men lånet blir jo betalt ned likevel.

Skatt ved salg: så jeg må i praksis "flytte inn" i ett år igjen for å selge uten å skatte så mye:P Hvor mye må jeg skatte av prisøkningen, vet du det?

Vanskelige leieboere har jeg tenkt på, jeg har alltid pleid å gi en referanse fra tidligere bosted, så tenkte jeg skulle be om noe sånt for å forsøke å berge meg fra det verste.

Leiligheten jeg har er i Trondheim:) Så kan nok vente meg prisøkning ja.

Har tenkt på fond eller aksjer i stedet, men siden jeg om kort tid planlegger å kjøpe noe annet vil jeg ikke binde opp kapitalen min.

On 6/11/2022 at 12:09 AM, AnonymBruker said:

Takk for så detaljert svar! Akkurat dette med vedlikehold; siden leiligheten er i et sameie så trenger jeg kun å tenke på det som er innafor veggene. Sameiet tar ting som tak, fasade, vinduer, dører osv. Bygget består av gips og betong, så grenser for hva som kan skje. Største risikoen er nok fjernvarmen, radiatorene er fra byggeåret på 80-tallet så vet de bør byttes. Men om jeg kun skal selge blir jeg ikke å erstatte dem, skal jeg leie ut må jeg erstatte dem. Fått prisoverslag på 25 000 for jobben. Skjønt, den prisen innebærer 4 radiatorer av ulik størrelse, og jeg bruker kun en av dem 90% av tiden, men vet ikke om det er mulig å redusere antallet.

Det du nevner er én utbedring, det kommer til å komme flere.

I en leilighet er løpende vedlikeholdskostnader et sted mellom 0,5-1% av leilighetens verdi i året. Selv om du ikke tror du trenger nye hvitevarer, bad, gulv, elektrisk arbeid, rørlegger etc akkurat , så må du beregne inn fremtidige kostnader i budsjettet ditt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Knirke skrev (51 minutter siden):

Det du nevner er én utbedring, det kommer til å komme flere.

I en leilighet er løpende vedlikeholdskostnader et sted mellom 0,5-1% av leilighetens verdi i året. Selv om du ikke tror du trenger nye hvitevarer, bad, gulv, elektrisk arbeid, rørlegger etc akkurat , så må du beregne inn fremtidige kostnader i budsjettet ditt.

Ja, og i tillegg til det innvendige, er det jo sånn at selv om sameiet organiserer for eksempel maling utvendig eller bytte av tak, så er det jo ikke sånn at TS ikke må betale for det. For det må hen, i form av økte felleskostnader. Det er ikke gratis, selv om sameiet betaler. 
Dessuten må du (TS) huske at utleie har en kostnad i form av tidsbruk. 
Du bør tenke deg nøye om, særlig hvis leiligheten er relativt ny eller nyoppusset nå, slik at den fremstår som attraktiv for kjøpere. Det vil den ikke lenger gjøre hvis du vil selge den om 15 år, med mindre du renoverer/oppgraderer den fortløpende, og det gjør man som regel ikke i leiligheter hvor man ikke bor selv. Det er også gjerne sånn at slitasjen er økt i utleieleiligheter, særlig hvis man har mange ulike leietakere. Så hvis du om 15 år skal få leiligheten opp til samme standard som den er nå for å selge den, kan det påløpe store kostnader: Flater, kanskje også bad og kjøkken. La oss si at badet ditt er tre år gammelt nå. Det er attraktivt for en kjøper. Om 15 år er badet 18 år og nærmer seg slutten av levetiden sin. Det vil si at en kjøper lett trekker 300-400k av hva hen ønsker å gi for leiligheten, fordi hen vet at hen må pusse opp badet (om 15 år er det sikkert enda dyrere). Disse tingene må være med i budsjettet ditt når du bestemmer deg for om dette er lurt eller ikke. 

Anonymkode: d6d0e...453

• Liker 1
  • Nyttig 1
  • 1 måned senere...
AnonymBruker

Hei igjen! Takk for så mange detaljer, enda en gang!

Jeg har snakket med en utleiemegler i byen, og de anslo ca. 12 000 i leie. De tar 10% om jeg skulle hyre dem inn, men tror ikke jeg sitter igjen med nok til å gjøre det, da må jeg betale det av egen lomme isåfall. Og det kan det jo være verdt forsåvidt. (må jo sjekke at leietager har inntekt, referanse osv.) Mulig jeg forsøker meg på mer leie om jeg kan starte utleie før studiestart, flere som leter etter et krypinn.

Anyway; jeg må jo trekke fra avdrag og renter, felleskostnader, kommunale osv. fra de 12K, og jeg sitter da igjen med 1763-ish kroner, av dem skal jeg skatte 22% :fnise: Og da sitter jeg igjen med hva utleiemegleren anbefalte å sette av til vedlikehold hver mnd. Og jeg kan jo risikere at boligen står tom en periode. Jeg klarer å betale det om det skulle skje, mannen og jeg har samlet inntekt på over en million, men da koster det jo kanskje mer enn det smaker.

Med andre ord vil fortjenesten for det meste være det leietager betaler på avdraget på det gjenstående lånet. Det avdraget er ikke høyt så det blir litt over 100K på 4 år. Utfordringen er jo at dette blir bundet opp i selve leiligheten, så jeg må jo sette til side tilsvarende beløp for å kunne gjøre oppgraderinger/vedlikehold.

Jeg snakket også med skatteetaten og forutsatt at jeg forstod riktig(chatten krasja selvsagt), så kan jeg avskrive oppgraderinger på gevinsten ved salg av boligen. Altså, la oss si jeg oppgraderer badet til 30K, og boligen selges for 100K mer enn jeg kjøpte den for, da kan jeg avskrive 30k på de 100K ved salg. Da må jeg kun skatte av de resterende 70K. Noen som kan bekrefte/avkrefte om jeg har forstått riktig? 😅

Er litt i tvil om jeg skal leie ut eller ei, er liksom så akkurat. Nå har jo også både felleskostnader og kommunale gått opp ifht. hva det var da jeg kjøpte(nylig byttet vinduer og tak her). Kan jo være annerledes om et års tid når vi har mulighet til å kjøpe ny bolig. Jeg vet ikke om jeg får mulighet til å kunne leie ut igjen, så er vanskelig å slå fra seg.

Om jeg selger denne leiligheten med minst 100k i gevinst(altså uten å leie ut) så har jeg jo nærmere 2 mill i EK ved kjøp av ny bolig, og mannen sitt på en 350K på toppen av det igjen. Og når vi heller ikke ønsker en veldig stor eller dyr bolig pga. vedlikehold(mer i retning stor leilighet/rekke hus i borettslag e.l.), så har vi jo en del kapital vi bør investere. Ikke noe vits i at det står på konto. Vi har lite forbruk, er mest at vi liker å reise men er grenser for hvor mye ferie vi har fra jobb:P Luksusproblem 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...