Gå til innhold

Inspirert av annen tråd: Hva bør jeg spare feriepengene til?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Litt om meg:  Har ikke bil, og eier ikke leilighet. Sparer litt på Bsu.
Har fått meg jobb som nyutdannet, og mesteparten av lønna skal settes inn på 2 bsu-kontoer.
Ønsker å kjøpe leilighet om 3-5 år. Så da lurer jeg egentlig på om hvordan jeg mest fornuftig kan ta hånd om feriepengene. Bør jeg opprette en sparekonto til pensjon, bil, buffer eller boligkjøp (f.eks til huskjøp nummer 2). 

Tips tas i mot med stor takknemlighet ❤️

Anonymkode: ba55b...f3d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

forresten: fond eller sparekonto?
TS

Anonymkode: ba55b...f3d

AnonymBruker
Skrevet

Sparekonto taper du i praksis penger på, inflasjonen er mye høyere enn renta der. 

Fond er i utgangspunktet en god idé, men vi går svært utrygge tider i møte. Med tidshorisont på 3-5 år vil jeg tro at du er i faresonen for å ligge 30% under...men det kan ingen spå for deg, og fondsinvesteringer pleier da å være relativt lønnsome.

Finn de allerrimeligste indeksfondene, med så lav avgift som mulig (typisk 0,15%). Du kan dele mellom Norden, Global og Emerging f.eks., hvor kun sistnevnte er priset noenlunde rimelig for tiden. De fleste fond er ved "all time high".

Vel, og så kan du gamble litt på GME. Kjøp aksjer for 10-15000 f.eks. neste gang den er nede i ca. 90$, med gode utsikter for dobling innen kort tid. Noen mener aksjen skal opp i 500$ og mer. Tja. Gæmbling!

Anonymkode: 7e46f...00b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tidshorisonten din er for kort for fond, det sier til og med den ganske risikovillige pensjonsrådgiveren min.

Anonymkode: 915e7...003

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...