AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #1 Skrevet 10. juni 2022 Er en kvinne på 23 år som har gått på tå hele livet. Når jeg står får jeg ikke ned hælene ned i bakke, uansett hvor mye jeg presser, samt går på tå 100% av tiden. Har fått time hos ortoped etter sommeren, og har tatt røntgen uten noe funn. Er det noen som har gått igjennom det samme, og eventuelt fått behandling? Hvilke behandlingstyper er det for voksne? Finner masse informasjon om barn, men ingenting om voksne 😅 Anonymkode: c7bef...20c
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #2 Skrevet 10. juni 2022 Får du ikke hælene ned i bakken når du står? Blir du ikke trøtt dersom du står for lenge da? Er du født for tidlig eller har du eksempelvis AS (Aspergers syndrom)? Bare spør siden jeg vet om andre som går på tå som har dette 🙂 Har ingen tips om behandling da men ortopeden bør jo kunne hjelpe deg litt på veien. Anonymkode: 775d2...5c2
CaptainColada Skrevet 10. juni 2022 #3 Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Får du ikke hælene ned i bakken når du står? Blir du ikke trøtt dersom du står for lenge da? Er du født for tidlig eller har du eksempelvis AS (Aspergers syndrom)? Bare spør siden jeg vet om andre som går på tå som har dette 🙂 Har ingen tips om behandling da men ortopeden bør jo kunne hjelpe deg litt på veien. Anonymkode: 775d2...5c2 Hehe, nei får ikke hælene ned i bakken når jeg står 😅. Har ikke Asberger. Jeg ble ikke født for tidlig, men jeg satt fast i bekkenet når jeg ble født og pustet ikke. Så kan jo ha noe med det å gjøre. og jo det er ganske slitsomt, men har jo gått med det i 23 år og da blir man vandt til smertene 😅
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #4 Skrevet 10. juni 2022 Bestemoren min hadde det sånn. Hun løste problemet ved å gå med høye hæler på skoene. Jeg tror hun hadde for kort akilles. Anonymkode: 0d9de...f26 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #5 Skrevet 10. juni 2022 Jeg går på tå når jeg går i sokkelesten hvis jeg ikke konsentrerer meg om å gå på hele foten. Men jeg får altså hælen ned hvis jeg går inn for det. Jeg har litt smerter, og har vurdert om jeg burde gå til legen. Jeg kan jo altså ikke svare deg helt på hva som kan gjøres, men du er i hvert fall ikke alene. Jeg har ikke asberger og er ikke født for tidlig. Jeg satt faktisk også fast i bekkenet og pustet ikke da jeg ble født, men det sammentreffet tror jeg må være tilfeldig, jeg kan ikke skjønne hvordan det skulle påvirke føttene. Jeg tror det er noe arvelig i det, og skyldes kort akillessene. Min mormor var også tågjenger i voksen alder. I barndommen ble jeg fortalt at jeg måtte la være å gå på tå ellers kunne jeg få smerter og senen bli enda strammere. Om det stemmer, er det mulig en kan trene for å få det bedre om det har blitt skikkelig stramt og ille, men jeg vet egentlig ikke. Jeg gikk nesten bare i høyhælte sko fordi det var mest behagelig da jeg var yngre, og en periode var det vondt å gå i vanlige sko. Dette ble veldig mye bedre da jeg kuttet ut høye hæler til annet enn en sjelden fest i blant. Det vil si etter en tid med skikkelig vondt, ble det gradvis bedre. Anonymkode: 5c005...ff9
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #6 Skrevet 10. juni 2022 Hørt om det før, da tror jeg det var snakk om noen sener som var for korte, eller noe sånt. Mulig det var akillesen. Anonymkode: f53c0...301
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #7 Skrevet 10. juni 2022 For kort akilles. Høyst sannsynlig må det operasjon til fordi du er voksen. Barnet mitt har det samme, men fordi han kan vokse det av seg så har han fått såler. Han kan gå med foten nedi og går ikke på tå, men får feilstilling og tidvis store smerter i knær og lår. Anonymkode: 9ef15...ad6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå