Gjest Villfisker Skrevet 11. juni 2022 #101 Del Skrevet 11. juni 2022 Tvillingsjel skrev (8 minutter siden): Jeg er overbevist om at overvekt handler myyyye om genetikk. Hvis ikke skulle jeg vært smellfeit, all den tiden jeg ikke beveger meg og spiser masse hurtigmat/brus og snop. Jeg er helt normalvektig. Andre hadde est ut med min livsstil. Kom ikke å si at gener ikke har noe å si. Selvfølgelig har det noe å si. Forskjellig kropp, forskjellig behov. Man kan ikke endre på det, men alle kan bli den beste utgaven av seg selv. Men da skal det være fordi man selv vil det, og ikke fordi andre mener man må bli det. Dessuten kan vekt være helt irrelevant for den overvektige selv. Så lenge den ikke er så omfattende at den påvirker vedkommendes helse i særlig stor grad. Veldig stor forskjell på litt overvektig, og alvorlig fedme. Den beste utgaven han/hun kan bli av seg selv, trenger ikke være en slank utgave engang. Det kan være at vedkommende verdsetter helt andre kvaliteter hos seg selv, som gjør han/henne lykkelig. Det kan f.eks være en hobby, et arbeid, eller en lidenskap som gjør hverdagen til vedkommende verdt å stå opp til. Det kan også være kjærligheten til sin egen familie, som gir han/henne motivasjon til å gi best mulig omsorg i hverdagen. Dette er verdier som kanskje ingen andre ser. Men de som verdsetter dette, ser det i sin egen hverdag. Da blir det andre ganske ubetydelig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 11. juni 2022 #102 Del Skrevet 11. juni 2022 Helene1982 skrev (Akkurat nå): Så dette er din løsning? vi skal gi opp. Ja, på dette pubktet mener jeg selvsagt det er det riktige å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #103 Del Skrevet 11. juni 2022 Helene1982 skrev (40 minutter siden): Blir vi deppa og late av det, neppe, men er tilsetningsstoffer, salt og sukker noe vi må være obs på absolutt. Dette er selvsagt min tolkning og ikke nødvendigvis fakta. Jeg tror vi blir det. Tenk deg om hele dagen består av slik mat. Frokost: frokostblanding og juice. Lunsj: bolle, varmdiskmat, God Morgen Yougurt. Middag: noe Toro og halvstekte rundstykker. Saft. Kveldsmat: tja? Smågodt. Potetgull. Middagsrester (noe Toro). Så kan vi føye på litt kaker på jobb. Det er jo ganske vanlig. Og kaffe. Det er ikke mye næring her. Ikke nok vitaminer og mineraler. B-12. Omega 3. Jeg tenker at om et menneske spiser slik hver dag, pluss hverdagstress, blir det smertefullt. IBS, magesår, betennelser, søvnproblemer, depresjon, slapphet osv. Jeg tenker mange bare fyller magen med NOE, og så blir de syke. Anonymkode: 9fde6...7c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #104 Del Skrevet 11. juni 2022 De pengene ts refererer til hadde uansett ikke kommet tilbake til samfunnet Anonymkode: 48012...ab5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #105 Del Skrevet 11. juni 2022 matsats skrev (28 minutter siden): For øvrig er fedme utelukkende personlig ansvar. Det har ingenting med samfunnet å gjøre. Fedme er et resultat av en positiv energibalanse (inntak - forbruk) over tid, og det bestemmes 100% av individet. Ingen tvinges til å være i kalorioverskudd over tid. Alle kan, dersom man ønsker det, gå ned i vekt, og det kreves ingenting annet enn å spise litt mindre (mindre energiinntak) og være litt mer aktiv (høyere energiforbruk). Så enkelt kan det også skrives når man ikke har noe som helst kunnskap om det endokrine systemet…. Anonymkode: 95c8f...350 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #106 Del Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Selvfølgelig vil de det, de har fått oss til å tro at vi må spise døgnet rundt for å holde forbrenningen igang. Så nå spiser vi frokostblandinger til frokost, som egentlig kan klassifiseres som godteri. Vi spiser mellombarer og proteinbarer som kan klassifiseres som godteri. Hvorfor tror du ellers vi spiser disse produktene? De har markedsført kraftig, og betaler for forskning. Bare søk på all forskning kellogs betaler for. Anonymkode: 80730...030 Gleder meg til TS har forsketbpå dette og ikke bare deler linker Anonymkode: 6619e...b54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #107 Del Skrevet 11. juni 2022 Men tenk på alle pengene de bidrar med til restaurantbransjen, dagligvarebutikker osv.. Anonymkode: 81a72...030 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 11. juni 2022 #108 Del Skrevet 11. juni 2022 (endret) Ok la meg prøve å forklare hva jeg mener: Noen har dysleksi. Før i tiden ble de møtt med kommentarer om at de er dumme, noe som ofte førte til at de mistet selvtillitt sosialt og faglig, ikke oppnådde sitt potensiale og ikke fikk hjelp og forståelse for at lesing og skriving ikke er like lett for alle. Nå vet alle bortsett fra troll at dysleksi gjør at enkelte mennesker må jobbe hardere for å oppnå samme resultater som elever uten lese- og skrivevansker og vi har funnet en del verktøy som kan gjøre ting lettere for dem. Ikke lett! lettere. Noen har lettere for å legge på seg enn andre. Det kan være at de mangler kunnskap om kosthold. Det kan være at de går på medisiner eller har genetiske eller hormonelle lidelser som påvirker forbrenning eller kosthold. Det kan være traume eller psykiske lidelser, det kan være mangel på motivasjon og en følelse av at det er vanskelig å vite hvor man skal begynne. jeg mener at vi alle er tjent med å tilrettelegge for de som har utfordringer i stedet for å si: du er dum eller lat. Det er din skyld. Det er lett for meg. Grunnen til at jeg ønsker å se løsninger i stedet for å dømme andre, er både at jeg bryr meg om andre mennesker, men også fordi for hvert menneske som kan dra sitt eget lass i samfunnet jo bedre. For alle. Når noen sier: jeg får ikke til å gå ned i vekt, ønsker jeg at helsepersonell spør hvorfor? Hva tror du kan hjelpe deg Trenger du en som tar deg med ut på tur? trenger du en erneringsveileder? Er det noe som gjør at du har et usunt forhold til mat? Og en fellesnevner for mange som sliter og spesielt innen psykriatri, er at de opplever at de ikke blir hørt, tatt på alvor, inkludert i egen behandlingplan og lyttet til. Her tror jeg svaret ligger. Endret 11. juni 2022 av Helene1982 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #109 Del Skrevet 11. juni 2022 Helene1982 skrev (6 minutter siden): Ok la meg prøve å forklare hva jeg mener: Noen har dysleksi. Før i tiden ble de møtt med kommentarer om at de er dumme, noe som ofte førte til at de mistet selvtillitt sosialt og faglig, ikke oppnådde sitt potensiale og ikke fikk hjelp og forståelse for at lesing og skriving ikke er like lett for alle. Nå vet alle bortsett fra troll at dysleksi gjør at enkelte mennesker må jobbe hardere for å oppnå samme resultater som elever uten lese- og skrivevansker og vi har funnet en del verktøy som kan gjøre ting lettere for dem. Ikke lett! lettere. Noen har lettere for å legge på seg enn andre. Det kan være at de mangler kunnskap om kosthold. Det kan være at de går på medisiner eller har genetiske eller hormonelle lidelser som påvirker forbrenning eller kosthold. Det kan være traume eller psykiske lidelser, det kan være mangel på motivasjon og en følelse av at det er vanskelig å vite hvor man skal begynne. jeg mener at vi alle er tjent med å tilrettelegge for de som har utfordringer i stedet for å si: du er dum eller lat. Det er din skyld. Det er lett for meg. Grunnen til at jeg ønsker å se løsninger i stedet for å dømme andre, er både at jeg bryr meg om andre mennesker, men også fordi for hvert menneske som kan dra sitt eget lass i samfunnet jo bedre. For alle. Når noen sier: jeg får ikke til å gå ned i vekt, ønsker jeg at helsepersonell spør hvorfor? Hva tror du kan hjelpe deg Trenger du en som tar deg med ut på tur? trenger du en erneringsveileder? Er det noe som gjør at du har et usunt forhold til mat? Og en fellesnevner for mange som sliter med flere og spesielt innen psykriatri, er at de opplever at de ikke blir hørt, tatt på alvor, inkludert i egen behandlingplan og lyttet til. Her tror jeg svaret ligger. Et av de bedre innleggene jeg har lest på KG. Du er et klokt menneske. Anonymkode: 9fde6...7c9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #110 Del Skrevet 11. juni 2022 matsats skrev (6 timer siden): Så fordi andre grupper snylter på oss sunne og friske skattebetalere, så er det greit at også feite folk snylter på oss? Snylter, hvordan mener du at feite folk snylter på dere sunne friske og selvfølgelig perfekte skattebetalere som overhodet ikke benytter fellesgoder? Anonymkode: 53394...c3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #111 Del Skrevet 11. juni 2022 Bare å begynne med lavkarbo så renner kiloene av uten å sulte Anonymkode: 00dad...272 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #112 Del Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 10.6.2022 den 20.20): Men ny forskning kan hjelpe! Det viser seg at man blir mye mer overvektig av ultraprossesert mat enn de samme kaloriene med bra mat. Pluss folk burde ikke spise hele dagen, men ha periodisk faste, f eks ha spisevindu fra 11-19, og la kroppen ha lagt nattfaste. Da får kroppen mulighet til reparere seg selv og det bidrar til at folk kan bruke mindre medisiner og blir naturlig slankere. Anbefaler podcasten Wolfgang W Uncut og episodene med ernæringsbiolog Marit Kolby. Det er hun som har skrevet boken "Hva og når skal vi spise". Har flere folk rundt meg som er nyfrelste, har gått ned masse og føler at det ikke har kostet dem noe. Vi er jo som samfunn totalt ute å kjøre når det kommer til disse tingene, det er galskap at det er normalt å være 20-30 kr overvektig. Men kanskje er hjelpen på vei! Vi spiser visst ikke noen flere kalorier nå enn for 40 år siden, men vi spiser mye mer ultraprossesert. Og den maten er laget for at man bare skal ønske mer og mer. Bryt fri, sier jeg bare! Anonymkode: 12dac...f0a Dette strider godt i mot det jeg har lært igjennom overvektspoliklinikk på sykehuset. Jeg har vært under dem i ett år nå, går sakte men sikkert ned. De anbefaler og spise små måltider ofte, helt 5-8 måltider om dagen. Vi snakker ett halvt eple eller en halv gulrot pr måltid. Dette skal øke forbrenningen. Anonymkode: 273ac...57c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #113 Del Skrevet 11. juni 2022 matsats skrev (6 timer siden): For øvrig er fedme utelukkende personlig ansvar. Det har ingenting med samfunnet å gjøre. Fedme er et resultat av en positiv energibalanse (inntak - forbruk) over tid, og det bestemmes 100% av individet. Ingen tvinges til å være i kalorioverskudd over tid. Alle kan, dersom man ønsker det, gå ned i vekt, og det kreves ingenting annet enn å spise litt mindre (mindre energiinntak) og være litt mer aktiv (høyere energiforbruk). Det er faktisk ikke riktig. Jeg har sykdommen lipødem som gjør det umulig å miste en del av fettet på kroppen min uten å ta fettsuging. Om jeg kunne valgt skulle jeg helst ikke hatt denne sykdommen. Anonymkode: 53394...c3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
matsats Skrevet 11. juni 2022 #114 Del Skrevet 11. juni 2022 6 hours ago, Helene1982 said: Ok hvis vi tar utgangspunkt i at du har rett. Hva er din plan videre for at fedmepasienter blir en mindre utgift for samfunnet? Ekstra brukerbetaling/skatt basert på helserisiko. Fedme, røyking, ekstremsport osv. Har du økt risiko for å belaste helsevesenet så betaler du noe ekstra. Ikke verre enn det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
matsats Skrevet 11. juni 2022 #115 Del Skrevet 11. juni 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Så enkelt kan det også skrives når man ikke har noe som helst kunnskap om det endokrine systemet…. Anonymkode: 95c8f...350 Det endokrine systemet er den eneste tingen i universet som bryter termodynamikkens første lov? Interessant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 11. juni 2022 #116 Del Skrevet 11. juni 2022 matsats skrev (1 minutt siden): Ekstra brukerbetaling/skatt basert på helserisiko. Fedme, røyking, ekstremsport osv. Har du økt risiko for å belaste helsevesenet så betaler du noe ekstra. Ikke verre enn det. Som vi har vært inne på før er det allerede slik i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
matsats Skrevet 11. juni 2022 #117 Del Skrevet 11. juni 2022 2 minutter siden, PetterKanin said: Som vi har vært inne på før er det allerede slik i dag. Som vi har vært inne på før er det kun indirekte (via noen få avgifter) og alt for lavt nivå til å gi sterke insentiver. Ettersom fedme/overvekt koster samfunnet (minst) 68 mrd kr per år, bør dette være det feite folk betaler ekstra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 11. juni 2022 #118 Del Skrevet 11. juni 2022 matsats skrev (1 minutt siden): Som vi har vært inne på før er det kun indirekte (via noen få avgifter) og alt for lavt nivå til å gi sterke insentiver. Ettersom fedme/overvekt koster samfunnet (minst) 68 mrd kr per år, bør dette være det feite folk betaler ekstra. Bra du har lagt fra deg påstanden om at det ikke er slik nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
matsats Skrevet 11. juni 2022 #119 Del Skrevet 11. juni 2022 1 minutt siden, PetterKanin said: Bra du har lagt fra deg påstanden om at det ikke er slik nå. Det er ikke slik nå. Brukerbetaling er ikke generelle avgifter. Quote Brukerbetaling er en direkte betaling for offentlige tjenester, i motsetning til indirekte betaling gjennom skatter og avgifter. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-1997-8/id140819/?ch=9 Sånn. Så har du forhåpentligvis lært noe også i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 11. juni 2022 #120 Del Skrevet 11. juni 2022 matsats skrev (Akkurat nå): Det er ikke slik nå. Brukerbetaling er ikke generelle avgifter. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-1997-8/id140819/?ch=9 Sånn. Så har du forhåpentligvis lært noe også i dag. Så du glemte plutselig ordet skatt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå