AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #1 Skrevet 10. juni 2022 Vi har tatt mange grep under strømkrisen, men som forberedelse til vinteren lurer jeg på om vi kan gå lengre. Nå er det egentlig kun varmtvannsberederen som bruker nevneverdig med strøm igjen. Kan jeg feste en pose på utsiden av den, og fylle denne godt med tettpakka isopor, hele veien rundt? Da vil vanne holde seg varmere enda lengre, og vi kan kanskje gå ned fra 3t/dagen med strøm på denne til 1-2t/dagen. Anonymkode: 6cc82...2b8
Hensatt Skrevet 10. juni 2022 #2 Skrevet 10. juni 2022 Ville ikke gjort det. Dessuten er den jo med å varme opp rommet/huset. Se på den som en varmekilde.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #3 Skrevet 10. juni 2022 Det bør du nok ikke gjøre uten og høre med fagfolk. Kan aldri tenke dere sparer noe på det. Den holder jo på varmen uansett. Anonymkode: 5ef65...8c1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #4 Skrevet 10. juni 2022 Det er allerede isolasjon rundt berederen. så du vil ikke tjene nevneverdig på det. Men om du absolutt skal surre noe rundt berederen bruk noe som ikke er brennbart som steinullisolasjon. Anonymkode: bbd4e...1c6
Bøtteballetten Skrevet 10. juni 2022 #5 Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Vi har tatt mange grep under strømkrisen, men som forberedelse til vinteren lurer jeg på om vi kan gå lengre. Nå er det egentlig kun varmtvannsberederen som bruker nevneverdig med strøm igjen. Kan jeg feste en pose på utsiden av den, og fylle denne godt med tettpakka isopor, hele veien rundt? Da vil vanne holde seg varmere enda lengre, og vi kan kanskje gå ned fra 3t/dagen med strøm på denne til 1-2t/dagen. Anonymkode: 6cc82...2b8 Nei, det er ingen god ide.
newman01 Skrevet 10. juni 2022 #6 Skrevet 10. juni 2022 (endret) En relativt moderne varmtvannsbereder taper ca. 70w med varmeenergi. Dette må da erstattes med annen oppvarming om det ønskes annet enn kuldegrader i rommet. Så tviler på at du sparer noe som helst. Om VVB er gammel vil du nok spare mer på å bytte hele tanken. Og da kan du gå for en Høiax smartbereder, som varmer vannet når det er billigst. Enova sponser deg med 35% av installasjonskostnaden om du klarer å trylle frem ett smarthussparetiltak til i huset Endret 10. juni 2022 av newman01 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #7 Skrevet 10. juni 2022 newman01 skrev (1 time siden): Om VVB er gammel vil du nok spare mer på å bytte hele tanken. Og da kan du gå for en Høiax smartbereder, som varmer vannet når det er billigst. Enova sponser deg med 35% av installasjonskostnaden om du klarer å trylle frem ett smarthussparetiltak til i huset Høiax smartberederen koster nesten 20000 kr, den smartpluggen jeg satt mellom varmtvannsberederen og stikkontakten kosta meg en 500-lapp...de resterende 19500 kr skal det ta litt tid å spare inn. Okei, jeg skjønner at det kanskje er lite å tjene på dette. Min tank står i kjelleren og om den så taper 70 W, så er ikke dette nevneverdig med oppvarming lel. Men jeg skal la være å legge på noe mer der. Anonymkode: 6cc82...2b8
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #8 Skrevet 10. juni 2022 Er det stort varmetap fra tanken da? Hvis den er kald utenpå er det ikke noe varmetap og da har det ingenting for seg. hvis den har stort varmetap ville jeg heller byttet den. Anonymkode: c115a...07b
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #9 Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er det stort varmetap fra tanken da? Hvis den er kald utenpå er det ikke noe varmetap og da har det ingenting for seg. hvis den har stort varmetap ville jeg heller byttet den. Anonymkode: c115a...07b Nei, den er tydelig kald for hånden. Det var egentlig godt tenkt, her var ikke mye å spare i så fall. Hm, skulle ønske det var en enkel metode å få ned forbruket her. Anonymkode: 6cc82...2b8
Kaisada Skrevet 10. juni 2022 #10 Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vi har tatt mange grep under strømkrisen, men som forberedelse til vinteren lurer jeg på om vi kan gå lengre. Nå er det egentlig kun varmtvannsberederen som bruker nevneverdig med strøm igjen. Kan jeg feste en pose på utsiden av den, og fylle denne godt med tettpakka isopor, hele veien rundt? Da vil vanne holde seg varmere enda lengre, og vi kan kanskje gå ned fra 3t/dagen med strøm på denne til 1-2t/dagen. Anonymkode: 6cc82...2b8 Pass på legionella i berederen om den ikke står på lenger enn et par timer i døgnet.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #11 Skrevet 10. juni 2022 Kaisada skrev (4 timer siden): Pass på legionella i berederen om den ikke står på lenger enn et par timer i døgnet. Disse blir vel drept straks varmen er oppe igjen det neste døgnet? Om det i det hele tatt blir en problemstilling. Anonymkode: 6cc82...2b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå