catman Skrevet 10. juni 2022 #1 Skrevet 10. juni 2022 Leste denne: https://www.nrk.no/norge/hoyeste-prisvekst-siden-1988-1.15997015 ...og det jeg stusset mest på var: Sitat Norsk økonomi er på vei inn i en høykonjunktur. Samtidig er inflasjonen rekordhøy. Det tilsier en rask renteoppgang i tiden framover. Kombinert med dempede utsikter internasjonalt vil dette bremse veksten i Norge, skriver SSB. Jeg skjønner ikke helt. Bortsett fra reiselivsnæringen har jo vi hatt høykonjunktur etter at Erna sa "nå er det dugnad". Folk har spart masse penger under pandemien, og gått mann av gårde for å handle, handle, handle. Boligprisene stiger ikke, de hopper. Nå kommer den profittdrevne inflasjonen, mangeløkonomi, krig og elendighet - og vi skal inn i en høykonjunktur? Det gir da ikke mening. 1
CrossRoad Skrevet 12. juni 2022 #2 Skrevet 12. juni 2022 catman skrev (På 10.6.2022 den 10.10): Leste denne: https://www.nrk.no/norge/hoyeste-prisvekst-siden-1988-1.15997015 ...og det jeg stusset mest på var: Jeg skjønner ikke helt. Bortsett fra reiselivsnæringen har jo vi hatt høykonjunktur etter at Erna sa "nå er det dugnad". Folk har spart masse penger under pandemien, og gått mann av gårde for å handle, handle, handle. Boligprisene stiger ikke, de hopper. Nå kommer den profittdrevne inflasjonen, mangeløkonomi, krig og elendighet - og vi skal inn i en høykonjunktur? Det gir da ikke mening. Norge som olje- og gasseksportør tjener på blant annet krigen. Derfor høykonjunktur. 1
catman Skrevet 12. juni 2022 Forfatter #3 Skrevet 12. juni 2022 Ja, det kan du si. Men hva med alle de andre sektorene? De lider under høye priser og mangel på varer og deler. 1
Druid Skrevet 13. juni 2022 #4 Skrevet 13. juni 2022 CrossRoad skrev (15 timer siden): Norge som olje- og gasseksportør tjener på blant annet krigen. Derfor høykonjunktur. For at dette skulle gi høykonjunktur, måtte dette ført til omfattende økt leting og utvikling av konsesjoner. Ren økt utvinning og prisøkning, gir ingen verdiskapning privat i Norge. Evt at man sørget for å kompensere for covid påvirkningene og krigen i Ukraina. Inntekter til Norge gir ingenting til konjunkturutvikling, hvis det ikke brukes over statsbudsjettet eller fører til økt aktivitet. Og vi ser allerede at Norges Banks prognoser feiler. 1
CrossRoad Skrevet 13. juni 2022 #5 Skrevet 13. juni 2022 Druid skrev (7 timer siden): For at dette skulle gi høykonjunktur, måtte dette ført til omfattende økt leting og utvikling av konsesjoner. Ren økt utvinning og prisøkning, gir ingen verdiskapning privat i Norge. Evt at man sørget for å kompensere for covid påvirkningene og krigen i Ukraina. Inntekter til Norge gir ingenting til konjunkturutvikling, hvis det ikke brukes over statsbudsjettet eller fører til økt aktivitet. Og vi ser allerede at Norges Banks prognoser feiler. Nå er ikke høykonjunktur synonymt med verdiskapning per se, men handler om en økonomisk situasjon som preges av høy sysselsetting, gode priser, stor omsetning og investeringsvilje. Det er derfor ingen grunn til å sette dette i sammenheng med økt leting og konsesjoner innenfor olje- og gassnæringen. Det er nok at det er høy aktivitet generelt - noe det er på grunn av krigen i Ukraina.
Druid Skrevet 13. juni 2022 #6 Skrevet 13. juni 2022 CrossRoad skrev (1 time siden): Nå er ikke høykonjunktur synonymt med verdiskapning per se, men handler om en økonomisk situasjon som preges av høy sysselsetting, gode priser, stor omsetning og investeringsvilje. Det er derfor ingen grunn til å sette dette i sammenheng med økt leting og konsesjoner innenfor olje- og gassnæringen. Det er nok at det er høy aktivitet generelt - noe det er på grunn av krigen i Ukraina. Problemet er at vi er på vei inn i en perfekt storm av høy prisstigning og lav privatøkonomisk handlingsrom. Ikke bare for private, men også for bedrifter: den høye sysselsetningen gir ikke rom for økt aktivitet, når det ikke er forbrukertillit i markedet, og prisveksten kommer av råvaremangel. Forutsetningen for Norges Banks rentebane, var at det ville bli et godt lønnsoppgjør med reallønnsvekst. Det har det ikke blitt. Og at Ukraina krigen ikke skulle være drivende for prisvekst, hvilket vi allerede ser. Jeg skjønner ønsket om å normalisere rentene; det er absolutt ingen ting positivt med dagens rentenivå, men jeg føler skremmingen med rentebelastning til det nivået som skjer nå, skaper større problemer enn det løser. 1
catman Skrevet 13. juni 2022 Forfatter #7 Skrevet 13. juni 2022 Samfunnsøkonomien er et monster med mange knapper. Akkurat dette med rentebelastning er en selvskapt problemstilling som Norges ledere har vært klar over i lang, lang tid. Den belåningsgraden vi ser her til lands, og viljen til å konsumere på kreditt, kommer til å spenne bein for oss nå. Jeg leser jo innlegga her inne og det som kommer frem i media med en viss grad av forundring. Stigende priser er det vanskelig å være fullgodt forberedt på, men at så mange sliter straks vi går fra en økonomisk gullperiode til en litt mer anstrengt tid? Mange - altfor mange - lever betydelig over evne.
Druid Skrevet 13. juni 2022 #8 Skrevet 13. juni 2022 catman skrev (58 minutter siden): Samfunnsøkonomien er et monster med mange knapper. Akkurat dette med rentebelastning er en selvskapt problemstilling som Norges ledere har vært klar over i lang, lang tid. Den belåningsgraden vi ser her til lands, og viljen til å konsumere på kreditt, kommer til å spenne bein for oss nå. Jeg leser jo innlegga her inne og det som kommer frem i media med en viss grad av forundring. Stigende priser er det vanskelig å være fullgodt forberedt på, men at så mange sliter straks vi går fra en økonomisk gullperiode til en litt mer anstrengt tid? Mange - altfor mange - lever betydelig over evne. Vi har mye lavere reell belåningsgrad enn det OECD tillegger oss. Det henger på det defekte boligmarkedet vårt, men disse tallene er kunstige. Jeg stiller meg spørrende til ideen om at vi har vært i en gull-periode, vi har vel vært i kontinuerlig kollaps over snart 10 år. Det er en grunn til at rentene er så lave som de er. Vi har trått vannet og klart å holde hodet over vannet, men nå kjenner vi noe som drar oss etter føttene. Faren er om vi skjønner hva som er galt før det er for sent. Jeg vet ikke om økonomene har opplevd denne situasjonen før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå