Gå til innhold

vet du hva dine nærmeste venner tjener, eller er det tabu-tema å snakke om uansett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var hos en veninne, og fortalte at jeg synes det var littegrann vanskelig med veninnetur med min "gjeng", da alle tjener mye mer enn meg og at de gjerne bruker 2000 kr hver på mat og vin en helg vi reiste bort. Hun responderte med at det er veldig rart at jeg vet hva alle vennene mine tjener, og at det er ikke noe man skal snakke om. "gjengen" min og andre venner av meg snakker mer enn gjerne om at de synes de har for lite betalt/bra betalt, diskutere lønnoppgjøret osv. jeg har også fått noen spørsmål om hva årslønnen min ble da jeg fikk fast jobb uten at jeg synes dette var uhørt. Jeg vet hva nesten alle vennene mine tjener, fordi det er et tema som mange er opptatt av mtp boligkjøp osv, så blir det til at man er innom tema av og til. Hun jeg var på besøk hos aner ikke hva samboeren tjener og har aldri spurt selvom de har vært sammen i 5 år. Jeg synes det er litt rart.  

Jeg snakker ikke om lønn med fremmede eller bekjente jeg har møtt et par ganger, men at det er et stort tabu og ikke-tema har jeg ikke vært borti så langt i livet.. nå skal det sies at min veninne som mente det aldri skal snakkes om, kommer fra de rikere kretser i samfunnet. Der er det nok annerledes. Hva med dere, vet du f.eks hva dine nærmeste venner og familie tjener ? eller det det er ikke-tema uansett hvor nære dere er og hvor lenge der har kjent hverandre?

Anonymkode: 098f0...b17

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det frekt å spørre om hva andre tjener. Svaret man gir kan lett sette i gang spekulasjoner hvis de ikke vet alt om de økonomiske midlene man har.

Anonymkode: 4e5b5...9e2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hva noen av mine søsken eller venner tjener, men man skjønner jo om folk har bra eller dårlig økonomi. 

Anonymkode: 61248...c32

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke noe vi snakker om. Selv om mange har tilsvarende utdannelse, og yrke, har jeg ikke oversikten. Men man merker jo hvem som har bedre og dårligere råd, og jeg vet jo nok om lønnsnivåer i ulike stillinger til å ha en formening. 

Eneste som vet hva jeg tjener, utover mannen, er et vennepar. Jeg sa det rett ut etter at de enda en gang måtte påpeke at jeg var så heldig å være gift med en lege, og med det ha såååå god økonomi.... (jeg tjener mest). Og selv om de var de frekke er jeg fortsatt flau over hva jeg sa.. 

Å spørre om lønn er frekt. Å fortelle hva man selv tjener er enten selvskryt, eller sutrete. 

Anonymkode: 9345a...acd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakker aldri om lønn, men det er fordi jeg ikke vil at folk skal vite hva jeg tjener. Dette fordi jeg ikke klarer å rettferdiggjøre at jeg skal ha en årslønn på 1,4 millioner, mens mange av mine venner jobber i lavtlønnsyrker og tjener 30 % av hva jeg tjener og jobber minst like hardt. 

Anonymkode: 344e6...eed

• Liker 3
  • Hjerte 2
Gjest Smeltemann
Skrevet

Min lønn er det ingen som har noe med,jeg har ingen interesse  av hva mine venner tjener heller. Sånn oss imellom kolleger kan vi si at det blir en bra lønn denne måneden,grunnet mye overtid.  Men vi snakker aldri om hva vi får utbetalt i lønn.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg vet hva de i min nærmeste familie tjener og de vet hva jeg tjener.

Anonymkode: 4df5a...aa4

Skrevet

Noen av mine venninner vet, men dette er kun fordi vi har bedt hverandre om tips før lønnsforhandling osv. Ellers er det ikke noe vi snakker om. 

Men samboeren min vet jeg selvsagt hva tjener! Det «måtte» han nesten få vite da vi skulle kjøpe bolig sammen, og vi diskuterte hva vi kunne ha råd til. Det er kanskje annerledes i rikere kretser hvor penger ikke er en begrensning? Men jeg synes uansett det er rart å ikke dele slikt med sin LIVSpartner.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, vet ikke hva lønna til noen av mine venner er, uttatt en som ikke helt får bestemt seg :ler:

Han skal bestandig skryte av lønn på fest. Den ene uka har han årslønn på 700 K, tre uker senere kan det være 900 K. Så han glemmer ofte hva han har sagt. Men han eier ikke leilighet eller hus, fordi han 'gidder' ikke å kjøpe.. 

Men man skjønner jo selvsagt sånn ca hva folk tjener. Jeg vet jo at min lærervenninne  ikke har 1 Mill i årslønn, og jeg skjønner at min kompis på Nordsjøen ikke tjener 400 K. 

Vi snakker heller ikke noe særlig om lønn til kjentfolk, og vi tjener godt. 

Anonymkode: c8d8a...e9c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Snakker aldri om lønna mi. Jeg tjener godt over 2.3mill i året og vennene mine tjener rundt 3-400 tusen i året.

Anonymkode: 4c929...ee4

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg vet ikke hva mine venninner tjener. Jeg synes det er frekt å spørre om sånt, og jeg tror de hadde sett fortørnet på den som hadde spurt om noe sånt. De vet ikke hva jeg har i årsinntekt heller, og jeg forteller det heller ikke til noen.

Mitt inntrykk er at de fleste synes det er frekt å spørre andre om inntekten deres. Det eneste unntaket jeg kan tenke meg, er den man er gift eller samboer med. Da må man nesten få vite det, for å vite hvor man kan legge lista når det kommer til boligutgifter, lån og levekostnader.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Million said:

Nei, jeg vet ikke hva mine venninner tjener. Jeg synes det er frekt å spørre om sånt, og jeg tror de hadde sett fortørnet på den som hadde spurt om noe sånt. De vet ikke hva jeg har i årsinntekt heller, og jeg forteller det heller ikke til noen.

Mitt inntrykk er at de fleste synes det er frekt å spørre andre om inntekten deres. Det eneste unntaket jeg kan tenke meg, er den man er gift eller samboer med. Da må man nesten få vite det, for å vite hvor man kan legge lista når det kommer til boligutgifter, lån og levekostnader.

De kan jo alltids søke deg opp i skattelistene for å sjekke

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da hadde jeg ihvertfall sett fortørnet på de neste gang vi møtes 😂😂😂

Anonymkode: 6e8e0...38c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan ikke sjekke skattelistene anonymt, man får varsel hvem som har sett.

Anonymkode: 098f0...b17

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet hva de fleste vennene mine tjener, vi snakker åpent om det og er i vidt forskjellige yrker. Ser ikke helt hvorfor dette skulle være et tabu tema.

Anonymkode: 93944...8d2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet hva de fleste vennene mine tjener, vi snakker åpent om det og er i vidt forskjellige yrker. Ser ikke helt hvorfor dette skulle være et tabu tema.

Anonymkode: 93944...8d2

Pga det skaper problemer og urettferdighet

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Vet hva nærmeste venner og familie (partner, søsken) tjener, ja. Synes det er helt greit å snakke om til folk man er nære. Virker veldig rart om man skal kunne snakke om sine innerste tanker, men ikke si hva man tjener, som faktisk er offentlig informasjon.

Skrevet

Trodde de fleste visste hva sine nærmeste tjente, spesielt partneren sin. Skjønner ikke hva som er så fryktelig personlig med lønn. Folk vet da yrket mitt og hvor jeg jobber, de klarer lett å tenke seg årslønnen min.

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan vel like gjerne skape problemer når man ikke vet det, fordi folk ofte antar at andre har omtrent lik økonomi som dem selv.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Åpenhet om lønn vil kunne redusere urettferdighet. Det er i arbeidsgivers interesse at lønninger er hemmelige for da blir ikke åpenbare "urettferdigheter" i lønn oppdaget, jeg deler gjerne informasjon om lønnen min til slike formål. Jeg snakker ikke om lønn hvis folk bare er nysgjerrig i sladreformål. 

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...