Gå til innhold

Hva forteller dere barnehagebarna om Pride?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som ikke får sår på lilletåa av ordet og paraden. Hva sier dere om Pride? Til barnehagebarn. Bruker dere ordet Stolthet etc i stedet kanskje også? 

Anonymkode: 3d5e0...f38

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Må innrømme at jeg ikke har snakket med barnet mitt om Pride enda. Får ikke sår på lilletåa😅 Vi snakker mer generelt om at alle er forskjellige, og han er opplyst om at man kan være kjæreste med den man vil, gutt eller jente, og at begge må være enig❤️

Anonymkode: 876c1...14a

• Liker 2
  • Hjerte 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forteller 4 åringen min at Pride handler om at man skal få lov til å elske og være sammen med akkurat den man har lyst til uavhenging av om man har samme kjønn. At det er greit at gutter kan mene og føle at de er jenter og ikke gutter (og omvendt), og at det er greit at man kan få bruke de klærne man vil uten at man skal være slemme mot de og erte. Gutter kan bruke kjole, neglelakk, sminke, rosa og glitter fordi de synes det er fint de og, og at jenter kan bruke storebror sine klær fordi hun liker typiske gutteklær og ting best. En litt forenklet utgave tilpasset hennes forståelsesnivå. Og det er også slik de vinkler og feirer Pride i barnehagen. 

Anonymkode: 42844...f7d

• Liker 4
  • Hjerte 10
Skrevet

Skremmende å lese hva dere over her lærer så små barn.

• Liker 17
Skrevet

Ingenting. Pride er selvfølgelig ikke passende for en treåring.

• Liker 18
  • Hjerte 1
Skrevet
Fridiskusjon.no skrev (25 minutter siden):

Skremmende å lese hva dere over her lærer så små barn.

Er det virkelig så skremmende å fortelle barn at gutter kan være kjæreste med gutter og at jenter kan være kjæreste med jenter?😅 Beklager, men det er virkeligheten. Tenk å være så lettskremt😅

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
1 minutt siden, Fotgjenger said:

Er det virkelig så skremmende å fortelle barn at gutter kan være kjæreste med gutter og at jenter kan være kjæreste med jenter?😅 Beklager, men det er virkeligheten. Tenk å være så lettskremt😅

Så små barn trenger ikke lære slike ting.

• Liker 10
Skrevet

Ingenting, hun er 4 år. La barn være barn :) 

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting. Fordi det har ikke vært aktuelt. De har ikke vist noen interesse for temaet, så syns ikke det er noe jeg må ta opp. Helt ærlig går det mest i bæsj, promp og gravemaskiner hjemme hos oss. 

Anonymkode: 9be0f...624

• Liker 16
Skrevet
Fridiskusjon.no skrev (4 minutter siden):

Så små barn trenger ikke lære slike ting.

Det kan du gjerne mene. Mitt barn stiller maaange spørsmål, og jeg mener det er riktig å gi ærlige og alderstilpassede svar. Folk er forskjellige, og mitt poeng er at det er helt ok😄

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Poden er bare 2,5 år, så foreløpig har det ikke kommet opp! Har vist lite interesse for kjønn eller kjæresteforhold generelt så langt, utover å observere at mamma og pappa har ulike tisser :laugh:

Men vurderer å dra til sentrum for å se toget, om vi skal noe annet den dagen! Ellers snakker vi om det når det kommer opp, selvfølgelig. Det gjorde min mor med meg tidlig på 90-tallet også, og jeg tok absolutt ingen skade av det.

De har noen regnbueflagg i barnehagen, men tror ikke de har snakket noe særlig om Pride der, i hvert fall ikke ennå. Mulig det kommer på ukeplanen senere. 

Jeg elsker at det offentlige tar ansvar, når foreldre stikker hodet ned i sanden og oppriktig tror at barn ikke er nysgjerrige på kjønn og seksualitet før de er 14 år... Noen andre som husker foreldreopprøret da NRK viste den nye serien om kropp, pubertet og sex for noen år siden? Jeg lo godt av de foreldrene som syntes det var SKANDALØST at 12-åringene deres fikk høre om sex.

Anonymkode: 79eca...07f

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Fotgjenger said:

Det handler ikke om å være lettskremt. Det handler om at seksualitet er et helt upassende tema for små barn. Jeg forstår ikke hva som feiler mennesker som tror det er bra/normalt/naturlig å snakke med 4-åringer om forskjellige typer seksualitet. Seksualiseringen av barn er forkastelig.

Anonymkode: b4f94...09c

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det handler ikke om å være lettskremt. Det handler om at seksualitet er et helt upassende tema for små barn. Jeg forstår ikke hva som feiler mennesker som tror det er bra/normalt/naturlig å snakke med 4-åringer om forskjellige typer seksualitet. Seksualiseringen av barn er forkastelig.

Men hva i alle dager sier du når de spør deg om hvordan barn blir til? 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Nå er det en stund siden mine barn var små, men de visste selvsagt allerede i barnehagealder at man velger kjæreste som man vil, kler seg som man vil, og ter seg som man vil så lenge man ikke plager andre. De lærte også tidlig å respektere andres valg og ikke erte de som skiller seg litt ut fra hovedmengden. De så sitt første Pride-tog da de var sju-åtte år, ingen tok skade av det, tvert imot.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Åjada masse! Vi har også sett på toget og koste oss skikkelig. 

Anonymkode: 619c0...203

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fotgjenger skrev (2 minutter siden):

Det kan du gjerne mene. Mitt barn stiller maaange spørsmål, og jeg mener det er riktig å gi ærlige og alderstilpassede svar. Folk er forskjellige, og mitt poeng er at det er helt ok😄

Stiller spørsmål om hva? Hvordan har hun fått høre om temaet? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hva har dette med Pride å gjøre? Er du en av disse som tror menn kan føde barn?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Seksualiseringen av barn er forkastelig.

Man seksualiserer ikke barn selv om man svarer på en grei måte om ting de lurer på som har med seksualitet å gjøre.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er da noe HELT annet. Hvertfall ble hun ikke til på pride under homofil sex. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Momma skrev (2 minutter siden):

Nå er det en stund siden mine barn var små, men de visste selvsagt allerede i barnehagealder at man velger kjæreste som man vil, kler seg som man vil, og ter seg som man vil så lenge man ikke plager andre. De lærte også tidlig å respektere andres valg og ikke erte de som skiller seg litt ut fra hovedmengden. De så sitt første Pride-tog da de var sju-åtte år, ingen tok skade av det, tvert imot.

7-8 år er da langt over barnehagealder som vi diskuterer her. Dessuten var det veldig anderledes før da pride gikk ut på å hjelpe homofile å stå fram i samfunnet. Vi er langt fordi der nå, hvor selv homofile blir pinlig berørt av hele ordningen. Har 2 barnehagebarn og en nær homofil venn. Men nei, pride har vi ikke snakket om enda, for de har ikke vist noen interesse for det, og verken jeg eller vår homofile venn presser det på dem. Heldigvis gjør ikke vår barnehage det heller. Det har ingenting med å være mot homofili å gjøre. Vi er imot seksualisering av barn. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...