AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #1 Del Skrevet 10. juni 2022 Hei! Vi ønsker et smarthus-system for å få litt mer kontroll over strømforbruket. Særlig nå som det nye nettleie-opplegget rulles ut. Tenker å skaffe en måler til HAN-porten i sikringsskapet. Vi har er easee el-billader, daikin varmepumpe og en varmtvannsbereder. Dette er de tingene jeg antar trekker mest strøm. Tenkte å få satt inn en trådløs bryter på varmtvannsberederen slik at det kan slås av ved strømtopp. Hvilket smarthussystem fungere best oppimot dette? Noen med erfaring fra "Futurehome"? Anonymkode: c40a9...46f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 10. juni 2022 #2 Del Skrevet 10. juni 2022 Vi gikk for Elko, opplever at det er dyrere enn mye annet, og ikke så veldig smart heller egentlig. Setter en såkalt «pille» i hver bryter. Følger tråden fordi jeg er nysgjerrig på hva andre har gått for. Har Tibber Pulse som følger med på strømforbruket i sanntid, den var i alle fall rimelig og gjør nytten. Kjøpt Athom Homey, men synes den er vanskelig å få satt opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pappkrus Skrevet 11. juni 2022 #3 Del Skrevet 11. juni 2022 (endret) Det viktigste er å ha en hub som støtter flere tjenester. Homey pro (ikke bridge) støtter ALLE smart-enheter og for eksempel tibber slik at du kan lage flows (automasjoner) for å spare strøm for eksempel. Søk det opp på youtube de har en kanal som viser mye av den en kan. Homey er sånn sett en hub hvor du må ha litt interesse for å bruke. Jeg selv har et plejd system koblet opp mot homey slik at jeg kan lage automasjoner. Etter det jeg har sett har futurehome begrenset funksjonalitet, men det fungerer jo greit om du bare skal skru ting av og på. Future home er bare en norsk hub hvor du må koble til enheter med. Homey er laget i Nederland og du kan koble til ALT. Men selve hubben er ganske dyr da. Endret 11. juni 2022 av Pappkrus 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pappkrus Skrevet 11. juni 2022 #4 Del Skrevet 11. juni 2022 Rosa Dartle skrev (På 10.6.2022 den 8.07): Vi gikk for Elko, opplever at det er dyrere enn mye annet, og ikke så veldig smart heller egentlig. Setter en såkalt «pille» i hver bryter. Følger tråden fordi jeg er nysgjerrig på hva andre har gått for. Har Tibber Pulse som følger med på strømforbruket i sanntid, den var i alle fall rimelig og gjør nytten. Kjøpt Athom Homey, men synes den er vanskelig å få satt opp. Finnes veldig enkle guider på youtube hvordan du kobler til Elko til Homey. Ser at elko og har energimåling i stikkontaktene. Det er smart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #5 Del Skrevet 11. juni 2022 3 hours ago, Pappkrus said: Det viktigste er å ha en hub som støtter flere tjenester. Homey pro (ikke bridge) støtter ALLE smart-enheter og for eksempel tibber slik at du kan lage flows (automasjoner) for å spare strøm for eksempel. Søk det opp på youtube de har en kanal som viser mye av den en kan. Homey er sånn sett en hub hvor du må ha litt interesse for å bruke. Jeg selv har et plejd system koblet opp mot homey slik at jeg kan lage automasjoner. Etter det jeg har sett har futurehome begrenset funksjonalitet, men det fungerer jo greit om du bare skal skru ting av og på. Future home er bare en norsk hub hvor du må koble til enheter med. Homey er laget i Nederland og du kan koble til ALT. Men selve hubben er ganske dyr da. Takk for svar! Syntes Homey var veldig dyr ja. Har akkurat lastet ned tibber-appen. Ser at jeg derifra kan styre veldig mye ift varmepumpen opp mot strømpris. Den kan også styre el-billaderen. Så da er det bare varmtvannsberederen igjen. Spørs om det er noe vits i å kjøpe Homey bare for det. Anonymkode: c40a9...46f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pappkrus Skrevet 11. juni 2022 #6 Del Skrevet 11. juni 2022 (endret) Du må ha en z-wave relé for å styre varmtvannsbereder. Og den de typen de selger på tibber sin nettbutikk kan styres med både Homey og Futurehome sin hub. Du kan sikkert finne den billigere i en annen nettbutikk. Det er nettopp varmtvannsberederen du kan spare store penger når den er smart. Tibber fungerer både med futurehome og homey. Det er gjennom dem de henter strømprisene. men som sagt så vet jeg ikke hvor avanserte automasjoner futurehome kan gjøre Endret 11. juni 2022 av Pappkrus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 11. juni 2022 #7 Del Skrevet 11. juni 2022 Pappkrus skrev (10 timer siden): Det viktigste er å ha en hub som støtter flere tjenester. Homey pro (ikke bridge) støtter ALLE smart-enheter og for eksempel tibber slik at du kan lage flows (automasjoner) for å spare strøm for eksempel. Søk det opp på youtube de har en kanal som viser mye av den en kan. Homey er sånn sett en hub hvor du må ha litt interesse for å bruke. Jeg selv har et plejd system koblet opp mot homey slik at jeg kan lage automasjoner. Etter det jeg har sett har futurehome begrenset funksjonalitet, men det fungerer jo greit om du bare skal skru ting av og på. Future home er bare en norsk hub hvor du må koble til enheter med. Homey er laget i Nederland og du kan koble til ALT. Men selve hubben er ganske dyr da. Takk for nyttig innlegg, skal se litt på YouTube. Forsåvidt enig i at Athom Homey er litt dyr, men tenk samtidig på de ekstreme prisene vi har nå om dagen. Dersom man klarer å få satt det opp ordentlig tipper jeg den summen er spart inn på så kort tid som få måneder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå