Gå til innhold

Plantetips!

Gjest Isabellas

Anbefalte innlegg

Gjest Isabellas
Skrevet

Hvor ofte skal man gjødsle plantene, og er det nødvendig å potte om de i større potter?

Min jasminplante får ikke blomster lengre og jeg tror den holder på å dø...

Cyclamenplanten min kjøpte jeg nylig og jeg vet ikke hvor mye vanning den trenger.

Noen gode tips? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Cyklamen er en vrien plante, den skal ha jevn vanning. Den skal heller ikke stå helt inntil andre blomster, det liker den visst ikke.

Når det gjelder å potte om blomster: tar du av plastpotten som er rundt jorden og du da kan se røttene - da er det på tide å potte om. For da ser du jo at røttene trenger mer plass.

Hvis ikke kan du drøye det litt. Men planter får jo mer næring og større plass i en større potte og det vil jø føre til at de vokser seg til også.

Gjødsling glemte jeg å spørre om...

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Gjødsle ca hver 14. dag om sommeren, og 1 gang i mnd om vinteren ;)

• 4 uker senere...
Skrevet

jasmin er ikke så veldi lett å få til..den skal ha mye lys,men ikkje så mye direkte sol-lys,liker seg ikke i en varm stue med tørr luft om vinteren,da tørker bladene og blomstene vil ikke åpne seg. trives derfor betre i et svalt rom etter blomstring...den blomstrer mellom januar-mars...vann 4-5 dager om vinteren og hver dag/annen hver dag i vekstsesongen/sommeren...gjødsle hver 14 dag om sommeren. om våren etter blomstring kan den ompottes i ei større potte. du kan også da beskjære den 15-30cm. for et finere resultat.da blit den tett og fin. vil du var virkelig nøyen kan du gå over planten 1 gang i mnd. fra våren til oktober å knipe vekk nye skudd :) om blostene ikke åpner seg får den enten ikkje gjødsel eller for lit lys...

cyclamen/alpefiol er også en vanskelig plante for di fleste...

den trenger mye lys,gjevnt med vann men ikke for mye...liker seg best i østvendt vindu,vannes 2 ganger i uken mens den blomstrer og bør settes på et svalt rom og vannes en gang i uken etter blomstring...kan gjødsles hver 14 dag i vekstperioden....for betre resultat kan den settes i et svalt rom med singel eller leca en stund etter kjøp for så å ta den inn igjen...

lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...