Gjest Isabellas Skrevet 12. november 2005 #1 Skrevet 12. november 2005 Hvor ofte skal man gjødsle plantene, og er det nødvendig å potte om de i større potter? Min jasminplante får ikke blomster lengre og jeg tror den holder på å dø... Cyclamenplanten min kjøpte jeg nylig og jeg vet ikke hvor mye vanning den trenger. Noen gode tips?
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2005 #2 Skrevet 12. november 2005 Cyklamen er en vrien plante, den skal ha jevn vanning. Den skal heller ikke stå helt inntil andre blomster, det liker den visst ikke. Når det gjelder å potte om blomster: tar du av plastpotten som er rundt jorden og du da kan se røttene - da er det på tide å potte om. For da ser du jo at røttene trenger mer plass. Hvis ikke kan du drøye det litt. Men planter får jo mer næring og større plass i en større potte og det vil jø føre til at de vokser seg til også. Gjødsling glemte jeg å spørre om...
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 12. november 2005 #3 Skrevet 12. november 2005 Gjødsle ca hver 14. dag om sommeren, og 1 gang i mnd om vinteren
Gjest Isabellas Skrevet 13. november 2005 #4 Skrevet 13. november 2005 usen takk for gode tips! :rosasmil:
annie8219 Skrevet 11. desember 2005 #5 Skrevet 11. desember 2005 jasmin er ikke så veldi lett å få til..den skal ha mye lys,men ikkje så mye direkte sol-lys,liker seg ikke i en varm stue med tørr luft om vinteren,da tørker bladene og blomstene vil ikke åpne seg. trives derfor betre i et svalt rom etter blomstring...den blomstrer mellom januar-mars...vann 4-5 dager om vinteren og hver dag/annen hver dag i vekstsesongen/sommeren...gjødsle hver 14 dag om sommeren. om våren etter blomstring kan den ompottes i ei større potte. du kan også da beskjære den 15-30cm. for et finere resultat.da blit den tett og fin. vil du var virkelig nøyen kan du gå over planten 1 gang i mnd. fra våren til oktober å knipe vekk nye skudd om blostene ikke åpner seg får den enten ikkje gjødsel eller for lit lys... cyclamen/alpefiol er også en vanskelig plante for di fleste... den trenger mye lys,gjevnt med vann men ikke for mye...liker seg best i østvendt vindu,vannes 2 ganger i uken mens den blomstrer og bør settes på et svalt rom og vannes en gang i uken etter blomstring...kan gjødsles hver 14 dag i vekstperioden....for betre resultat kan den settes i et svalt rom med singel eller leca en stund etter kjøp for så å ta den inn igjen... lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå