Gå til innhold

Kan noen forklare meg hvorfor dere foretrekker pronomenet "they/them"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt med på at folk kan være mann, kvinne, trans. Altså han, hun, hen. Men they/them? Jeg lurer oppriktig på hva som ligger bak dette? Dere som foretrekker dette pronomenet, hvorfor? Hvorfor omtale deg i flertall når du er én person? Hvorfor ikke "hen"? Jeg synes det er veldig unaturlig å skulle omtale én person i flertall. Forvirrende er det også, samt at det forveksles med høflighetsform "de" som i Norge kun brukes rundt de kongelige. Ekstremt unaturlig å bruke på en helt vanlig person. Noen som kan opplyse meg?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke they/them, bare det engelske? Hen høres best ut hvis man skal si det på norsk i hvert fall, men mange sier/skriver det bare på engelsk, i Norge også🤷‍♀️ 

Anonymkode: 8f80a...471

AnonymBruker
Skrevet

Vet det blir brukt i engelsk tale/språkform. Men aldri hørt om det på norsk.

Er ikke They et annet ord for hen? I mangel av å finne variant av she/he som passet bedre?

Anonymkode: ecbcc...b32

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ikke they/them, bare det engelske? Hen høres best ut hvis man skal si det på norsk i hvert fall, men mange sier/skriver det bare på engelsk, i Norge også🤷‍♀️ 

Vet det blir brukt i engelsk tale/språkform. Men aldri hørt om det på norsk.

Er ikke They et annet ord for hen? I mangel av å finne variant av she/he som passet bedre?

Anonymkode: ecbcc...b32

Jeg trodde det var norske som også brukte "they/them". Ikke "hen" ("for jeg føler meg ikke som hen"), men "they", har jeg lest. Så det er tydeligvis et skille her, eller?

AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (3 minutter siden):

Jeg trodde det var norske som også brukte "they/them". Ikke "hen" ("for jeg føler meg ikke som hen"), men "they", har jeg lest. Så det er tydeligvis et skille her, eller?

Så rart, det har jeg aldri hørt før🤔

Har aldri hørt noen si de/dem, på norsk i hvert fall. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det kan være jeg som er på ville veier også :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har all respekt for ordentlige transkjønnede som er født i feil kropp, og som stort sett vil leve livet sitt så autentisk som mulig, men med en gang jeg hører "they/them", så mistenker jeg at det dreier seg mer om et behov for oppmerksomhet enn noe annet.

Skal man starte enhver samtale med andre med at man helst vil kalles "they/them"? Det høres veldig slitsomt ut. Spesielt når det er så åpenlyst importert fra USA, og ikke noe som ville vært naturlig å referere til personer som.

Anonymkode: 8704c...eff

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har all respekt for ordentlige transkjønnede som er født i feil kropp, og som stort sett vil leve livet sitt så autentisk som mulig, men med en gang jeg hører "they/them", så mistenker jeg at det dreier seg mer om et behov for oppmerksomhet enn noe annet.

Skal man starte enhver samtale med andre med at man helst vil kalles "they/them"? Det høres veldig slitsomt ut. Spesielt når det er så åpenlyst importert fra USA, og ikke noe som ville vært naturlig å referere til personer som.

Anonymkode: 8704c...eff

They/them er for ikke-binære. Så de føler seg hverken som mann eller kvinne, og derfor er de ikke trans. 

Det har nok ikke noe med oppmerksomhet å gjøre. Kanskje for noen under 18, eller noen som sliter med en psykisk lidelse.. Men de fleste vil vel bare kunne føle seg komfortabel med seg selv, selv om de ikke føler seg som mann eller kvinne. 

Det eneste problemet her er at de pronomene høres ganske merkelige ut på norsk😬🙈

Skrevet

Folk får være/identifisere seg som hva de vil for min del, men jeg vil ha meg frabedt å bli tvunget til å bruke disse. Det vil kun bli brukt han/henne hos meg til min siste dag på denne planeten.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

De/dem brukes av ikke-binære. Som føler seg da som verken 100% mann eller 100% kvinne. 

Og jo, vi bruker det i entall i daglig tale uten at vi tenker så mye om det. Når vi eksempel refererer til noen som vi ikke vet kjønn eller navn på. 

Anonymkode: 7c6b9...140

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

De/Dem var vanlig å bruke i Norge på 1950- 1960 tallet.Ble brukt i formelle og offentlige situasjoner. Du ser det på gamle tv-klipp blant annet.

Eks: Hva mener De om saken Fru Hansen?

Hvordan går det med Dem Fru Hansen?

Anonymkode: 8d3c0...99f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så noen på tiktok (jada) som bruker de/dem hvertfall. Vet bare om to andre norske personer som identifiserer seg på den måten, en av de bruker hen og den andre vet jeg ikke, men de har "they/them" i profilen deres på instagram, men tviler litt på at det er det de bruker i daglig tale på norsk

Anonymkode: 17c24...7d9

AnonymBruker
Skrevet

De/dem brukes av ikke-binære. Som føler seg da som verken 100% mann eller 100% kvinne. 

Og jo, vi bruker det i entall i daglig tale uten at vi tenker så mye om det. Når vi eksempel refererer til noen som vi ikke vet kjønn eller navn på. 

Synes det går greit og høres naturlig ut i daglig tale med noen dialekter, typisk oslo og den slags, men om man tenker dialketer på vestlandet, nordnorge osv så er det ikke så mange som bruker de/dem, men istedenfor ofte "dei" om man refererer til en med ukjent kjønn. Sånn sett går det jo, men jeg sier sjelden "dei" om jeg snakker om en enkelt person, fordi folk tenker det handler om en gruppe mennesker da. Er jo litt det samem med de/dem da, jeg skjønner jo at det er korrekt gramatikk å skulle kalle en enkelt person de eller dem (eller dei), men for meg får det meg ikke til å tenke at jeg kjenner den personen om det gir mening, blir litt som at man snakker om en ukjent person man ikke enda vet noe om. 

Synes ikke noe negativt om folk som vil kalle seg det da, det er mer mitt eget problem at jeg kobler det sånn i hodet mitt, men skjønner at folk blir forvirra 

AnonymBruker
Skrevet

Kan du komme med eksempel? Jeg kan ikke komme på en situasjon hvor jeg omtaler noen i flertall fordi jeg ikke vet kjønn. Hyppigst brukt er «han».  

Anonymkode: 9d6e9...92d

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kan du komme med eksempel? Jeg kan ikke komme på en situasjon hvor jeg omtaler noen i flertall fordi jeg ikke vet kjønn. Hyppigst brukt er «han».  

På engelsk er jo det vanlig, men tror aldri jeg har gjort det på norsk? De er nok kun enda ett tilfelle av norsk ungdom som ser for mye på tiktoktrender og kopierer derfra. 

Anonymkode: f59ea...7ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om jeg snakker om en person jeg absolutt ikke vet noe om, så kan jeg si "de var på butikken" for eksempel, bruker det ikke så ofte da siden om jeg først skal snakke om noen så vet jeg jo mest sannsynlig hvertfall hvilket kjønn de er, men 

Skrevet
Tvillingsjel skrev (5 timer siden):

Jeg er helt med på at folk kan være mann, kvinne, trans. Altså han, hun, hen. Men they/them? Jeg lurer oppriktig på hva som ligger bak dette? Dere som foretrekker dette pronomenet, hvorfor? Hvorfor omtale deg i flertall når du er én person? Hvorfor ikke "hen"? Jeg synes det er veldig unaturlig å skulle omtale én person i flertall. Forvirrende er det også, samt at det forveksles med høflighetsform "de" som i Norge kun brukes rundt de kongelige. Ekstremt unaturlig å bruke på en helt vanlig person. Noen som kan opplyse meg?

Det er vel ikke nok pronomer for alle. Eventuelt er det snakk om psykiatrisk diagnose med flere personligheter i samme sinn.

Jeg omtaler ingen person i flertall. Det blir grammatisk feil. De må velge mellom han og hun eller velge personligheten som er dominerende blant alle som bor i hodet deres. Jeg bruker hen kun når jeg ikke spesifiserer om konkret kjønn og kjønn ikke er relevant i setningen. Synonym for ''person'' på en måte. Dette har ingenting med trans å gjøre for min del.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...