Gå til innhold

Inngrodd tånegl

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har noen tips til hvordan behandle inngrodd tånegl selv for å lindre hevelse og smerte? har klippet bort delen av neglen som var inngrodd, men er fortsatt hovent og gjør vondt. hjelp 🤧 

Anonymkode: f73db...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Da er det ukke sikkert du fikk bort alt - hos meg er det typ en»tagg», som legen drar ut med pinsett hver andre mnd, sim er problemet - det klarer jeg ikke selv! Grlnnsåpebad regner jeg med du kjenner til

Anonymkode: 7d604...506

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da er det ukke sikkert du fikk bort alt - hos meg er det typ en»tagg», som legen drar ut med pinsett hver andre mnd, sim er problemet - det klarer jeg ikke selv! Grlnnsåpebad regner jeg med du kjenner til

Må nok subbe en tur til legen da.. ☹️ Gått opp en del i vekt siste året og dette er noe av det verste med det. Får det ofte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tagg? Hvordan da? 

Anonymkode: 5f757...9b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan man få inngrodd negl av å gå opp i vekt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mye bedre å bli henvist til en kirurg som får fjernet neglroten på siden permanent. Så slipper du å dra til legen å klippes flere ganger i året. 

Det er egentlig bare anbefalt grønnsåpe og ikke trange sko. La det få tid, det vil nok ta noen uker.

Anonymkode: ab267...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Siden man kan få inngrodde negler av å begynne å tøye ut så ganglaget endrer seg pga det, så kan man sikkert få det av vektøkning. 

Jeg måtte til en fotterapeut og få mine klippet ordentlig, det hjalp heldigvis. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har fjernet negleroten to ganger, og begge gangene har vært mislykket. Dette er dessverre en operasjon med dårlig suksessrate. Vil bare anbefale å fjerne negleroten dersom det har gått så langt at du ikke har noe valg. Dette er noe en lege kan vurdere.

Jeg var kronisk plaget med inngrodd tånegl helt til jeg gikk til en fotpleier som ga meg en rull med lofri bomull og gode tips. 

Det jeg skulle gjøre var å smøre med feks bacimicyn(?), dytte bomullen under neglen på den siden som er inngrodd og tape huden vekk fra neglen. Bomull skal man ha lenge under neglen, til slutt så går betennelsen bort fordi du løfter neglen fra huden sånn at huden får hele. Og når betennelsen er borte så vil det ikke være like smertefullt å få plukket opp den neglebiten som er inngrodd. Jeg brukte spissen på en liten saks til å gjøre dette. Husk at det kan blø en del når du får vekk neglen som var inngrodd.

Det er nå snart 1 år siden jeg sist hadde inngrodd negl! og jeg hadde det hele tiden tidligere.

Anonymkode: 38a91...89a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så mye forskjellige svar her. På grunn av sykdom har jeg vært rammet av fenomenet. Vipper/klipper bort inngrodd område. Smører og prøver å passe på at neglen ikke gror inn i samme område. Dersom videre problem, settes bøyle på slik at neglen gror utenfor problemområde.

Anonymkode: 28d5f...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

ved overvekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...