AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #101 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis man sliter så voldsomt at man ikke klarer å forholde seg til livet generelt så må man ha verge. Det er ikke banken sin feil. Anonymkode: eebc4...0f2 Mu må bare du, du klarer bare ikke å la være å komme med noe ny dritt Anonymkode: 39c01...728 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #102 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mu må bare du, du klarer bare ikke å la være å komme med noe ny dritt Anonymkode: 39c01...728 Du må bare du, du klarer bare ikke å la være å komme med noe ny dritt Anonymkode: 39c01...728 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #103 Skrevet 12. juni 2022 KrXs skrev (55 minutter siden): er flott å fint å at vi skal legitimere oss, MEN det må vel være mulighet for å si ifra mye før? man kunne f.eks sendt ut et generelt brev til kunder om at nå kreves det ny legitimering pga loven så vennligst begynn å skaffe gyldig legitimasjon, du vil få nærmere beskjed når det er din tur. MEN i stedet fikk jeg brev i mobilbankens siste side hvor det stod pga hvitvasking må du legitimere deg igjen innen 3 uker, hvis ikke sperres kontoene dine. Mottar du annen post fra DnB da? For jeg fikk både tilsendt brev i postkassa sms. En velger vel selv hvilke kanaler en ønsker å få informasjon fra banken i, og da ligger det et ansvar på en selv å sjekke der jevnlig. Det gjelder jo like mye postkassa i nettbanken som den utenfor husdøra. Anonymkode: 677b0...38e 5
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #104 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis man sliter så voldsomt at man ikke klarer å forholde seg til livet generelt så må man ha verge. Det er ikke banken sin feil. Anonymkode: eebc4...0f2 Er du villig til å betale det det koster i ekstra skatteprosent? Er du villig til å frarøve 25% av befolkningen retten til å styre sin egen økonomi? Skal du gi resten av oss verge på forhånd også, i tilfelle vi får slag, er i en bilulykke, havner på sykehus eller mister barnet vårt og blir lammet av sorg en tre ukers tid? Skal du nedfelle reiserestriksjoner på ferier utenfor allfarvei? Skal vi innføre verge for hele landet når myndighetene får leveringsproblemer på pass og ikke alle var synske nok til å forutse det? Kanskje vi bare skal innføre diktatur med det samme? Eller kanskje DNB kan gi litt lrengre frister og kommunisere en smule bedre og endre opplegget underveis når de ser at det ikke fungerer slik de tenkte? Anonymkode: c46f3...1e7 2 1
Ænema Skrevet 12. juni 2022 #105 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er du villig til å betale det det koster i ekstra skatteprosent? Er du villig til å frarøve 25% av befolkningen retten til å styre sin egen økonomi? Skal du gi resten av oss verge på forhånd også, i tilfelle vi får slag, er i en bilulykke, havner på sykehus eller mister barnet vårt og blir lammet av sorg en tre ukers tid? Skal du nedfelle reiserestriksjoner på ferier utenfor allfarvei? Skal vi innføre verge for hele landet når myndighetene får leveringsproblemer på pass og ikke alle var synske nok til å forutse det? Kanskje vi bare skal innføre diktatur med det samme? Eller kanskje DNB kan gi litt lrengre frister og kommunisere en smule bedre og endre opplegget underveis når de ser at det ikke fungerer slik de tenkte? Anonymkode: c46f3...1e7 tror ikke det er noe poeng å diskutere med en som innehar så lite forståelse for at ikke alle er like. her er det kun sort-hvitt 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #106 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Min konto er blitt sperret. Har fortsatt ikke fått verken SMS, brev eller mail. Jeg leser derimot nyhetene og har ringt DNB to ganger med noen måneders mellomrom og fått beskjed om at jeg må vente på min tur. En tur de valgte å ikke varsle meg om. For meg spiller det ingen rolle, jeg hadde uansett flyttet pengene over til en annen bank. Men det blir en prinsippsak. De kan rett og slett ikke holde på å rote sånn som det her. Anonymkode: c46f3...1e7 Så man risikerer å stå med låst konto i månedsvis for å vente på tur? Anonymkode: c12cf...aa4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #107 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Vet du hva, det her er en jævla arrogant kommentar. Det er mulig du vetye om hvitvaskingsloven, men utover det har du et forskrudd bilde av virkeligheten rundt deg. DNB (eller andre banker) krever verken IQ-tester eller helseattester for å opprette et kundeforhold. Dermed kan vi anta (eller faktisk til og med vite) at de har en kundegruppe som også innbefatter demente, autister, mennesker i dyp sorg, paranoid-scizofrene, alvorlig syke inneliggende pasienter på sykehus, folk på over 100 år uten teknologisk kunnskap overhode, psykisk utviklingshemmede, slagrammede, barn med lite hjelp og støtte hjemme, mennesker på ferie/reiser til steder med lite internettilgang, blinde, mennesker som ikke forstår norsk (særlig godt), psykotiske og mange andre grupper. Og sist, men ikke minst, den kanskje største gruppa av dem alle: mennesker som ikke er så veldig smarte, men som likevel ikke kvalifiserer for en diagnose og som klarer seg greit i samfunnet helt til de støter på ting de ikke har gjort før. Slik som dette her. Da duger det rett og slett ikke med tre ukers frister og uklare beskjeder. At de gjør det, vel vitende om at det er en frist en lang rekke kunder umulig vil kunne rekke, vitner om en total mangel på respekt for kundemassen sin. De kunne gitt en åtte ukers frist, de kunne omformulert brevene sine når folk misforstår og de får kritikk, de kunne laget et opplegg som faktisk fungerer for en bank som har stengt tilnærmet alle filialene sine. Men nei, de insisterer på å kjøre videre i 100 km i timen i 50-sona og legger opp til en sommer med fullt kaos. Kontoene mine har de sperret nå. Jeg har pass, jeg vet både hvordan å scanne det og å sende det inn, jeg har til og med nok fri til å reise åtte og en halv time med kollektivtransport hver vei for å komme til en bankfilial og betale for hotell der, men jeg gjør det ikke for en bank som behandler kundene sine som dritt og som jeg strengt talt aldri engang har bedt om å bli kunde hos. Jeg har istedenfor flyttet alle pengene mine til en annen bank som fint greier å både kommunisere og samarbeide med meg. Og med andre kunder som sliter mer med kommunikasjon, teknologi, helsa og hverdagen enn det jeg gjør. Anonymkode: c46f3...1e7 Takk for at du står opp for disse 😊 Anonymkode: c12cf...aa4 1 1
Ænema Skrevet 12. juni 2022 #108 Skrevet 12. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Så man risikerer å stå med låst konto i månedsvis for å vente på tur? Anonymkode: c12cf...aa4 jeg vil anbefale deg å bytte bank hvis du har en gyldig bankid. da rekker du og få tak i legitimasjon før den nye banken ber om den, slik at du har den klar. så slipper du å bli sperret ute slik som i dnb burde uansett bytte til annen bank pga de gir fullstendig faan i "småfolket" kun kakser og bedrifter som betyr noe der. jeg har bare hatt de pga jeg trodde det var veldig mye mer vanskelig å bytte bank enn det det er. har nå byttet til en mer kundeorientert bank enn denne. nå har jeg ikke huslånet mitt i dnb, så er kanskje lettere for meg da. Endret 12. juni 2022 av KrXs 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #109 Skrevet 12. juni 2022 KrXs skrev (6 minutter siden): jeg vil anbefale deg å bytte bank hvis du har en gyldig bankid. da rekker du og få tak i legitimasjon før den nye banken ber om den, slik at du har den klar. så slipper du å bli sperret ute slik som i dnb burde uansett bytte til annen bank pga de gir fullstendig faan i "småfolket" kun kakser og bedrifter som betyr noe der. jeg har bare hatt de pga jeg trodde det var veldig mye mer vanskelig å bytte bank enn det det er. har nå byttet til en mer kundeorientert bank enn denne. nå har jeg ikke huslånet mitt i dnb, så er kanskje lettere for meg da. Ikke interessert i å bruke ferien på å sitte i telefonkø ,uten tilgang til penger og måtte låne kontanter av venner og familie hvertfall😄 Anonymkode: c12cf...aa4
Ænema Skrevet 12. juni 2022 #110 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ikke interessert i å bruke ferien på å sitte i telefonkø ,uten tilgang til penger og måtte låne kontanter av venner og familie hvertfall😄 Anonymkode: c12cf...aa4 nei det skjønner jeg veldig godt. håper det ordner seg
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #111 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er du villig til å betale det det koster i ekstra skatteprosent? Er du villig til å frarøve 25% av befolkningen retten til å styre sin egen økonomi? Skal du gi resten av oss verge på forhånd også, i tilfelle vi får slag, er i en bilulykke, havner på sykehus eller mister barnet vårt og blir lammet av sorg en tre ukers tid? Skal du nedfelle reiserestriksjoner på ferier utenfor allfarvei? Skal vi innføre verge for hele landet når myndighetene får leveringsproblemer på pass og ikke alle var synske nok til å forutse det? Kanskje vi bare skal innføre diktatur med det samme? Eller kanskje DNB kan gi litt lrengre frister og kommunisere en smule bedre og endre opplegget underveis når de ser at det ikke fungerer slik de tenkte? Anonymkode: c46f3...1e7 En unnskyldning for alt der altså. At du ikke forstår at man faktisk må forholde seg til ting i livet selv om man har andre ting å tenke på er ditt problem. Det krever faktisk bare en liten telefon til banken om du ønsker å utsette fristen. Verden stopper ikke opp bare fordi du mener du har en god grunn til å la være å forholde seg til det. Men altså, det er deg det går ut over om du velger å gå med skylapper og nekte å ta ansvar for eget liv. Men for all del, det er jo bare en bankkonto med penger. Du trenger sikkert ikke det når det er så innmari vanskelig å få til! Lykke til! Anonymkode: eebc4...0f2 5
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #112 Skrevet 12. juni 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: At du ikke forstår at det finnes MANGE mennesker som sliter fysisk, psykisk, kognitivt eller geografisk med å nå en tre ukers frist enten det er snakk om nettbank eller postgang, er temmelig spesielt. Anonymkode: c46f3...1e7 Det er jo ikke 3 uker, det er nesten et halvt år... Anonymkode: 2914a...bd1 9
Oppland Skrevet 12. juni 2022 #113 Skrevet 12. juni 2022 Vi har hatt veldig god tid på oss til å ordne med den nye legitimeringen i DnB! 6
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #114 Skrevet 13. juni 2022 missbluebird skrev (22 timer siden): Bytt bank er det beste og velg noen som ikke har dette. Velg en lokal sparebank og støtt de rundt deg. DNB ønsker å legitimere alle (innhente nyere og bedre informasjon) for å få inn all data om personen slik at de kan kartlegge transaksjoner, hvor du er og hva du bruker penger på ned til minste detalj. Når dette er implementert overalt så kommer "carbon footprint" og begrensninger. Dette er sammarbeid med Visa og Mastercard, men nå skal DNB kapitalisere på det og tjene penger. https://www.mastercard.com/news/press/2021/april/mastercard-unveils-new-carbon-calculator-tool/ https://www.capoliticalreview.com/capoliticalnewsandviews/new-mastercard-to-monitor-cardholders-carbon-footprint-cap-purchases/ https://davidicke.com/2022/06/08/davidicke-com-visitor-norway-will-soon-be-tracking-all-supermarket-purchases/ Å true med å stenge kontoen er en fin måte å tvinge alle til å gi fra seg all informasjon om segselv. Ofte stiller man ikke segselv spørsmålet om hvorfor man gjør dette. Jeg jobber i lokalbank, og kan fortelle deg at vi er underlagt akkurat de samme kravene, så det hjelper ikke komme til oss og tro at du skal slippe unna. AnonymBruker skrev (22 timer siden): Tror faktisk det er tryggest akkurat nå. Stoler ikke på at manuell registrering av legitimasjon og automatisk sletting av konto fungerer smertefritt. Ser flere har ikke fått tilbakemelding på at det er ok eller registrert Anonymkode: c12cf...aa4 Planen er altså å ikke ha en bankforbindelse? Tenker du å få utbetalt lønn/trygd/stønader kontant da? AnonymBruker skrev (20 timer siden): Vet du hva, jeg har kontoer i tre banker. Dette er et krav jeg har møtt kun i DNB. Anonymkode: c46f3...1e7 Da er det to andre banker som ikke har gjennomført lovpålagte legitimeringskontroller så langt. KrXs skrev (20 timer siden): er flott å fint å at vi skal legitimere oss, MEN det må vel være mulighet for å si ifra mye før? man kunne f.eks sendt ut et generelt brev til kunder om at nå kreves det ny legitimering pga loven så vennligst begynn å skaffe gyldig legitimasjon, du vil få nærmere beskjed når det er din tur. MEN i stedet fikk jeg brev i mobilbankens siste side hvor det stod pga hvitvasking må du legitimere deg igjen innen 3 uker, hvis ikke sperres kontoene dine. Jeg er DNB-kunde og har mottatt brev i postkassen, smser og melding i nettbank, og første brev kom i januar da de begynte prosessen. Hvis du bare har mottatt i nettbank, så er det enten pga. innstillinger du har satt opp selv, eller fordi du ikke oppdaterer banken på bostedsadresse og telefonnummer. Dette er uansett din egen feil. Anonymkode: e7342...c76 9 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #115 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg jobber i lokalbank, og kan fortelle deg at vi er underlagt akkurat de samme kravene, så det hjelper ikke komme til oss og tro at du skal slippe unna. Planen er altså å ikke ha en bankforbindelse? Tenker du å få utbetalt lønn/trygd/stønader kontant da? Da er det to andre banker som ikke har gjennomført lovpålagte legitimeringskontroller så langt. Jeg er DNB-kunde og har mottatt brev i postkassen, smser og melding i nettbank, og første brev kom i januar da de begynte prosessen. Hvis du bare har mottatt i nettbank, så er det enten pga. innstillinger du har satt opp selv, eller fordi du ikke oppdaterer banken på bostedsadresse og telefonnummer. Dette er uansett din egen feil. Anonymkode: e7342...c76 Nei, men tror det er lurt med fler alternativer enn dnb akkurat nå før fellesferien og sperring av kontoer er i full gang. At sommervikarer skal kunne låse opp i 2,1millioner konti i fellesferien betviler jeg en smule Anonymkode: c12cf...aa4
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #116 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nei, men tror det er lurt med fler alternativer enn dnb akkurat nå før fellesferien og sperring av kontoer er i full gang. At sommervikarer skal kunne låse opp i 2,1millioner konti i fellesferien betviler jeg en smule Anonymkode: c12cf...aa4 Det er nesten søtt at du tror banker har sommervikarer. Anonymkode: eebc4...0f2 6
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #117 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, men tror det er lurt med fler alternativer enn dnb akkurat nå før fellesferien og sperring av kontoer er i full gang. At sommervikarer skal kunne låse opp i 2,1millioner konti i fellesferien betviler jeg en smule Anonymkode: c12cf...aa4 Å låse opp en konto krever ETT tastetrykk, uavhengig av hvor mye som er på konto. Sommervikar eller ikke klarer det helt fint. Anonymkode: 64fd0...a34 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #118 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Å låse opp en konto krever ETT tastetrykk, uavhengig av hvor mye som er på konto. Sommervikar eller ikke klarer det helt fint. Anonymkode: 64fd0...a34 Hvem som helst kan ikke åpne konto. De har nok tilgang til det, men risikerer advarsel dersom de gjør det. Legitimasjon og div må godkjennes før åpning og dette er det eget personell til Anonymkode: ef997...245
Dr. Lanke Skrevet 13. juni 2022 #119 Skrevet 13. juni 2022 12 hours ago, AnonymBruker said: Jeg jobber i lokalbank, og kan fortelle deg at vi er underlagt akkurat de samme kravene, så det hjelper ikke komme til oss og tro at du skal slippe unna. Anonymkode: e7342...c76 Sspørmålet er hvordan bankene tolker kravene. Jeg har en rekke kontoer i inn og utland, EU-land, som jeg har hatt i en årrekke. I Norge er det bare Nordea og DNB som har laget krøll. Fra utenlandske banker har det vært helt tyst, kontoene ble opprettet med samme ID som de norske bankene i sin tid, som nå ikke lenger godtas av DNB. Dette er store EU-land. Så her er det åpanbart noe som stinker. Hvitvaskingsreglene kommer fra EU, men bare norske banker har disse kravene ... Bare for tre år siden sa DNB at det ikke kom til å bli nødvendig med ny legitimering hos dem. Det var da Nordea fikk pes av kundene sine. Nå er det plutselig veldig hastverk med legitimering, og den må være av nyere dato. Svaret på mysteriet er kanskje korrupsjon. Vi vet at fremmedkulturelle kriminelle har infiltrert Nordea og DNB, forhold som er under opprulling nå. Hvis dette er bakgrunnen for de særskilte legitimasjonskrav i norske banker, så er det en skandale av dimensjoner under opprulling, som enda ikke har nådd media. 1
PetterKanin Skrevet 13. juni 2022 #120 Skrevet 13. juni 2022 KrXs skrev (På 12.6.2022 den 13.43): er flott å fint å at vi skal legitimere oss, MEN det må vel være mulighet for å si ifra mye før? man kunne f.eks sendt ut et generelt brev til kunder om at nå kreves det ny legitimering pga loven så vennligst begynn å skaffe gyldig legitimasjon, du vil få nærmere beskjed når det er din tur. MEN i stedet fikk jeg brev i mobilbankens siste side hvor det stod pga hvitvasking må du legitimere deg igjen innen 3 uker, hvis ikke sperres kontoene dine. DNB har sendt meldinger om dette flere ganger, de første kom for lenge siden. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå