Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
missbluebird skrev (2 minutter siden):

Det er riktig at alle skal ha det, men du trenger ikke å være blandt de første.
Og når du legitimerer deg, sørg for å gjøre det igjennom en ikke digital løsning.
Ta bildet av førerkort, pass eller liknende, sørg for at det skjevt og at det må leses manuelt. 

Dnb er ikke blant de første.

Anonymkode: 99f37...838

• Liker 2
Skrevet
missbluebird skrev (5 minutter siden):

Bytt bank er det beste og velg noen som ikke har dette. Velg en lokal sparebank og støtt de rundt deg.
DNB ønsker å legitimere alle (innhente nyere og bedre informasjon) for å få inn all data om personen slik at de kan kartlegge transaksjoner, hvor du er og hva du bruker penger på ned til minste detalj. Når dette er implementert overalt så kommer "carbon footprint" og begrensninger. Dette er sammarbeid med Visa og Mastercard, men nå skal DNB kapitalisere på det og tjene penger.

https://www.mastercard.com/news/press/2021/april/mastercard-unveils-new-carbon-calculator-tool/
https://www.capoliticalreview.com/capoliticalnewsandviews/new-mastercard-to-monitor-cardholders-carbon-footprint-cap-purchases/
https://davidicke.com/2022/06/08/davidicke-com-visitor-norway-will-soon-be-tracking-all-supermarket-purchases/

Å true med å stenge kontoen er en fin måte å tvinge alle til å gi fra seg all informasjon om segselv. Ofte stiller man ikke segselv spørsmålet om hvorfor man gjør dette.

Dette gjelder alle banker, så du må legitimere deg uansett hvor du skal ha pengene. 

Sitat

Kapittel 4. Kundetiltak og løpende oppfølging

§ 9.Risikobaserte kundetiltak og løpende oppfølging

(1) Rapporteringspliktige skal gjennomføre kundetiltak etter §§ 10 til 20 og løpende oppfølging etter § 24 på grunnlag av en vurdering av risiko for hvitvasking og terrorfinansiering. Risikoen skal vurderes ut fra blant annet kundeforholdets formål, mengden kundemidler som skal inngå i kundeforholdet, transaksjoners størrelse, og regelmessigheten og varigheten på kundeforholdet.
(2) For dette formål kan rapporteringspliktige utarbeide standardiserte risikoprofiler for kundene basert på virksomhetens risikovurdering etter § 7 og kriteriene nevnt i første ledd. Kundens risikoprofil må holdes oppdatert.
(3) Rapporteringspliktige skal kunne påvise at omfanget av utførte tiltak er tilpasset den aktuelle risikoen.

§ 10.Plikt til å gjennomføre kundetiltak

(1) Rapporteringspliktige skal gjennomføre kundetiltak ved
a. etablering av kundeforhold
b. transaksjoner for kunder som rapporteringspliktig ikke har et etablert kundeforhold til, som gjelder minst
1. 100 000 kroner
2. 8 000 kroner, når transaksjonen utgjør en pengeoverføring som nærmere definert av departementet i forskrift
3. 16 000 kroner, for rapporteringspliktige som nevnt i § 4 annet ledd bokstav g
c. mistanke om hvitvasking eller terrorfinansiering
(2) Beløpsgrensene i første ledd bokstav b nr. 1 og 3 beregnes samlet for transaksjoner som gjennomføres i flere operasjoner, som ser ut til å ha sammenheng. Dersom beløpet ikke er kjent når transaksjonen gjennomføres, skal kundetiltak foretas så snart den rapporteringspliktige blir kjent med at beløpsgrensen er oversteget.
(3) Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om plikt til å gjennomføre kundetiltak og unntak fra plikt til å gjennomføre kundetiltak ved utstedelse av elektroniske penger.

§ 11.Tidspunktet for gjennomføring av kundetiltak

(1) Kundetiltak skal gjennomføres før etablering av kundeforholdet eller utføring av transaksjonen.
(2) Fra første ledd gjelder følgende unntak:
a. Bekreftelse av kundens og reelle rettighetshaveres identitet kan gjennomføres under etablering av kundeforholdet, dersom etablering er nødvendig for ikke å hindre den alminnelige forretningsdriften og det er lav risiko for hvitvasking eller terrorfinansiering. Bekreftelse av identitetene skal skje så raskt som mulig etter etablering av kundeforholdet.
b. Bekreftelse av identiteten til begunstigete etter forsikringsavtaler kan gjennomføres etter avtaleinngåelsen, forutsatt at bekreftelse av identiteten gjennomføres før utbetalingstidspunktet eller det tidspunktet begunstiget utøver sine rettigheter etter avtalen.
c. Bekreftelse av kundens og reelle rettighetshaveres identitet kan gjennomføres etter åpning av en konto hos rapporteringspliktige som nevnt i § 4 første ledd bokstav a, b, h, i, l og n, forutsatt at det sikres at transaksjoner knyttet til kontoen ikke kan utføres av kunden eller på kundens vegne før bekreftelse av identitetene er gjennomført.

§ 12.Kundetiltak når kunden er fysisk person

(1) Når kunden er en fysisk person, skal følgende opplysninger innhentes om kunden:
a. navn
b. fødselsnummer, D-nummer eller, dersom kunden ikke har slikt nummer, annen entydig identitetskode. For personer som ikke har norsk fødselsnummer eller D-nummer, skal det innhentes fødselsdato, fødested, kjønn og statsborgerskap, herunder om personen har flere statsborgerskap
c. adresse

De samme opplysningene skal innhentes om den som handler på vegne av kunden, i tillegg til opplysninger om at vedkommende kan handle på vegne av kunden. De samme opplysningene skal innhentes om den som er gitt disposisjonsrett over en konto eller et depot.

(2) Opplysninger om kundens identitet bekreftes ved personlig fremmøte ved gyldig legitimasjon. Dersom bekreftelse av identiteten skal skje uten personlig fremmøte, skal det fremlegges ytterligere dokumentasjon eller gjennomføres ytterligere tiltak. Opplysninger om identiteten til personer som handler på vegne av kunden eller er gitt disposisjonsrett over en konto eller et depot, bekreftes ved gyldig legitimasjon. Retten til å handle på vegne av kunden bekreftes ved skriftlig dokumentasjon.
(3) Det skal avgjøres om det finnes en reell rettighetshaver i tillegg til kunden. Dersom det er en reell rettighetshaver, skal det innhentes opplysninger som er tilstrekkelige til å vite hvem vedkommende er. Opplysninger om reell rettighetshavers identitet skal bekreftes ved egnede tiltak.
(4) Rapporteringspliktige skal ha systemer for å avgjøre om kunden, personer som kan handle på vegne av kunden eller er gitt disposisjonsrett over en konto eller et depot, eller reell rettighetshaver, er politisk eksponert person eller nært familiemedlem eller kjent medarbeider til en politisk eksponert person. Regler om kundetiltak overfor politisk eksponerte personer er gitt i § 18.
(5) Rapporteringspliktige skal innhente og vurdere nødvendige opplysninger om kundeforholdets formål og tilsiktede art.

(6) Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om bekreftelse av identiteten til fysiske personer, herunder hva som utgjør gyldig legitimasjon, og krav til ytterligere dokumentasjon eller tiltak ved bekreftelse av identitet uten personlig oppmøte.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-01-23#KAPITTEL_4

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tror faktisk det er tryggest akkurat nå. Stoler ikke på at manuell registrering av legitimasjon og automatisk sletting av konto fungerer smertefritt. Ser flere har ikke fått tilbakemelding på at det er ok eller registrert

Anonymkode: c12cf...aa4

Du får krysse fingrene for at det ikke brenner da. 

• Liker 5
Skrevet
missbluebird skrev (3 minutter siden):

Og når du legitimerer deg, sørg for å gjøre det igjennom en ikke digital løsning.
Ta bildet av førerkort, pass eller liknende, sørg for at det skjevt og at det må leses manuelt. 

DNB er blant de siste som gjør dette. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
4 minutter siden, smilo said:

DNB er blant de siste som gjør dette. 

Kan nok være. Stilte like greit spørsmålet, hva er det minste dere trenger av informasjon. Så sladdet jeg resten og tok bilde. Ikke noe problem.

Endret av missbluebird
AnonymBruker
Skrevet
nebbete fugl skrev (11 minutter siden):

Ingen kontoer blir SLETTET pga av dette.

Kundeforholdet opphører, ingen vet da eierskap til kontoene. 

feriepenger, innskudd etc  risikerer å bli slettet fremover

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du kan miste tilgangen til kontoen(e), men innskudd blir selvfølgelig ikke slettet.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
missbluebird skrev (25 minutter siden):

Bytt bank er det beste og velg noen som ikke har dette. Velg en lokal sparebank og støtt de rundt deg.
DNB ønsker å legitimere alle (innhente nyere og bedre informasjon) for å få inn all data om personen slik at de kan kartlegge transaksjoner, hvor du er og hva du bruker penger på ned til minste detalj. Når dette er implementert overalt så kommer "carbon footprint" og begrensninger. Dette er sammarbeid med Visa og Mastercard, men nå skal DNB kapitalisere på det og tjene penger.

https://www.mastercard.com/news/press/2021/april/mastercard-unveils-new-carbon-calculator-tool/
https://www.capoliticalreview.com/capoliticalnewsandviews/new-mastercard-to-monitor-cardholders-carbon-footprint-cap-purchases/
https://davidicke.com/2022/06/08/davidicke-com-visitor-norway-will-soon-be-tracking-all-supermarket-purchases/

Å true med å stenge kontoen er en fin måte å tvinge alle til å gi fra seg all informasjon om segselv. Ofte stiller man ikke segselv spørsmålet om hvorfor man gjør dette.

Oisann. Du har forstått veldig veldig lite om du tror det er banken som bestemmer dette og at det er mulig å finne en bank som ikke har det som krav. Alle banker i Norge er under finanstilsynet og ingen får drive bank om de ikke forholder seg til reglene om legitimering og know your costumer. 

Tror du på det du skriver selv? Virkelig?

Anonymkode: eebc4...0f2

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er også vare tull. Kontoene slettes ikke men sperres. Pengene står fortsatt og man har fortsatt eierskap til kontoen.

Nivået på feilinformasjon rundt dette er virkelig nedslående, enn at vi har så mange mennesker i landet vårt med så lite grunnforståelse.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Oisann. Du har forstått veldig veldig lite om du tror det er banken som bestemmer dette og at det er mulig å finne en bank som ikke har det som krav. Alle banker i Norge er under finanstilsynet og ingen får drive bank om de ikke forholder seg til reglene om legitimering og know your costumer. 

Tror du på det du skriver selv? Virkelig?

Om du enda ikke vet hvordan disse instansene virker, så bør du nok prøve å få deg en jobb innenfor disse instansene, så ser du fort hva de faktisk driver med. Det er helt greit å være naiv og tro at lover og regler ikke er laget av en grunn.

Anonymkode: cf7b3...1fb

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Nivået på feilinformasjon rundt dette er virkelig nedslående, enn at vi har så mange mennesker i landet vårt med så lite grunnforståelse.

Vel, dette er tross alt selveste Kvinneguiden da. 😐

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om du enda ikke vet hvordan disse instansene virker, så bør du nok prøve å få deg en jobb innenfor disse instansene, så ser du fort hva de faktisk driver med. Det er helt greit å være naiv og tro at lover og regler ikke er laget av en grunn.

Forklar meg gjerne, hvordan funker det mener du? 😬 og hva er altså grunnen?

Utrolig spent.

AnonymBruker
Skrevet
missbluebird skrev (23 minutter siden):

Som andre har sagt, DNB er vel heller blant de siste her. 

Hvorfor ikke digital løsning? Jeg har en ganske standard utgave av Adobe Acrobat, som har en knapp for å forbedre skannede dokumenter. En av tingene den gjør er å rette opp skjeve bilder. Tror du ikke bankene har liknende (og bedre) systemer, som ikke lar seg stoppe av at noen holdt et kamera på skrå? 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, nei, nei. Det skrives så mye RØR om denne saken at jeg blir helt matt. Er du virkelig så dårlig orientert, eller prøver du å skremme folk for moro skyld? Kontoen slettes selvsagt ikke. Men du mister tilgangen til du får legitimert deg. Deretter er alt oppe og går igjen som normalt. 

Anonymkode: fa43a...a0e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
nebbete fugl skrev (4 minutter siden):

Vel, dette er tross alt selveste Kvinneguiden da. 😐

Sant, men vi ser jo akkurat samme nivået av kunnskapsløshet alle andre steder noen har mulighet til å kommentere på noe som helst. Jeg vil faktisk si at avisenes kommentarfelter på Facebook er enda et hakk verre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor ikke digital løsning? Jeg har en ganske standard utgave av Adobe Acrobat, som har en knapp for å forbedre skannede dokumenter. En av tingene den gjør er å rette opp skjeve bilder. Tror du ikke bankene har liknende (og bedre) systemer, som ikke lar seg stoppe av at noen holdt et kamera på skrå? 

Nei, nei, nei. Det skrives så mye RØR om denne saken at jeg blir helt matt. Er du virkelig så dårlig orientert, eller prøver du å skremme folk for moro skyld? Kontoen slettes selvsagt ikke. Men du mister tilgangen til du får legitimert deg. Deretter er alt oppe og går igjen som normalt. 

Du har dermed aldri jobbet innenfor banker :) De har jo fortsatt stormaskin med cobol og personer som ikke kan ivareta det. De outsourcer jo det meste for å få ned prisen og klager over kvaliteten som leveres. Gjennomgående så har de jo end-of-life produkter i fleng. Så mye gjøres manuelt slik som du har gjort. Derfor man ansetter studenter og andre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Forklar meg gjerne, hvordan funker det mener du? 😬 og hva er altså grunnen?

Utrolig spent.

Sletting av konti er automatisert. 

Legitimering er manuell. 

Som masse eksempler ovenfor så er det på det på det manuelle og menneskelige plan det svikter. Glemte å sende den scsnnede kopien til samrbeidende bank, etterslep på registreringen osv osv. 

At mange vil oppleve å være på ferie i utlandet med fryst eller slettet dnb konto  fremover bør ikke overraske noen 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det er fint når du står på Gran Canaria med familie,  kundebehandleren som har rota har ferie og det er bare sommervikarer som ikke har myndighet til å gjøre noe. 

• Liker 1
Skrevet

folk snakker om at dette har de visst om i flere år. men det har ikke hele norge visst. jeg som har hatt dnb siden 1983, og aldri i mitt liv har blitt bedt om å identifisere meg hos de før, jeg følger ikke med på alt som skjer i alle andre banker enn dnb, jeg fikk greie på dette når jeg fikk melding av dnb. det er ikke alle som leser nyheter hver dag og får med seg alt som skrives.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sletting av konti er automatisert. 

Legitimering er manuell. 

Som masse eksempler ovenfor så er det på det på det manuelle og menneskelige plan det svikter. Glemte å sende den scsnnede kopien til samrbeidende bank, etterslep på registreringen osv osv. 

At mange vil oppleve å være på ferie i utlandet med fryst eller slettet dnb konto  fremover bør ikke overraske noen 

Nå slettes ikke kontoen på noen som helst måte, den sperres for uttak. Og denne kan åpnes med en telefonsamtale hvis det er en menneskelig svikt noen plass. Men dette gjelder jo absolutt alle ting som kan skje. Du kan jo velge å leve livet ut ifra "hva hvis" om du ønsker det, men dette kommer relativt langt ned på lista av hva man trenger å tenke på.

De 2 årene vi har holdt på med legitimering i banken jeg jobber i så vil jeg ikke akkurat påstå at dette er en av ferieproblemene man står ovenfor. Det skjer langt oftere at folk tatser feil kode slik at kortene blir sperret, at folk mister kortene sine, blir frastjålet kort eller at kortene blir slukt av en minibank.

Så der har du litt mer relevante scenarioer å bekymre deg for.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
KrXs skrev (3 minutter siden):

folk snakker om at dette har de visst om i flere år. men det har ikke hele norge visst. jeg som har hatt dnb siden 1983, og aldri i mitt liv har blitt bedt om å identifisere meg hos de før, jeg følger ikke med på alt som skjer i alle andre banker enn dnb, jeg fikk greie på dette når jeg fikk melding av dnb. det er ikke alle som leser nyheter hver dag og får med seg alt som skrives.

Så fint at DnB sendte deg en melding slik at du fikk beskjed om at du må legitimere deg da.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så fint at DnB sendte deg en melding slik at du fikk beskjed om at du må legitimere deg da.

dnb sendte meg en melding i mobilbanken som lå nedgravd på en side helt baki appen, så det var bare et under at jeg fikk det med meg. dessuten var det kun 3 ukers frist og 1 uke var allerede gått når jeg så denne meldingen. så nei kan ikke skryte av dnb der gitt.. det hadde hjulpet meg mye mer om jeg hadde kunne fått et brev i posten 6 mnd før med en frist. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...