Gå til innhold

Abort hos katt - Erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

For en stund tilbake tok vi til oss en omplasseringskatt. Vi ble forsikret om at hun var kastrert, men det har vist seg at dette ikke stemmer. Vi fikk bekfreftet drektighet i dag, etter noen uker med mistanke. 

Svigermor nevnte for meg at man kan få utført abort samtidig som kastrering, og lurer på om noen her inne har erfaring med dette. Hvor langt ut i svangerskapet er det mulig? Hvordan tok pus det i ettertid?

Jeg skal så klart forhøre meg med veterinær i morgen, men akkurat nå kjenner jeg at jeg stresser noe innmari. 

Det har også kommet frem at hun fikk 3-4 kull hos forrige eier, så dette er ikke noe jeg ønsker for pus. Jeg ønsker heller ikke å sette flere kattunger til verden, da det er nok av katter som trenger hjem. 

Anonymkode: 796c7...17c

Skrevet

Tror ikke det er noen særlig god ide for psyken til katten å plutselig være i konflikt med morsinstinktene uten at det er noen barn der. 

Katta vår er også lastet opp i disse dager og det kommer til å bety x antall nye katter innen kort tid, perfekt timet til sommeren. Sånn er det bare, verden får noen nye katter og noen lykkelige hjem skal snart få overta disse igjen. 

Og den vordende mor skal plomberes etterpå, men jeg tar fankern meg ikke fra henne barna mens hun er hormonelt og instinktivt på. 

• Liker 2
Gjest hellokitty
Skrevet

Ja, det er fullt mulig. Hadde en katt som var drektig ved kastrerig. Hun hadde dessverre klart å komme seg ut noen uker før. Smatt ut av døra. Min pus tok det bra. Nå er det noen år siden. Men var ikke noe problem ettertid.  Men uansett er det nok lurt å forhøre seg med veterinær. 
Ring i morgen tidlig. Kanskje du kan få en hastetime til kastrering så de evt kan finne ut hvor store ungene er. Katter går drektige rundt 64 dager. 

Høres veldig fornuftig ut å ikke la henne få flere kull. Fire kull er mye

AnonymBruker
Skrevet
TheHairyToothfairy skrev (3 minutter siden):

Tror ikke det er noen særlig god ide for psyken til katten å plutselig være i konflikt med morsinstinktene uten at det er noen barn der. 

Katta vår er også lastet opp i disse dager og det kommer til å bety x antall nye katter innen kort tid, perfekt timet til sommeren. Sånn er det bare, verden får noen nye katter og noen lykkelige hjem skal snart få overta disse igjen. 

Og den vordende mor skal plomberes etterpå, men jeg tar fankern meg ikke fra henne barna mens hun er hormonelt og instinktivt på. 

Katter er ikke mennesker. De har ikke samme følelser som mennesker når det kommer til dette. Hvorfor la katten få unger med vilje? Du bidrar med flere hjemløse katter. Fryktelig uansvarlig!!!!!

Anonymkode: d76e0...ae4

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
hellokitty skrev (1 minutt siden):

Ja, det er fullt mulig. Hadde en katt som var drektig ved kastrerig. Hun hadde dessverre klart å komme seg ut noen uker før. Smatt ut av døra. Min pus tok det bra. Nå er det noen år siden. Men var ikke noe problem ettertid.  Men uansett er det nok lurt å forhøre seg med veterinær. 
Ring i morgen tidlig. Kanskje du kan få en hastetime til kastrering så de evt kan finne ut hvor store ungene er. Katter går drektige rundt 64 dager. 

Høres veldig fornuftig ut å ikke la henne få flere kull. Fire kull er mye

Takk for svar! Håper det har gått såpass kort tid at det lar seg gjøre. Første gang hun var drektig var sekundet hun ble kjønnsmoden, nå er hun snart 4 år og drektig med kull nummer 5. Kjenner jeg får helt vondt av henne 😔 Har heller ingen anelse om hvor langt hun kan være på vei. Magen er ikke så stor, men ser ut som om skinnet hennes henger når hun går(vet ikke hvordan jeg skal forklare det) Har ikke vært noe forandring i oppførsel annet enn at hun har sovet en del mer de siste dagene. 

Ts

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Veterinærer blir ikke spesielt glade for å fjerne foster ved kastrering hvis svangerskapet er gått for langt. En av mine var drektig når jeg leverte den inn, jeg visste ikke om det men veterinæren ringte og sa det men han så også at det var såpass tidlig i forløpet at han regnet med at katten ville takle å få de fjernet. Hadde det vert lengre uti svangerskapet kunne katten blitt litt forstyrret. Han sa også at de av og til fikk inn drektige katter til kastrering hvor det var åpenlyst at eier visste om det, da gjennomførte ikke han abort men gav beskjed om å komme tilbake etter fødsel.

Anonymkode: 90310...94d

• Liker 1
Gjest hellokitty
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk for svar! Håper det har gått såpass kort tid at det lar seg gjøre. Første gang hun var drektig var sekundet hun ble kjønnsmoden, nå er hun snart 4 år og drektig med kull nummer 5. Kjenner jeg får helt vondt av henne 😔 Har heller ingen anelse om hvor langt hun kan være på vei. Magen er ikke så stor, men ser ut som om skinnet hennes henger når hun går(vet ikke hvordan jeg skal forklare det) Har ikke vært noe forandring i oppførsel annet enn at hun har sovet en del mer de siste dagene. 

Ts

Huff, kjenner jeg får vondt av lille pus. Bare knapt 4 år og allerede drektig med 5. kull. Jammen godt at hun har blitt omplassert til deg som vil ta mer ansvar. Når hun er kastrert kan hun endelig kanskje få litt fred fra sinna hannkatter. Og hun får det også mye bedre selv når hun aldri får løpetid mer ❤️

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Katter er ikke mennesker. De har ikke samme følelser som mennesker når det kommer til dette. Hvorfor la katten få unger med vilje? Du bidrar med flere hjemløse katter. Fryktelig uansvarlig!!!!!

Kilde på at katter ikke har de følelsene? 

Morsinnstinktet er forresten så sterkt rett etter fødsel at katten adopterer hva og hvem helst.

Den ene pusen min var gravid og tatt abort på, og lenge etter var hun dessverre forstyrret. Det virket som at hun prøvde å mjaue etter kattungene sine og adopterte den andre pusen vår.

Anonymkode: e1998...4cc

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
hellokitty skrev (1 minutt siden):

Huff, kjenner jeg får vondt av lille pus. Bare knapt 4 år og allerede drektig med 5. kull. Jammen godt at hun har blitt omplassert til deg som vil ta mer ansvar. Når hun er kastrert kan hun endelig kanskje få litt fred fra sinna hannkatter. Og hun får det også mye bedre selv når hun aldri får løpetid mer ❤️

Jeg er så vanvittig fortvilet på hennes vegne 😔 Syns hele opplegget er vanskelig, uavhengig om vi får igjennom en abort eller ikke. Aborten er jo så klart det beste for oss i dette tilfellet, men viser det seg at hun må gjennomføre svangerskapet finner vi nok en løsning på det også. ❤️

Ts 

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Veterinærer blir ikke spesielt glade for å fjerne foster ved kastrering hvis svangerskapet er gått for langt. En av mine var drektig når jeg leverte den inn, jeg visste ikke om det men veterinæren ringte og sa det men han så også at det var såpass tidlig i forløpet at han regnet med at katten ville takle å få de fjernet. Hadde det vert lengre uti svangerskapet kunne katten blitt litt forstyrret. Han sa også at de av og til fikk inn drektige katter til kastrering hvor det var åpenlyst at eier visste om det, da gjennomførte ikke han abort men gav beskjed om å komme tilbake etter fødsel.

Og det forstår jeg så innmari godt også! Vi forbereder oss på begge scenarioer her, men Jeg krysser fingrene for at hun ikke har kommet så langt at det ikke kan gjennomføres. 

Ts

Skrevet (endret)

Vår pus skulle kastreres men ble uheldigvis gravid da hun klarte å komme seg ut en dag, og dyrlegen ville ikke fjerne livmoren med ungene i fordi hun var halvveis i svangerskapet og kunne miste for mye blod.

Pus fikk ungene og vi ga de bort når de var tolv uker gamle, men beholdt én kattunge.

Han ble kastrert sammen med mammaen sin når han var 5 måneder.

Lykke til😻

Endret av Tough cookie
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å, gå klem et tre. 

AnonymBruker
Skrevet

Abort på katter er det sykeste jeg har lest om. 

Anonymkode: 73083...4a1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Abort på katter er det sykeste jeg har lest om. 

Anonymkode: 73083...4a1

Å ikke ta abort på katt fører til mer lidelse og død enn å faktisk ta abort. 

Jo flere katter på finn, jo flere hjemløse som ikke blir adoptert og jo flere som ikke blir fanget inn. Si at man får 5 kattunger, så er det 5 hjem som blir opptatt, dvs 5 katter fra dyrebeskyttelsen som ikke blir adoptert og da også 5 katter som ikke blir tatt inn fordi det ikke er plass… så da har det påvirket 10 katter istedenfor 5. 

Vi mennesker tar abort hele tiden, når det er innen en hvis tid, fordi at vi regner ikke det for liv når det bare er en liten ert uten øyner og diverse. Så lenge fostrene er så små så er det absolutt ingenting i veien for å ta abort. Men enig i at hvis fostrene er kommet langt så er det ikke bra for de eller kattemor, men det vil en veterinær kunne ta en avgjørelse på. 

Anonymkode: 174ae...137

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gjort dette hundrevis av ganger, er forvert og ofte får vi inn drektige katter. Katten kan ikke være for langt på vei(stor mage f.eks) for da vil de fleste veterinæren ikke gjennomføre det. De blir kastrert som drektige og dermed abortere. Kattene jeg har hatt har tatt det veldig fint. Det er ikke mennesker, de har ingen tanker og meninger rundt drektighet. De var sikkert bare veldig glad de slapp å føde og oppdra masse kattunger. 

Anonymkode: 45429...3ff

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gjort dette hundrevis av ganger, er forvert og ofte får vi inn drektige katter. Katten kan ikke være for langt på vei(stor mage f.eks) for da vil de fleste veterinæren ikke gjennomføre det. De blir kastrert som drektige og dermed abortere. Kattene jeg har hatt har tatt det veldig fint. Det er ikke mennesker, de har ingen tanker og meninger rundt drektighet. De var sikkert bare veldig glad de slapp å føde og oppdra masse kattunger. 

Det handler ikke om følelser men innstinkter og alvorligheten fysisk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det handler ikke om følelser men innstinkter og alvorligheten fysisk. 

Det har gått bra 100/100 ganger. De viser ingen tegn til at de tenker ikke spesielt mye over det. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

jeg tror både hunder og katter kan føle. Men det er nå meg....

Jeg har gjort det. Vi hadde en katt som hadde hatt et kull tidligere, og jeg skulle egentlig om ett til om noen år.. Men det fungerte ikke helt med den p-pillen- mulig vi glemte den, så hun ble gravid. Det var veldig uhøvlig tidspunkt da, og mannen min tok henne inn til abort og kastrering. Det gikk greit, men hun var forstyrret. Hun var stresset og mjauet etter kattungene, og forstod liksom ikke hva som hadde skjedd. Det var vondt å se.

Vi hadde beholdt en kattunge fra første kull som min datter fikk. Kattemor hadde ikke vært så fornøyd med den tidligere. Hun slo litt etter den og var tydelig irritert over den ettersom den ble større, og ikke forlot redet. Men NÅ ble han gullgutten i. Det var jo verdens snilleste katt denne sønnen- Så mora fikk utløp for sine behov og lå og slikket på han og styrte på. Han så helt forfjamset ut først, men lå nå der tålmodig og lot henne holde på. 

Fordelen ved det hele var jo at forholdet mellom dem ble mye bedre. 

Uff..Men det gikk jo bra. Men jeg glad vi hadde denne sønnen der. Dette er jo noen år siden, så de er gjerne strengere nå og ser det litt mer an. 

Anonymkode: 70f7b...087

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner du er stressa TS, stakkars pus. Det er nok best å høre hva veterinær sier, heller enn folk her som synser ut fra eget ståsted. Håper det ikke er for sent og at alt går bra med pus 💕

Anonymkode: 761fd...647

AnonymBruker
Skrevet

Snakket med den lokale dyrlegen i dag, og de er villige til å utføre inngrepet. Jeg skal få et prisoverslag på mail, da prisen kan avhenge litt i forhold til størrelsen på fostrene. Hun som opererer var ikke inne i dag, men jeg skal kontakte dem igjen på tirsdag når hun er tilbake for å sette opp en time så fort som mulig. 

Enig med ene AB over om at det høres sykt ut, da jeg ikke visste at det var mulig før i går. Men tenker også at det skal bli godt for henne å slippe å gjennomgå dette flere ganger.

Vi fortsetter å krysse fingrene for pus ❤️

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

jeg tror både hunder og katter kan føle. Men det er nå meg....

Jeg har gjort det. Vi hadde en katt som hadde hatt et kull tidligere, og jeg skulle egentlig om ett til om noen år.. Men det fungerte ikke helt med den p-pillen- mulig vi glemte den, så hun ble gravid. Det var veldig uhøvlig tidspunkt da, og mannen min tok henne inn til abort og kastrering. Det gikk greit, men hun var forstyrret. Hun var stresset og mjauet etter kattungene, og forstod liksom ikke hva som hadde skjedd. Det var vondt å se.

Vi hadde beholdt en kattunge fra første kull som min datter fikk. Kattemor hadde ikke vært så fornøyd med den tidligere. Hun slo litt etter den og var tydelig irritert over den ettersom den ble større, og ikke forlot redet. Men NÅ ble han gullgutten i. Det var jo verdens snilleste katt denne sønnen- Så mora fikk utløp for sine behov og lå og slikket på han og styrte på. Han så helt forfjamset ut først, men lå nå der tålmodig og lot henne holde på. 

Fordelen ved det hele var jo at forholdet mellom dem ble mye bedre. 

Uff..Men det gikk jo bra. Men jeg glad vi hadde denne sønnen der. Dette er jo noen år siden, så de er gjerne strengere nå og ser det litt mer an. 

Anonymkode: 70f7b...087

Jeg tror også katter kan føle, eller jeg VET at de kan føle, og at de har et veldig stort morsinstinkt, de kan sørge hvis de mister kattunger(og de kan drite i det) og de kan gå å lete etter døde katter de er gode venner med, til og med bli så deprimert at de slutter å spise.. De er jo likevel litt mer hardføre enn oss. Men hvis man aborterer fostrene før et visst punkt så vil ikke kattemor merke noe til det. Kanskje hun var kommet litt for langt i hennes drektighet. 

Hvis man tenker på kattens følelser så er jo det beste å kastrere de før første løpetid da løpetid er en psykisk og fysisk påkjenning og jo fortere man kastrerer jo mindre risiko er det for kreft, så er jo drektighet og fødsel også en psykisk og fysisk påkjenning av katten. Ppiller er kreftfremkallende så det er sikkert ikke så bra for kattens følelser å få kreft.. og det absolutt beste for hennes katt er jo å abortere, innen rimelig tid. 

Anonymkode: 174ae...137

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...