Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i jobb, men drømmen alltid har vært å være arkeolog og en historiker som reiser rundt og driver utforskning 

Det er ikke lett å få slik type jobb, så det ble ikke noe av dette. 

Nå er det slik at jeg er relativt ung og har arvet en næringseiendom. Dette gjør at jeg får inn leieinntekter tilsvarende en god månedslønn.  Strengt tatt kunne jeg ha klart meg uten å være i arbeid. 

Nå tenker jeg å studere arkeologi. Det har vært drøm. Ser på masse dokumentarer på diverse history og Discovery / National geo kanaler. 

Jeg lurer på hvordan går man frem for å kunne delta i prosjekter internasjonsjonalt? Finnes det muligheter? 

Selv om jeg har interesse, så er jeg heller ikke Thor  Heyerdahl eller Amundsen som er i stand til å starte private ekspedisjoner. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må begynne med å få kompetansen på plass, og bruke utdanningstiden til å danne nettverk både i Norge og internasjonalt.

Anonymkode: 34fa8...879

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå er er det enorm forskjell på det du ser på tv, og ordentlig arkeologi. Så bare vær litt obs på at det glorifiseres endel på tv, og gir et bilde på feil virkelighet. 

Er i slekt med arkeolog, og har fått være med på noen utgravninger. Og sett det fra baksiden 

Anonymkode: 53acf...5b5

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har en fordel i alle fall over mange arkeologer, du har en fast inntekt. 

Det er mange muligheter til å bli med på prosjekter om penger ikke er noe problem. Her finner du masse prosjekter du kan være med på rundt omkring i hele verden https://www.archaeological.org/programs/professionals/fieldwork/afob/ de fleste av prosjektene er som frivillig og hvor du selv betaler kost & losji. 

Arkeologihverdagen i Norge er nok ganske annerledes enn hva du tenker på. Feltarbeid foregår hovedsakelig i sommerhalvåret mens innarbeidet gjøres om vinteren (funnbehandling, rapporter etc). Det er få faste jobber, og du må være villig til å reise etter prosjektene. Ikke alle får jobb hele året, men må jobbe med andre ting om vinteren. Du må være glad i å være ute, og ikke bry deg om å være kald, sliten, bløt og møkkete. Å være en dyktig arkeolog er en kombinasjon av å være flink teoretiker som er praktisk anlagt. Du må være omgjengelig og flink til å jobbe med mennesker. Du jobber med alt fra gravemaskinførere til botanikere. Det er mye teknologi involvert i arkeologien og du må være komfortabel med det. 

For å jobbe i Norge og å være med på prosjekter må du være student/ferdig utdannet arkeolog. 

Anonymkode: 0d8a4...484

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...