AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #1 Skrevet 9. juni 2022 Eller som på andre måter svindler pasienten. F. eks. som å si at h*n ser hull på røntgenbildene, når de ikke er noen, og så borrer og fyller inn vilkårlig. Men mindre man går til flere tannleger samtidig, så vil man aldri vite om man blir svindlet. Anonymkode: 76112...a8b 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #2 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Eller som på andre måter svindler pasienten. F. eks. som å si at h*n ser hull på røntgenbildene, når de ikke er noen, og så borrer og fyller inn vilkårlig. Men mindre man går til flere tannleger samtidig, så vil man aldri vite om man blir svindlet. Anonymkode: 76112...a8b Det har vært saker i media tidligere om tannleger som ble anmeldt for diverse, så ja, er vel naivt å tro det ikke skjer.. Anonymkode: 23bf5...401 2
Silva Pluvialis Skrevet 9. juni 2022 #3 Skrevet 9. juni 2022 (endret) Ja, det tror jeg. Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel 1
Gjest Luna Llena Skrevet 10. juni 2022 #4 Skrevet 10. juni 2022 Jeg tror ikke de borrer i en tann for moro skyld. Da er det mer sannsynlig de gjør som med @Tvillingsjel
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #5 Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det har vært saker i media tidligere om tannleger som ble anmeldt for diverse, så ja, er vel naivt å tro det ikke skjer.. Anonymkode: 23bf5...401 Hvordan unngår man slike tannleger? 😧 Anonymkode: 76112...a8b
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #7 Skrevet 10. juni 2022 Nja... vet ikke helt. Min skoletannlege innrømmet feilen. Er det da svindel? 😂 Ble borret i feil tann, to ganger, to forskjellige tenner altså og mange års mellomrom. Siste gangen så var det en student. Anonymkode: 9e9aa...2eb
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #8 Skrevet 10. juni 2022 Ja, jeg gikk et annet sted enn jeg pleier for å få en billig tannrens. Da fikk jeg høre at jeg hadde karies i alle 4 visdomstennene og måtte gjøre noe med dem. Jeg ringte rett til min faste tannpleier som ikke skjønte noenting. Jeg fikk en time umiddelbart, og hun fikk inn en tannlege for sikkerhetsskyld. Mine visdomstenner er så normale som de kan få blitt, må passe litt ekstra på pussen der bak bare. Anonymkode: d21ae...585 4
Gjest Villfisker Skrevet 10. juni 2022 #9 Skrevet 10. juni 2022 Finnes nok noen, men de er nok i mindretall. Heldigvis.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #10 Skrevet 10. juni 2022 Luna Llena skrev (2 timer siden): Jeg tror ikke de borrer i en tann for moro skyld. Da er det mer sannsynlig de gjør som med @Tvillingsjel Noen steder anbefaler de borring av 1.,2. og 3. grads «hull» som egentlig kan bedres ved godt tannhold. Disse skadene er reverserbare med renhold og fluor, og derfor får man ofte beskjed om å se an til neste kontroll selv om det er «hull». Har hørt om private tannleger som borrer allerede ved 1.grads hull. Anonymkode: dc198...6de
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #11 Skrevet 10. juni 2022 Tvillingsjel skrev (19 timer siden): Ja, det tror jeg. Vi maste i en årrekke om jeg ikke måtte ha regulering, men svaret var alltid "nei, bare av kosmetiske årsaker i så fall". Hopp noen år fram, til siste kontroll som 20 åring. "Oi, du må kanskje ha regulering, du". Jaha, for det hadde vi jo ikke spurt om før. Det var ikke måte på hvor mye som var galt eller, med risiko for å utvikle migrene, blant annet. Men fordi jeg var over 20 år så måtte jeg jo punge ut med en del. Heldigvis tok NAV det meste. Det hele fremstod egentlig som et bevisst forsøk på å få meg til å betale mest mulig, gjennom å utsette det så mye som mulig. Dette var en konspirasjonsteori jeg aldri har hørt før. Tannlegen som henviser til kjeveortoped har ingen ting å tjene på at du får regulering senere. Det er ikke sånn at henvisende tannlege får en andel av honoraret til spesialisten, eller hva du tror. Anonymkode: ed73d...e6a 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #12 Skrevet 10. juni 2022 Tvillingsjel skrev (19 timer siden): Ja, det tror jeg. Vi maste i en årrekke om jeg ikke måtte ha regulering, men svaret var alltid "nei, bare av kosmetiske årsaker i så fall". Hopp noen år fram, til siste kontroll som 20 åring. "Oi, du må kanskje ha regulering, du". Jaha, for det hadde vi jo ikke spurt om før. Det var ikke måte på hvor mye som var galt eller, med risiko for å utvikle migrene, blant annet. Men fordi jeg var over 20 år så måtte jeg jo punge ut med en del. Heldigvis tok NAV det meste. Det hele fremstod egentlig som et bevisst forsøk på å få meg til å betale mest mulig, gjennom å utsette det så mye som mulig. Samme her, men da jeg gikk for sjekk hos en annen tannlege så mente de at jeg ikke hadde behov for regulering Anonymkode: 5074e...3a8
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #13 Skrevet 10. juni 2022 Dette har jo kommet frem etter at Andreas Whal lagde en serie som heter folkeopplysningen på Nrk. (Anbefales!) Jeg har og opplevd at en tannlege i Bergen (en dyr en) sa jeg hadde syv hull. Gikk så til en tannlege på Storsenteret som sa nei, du har ikke hull. Anonymkode: 4bf7c...39b 1
Drizzt Skrevet 10. juni 2022 #14 Skrevet 10. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (20 timer siden): Eller som på andre måter svindler pasienten. F. eks. som å si at h*n ser hull på røntgenbildene, når de ikke er noen, og så borrer og fyller inn vilkårlig. Men mindre man går til flere tannleger samtidig, så vil man aldri vite om man blir svindlet. Anonymkode: 76112...a8b Absolutt. Jeg har blitt forsøkt svindlet mange ganger. Stoler ikke en dr..t på norske tannleger som for meg fremstår som grådige. Jeg har 2 kroner som er laget i utlandet for mange år siden og er like fine og gode i dag som de var da de ble laget. Jeg har omtrent ikke møtt en norsk tannlege som ikke har sagt: ''Disse kronene er altfor gamle og laget av en dårlig materiale. Du må bytte dem med kroner laget av X og så må du bytte kroner hver tredje år. Det vil koste så mange tusen.'' Say what? Jeg har hatt samme kroner i nesten 15 år og de fungerer utmerket og perfekt. Samtlige finner på helt unødvendige ting de må bare gjøre når det eneste jeg vil er å sjekke for tannhull. Jeg går til tannlegen en gang annenhvert år for å sjekke for hull og takker bastant nei til all slags andre tilbud jeg får. Hvis de sier ''her har vi en begynnende karies som vi kan gjøre noe med'', sier jeg ''takk for info, ha det bra''. Dette med visdomstennene har de også prøvd å få meg til å fjerne. Jeg har fjernet 2 fordi de ble betente og måtte fjernes, men de andre 2 er helt fine. Likevel maser alle om å fjerne dem for sikkerhetens skyld fordi de ofte får karies. Say what? Du kan godt fjerne friske tenner for sikkerhetens skyld, men da får du gjøre det gratis. Sa det til den ene og hun ble rød og flau. Nei, norske tannleger har jeg ikke et eneste positivt ord å si om. P.S. Hvis jeg får beskjed om karies, sier jeg at jeg skal til en annen tannlege for second opinion og takker nei til behandling. Etter så mange år i Norge er det fortsatt ikke noen problemer med mine tenner. Skulle jeg stole på tannlegene, måtte jeg trolig fjerne de fleste av mine tenner. Endret 10. juni 2022 av Drizzt
Loboto Skrevet 10. juni 2022 #15 Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette har jo kommet frem etter at Andreas Whal lagde en serie som heter folkeopplysningen på Nrk. (Anbefales!) Jeg har og opplevd at en tannlege i Bergen (en dyr en) sa jeg hadde syv hull. Gikk så til en tannlege på Storsenteret som sa nei, du har ikke hull. Anonymkode: 4bf7c...39b Det er enkelt å greit fordi tannleger vurderer og behandler ulikt. Det finnes ikke noen eksakt mal. På samme måte som hos lege. Har du uvi vil noen sette deg på kraftig antibiotika bare du nevner et symptom. Andre vil be deg se det ann eller gi andre medisiner først. Noen tannleger vil derfor behandle hull med en gang de oppstår. Andre venter nærmest til det oppstår alvorlig karies slik at nesten hele tannen ender som fylling som er dumt for da er tannen mye svakere. Når det kommer til tannstein synes jeg folkeopplysningen var svært misvisende. Om du går til en ny tannlege hver 4 uke VIL du ha tannstein. Selv ved bruk av tanntråd 2 ganger for dag, fluorskyll og grundig tannpuss får de fleste opphopning av mindre mengder tannstein raskt. Da vil selvsagt tannpleier fjerne dette med mindre du sier du ifra at du akkurat har fått renset tennene og det ikke er nødvendig.
Gjest Adobyen Skrevet 10. juni 2022 #16 Skrevet 10. juni 2022 Jeg mistenkte vår gamle skoletannlege for å borre for å borre. Kjenner følelsen ennå, grøss.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #17 Skrevet 10. juni 2022 Jeg mistenker den forrige tannlegen min for å være sånn. Tannlegen jeg har nå er heldigvis kjempedyktig og gjør kun det som må gjøres. Anonymkode: 81ead...4d2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #18 Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nja... vet ikke helt. Min skoletannlege innrømmet feilen. Er det da svindel? 😂 Ble borret i feil tann, to ganger, to forskjellige tenner altså og mange års mellomrom. Siste gangen så var det en student. Anonymkode: 9e9aa...2eb Borret i feil tann? 😨 Var han blind da? Det er flott at blinde blir inkludert i arbeidslivet, men ikke som tannlege 😖 Anonymkode: 76112...a8b
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #19 Skrevet 10. juni 2022 Ja, det var en tannlege som rotla før betennelse var borte ( kunne ses på røntgen ) gikk til en annen tannlege som var helt sjokkert, han sa tydelig:" det er ikke meningen å være ufin mot kolleger men dette er gjort med vilje. Det var veldig smertefullt. Anonymkode: 7d2e6...8f4 1
AnonymBruker 42 Skrevet 10. juni 2022 #20 Skrevet 10. juni 2022 Nei - tannleger er alltid herdersmenn/kvinner (iaf. i følge talskvinnen ifra tannlegeforbundet) Det var jo akkurat (eller relativt nylig) en greie om dette på NRK, tror jeg... Ta i bruk Google, evt din favoritt søkemotor - så vil du vel sa at de fjaser like mye som mekanikere, el. andre yrker...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå