AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #1 Skrevet 9. juni 2022 Jeg er 99% sikker på mensterminen min, men på ultralyd ble termin skjøvet frem fem dager. Dette får meg til å lure veldig på hvordan dette kan ha seg😛 Hva er det som avgjør termin på ultralyd? Det kan vel ikke være størrelse på barnet ettersom man også får vite om barnet feks ligger på 75te percentil i størrelse? Anonymkode: 6466d...f00
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #2 Skrevet 10. juni 2022 Mener at det er hvor lenge de mener det er igjen av svangerskapet som avgjør, ikke hvor langt på vei du er. De måler vel str på div kroppsdeler og ser på utviklingen. Anonymkode: ba3c1...677
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #3 Skrevet 10. juni 2022 Er du 99% sikker på når du hadde eggløsning? Det er det som betyr noe, ikke når siste mens var. Anonymkode: c8245...8f3 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #4 Skrevet 10. juni 2022 Med ene barnet ble jeg satt frem 7 dager, tross jeg visste at menstermin stemte overens med el (brukte tempmetoden). Babyen ble født i uke 37+0, men i følge sykehuset viste hun tydelige tegn på at hun mest sannsynlig var uke 35/36 tross hun var stor i størrelsen (3,1 kg, 49 cm). Hadde oul i uke 20, men var jo plutselig i uke 21 i følge oul. De sa at så sent var det større sjanse for feilmargin pga babyene hadde virkelig begynt å vokse forskjellig, men på en måte bedre å bli satt frem enn tilbake med tanke på ev «overtid». Anonymkode: 2082e...f68
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #5 Skrevet 10. juni 2022 Menstermin (31. januar) stemte med det de fant på UL i uke 13 og 18, men på OUL i utgangen av uke 20 ble termin korrigert til 28. januar. Litt morsomt i og med at jeg egentlig skulle ha OUL i uke 18, men tok en privat UL i samme uke fordi sykehuset utsatte timen flere ganger. Baby kom forøvrig 27. januar. Anonymkode: 2c9b5...abb
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #6 Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er du 99% sikker på når du hadde eggløsning? Det er det som betyr noe, ikke når siste mens var. Anonymkode: c8245...8f3 Nei, eggløsning har jeg aldri hatt god kontroll på, men antatt at jeg har normal syklus. Siden vi aktivt prøvde, så hadde vi samleie dagen før og på den dagen jeg estimerte at jeg hadde eggløsning basert på standard syklus. Men hvis OUL-termin er riktig skulle vel eggløsning ha vært tidligere enn det jeg estimerte (~5 dager), og da er jeg ganske sikker på at vi ikke hadde sex i det hele tatt🤪 Jeg synes dette er fryktelig forvirrende, og selv om jeg har skjønt at det tross alt er bedre å ha offisiell termin skjøvet frem for å ikke risikere å gå for langt over tiden, så bekymrer jeg meg likevel litt ettersom de snakker om og vurderer igangsetting på termin - som da kanskje er noe for tidlig? Jeg ønsker virkelig ikke å settes i gang, spesielt jo mindre moden og klar kroppen er for det. Anonymkode: 6466d...f00
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #7 Skrevet 10. juni 2022 Jeg hadde menstermin 15 november. Tidlig ultralyd gav termin 20 november. Oul gav termin 28 november. Baby ble født 2 desember. Vi var aktive prøvere og testet for eggløsning så vet når den var. Baby var helt gjennomsnittelig på 3,5 kg og 50 cm da han ble født. Forstå det den som kan, men de har rimelig god kontroll på hva de holder på med. Om du er veldig bekymret så bare luft det med jordmor Anonymkode: cc5b1...124
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #8 Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, eggløsning har jeg aldri hatt god kontroll på, men antatt at jeg har normal syklus. Siden vi aktivt prøvde, så hadde vi samleie dagen før og på den dagen jeg estimerte at jeg hadde eggløsning basert på standard syklus. Men hvis OUL-termin er riktig skulle vel eggløsning ha vært tidligere enn det jeg estimerte (~5 dager), og da er jeg ganske sikker på at vi ikke hadde sex i det hele tatt🤪 Jeg synes dette er fryktelig forvirrende, og selv om jeg har skjønt at det tross alt er bedre å ha offisiell termin skjøvet frem for å ikke risikere å gå for langt over tiden, så bekymrer jeg meg likevel litt ettersom de snakker om og vurderer igangsetting på termin - som da kanskje er noe for tidlig? Jeg ønsker virkelig ikke å settes i gang, spesielt jo mindre moden og klar kroppen er for det. Anonymkode: 6466d...f00 Det er snakk om 5 dager, ikke 5 uker. De setter yderst sjeldent i gang en fødsel før uke 37, og selv etter uke 37 er det kun hvor det er medisinsk nødvendig å få ut babyen fortere. De fleste som skal settes i gang pga alder, vekt, sv.diabetes etc settes i gang rundt uke 39-40, så nært termindato som forsvarlig mulig. Etter uke 37 regnes ikke babyen som prematur lengre, og setrws du i gang 37+1 eller 37+6 eller 39+1 eller 39+6 er likegyldig. Anonymkode: 9bf6a...ced
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #9 Skrevet 10. juni 2022 For meg er forskjell på menstermin og TUL/OUL-termin ti dager, og den har vært det i to svangerskap. Førstemann ble født dagen før termindato, og jeg regner med at nummer to kommer rundt da også. Jeg har sen eggløsning og noe lengre syklus enn normalen på 28 dager. Standard syklus sier egentlig ingenting om din syklus, TS. Anonymkode: 999c4...3a4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #10 Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er snakk om 5 dager, ikke 5 uker. De setter yderst sjeldent i gang en fødsel før uke 37, og selv etter uke 37 er det kun hvor det er medisinsk nødvendig å få ut babyen fortere. De fleste som skal settes i gang pga alder, vekt, sv.diabetes etc settes i gang rundt uke 39-40, så nært termindato som forsvarlig mulig. Etter uke 37 regnes ikke babyen som prematur lengre, og setrws du i gang 37+1 eller 37+6 eller 39+1 eller 39+6 er likegyldig. Anonymkode: 9bf6a...ced Det har vel noe å si hvor moden og klar man er for fødsel? Kan lite om dette, men antar at man gjerne er mer klar/moden for fødsel ved 39+6 enn 37+1. Tenker da for selve forløpet sin del, at det kanskje går enklere jo mer klar kroppen er for det. Jeg vet at jeg ikke føder en prematur baby ved igangsettelse på termin pga 5 dager forskjell på OUL-termin og menstermin. 😊 Anonymkode: 6466d...f00
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #11 Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): For meg er forskjell på menstermin og TUL/OUL-termin ti dager, og den har vært det i to svangerskap. Førstemann ble født dagen før termindato, og jeg regner med at nummer to kommer rundt da også. Jeg har sen eggløsning og noe lengre syklus enn normalen på 28 dager. Standard syklus sier egentlig ingenting om din syklus, TS. Anonymkode: 999c4...3a4 Nei, men nå ble vi jo gravid ved samleie rundt det vi tenkte kunne være eggløsning basert på standard syklus da 😅 Hvis OUL-termin hadde indikert senere eggløsning hadde jeg forstått det, men i dette tilfellet har den jo blitt skjøvet frem - for at EL-termin skulle vært den samme måtte jeg ha hatt eggløsning fire-fem dager før vi i det hele tatt hadde sex 🙈 Så poenget er egentlig ikke det at jeg ikke hadde oversikt over min faktiske eggløsning eller syklus, men klarer bare ikke forstå differansen mellom de to termindatoene. Anonymkode: 6466d...f00
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #12 Skrevet 10. juni 2022 Jeg ble flyttet 6 dager nå. Hadde definitivt ikke sex som passer til det. Det et størrelsen på ben og magemål som gir termin Anonymkode: 78f41...26f
prettylittlemisfit Skrevet 10. juni 2022 #13 Skrevet 10. juni 2022 Selv om jeg brukte EL tester og har mann på sjø og kurs og vet når ting fant sted, så er forskjellen 8 dager. Menstermin 29 juni, ultralydtermin 7 juli. Prøvde å snakke med de, men ingen vits da de går etter deres uansett hva som blir sagt.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #14 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 9.6.2022 den 22.56): Jeg er 99% sikker på mensterminen min, men på ultralyd ble termin skjøvet frem fem dager. Dette får meg til å lure veldig på hvordan dette kan ha seg😛 Hva er det som avgjør termin på ultralyd? Det kan vel ikke være størrelse på barnet ettersom man også får vite om barnet feks ligger på 75te percentil i størrelse? Anonymkode: 6466d...f00 Med første var menstermin 14. mars, tidlig UL 19. mars og OUL 16. mars. Hun vel født 18. mars. Med andre var menstermin 4. oktober, tidlig UL 5. oktober og OUL 4. oktober. Ble født 11. oktober. Tror de tar diverse mål og ser på utviklingen til fosteret for å fastsette termindato. Anonymkode: ab08c...06e
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #15 Skrevet 11. juni 2022 11 hours ago, prettylittlemisfit said: Selv om jeg brukte EL tester og har mann på sjø og kurs og vet når ting fant sted, så er forskjellen 8 dager. Menstermin 29 juni, ultralydtermin 7 juli. Prøvde å snakke med de, men ingen vits da de går etter deres uansett hva som blir sagt. Har inntrykk av at de er veldig rigide på det der. Har ei venninne som opplevde at det var fysisk umulig at UL-termin kunne stemme, men dette hørte de heller ikke på. Hun ble gravid etter overgrep og hadde aldri hatt sex verken før eller etter det skjedde, og i følge UL-termin måtte hun ha vært flere uker på vei da overgrepet skjedde. Babyen bar for øvrig preg av å være flere uker yngre enn den "skulle vært" da den ble født. Anonymkode: 2c9b5...abb
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #16 Skrevet 11. juni 2022 Men når de setter termin er det hvor lenge som er igjen de bestemmer, ikke npr unnfangelse fant sted Anonymkode: ba3c1...677
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #17 Skrevet 11. juni 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: Har inntrykk av at de er veldig rigide på det der. Har ei venninne som opplevde at det var fysisk umulig at UL-termin kunne stemme, men dette hørte de heller ikke på. Hun ble gravid etter overgrep og hadde aldri hatt sex verken før eller etter det skjedde, og i følge UL-termin måtte hun ha vært flere uker på vei da overgrepet skjedde. Babyen bar for øvrig preg av å være flere uker yngre enn den "skulle vært" da den ble født. Anonymkode: 2c9b5...abb Termin er ikke basert på hvor gammelt barnet er/unnfangelse, men hvor lang tid man tror det er igjen. Anonymkode: 78f41...26f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå