AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #1 Skrevet 9. juni 2022 Tenker at det er litt fristende å sette senga inn i boden på min nye leilighet, bruke denne til sovealkove og slik jukse meg til et ekstra rom. Dette vil naturligvis ikke være etter Direktoratet for byggkvalitet sine regler. Rommet er definert som bod, har ikke vindu og er alt for lite til å bli godkjent som permanent oppholdsrom, så jeg ser ikke poenget med å søke hvis jeg nå skulle gå for denne løsningen. Rommet ligger i tilknytning til stua, med brannslukkingsapparat på rommet, og røykvarsler like utenfor. Jeg kommer til å ha døra åpen om natta. Brannsikkerhetsmessig så blir det vel som å ha en sovesofa i stua... Noen som vet hva som skjer hvis det blir oppdaget at man ikke følger reglene og benytter boden som soverom? Ser ikke helt for meg at dette er noe det slås ned på hvis noen skulle sladre. Vanker det en bot hvis man skulle være så uheldig at noen rapporterer det inn? Anonymkode: 7c7dd...4d2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #2 Skrevet 9. juni 2022 Brannvesenet kan vel pålegge deg å sørge for at det er trygt, men vet ikke i hvilken grad det faktisk skjer. Anonymkode: fb950...ce1
newman01 Skrevet 10. juni 2022 #3 Skrevet 10. juni 2022 12 hours ago, AnonymBruker said: Tenker at det er litt fristende å sette senga inn i boden på min nye leilighet, bruke denne til sovealkove og slik jukse meg til et ekstra rom. Dette vil naturligvis ikke være etter Direktoratet for byggkvalitet sine regler. Rommet er definert som bod, har ikke vindu og er alt for lite til å bli godkjent som permanent oppholdsrom, så jeg ser ikke poenget med å søke hvis jeg nå skulle gå for denne løsningen. Rommet ligger i tilknytning til stua, med brannslukkingsapparat på rommet, og røykvarsler like utenfor. Jeg kommer til å ha døra åpen om natta. Brannsikkerhetsmessig så blir det vel som å ha en sovesofa i stua... Noen som vet hva som skjer hvis det blir oppdaget at man ikke følger reglene og benytter boden som soverom? Ser ikke helt for meg at dette er noe det slås ned på hvis noen skulle sladre. Vanker det en bot hvis man skulle være så uheldig at noen rapporterer det inn? Anonymkode: 7c7dd...4d2 Om det er en bod i forbindelse med stua kan du gjøre akkurat som du vil. Så lenge boden er i en etasje det allerede er oppholdsrom i er det trygt. Det er ikke lov å ta i bruk nye etasjer, som loft og kjeller, da disse kan mangle rømningsveier. Om du sover godt på et rom uten vindu og luftemulighet får være opp til deg. Du kan også sove i badekaret uten at myndighetene bryr seg om det. Men du kan ikke annonsere leiligheten for salg som en tre- eller fireroms pga. madrass i en bod og i badekaret 22 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #4 Skrevet 10. juni 2022 Det går helt fint, det gjorde jeg i en bolig. Men man bør sove med døra helt åpen, for det blir veldig tett ellers. Anonymkode: 38c3a...58d 5
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #5 Skrevet 10. juni 2022 Jobber med byggesak. Hvis vi hadde fått vite om det, så hadde det blitt slått hardt ned på. Vi måtte selvsagt hatt bevis da. Anonymkode: a2c13...e1e 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #6 Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jobber med byggesak. Hvis vi hadde fått vite om det, så hadde det blitt slått hardt ned på. Vi måtte selvsagt hatt bevis da. Anonymkode: a2c13...e1e Jeg jobber også med byggesak og vi hadde ikke sagt noe. Hvordan skal man liksom kontrollere det? Sitte med kikkert for å sjekke om de legger seg på stua? Anonymkode: fb950...ce1 23
Veggdyret Skrevet 10. juni 2022 #7 Skrevet 10. juni 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg jobber også med byggesak og vi hadde ikke sagt noe. Hvordan skal man liksom kontrollere det? Sitte med kikkert for å sjekke om de legger seg på stua? Anonymkode: fb950...ce1 Vanskelig å bevise ja. Selv om senga står inne i boden kan man jo godt kontre med at senga står der til oppbevaring, senga tas med ut av boden når den skal benyttes, etc.. 3
newman01 Skrevet 10. juni 2022 #8 Skrevet 10. juni 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Jobber med byggesak. Hvis vi hadde fått vite om det, så hadde det blitt slått hardt ned på. Vi måtte selvsagt hatt bevis da. Anonymkode: a2c13...e1e Slår dere også hardt ned på folk som har sex på andre steder enn soverommet med lyset avslått og dyna over? Det får da være grenser for hva kommunen skal bry seg om. Om man velger å sove i boden eller spise middag i garasjen har da ikke kommunen noe med. 17 2 7
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #9 Skrevet 10. juni 2022 det er absolutt ingen konsekvenser. Naboene våre pusset opp loft og brukte den som boareal, opprettet soverom der, uten noe godkjenning. Advokaten som vi snakket med, sa at det er ulovlig ja, men det er ikke lov som håndheves på noe måte. Ingen fra kommunen kommer for å sjekke, så det er nok dødfødt sak. Anonymkode: 264a9...955
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #10 Skrevet 10. juni 2022 Takker for svar dere. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jobber med byggesak. Hvis vi hadde fått vite om det, så hadde det blitt slått hardt ned på. Vi måtte selvsagt hatt bevis da. Anonymkode: a2c13...e1e Kan jeg spørre hvordan ville dere ha slått hardt ned på det? Bøter? Hvis det kommer en representant fra kommunen på døra og ber om å få sjekke boden, så kommer jeg ikke til å avvise ham/henne. Jeg kommer til å lyse skyldig lang vei og slippe dem inn 😄 Men sett bort fra at jeg ikke er i stand til å lyve, hvordan kan de vite at jeg ikke bare oppbevarer senga i boden? Hvis det er den eneste soveplassen i leiligheten, så forstår jeg at det ser mistenkelig ut. Men jeg har flere soverom med tilhørende senger, og dere kan vel ikke bevise at jeg ikke sover der som normale folk? Hvis dere slår hardt ned på senger oppbevart i bod, så bør vel dette advares om, så ikke folk blir tatt urettmessig i kontroll? 🤔 newman01 skrev (5 timer siden): Om du sover godt på et rom uten vindu og luftemulighet får være opp til deg. Får uansett ikke sove med vinduet åpent på soverommet pga støy. Tipper jeg kommer til å sove bedre i boden fordi det er befriende stille, og mørkt. Har ventil, kommer til å ha døra helt åpen, og lufte ut gjennom stua (gode luftemuligheter) før jeg legger meg. Men vet ikke om jeg tør. Pinlig om brannvesenet eller avdeling byggesak har rutinekontroll eller noe sånt. Anonymkode: 7c7dd...4d2 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #11 Skrevet 10. juni 2022 newman01 skrev (5 timer siden): Du kan også sove i badekaret uten at myndighetene bryr seg om det. Men du kan ikke annonsere leiligheten for salg som en tre- eller fireroms pga. madrass i en bod og i badekaret Tror det er lov å sove på badet; det er jo oppholdsrom, mens bod er ikke. Har dessverre ikke badekar da. 😊 Er ikke aktuelt å selge eller leie ut. Anonymkode: 7c7dd...4d2
Gjest Albbas Skrevet 10. juni 2022 #12 Skrevet 10. juni 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Takker for svar dere. Kan jeg spørre hvordan ville dere ha slått hardt ned på det? Bøter? Hvis det kommer en representant fra kommunen på døra og ber om å få sjekke boden, så kommer jeg ikke til å avvise ham/henne. Jeg kommer til å lyse skyldig lang vei og slippe dem inn 😄 Men sett bort fra at jeg ikke er i stand til å lyve, hvordan kan de vite at jeg ikke bare oppbevarer senga i boden? Hvis det er den eneste soveplassen i leiligheten, så forstår jeg at det ser mistenkelig ut. Men jeg har flere soverom med tilhørende senger, og dere kan vel ikke bevise at jeg ikke sover der som normale folk? Hvis dere slår hardt ned på senger oppbevart i bod, så bør vel dette advares om, så ikke folk blir tatt urettmessig i kontroll? 🤔 Får uansett ikke sove med vinduet åpent på soverommet pga støy. Tipper jeg kommer til å sove bedre i boden fordi det er befriende stille, og mørkt. Har ventil, kommer til å ha døra helt åpen, og lufte ut gjennom stua (gode luftemuligheter) før jeg legger meg. Men vet ikke om jeg tør. Pinlig om brannvesenet eller avdeling byggesak har rutinekontroll eller noe sånt. Anonymkode: 7c7dd...4d2 De kontrollerer jo ikke. Vedkommende som sier det blir slått hardt ned på tuller. Hadde de slått hardt ned på det hadde vedkommende sagt hvordan de slår ned på det. Men de kontrollerer ikke slikt altså.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #13 Skrevet 10. juni 2022 Et spørsmål til. Drøftet saken med en bekjent (som ikke sladrer), og han sier at hvis uhellet skulle være ute og det blir brann, oversvømmelse eller annet, så vil jeg få problemer med å få igjen noe på forsikringen fordi jeg har opptrådt uforsvarlig ved å ha ikke-oppholdsrom som soverom. Noen som har greie på dette? Anonymkode: 7c7dd...4d2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #14 Skrevet 10. juni 2022 Albbas skrev (30 minutter siden): De kontrollerer jo ikke. Vedkommende som sier det blir slått hardt ned på tuller. Hadde de slått hardt ned på det hadde vedkommende sagt hvordan de slår ned på det. Men de kontrollerer ikke slikt altså. Med påbud om opphør av bruk, og tvangsmulkt om det ikke etterkommes. Det har jeg gjort flere ganger. Men da var det soleklart, kan være litt ullent her om det er vanskeligere å bevise. Anonymkode: d720b...3a9 1
Merlin Skrevet 10. juni 2022 #15 Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): det er absolutt ingen konsekvenser. Naboene våre pusset opp loft og brukte den som boareal, opprettet soverom der, uten noe godkjenning. Advokaten som vi snakket med, sa at det er ulovlig ja, men det er ikke lov som håndheves på noe måte. Ingen fra kommunen kommer for å sjekke, så det er nok dødfødt sak. Anonymkode: 264a9...955 Går du til advokat fordi naboen pusset opp loftet ? 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #16 Skrevet 10. juni 2022 Merlin skrev (2 minutter siden): Går du til advokat fordi naboen pusset opp loftet ? Folk skal jo ikke få lov til å gjøre som de vil i eget hjem, vettu. Anonymkode: 0b9a9...a26
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #17 Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Med påbud om opphør av bruk, og tvangsmulkt om det ikke etterkommes. Det har jeg gjort flere ganger. Men da var det soleklart, kan være litt ullent her om det er vanskeligere å bevise. Anonymkode: d720b...3a9 Så hvis dette oppdages, så vil jeg slippe unna med en advarsel? Anonymkode: 7c7dd...4d2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #18 Skrevet 10. juni 2022 Merlin skrev (6 minutter siden): Går du til advokat fordi naboen pusset opp loftet ? Ja, faktisk. Når deres ulovlige oppussing går utover vår husfred da kontakter jeg advokat. Anonymkode: 9e025...358 3
Merlin Skrevet 10. juni 2022 #19 Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, faktisk. Når deres ulovlige oppussing går utover vår husfred da kontakter jeg advokat. Anonymkode: 9e025...358 Forklar ! 1
Gjest Hippokrates Skrevet 10. juni 2022 #20 Skrevet 10. juni 2022 (endret) Dette ville jeg ikke tenkt på i det hele tatt, og tatt boden i bruk som "sovealkove". Hvis du ser på Sommerhytta i år så har hytta to "soverom". Det ene kaller dem "flerbruksrom" der de har innplassert gjesteseng, men rommet har ikke godkjent rømningsvei. Kun et bitte lite vindu ingen kan komme seg ut av. Det samme gjelder det de faktisk kaller for "soverom". Det har heller ikke rømningsvei, men en tynn vindusstripe helt opp under taket med et bitte lite vindu du kan åpne. Ergo er denne hytta praktisk talt en en-roms-hytte med to "boder" som brukes som soverom. Hoved"soverommet" har tilogmed en skyvedør som kan lukkes. Hadde dette vært ulovlig ville nok ikke hytta vært designet slik. Det som er cluet er vel, tror jeg, hvor boden er plassert. Du skriver den er tilknyttet stua. Ergo, her tenker jeg du ligger innenfor regelverket. Er du usikker med tanke på forsikring osv så kan du ta bort døra og montere en gardin foran, slik at du praktisk talt kaller det direkte for sovealkove. For øvrig er det ganske mange i dag som bruker rom til soverom som dem ikke har lov til med tanke på rømningsvei. Har du vært på finn.no og sett etter boliger så er det mange, mange hus som har og bruker soverom med altfor små vindu, og dermed et rom som ikke er godkjent som soverom. Tilogmed kan en takst likevel definere disse som soverom. Det blir også feil, men det gjøres likevel. Og ingenting av dette har gitt noen noe følger eller reaksjoner iht. forsikring, salgssum, takst, kommune, brannvesen osv. Endret 10. juni 2022 av Hippokrates
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå