Gå til innhold

Oppblåst, det bobler tidvis av luft i magen og oppover spiserør...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har funnet noe som gir rask lindring? Holder på å bli sprø av dette, og ja jeg er har IBS. 🥴

Anonymkode: bd11b...d73

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eggerap også? Altså, lukter det råtne egg?

Anonymkode: 10f11...f9e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eggerap også? Altså, lukter det råtne egg?

Anonymkode: 10f11...f9e

Nei, lukter ingenting, fisene derimot er grusomme... Er bare oppblåst sliter ikke med diare og slikt heller... 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir sånn av brødmat. Kuttet ut alt med gluten i, og da ordnet det seg. 

Anonymkode: 42d2c...c2d

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Noen som har funnet noe som gir rask lindring? Holder på å bli sprø av dette, og ja jeg er har IBS. 🥴

Kanskje det betyr at lukkemusklene i magesekken har blitt litt slappe når de ikke greier å holde innholdet på plass?

Når lukkemusklene blir slappe, greier ikke den nedre lukkemuskelen å holde igjen fermentert tarminnhold fra å trenge tilbake opp i magesekken. Da dannes det rikelige mengder gass nedi der, som kan trenge ut av kroppen i begge ender. Når den øvre lukkemuskelen blir slapp, greier den ikke å holde igjen gassen fra å slippe opp gjennom spiserøret. Du raper fis, med andre ord.

Det er samme type muskler som stenger både blæra og endetarmen, så hvis du har problem med ukontrollert luftavgang bakveien, har det samme årsak. Når lukkemusklene blir slappe og greier de ikke å håndtere trykk like godt som før.

Bukspyttkjertelen har også en lukkemuskel som skal regulere hvor mye enzymer som slipper inn i fordøyelsen. Blir lukkemuskelen i bukspyttkjertelen slapp kan det bli fordøyelsesproblemer av det, fordi utslippet av enzymer til fordøyelsen blir ukontrollert.

Årsaken er muskulær. De såkalte sfinktermusklene (lukkemusklene) trenger kalsium for å beholde spensten og styrken. Og så trenger de D-vitamin for å frakte kalsium både fra fordøyelsen og fra lageret i skjelettet. Mineralene magnesium er sink har også en finger med i spillet. Kroppen har normalt 1,2 kilo kalsium og 25 gram magnesium på lager i skjelettet og muskulaturen. Hvis kroppen må rasjonere kalsium fordi forsyningen blir begrenset, går det ut over musklene. Det siste som vil mangle kalsium og magnesium er blodet, så blodprøver avslører ikke verken kalsium- eller magneisum-mangel i musklene.

Nøkkelen er først og fremst D-vitaminmangel. Med nok D-vitamin i blodet, greier kroppen om ikke annet å hente ut kalsium og magnesium fra skjelettet for å holde musklene forsynt. Får kroppen nok kalsium gjennom fordøyelsen (den trenger bortimot ett gram pr. dag), holder D-vitamin musklene forsynt, samtidig som lageret i beinmassen forsterkes.

Jeg ville ha stukket innom apoteket og kjøpt sink, magnesium, kalsium og D-vitamin for å få sfinktermusklene til å funke igjen, hvis jeg hadde følt meg oppblåst eller hatt problemer med uønska luftavgang eller inkontinens.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...