Gå til innhold

Hvor lenge kan jeg oppholde meg i flere land i Schengen av gangen på turistvisum?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser at jeg kan være i et EØS land for eksempel i 3 måneder på turistvisum. Men hva om jeg (med norsk pass) drar til Frankrike i 3 mnd og så rett til Italia? Kan jeg være i de to landene i 3 mnd tilsammen, eller 3 mnd i hver? 

Anonymkode: 1b3e7...23d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser at jeg kan være i et EØS land for eksempel i 3 måneder på turistvisum. Men hva om jeg (med norsk pass) drar til Frankrike i 3 mnd og så rett til Italia? Kan jeg være i de to landene i 3 mnd tilsammen, eller 3 mnd i hver? 

Anonymkode: 1b3e7...23d

Dersom du har norsk pass trenger du ikke turistvisum i EU/EØS. Men de kan kreve at du registrere deg dersom du er der lenger enn 3 måneder. Men dersom du hopper fra land til land har det ikke noe å si. Jeg er usikker på reglene i Norge hvor mye du må oppholde deg her for å beholde rettigheter i forhold til folketrygden, så det kan være verdt å sjekke ut. 

Dette med 90 dager er for folk fra andre land som blir gitt turistvisum til Schengen. Da må de ofte reise utenfor Schengen i en periode for å kunne komme tilbake og få et nytt visum. 

Anonymkode: 427ec...fcf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...