Supahdupah Skrevet 9. juni 2022 #1 Skrevet 9. juni 2022 Hei, Jeg har-som dere kan lese, en mamma som ikke er god på det å være vert og det å få gjester til å føle seg velkomne... Jeg og samboer ser mer og mer for hver gang vi er der at hu gjerne har mangel på empati. Situasjonen er: jeg, samboer og dattera vår på 10 mnd bor på andre siden av landet fra familie på begge sider, så det er ikke ofte vi får sett de (ca 4- 5 ganger i året). Dvs at når vi først er på besøk så må vi overnatte hos de, men det virker de som de bare synes er koselig. Samtidig så er det ikke så mye gjestfrihet å få fra mamma.... Nå når vi var der så var ikke sengene vi skulle sove i redd opp, (noe jeg og samboer endte opp med å gjøre selv) , klesvask må man gjøre selv, det å få hjelp til å skifte bleier, bysse barnebarnet sitt gjør hun ikke hvis ikke du faktisk spør selv, middag virker nesten som et ork for hu å lage de få dagene vi er der osv. I tillegg så virker hu nesten brydd når hu må ta litt hensyn til barnebarnet sitt når hu sover. Ironien med dette er at mamma og jeg har hatt samtaler hvor hu sier at det er så viktig at jeg tar vare på meg selv og får hjelp av samboer når han kan, for å få avlastning (han har long covid, så mye faller på meg), men ikke søren om hu skal løfte en finger for å gi meg den avlastningen jeg så sårt trenger. Det virker ikke som at hu ser andres behov... Spm mitt er egentlig; kan mennesker som ikke har så god selvinnsikt klare å endre på seg? Er det noe vits å ta dette opp med henne? Hu er så og si den eneste familien jeg har, og jeg er veldig glad i henne, men dessverre så kjenner jeg meg veldig mettet på hennes oppførsel. Jeg kan legge til at hu er ekstremt hårsår og takler kritikk veldig dårlig, så jeg ønsker ikke å konfrontere hu hvis ikke det er noe håp om forandring. Beklager lang tekst! 4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #2 Skrevet 9. juni 2022 Jeg tenker at moren din nok ikke egentlig ønsker å ha dere boende der, og at dere bør bo på hotell eller AirBNB. Anonymkode: 73160...d94 12 1
Supahdupah Skrevet 9. juni 2022 Forfatter #3 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg tenker at moren din nok ikke egentlig ønsker å ha dere boende der, og at dere bør bo på hotell eller AirBNB. Anonymkode: 73160...d94 Man skulle ikke tro det mpt hvordan det er der, men jo- det vil hun! Det var en gang vi ikke kunne sove der fordi den eneste madrassen hu hadde til mini var en madrass etter meg... Da gjorde hu alt i sin makt for å finne løsninger sånn at vi kunne sove der. Da det ikke blei en god løsning og vi dro til svigers, var det krangling så det flagra etter ørene. 1
Gjest Mysticgirl Skrevet 9. juni 2022 #4 Skrevet 9. juni 2022 Men om du er voksen kan du vel re opp selv? Kanskje hun er sliten og ikke orker så mye, men likevel vil ha dere på besøk?
Populært innlegg Daria Skrevet 9. juni 2022 Populært innlegg #5 Skrevet 9. juni 2022 Forventer du at moren din skal ta klesvasken din når du er på besøk? Å ta initiativ for å stelle andres barn faller ikke naturlig for alle, selv om det er nær slekt, og jeg kunne sikkert også synes det var uvant å ikke kunne gjøre som jeg pleier i mitt eget hjem på grunn av en sovende baby. Ikke fordi jeg ikke vil, men fordi man er vanedyr og gjør veldig mye på automatikk hjemme. Re opp senga har jeg også gjort som gjest både her og der uten å tenke over det. Kort sagt - jeg synes du virker kravstor mer enn at hun er uempatisk og lite gjestfri 70 1
Supahdupah Skrevet 9. juni 2022 Forfatter #6 Skrevet 9. juni 2022 Mysticgirl skrev (6 minutter siden): Men om du er voksen kan du vel re opp selv? Kanskje hun er sliten og ikke orker så mye, men likevel vil ha dere på besøk? Hu har visst i flere måneder at vi kommer da og da, og da synes jeg det kanskje er litt rart at ikke alt er på plass... Det hadde vært herlig for to slitne småbarnsforeldre som har kjørt milevis og komme til en ferdig redd opp seng. Det kan være hu ikke er en dame med mest overskudd (det aner jeg ikke), men samtidig går hu tur hver dag, er med venner, besøker kjæresten sin eller får besøk av kjæresten sin hver uke, og vasker huset en gang i uka. Men for all del så kan det være at det er mer til det enn det jeg har registrert. 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #7 Skrevet 9. juni 2022 Nå er det vel ikke hotellopphold med all inklusiv dere kommer til? Er vel ikke uvanlig å måtte re opp senga, vaske sine egne klær? Skifte på baby og bysse er det vel ikke akkurat noe en tar styring over om en ikke er barnets foreldre. Anonymkode: a3008...f08 20
Supahdupah Skrevet 9. juni 2022 Forfatter #8 Skrevet 9. juni 2022 Daria skrev (12 minutter siden): Forventer du at moren din skal ta klesvasken din når du er på besøk? Å ta initiativ for å stelle andres barn faller ikke naturlig for alle, selv om det er nær slekt, og jeg kunne sikkert også synes det var uvant å ikke kunne gjøre som jeg pleier i mitt eget hjem på grunn av en sovende baby. Ikke fordi jeg ikke vil, men fordi man er vanedyr og gjør veldig mye på automatikk hjemme. Re opp senga har jeg også gjort som gjest både her og der uten å tenke over det. Kort sagt - jeg synes du virker kravstor mer enn at hun er uempatisk og lite gjestfri Vanligvis forventer jeg ikke at hu skal f. eks ta klesvasken min, men nå som situasjonen vår er som den er, så har jeg forventninger om at hu kunne vært litt mer på tilbud siden... Jeg ser den med at det ikke er naturlig å bare gå for å skifte bleie på noen andre sitt barn, men at man tar hensyn og ikke slenger i dørene og omtrent hopper ned trappene for å ikke vekke barnebarnet sitt- det burde være en selvfølge. 5
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #9 Skrevet 9. juni 2022 Supahdupah skrev (26 minutter siden): Man skulle ikke tro det mpt hvordan det er der, men jo- det vil hun! Det var en gang vi ikke kunne sove der fordi den eneste madrassen hu hadde til mini var en madrass etter meg... Da gjorde hu alt i sin makt for å finne løsninger sånn at vi kunne sove der. Da det ikke blei en god løsning og vi dro til svigers, var det krangling så det flagra etter ørene. Tenker litt.. siden jeg vet om den sort mennesker; noen vil gjerne ha barna sine og andre på besøk, men er av den sort som svært lett føler seg invadert. Sier ikke at dere invaderer men at noen blir lett overveldet selv om de ikke ønsker det. Hvorfor hun syntes arbeid i huset er et ork og ikke vil tilrettelegge undrer jeg på. Orker hun noe i hverdagen når dere ikke er der? Og å fortelle deg hva din samboer burde hjelpe med men ikke bidra selv hørtes ut som at hun har lært hva hun burde si og snakker deg etter munnen. Hun mener nok ikke et eneste ord. Tillærte fraser uten empati bak. Anonymkode: c1f71...031 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #10 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nå er det vel ikke hotellopphold med all inklusiv dere kommer til? Er vel ikke uvanlig å måtte re opp senga, vaske sine egne klær? Skifte på baby og bysse er det vel ikke akkurat noe en tar styring over om en ikke er barnets foreldre. Anonymkode: a3008...f08 Barn og barnebarn som besøker foreldre 4 ganger i året pleier det å bli disket opp litt for. Alt annet er faktisk rart. Anonymkode: c1f71...031 8 1 2
Supahdupah Skrevet 9. juni 2022 Forfatter #11 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nå er det vel ikke hotellopphold med all inklusiv dere kommer til? Er vel ikke uvanlig å måtte re opp senga, vaske sine egne klær? Skifte på baby og bysse er det vel ikke akkurat noe en tar styring over om en ikke er barnets foreldre. Anonymkode: a3008...f08 Jeg hadde selv gjort det lille ekstra hvis jeg hadde en utslitt datter og en syk svigersønn på besøk, men vi er vel alle forskjellig. Hadde situasjonen vært annerledes så hadde jeg ikke satt så høye krav som jeg gjør nå. Og det med stell av mini så formulerte jeg meg veldig dårlig. Det jeg mente med det var at jeg skulle ønske hu var mer på tilbud- siden. Altså når jeg sier at nå må jeg skifte på mini, så kunne hu spurt om jeg trengte hjelp til det. 3 1
mereo Skrevet 9. juni 2022 #12 Skrevet 9. juni 2022 (endret) Supahdupah skrev (4 minutter siden): Jeg hadde selv gjort det lille ekstra hvis jeg hadde en utslitt datter og en syk svigersønn på besøk, men vi er vel alle forskjellig. Hadde situasjonen vært annerledes så hadde jeg ikke satt så høye krav som jeg gjør nå. Og det med stell av mini så formulerte jeg meg veldig dårlig. Det jeg mente med det var at jeg skulle ønske hu var mer på tilbud- siden. Altså når jeg sier at nå må jeg skifte på mini, så kunne hu spurt om jeg trengte hjelp til det. Akkurat når det kommer til stell av ungen kan det være at hun ikke vil være i veien. Men du fremstår ganske kravstor når du forventer at hun skal stille opp med det ene og det andre. Endret 9. juni 2022 av mereo 5
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #13 Skrevet 9. juni 2022 Hun kunne vel redd opp sengene deres, men uten om det høres det jo helt normalt ut.. Du høres vel heller litt kravstor ut. Anonymkode: d9ff5...0ca 5
RedPimpernell Skrevet 9. juni 2022 #14 Skrevet 9. juni 2022 Beklager, men du høres utrolig kravstor og utakknemmelig ut. 8
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #15 Skrevet 9. juni 2022 Forventer du hotellservice? Når jeg er hjemme hos mine foreldre så rer jeg min egen seng, tar min egen klesvask, støvsuger og vasker når mamma ber om det, jeg har kattene mine med og jeg tar dokassen deres og støvsuger rundt doen, lager av og til middag for dem osv. Jeg har også barn og de støvsuger gjerne også, eller tørker støv og tar doen. Vi er på besøk, vi er ikke på hotell. Anonymkode: 465be...c67 7
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #16 Skrevet 9. juni 2022 Supahdupah skrev (2 minutter siden): Jeg hadde selv gjort det lille ekstra hvis jeg hadde en utslitt datter og en syk svigersønn på besøk, men vi er vel alle forskjellig. Hadde situasjonen vært annerledes så hadde jeg ikke satt så høye krav som jeg gjør nå. Og det med stell av mini så formulerte jeg meg veldig dårlig. Det jeg mente med det var at jeg skulle ønske hu var mer på tilbud- siden. Altså når jeg sier at nå må jeg skifte på mini, så kunne hu spurt om jeg trengte hjelp til det. Men dere er jo ikke mer utslitt og syke enn at dere greier å kjøre i flere timer for å komme dit? Så hva er de extra minuttene dere bruker på å re opp sengene? Anonymkode: a3008...f08 3
regine Skrevet 9. juni 2022 #17 Skrevet 9. juni 2022 Men spør, da vel! Ikke akkurat om oppredd seng og klesvask, det bør du vel fikse sjøl, men spør om hun kan passe/stelle/mate whatever barnet. Så mange tråder man leser her inne om besteforeldre som får så hatten passer fordi de gjør ting «feil» er «invaderende» skal «ta over» barnet etc, så skjønner jeg godt at man ikke bare «tar over» barnet når dere kommer på besøk. Du burde også kunne snakke med henne om det med middag, og spørre om hun feks kan passe ungen så lager du mat? Eller om hun syns det er slitsomt å lage til flere? Er dere veldig kresne/har div krav til maten, det kan jo og gjøre at hun er litt uvillig. Jeg syns ikke man - som voksen - skal forvente å komme til foreldrene sine og bli oppvartet som små barn. Trenger man avlastning når man er på besøk, så kan du spørre om det, is tedenfor å tro at din mor er tankeleser og dermed gjør som du vil. 10
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #18 Skrevet 9. juni 2022 Når vi reiser til svigermor rer hun opp sengene våre. Men vi lager mat så hun slipper, støvsuger og vasker gulv, og vasker både hennes og våre klær, klipper gresset osv. Hvorfor? Fordi vi vil vise takknemlighet for at vi får sove der og vi frigjør tid og krefter for henne til at hun har overskudd til å være med barnebarna når de først er der, slik hun så sårt ønsker.Og så bryr vi jo oss om henne også da. Anonymkode: 5f9ce...16f 15 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #19 Skrevet 9. juni 2022 Kan det være at hun blir sliten? Når vi drar hjem til mine foreldre med våre små barn, så er jeg innforstått med at vi alle må bidra. Jeg lager middag noen dager her og der, drar på butikken og handler, kan vaske opp og rydde kjøkkenet. Kanskje støvsuge. Vasker klær og henger opp. Min mor gjør jo selvfølgelig alt dette innimellom også. Mulig jeg har eldre foreldre? Har alltid bidratt hjemme når jeg drar på besøk og er der i ferier. Men... Noen ganger har jeg jo feks ordet det slik at min mor kanskje har satt seg ned for å lese for barna, gi dem mat, mens jeg har gjort husarbeid. Anonymkode: 5a1a6...67a 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #20 Skrevet 9. juni 2022 Jeg har hatt pappa på besøk i en uke, har iiie tilbudt meg å vaske klærne hans og barna mine vekker han garantert når de står opp kl 06 😅 Burde jeg buret dem inne på rommene sine til kl 09? Usikker på om han på 4 mnd hadde syntes det var så OK. Anonymkode: 5676d...e03
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå