AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #1 Skrevet 9. juni 2022 Er dette tilfelle? Har ett vennepar som er overvektig begge to, i en særdeles usunn skala. Begge overspiser og ungene deres tar etter. Flere i familien har begynt å kommentere at de må passe på fordi de ser at ungene overspiser, spiser tre porsjoner med middag og er sulten en halvtime etterpå osv. og de er i barneskole alder. Hvis dette utvikler seg må de jo også bli overvektige. Dere som er overvektige, hvorfor i all verden gjør dere ikke noe med det? Og ihvertfall når man overfører det til barna sine. Ønsker man ikke det beste for ungene? Eg virkelig lurer. Anonymkode: 29976...996
PetterKanin Skrevet 9. juni 2022 #2 Skrevet 9. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er dette tilfelle? Har ett vennepar som er overvektig begge to, i en særdeles usunn skala. Begge overspiser og ungene deres tar etter. Flere i familien har begynt å kommentere at de må passe på fordi de ser at ungene overspiser, spiser tre porsjoner med middag og er sulten en halvtime etterpå osv. og de er i barneskole alder. Hvis dette utvikler seg må de jo også bli overvektige. Dere som er overvektige, hvorfor i all verden gjør dere ikke noe med det? Og ihvertfall når man overfører det til barna sine. Ønsker man ikke det beste for ungene? Eg virkelig lurer. Anonymkode: 29976...996 Ungene skal selvsagt få spise seg mette. Vi lever ikke i et u-land. Endret 9. juni 2022 av PetterKanin
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #3 Skrevet 9. juni 2022 De spiser feil type mat som ikke fører til en god metthetsfølelse. Med sannsynlig mye ultraprosseserte matvarer, og lite ordentlig mat som grønnsaker, rent kjøtt, frukt, helfete meieriprodukter og hele kornsorter osv. Anonymkode: bc540...acc 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #4 Skrevet 9. juni 2022 Vi er overvektige. Barna er normalvektig. Foreldra våre er både normal og undervektig. Tror helt ærlig dette handler om valg. Anonymkode: 167e2...8e2 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #5 Skrevet 9. juni 2022 Jeg har en overvektig venninne som er meget bevisst dette her. Sa til meg at datteren er tyngst i klassen når hun gikk i første eller noe. Familien er mest glad i å lese og drive med kreativt, men mor meldte de på fysiske aktiviteter, både foreldre og barn. De spiser ganske sunt, men kunne sikkert holdt igjen på en del, men ting er virkelig ikke så lett som enkelte tenker. Det er mye vaner og hverdag som skal få rundt, så ikke alltid så lett å endre på ting, selv om en vet hva som skal/bør til. Ikke truffet min venninne på noen år, så kun kontakt online, og føler ikke for å spørre om dette her, men hun er en meget bevist mamma, men det er likevel utfordringer. Hun har selv overvektig mor, og har vært overvektig det meste av livet. Hva som er miljø eller arv er ikke godt å si, men nok begge deler. Anonymkode: 847f5...115 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #6 Skrevet 9. juni 2022 Det blir som regel slik da overvektige ofte er stillesittende og spiser mer usunn mat. Barna tar jo etter sine foreldre. Anonymkode: acfa4...882 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #7 Skrevet 9. juni 2022 Vanskelig å svare seriøst på et slikt innlegg når fordommene dine lyser ut av det. Anonymkode: 1bd90...ba7 4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #8 Skrevet 9. juni 2022 Handler om valg. Barn får ikke automatisk samme kroppsform som foreldre uten valg. Mange tynne får overvektige barn fordi de selv ikke trenger å passe vekta og være aktive eller får normalvektige barn fordi de gjør et valg med barnas matvaner og aktivitetsnivå. Men det er mest naturlig å forvente at aktive normalvektige foreldre får barn av samme type. Anonymkode: 7eb67...3c5
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #9 Skrevet 9. juni 2022 Det har nok litt med genetikk å gjøre, og litt med foreldrenes matvaner. Det er lettere å få overvektige barn dersom foreldrene er overvektige. Barnet kan være disponert for å være veldig sulten/ kjenne lite metthetsfølelse. Kanskje er barnet litt bedagelig anlagt, og liker stillesittende aktiviteter. Har barnet foreldre som er veldig bevisste på dette med overvekt, og at barnet ikke skal bli overvektig, kan nok noe forhindres. Men, det er en tynn linje mellom å gjøre barna bevisste og å gi dem spiseforstyrrelser og komplekser. Det er vanskelig dette her. Anonymkode: 35852...642 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #10 Skrevet 9. juni 2022 Jeg er overvektig, barna er normalvektige. Men nå liker ikke jeg junk mat eller brus. Jeg liker sunn mat, Så det er jo det barna får. Men jeg har lav forbrenning, og jeg elsker is. Og denne isen spiser jeg etter barna har lagt seg. For jeg har jo ikke noe ønske om at de skal bli overvektige. Far er og overvektig, men der er barna bare en helg i måneden. Og han er veldig glad i junk mat, og da får barna sin dose da de er hos han. Anonymkode: 3db7c...7a8 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #11 Skrevet 9. juni 2022 En blanding av arv og miljø. Kvinnene i min familie er som regel slanke fram til tenårene, så legger de på seg. Grunnen er at de fleste av oss har pcos. Anonymkode: 99df7...6fc
Gjest WhisperingWind Skrevet 9. juni 2022 #12 Skrevet 9. juni 2022 Jeg spiste til jeg kollapset frem til ungdomsskolen🙈😅 Type, spiste som en voksen mann. Men jeg vokste som et uvær og var syltynn. Var først på ungdomsskolen jeg fikk litt valpefett som forsvant da puberteten stabiliserte seg. Mor var liten og lubben. Jeg høy og slank. Spiste grandiosa, masse ris og poteter. Men spiste hovedsakelig kun frokost, lunsj, mellommåltid, middag og kvelds og var ganske aktiv. Snop var forbeholdt helg. Var en jente i klassen som var ganske tykk. Begge foreldrene og søsteren var sylslank. Så er ikke alltid teorien om overvektige foreldre gir overvektige barn og omvendt.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #13 Skrevet 9. juni 2022 Jeg er overvektig. Jeg er altfor glad i godteri, og spiser for mye av det. Av mat er jeg veldig glad i grønnsaker og salater, så spiser som regel sunn mat. Men skeier ut innimellom. Mine barn er ikke overvektige. To av de er rett og slett skrene. De spiser det vi spiser, og er også glad i godteri. Men vi er en aktiv familie, så turer i skogen eller på fotballbanen er nesten dagligdags. Selv spilte jeg fotball aktivt frem til covid kom. Da var jeg 47 år gammel. Det er godteriet som gjør meg overvektig. Og muligens dårlig forbrenning..🤷♀️ Var det svar godt nok på ditt spørsmål? Anonymkode: ec6a5...e2f
..........! Skrevet 9. juni 2022 #14 Skrevet 9. juni 2022 Det håper jeg ikke stemmer. Som overvektig selv er det min største frykt at barna mine også skal bli det. Jeg får hjelp for min overvekt, og har i den forbindelse oppfølging av psykriatisk sykepleier, ernæringsfysiolog, lege og psykolog. Alle disse er enig om at jeg er så redd for at de skal Arve meg og mine dårlige vaner at det bikker andre veien - jeg er altfor opptatt av deres kosthold og aktivitet. Håper hjelpen jeg får gjør at vi kan få et normalt forhold til mat og aktivitet alle sammen, og at de forblir normalvektig og jeg går ned de kiloene jeg trenger for å bli det.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #15 Skrevet 9. juni 2022 Jeg har foreldre og søsken som alltid har vært overvektige; insktive og med usunne matvalg. Jeg tok et valg ved 11-12 års alder at jeg ikke skulle bli det. Trente aktivt fotball gjennom hele tenårene, fortsatte å trene og er fortsatt slank som 45-åring! Så det går an å motstå dårlige vaner. 🤗 Anonymkode: 9a298...744 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #16 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er dette tilfelle? Har ett vennepar som er overvektig begge to, i en særdeles usunn skala. Begge overspiser og ungene deres tar etter. Flere i familien har begynt å kommentere at de må passe på fordi de ser at ungene overspiser, spiser tre porsjoner med middag og er sulten en halvtime etterpå osv. og de er i barneskole alder. Hvis dette utvikler seg må de jo også bli overvektige. Dere som er overvektige, hvorfor i all verden gjør dere ikke noe med det? Og ihvertfall når man overfører det til barna sine. Ønsker man ikke det beste for ungene? Eg virkelig lurer. Anonymkode: 29976...996 Så lenge jeg bodde hjemme så måtte jeg leve på mine foreldre sitt kosthold. Jeg var overvektig fra jeg var 11 til 14 før jeg tok tak i det. Jeg følte på å være større enn de andre jentene så jeg begynte å trene en type idrett. Denne idretten var høyt press, ekstremt aktivitetsnivå og trening omtrent hver dag. Etter det har jeg vært undervektig i mange år, men nå 29 pg 2 barn så er jeg normalvektig. 167 høy og 60kg. Jeg er veldig mye mer aktiv enn mine foreldre er. Jeg har også et veldig mye bedre kosthold. Så er jeg den eneste i familien som har drevet aktivt med trening, satt meg dypt inn i kosthold og beholdt det sunne ved det. Derfor er jeg ennå den ene slanke personen i familien. Anonymkode: ec983...b88 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #17 Skrevet 9. juni 2022 Det handler nok mest om hvilke vaner foreldrene gir videre til barna. Barna kan få sunn og næringsrik mat, være aktive osv, og foreldrene får i seg kalorioverskuddet når barna er lagt. Hvis foreldrene vil unngå at barna blir overvektige tror jeg ikke det er særlig problematisk. Det du beskriver derimot høres ut som foreldre som ikke er bevisst dette, uten at jeg vet dette med sikkerhet. Eller ser jeg blant mine venninner at de med overvektige foreldre var tynne som barn og ungdom, men har blitt overvektig som voksen. Om det skyldes foreldrene, gener eller noe annet vet jeg ikke. Men jeg ser jo at de har et stort inntak av usunn og ultraprosessert mat. Og ofte er det jo slik at vi kvinner slutter å forbrenne like mye som i ungdommen på et eller annet tidspunkt. De som har slanke foreldre er fortsatt slanke. Det finnes garantert unntak her, men slik er det altså blant mine venninner. Anonymkode: 39291...d89 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #18 Skrevet 9. juni 2022 Dette handler om vaner. Barn av foreldre som trener, er aktive og spiser sunt, lærer en sunn livsstil som de oftest vil føre videre. Omvendt andre veien. Anonymkode: 7cc3b...e56 1
tussi84 Skrevet 9. juni 2022 #19 Skrevet 9. juni 2022 her I familien har det vært 3 generasjoner med fedme. Mine besteforeldre på begge sider, min mamma, og pappa har blitt fetere med årene. Jeg og søster er også overvektige. Jeg håper virkelig ikke min sønn faller ikke samme fotspor. Både jeg og mannen er overvektige. Vi begrenser derfor usunne ting i hverdagen både ovenfor oss selv og han. Besteforeldre skal få lov til å skjemme han bort med kaker og is (så sant det ikke er hver dag), men her hjemme holder vi det til en dag i uka eller spesielle anledninger.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #20 Skrevet 9. juni 2022 tussi84 skrev (1 minutt siden): her I familien har det vært 3 generasjoner med fedme. Mine besteforeldre på begge sider, min mamma, og pappa har blitt fetere med årene. Jeg og søster er også overvektige. Jeg håper virkelig ikke min sønn faller ikke samme fotspor. Både jeg og mannen er overvektige. Vi begrenser derfor usunne ting i hverdagen både ovenfor oss selv og han. Besteforeldre skal få lov til å skjemme han bort med kaker og is (så sant det ikke er hver dag), men her hjemme holder vi det til en dag i uka eller spesielle anledninger. Kan dere ikke leve uten kaker og is? Anonymkode: 7cc3b...e56
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå