Gå til innhold

Sentrum- og høyrepolitikerne på Stortinget vil øke sin egen lønning til over 1 million. "Mot takt og tone" mener Rødt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Godtgjøringsutvalget (som er utvalgt av Stortingspolitikerne) foreslår en økning på 5,1%, til 1.065.000 kroner, det vil si omtrent det dobbelte av den gjevne innbyggers inntekt.

https://www.nrk.no/norge/vil-gi-stortingspolitikerne-millionlonn-1.15988456

Rødt-leder Moxnes mener lønnsutviklingen går i feil retning, og vil heller senke stortingslønningene:
"– Det vil være mangel på takt og tone å la stortingslønnen bikke millionen i en tid hvor barnefamilier, uføre, pensjonister og andre sliter med å betale strømregningene.

Nå må Stortinget ta ansvar for å gjenreise den nødvendige tilliten til våre demokratiske institusjoner, og [..] sikre at vi som folkevalgte ikke rykker fra de folkene som har valgt oss. Lønnsfesten burde vært avsluttet og stengt for lengst."

SV er også mot lønnsøkningen.

Hva mener dere, fortjener Stortingspolitikerne enda høyere lønn?

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke 1 mill er så mye i dag. Det er en høy lønn, men ikke uhørt. Oslo er en dyr by med høyt lønnsnivå.

De kunne heller kuttet ned på snusk og frynsegoder.

• Liker 1
Skrevet

Lønnen for stortingsrepresentantene er alt for høy. Hvis lønn er viktigere enn genuin interesse for det politiske virke har man ingenting som folkevalgt å gjøre.

• Liker 7
Skrevet (endret)

Den ene er faen meg verre enn den andre, er helt sykt at de som sitter på Stortinget er de som gjør beslutninger. Tror det er relativt mange vanlige borgere som kunne gjort en bedre jobb. De som sitter i den skuta i dag, tenker bare på penger og profitt. Blir så forbanna. 

Folk må begynne å si ifra, skikkelig også - jeg finner meg ikke i dette lengre! 

Endret av Rosatoast
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Utrolig at de har baller til å i det hele tatt foreslå dette etter alt av avsløringer, skandaler og økende politikerforakt i det siste.

Har de i det hele tatt utgifter med alle godene de får via jobben?

• Liker 4
Gjest Storebror
Skrevet
PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Lønnen for stortingsrepresentantene er alt for høy. Hvis lønn er viktigere enn genuin interesse for det politiske virke har man ingenting som folkevalgt å gjøre.

I tillegg burde ikke det å sitte på Storinget være en karriere. Det er bare flott om en stortingsrepresentant etter en eller to perioder på Storinget tenker at nå ønkser jeg meg tilbake til jobben som sykepleier. Skal stortingsrepresentantene representere folket bør de også ha forståelse for arbeidslivet og ikke kun være yrkespolitiekere. 

Gjest Storebror
Skrevet
Isambard skrev (8 minutter siden):

Jeg synes ikke 1 mill er så mye i dag. Det er en høy lønn, men ikke uhørt. Oslo er en dyr by med høyt lønnsnivå.

Ja, men frem til de har kuttet i snusket og frynsegodene så burde det ikke gis lønnsøkninger. 

Skrevet
Nicathv skrev (30 minutter siden):

Nei, dette er en sak hvor jeg er enig med Rødt og SV: Stortingspolitikernes lønninger og goder bør kuttes. Både i solidaritet med folk flest som sliter, og for å hindre at vervet som stortingsrepresentangt blir en karrierevei.

• Liker 4
Skrevet
On 6/10/2022 at 12:54 AM, Nicathv said:

Godtgjøringsutvalget (som er utvalgt av Stortingspolitikerne) foreslår en økning på 5,1%, til 1.065.000 kroner, det vil si omtrent det dobbelte av den gjevne innbyggers inntekt.

https://klingeltonemp3.com/

Rødt-leder Moxnes mener lønnsutviklingen går i feil retning, og vil heller senke stortingslønningene:
"– Det vil være mangel på takt og tone å la stortingslønnen bikke millionen i en tid hvor barnefamilier, uføre, pensjonister og andre sliter med å betale strømregningene.

Nå må Stortinget ta ansvar for å gjenreise den nødvendige tilliten til våre demokratiske institusjoner, og [..] sikre at vi som folkevalgte ikke rykker fra de folkene som har valgt oss. Lønnsfesten burde vært avsluttet og stengt for lengst."

SV er også mot lønnsøkningen.

Takk deg

Skrevet (endret)
On 6/9/2022 at 8:14 PM, Isambard said:

1 mill er mye når man i tillegg får bolig, bil, gratis mat og strøm. Det er så i utakt med resten av folket at man blir matt.

De lurer på hvorfor Rødt går frem? Resten er bare en gjeng med profittjagende idioter, det finnes ikke ryggrad i hverken SP, AP, Høyre, FRP eller SV. De er partier som jobber hardt for å holde på alle frynsegodene de har gitt seg selv.

Lobbyregister må innføres, frynsegoder og lønn må kuttes. Dette har gått alt for langt i et land som visst nok skal være så demokratisk og med lite sosiale forskjeller.

Det finnes faktisk land som tar dette på alvor, Norge er LANGT bak. 

Endret av Anonio
  • Liker 5
Skrevet
Anonio skrev (21 minutter siden):

1 mill er mye når man i tillegg får bolig, bil, gratis mat og strøm. Det er så i utakt med resten av folket at man blir matt.

De lurer på hvorfor Rødt går frem? Resten er bare en gjeng med profittjagende idioter, det finnes ikke ryggrad i hverken SP, AP, Høyre, FRP eller SV. De er partier som jobber hardt for å holde på alle frynsegodene de selv har gitt seg selv.

Lobbyregister må innføres, frynsegoder og lønn må kuttes. Dette har gått alt for langt i et land som visst nok skal være så demokratisk og med lite sosiale forskjeller.

Det finnes faktisk land som tar dette på alvor, Norge er LANGT bak. 

Jeg synes man må huske at det er en grunn til at man har de ordningen man har. Hele poenget er nettopp at ikke bare rikinger fra Oslo skal kunne sitte på Stortinget.

En lærer fra Tromsø ville ikke hatt mulighet til å bli stortingsrepresentant uten fri bolig. Det er en enorm kostnad å etablere seg i Oslo samtidig som man har hus og familie på hjemplassen.

En annen sak er at folk jukser og misbruker ordningen. Det er en ukultur som man må rydde opp i.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
12 minutter siden, Isambard said:

Jeg synes man må huske at det er en grunn til at man har de ordningen man har. Hele poenget er nettopp at ikke bare rikinger fra Oslo skal kunne sitte på Stortinget.

En lærer fra Tromsø ville ikke hatt mulighet til å bli stortingsrepresentant uten fri bolig. Det er en enorm kostnad å etablere seg i Oslo samtidig som man har hus og familie på hjemplassen.

En annen sak er at folk jukser og misbruker ordningen. Det er en ukultur som man må rydde opp i.

Det er ikke bare den ordningen som bør skrotes. Det er også det faktum at man får kost inkludert, strøm inkludert og andre utgifter inkludert. Det er ikke sånn at alle som pendler i Norge får disse tingene, man må ofte stå for mat og energi selv. 

En lærer fra Tromsø klarer seg fint på over 1 million kroner. Når man i tillegg inkluderer alle frynsegodene er han i topp 5% av Norge og tjener mer enn 96% av Oslos befolkning. Hvordan står det i forhold til f.eks sykepleiere som pendler fra Drammen, Vestfold eller Østfold for å jobbe skift, uten kost og andre frynsegoder?

Gapet mellom politikere og folket blir større, og fordi politikere er glade i å klappe hverandre på ryggen foregår alt idiotiet på stortinget. Folk er evigvarende politikere, de beholder evig adgang til maktens korridorer selv om de jobber for gjennomkorrupte virksomheter. Reaksjonene når noen stiller spørsmål ved dette viser at de er helt frakoblet virkeligheten.

Husker du Vedum i opposisjon? Mannen klaget på at tidligere politikere påvirket høyre på stortinget. Nå som han sitter i regjering stemte han ned forslaget om lobbyregister. Fyren er en skandaløs løgner. Drivstoffprisene var alt for høye i følge vedum når de lå på 16kr når han var i opposisjon, mens nå når han er i posisjon gjør han ikke noe som helst med dem. Han får skutt noen rødlista ørner og ulver da, og splitta en kommune på sørlandet. Hva slags tulleparti er det egentlig vi har i regjering?

Endret av Anonio
  • Liker 2
Skrevet
Isambard skrev (På 9.6.2022 den 20.14):

For vanlige folk er Oslo dyrt. Men vanlige folk, til forskjell for stortingsrepresentantene, har ikke feks dekket leilighet som de har. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...