AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #1 Skrevet 9. juni 2022 Altså, med en bmi på 37,6 og en vekt som svinger opp og ned mellom 97 og 91 kilo hele tiden, så sier det seg selv at jeg spiser altfor mye. Jeg vet også at jeg forbrenner i snitt mellom 2800-3200 kcal om dagen, så matinntaket er jo ikke bra overhodet. Dermed føles det ganske håpløst å skulle gå ned til 1500 kalorier, og jeg blir sulten bare av å tenke på det. I det siste har spisingen vært helt ekstrem og jeg har følt at jeg har mistet kontrollen på en helt annen måte enn før, så dette er nytt og ganske skummelt syns jeg. Jeg klarer rett og slett ikke å la være. I tillegg sover jeg dårlig for tiden, strever med mye tanker pga sårbarheter og endringer hele tiden på jobben. Samt at jeg har en 2 åring, full jobb og er mesteparten av tiden alene med barn og hus utenom. Jeg bare skjønner ikke hvordan jeg skal komme meg ut av dette. Jeg vet hva som skal til, jeg klarer å spise sunt og jeg prøver ikke å lure meg selv, men jeg bare klarer ikke. Nå føler jeg at dette har vært et altoppslukende tema i livet mitt de siste 5-6 årene, og jeg klarer snart ikke mer. Noen som har tips til hvordan jeg kan klare å leve på mye mindre uten å føle meg så sulten hele tiden? Jeg ser virkelig ikke noe lys her.. Anonymkode: 22b39...5c6 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #2 Skrevet 9. juni 2022 Jeg føler med deg, og skjønner at det virker vanskelig ❤️ Hvis du skal sammenligne den negative følelsen av å være sulten, med de andre følelsene du går med på grunn av kroppen din, hvilken er verst syns du? Sulten er kortvarig, de andre følelsene kan vare evig om ikke du gjør noe med det. Det har hjulpet meg gjennom de første ukene, og etter det blir kroppen vant til å spise mindre 💕 Hvis du i snitt forbrenner mellom 2800 og 3200 trenger du aldeles ikke gå ned til 1500 kalorier. Hva med å prøve 2000 heller, og se hvordan kroppen reagerer på det? Man kan spise ganske godt på 2000 kalorier i døgnet😊 Anonymkode: 65250...e17 8 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #3 Skrevet 9. juni 2022 Jeg syns ikke du skal gå ned til 1500 kalorier. Begynn med mellom 2000 og 2500. Prøv å vente til du kjenner ordentlig på sult før du spiser. Jeg har bare slanket meg litt nå før sommeren, men det motiverte mye å tenke på at sultfølelsen = fett som forbrenner. Lykke til ! Anonymkode: dc2ea...314 7 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #4 Skrevet 9. juni 2022 For meg er det lettere å kontrollere inntaket når jeg har et begrenset spisevindu. Da spiser jeg meg mett på 2-3 måltider innenfor 8t og så lar jeg være. Men for noen er det motsatt og de overspiser for å kompensere. Anonymkode: ea3b2...ca2 2 2
Natta1980 Skrevet 9. juni 2022 #5 Skrevet 9. juni 2022 spiser du mye brødmat, pasta osv? det ble jeg aldri mett av. kunne spise 3 brødskiver og 2 timer senere skrek magen min av sult. var tortur å slanke seg på den måten, pga konstant sult, og lyst på salt og søtt. nå har jeg lagt om kostholdet totalt og spiser mat som gjør meg godt. spiser masse frukt, grønnsaker, fisk og kylling. kjenner i stor grad at kroppen nå har et normalt forhold til sult. altså den sier fra når den trenger påfyll, og sier fra når jeg er mett. er helt slutt på å ha lyst på mer mat eller junk food/godterier. så kanskje du bør gi kroppen din mer næring rett og slett, og at den da vil ha lettere grunnlag for å regulere hva som er sult og hva som er cravings. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #6 Skrevet 9. juni 2022 Hvorfor skal du spise 1500 kalorier hvis du forbrenner mellom 2800-3200 kalorier? Da kan du jo fint ligge på hvertfall 2000 kalorier. Trener du mye i og med du forbrenner såpass? Anonymkode: a0fa6...3cb 5 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #7 Skrevet 9. juni 2022 For å svare på overskriften, bestem deg for at dette er noe du skal. Begrens spisevinduet ditt til feks 8t. Det viktigste her er selvdisiplin. Før inn alle kaloriene du spiser. Vei maten. Da får du god oversikt over hva som inneholder fra. Ha hovedsakelig fokus på å få i deg proteiner og fett fra sunne kilder, dette er mettende. Unngå ultraprosessert mat så langt det går. Lag deg vaner du kan leve med. Ikke tenk at alt er ødelagt om du skeier ut en dag, men hent deg heller inn igjen dagen etter. Og som flere skriver, start gjerne med 2000 kcal om dagen hvis du ønsker en litt mykere start. Lykke til! U can do it! Anonymkode: 29c31...0d3 3
MrsKickit Skrevet 10. juni 2022 #8 Skrevet 10. juni 2022 Kjære TS Kan det være ett tips og bestille deg en legetime og diskutere det der? Vet flere som får god hjelp og veiledning der. Min datter med tatt på senga av sin lege angående overvekten. Hun fikk resept på tabeletter som har hjulpet henne å skru av tankene rundt mat. Bare ett tips. Men tenk over og lag deg en plan ut fra 2000 kalorier til dagen. Spis ofte og kos deg med måltidene og legg vekk dårlig samvittighet for å spise
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #9 Skrevet 10. juni 2022 Jeg tenker 2000 kalorier er bedre å ligge på, men: dette er jo opp til deg. Hvis du blir fort sulten (og da mener jeg tom i magen, og den rumler, ikke "jeg er fysen"-sulten) så spiser du kanskje for energitett? La maten du spiser ha stort volum pr kalori. Mange grønnsaker feks har ofte lite kalorier på mye volum, så da kan du spiser MYE grønnsaker på samme kalorimengde som en brødskive med smør og ost, for eksempel. Fyll magen din så du holder deg mett lenger, spis tre fire måltider om dagen, og ikke noe i mellom. Vi dør ikke av sult mellom lunsj og middag, det går helt fint å være sulten i en time eller to. Anonymkode: 65952...665 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #10 Skrevet 11. juni 2022 Hva med å trappe ned kaloriinntaket over litt tid fremfor å gå helt cold turkey på 1500kalorier? Kan kanskje være litt mer overkommelig:) Og som noen som har hatt suksess med det selv; vurder lavkarbo. Jeg er egentlig i mot slike dietter, men kan ikke nekte for resultatene jeg har fått. På lavkalori fikk jeg omtrent ikke noe resultat uansett hva jeg gjorde med kaloriinntaket. På lavkarbo gikk jeg ned 500g i uka på flere kalorier. Var ikke sulten, hadde ikke lyst på snop, søtt osv. heller. Kunne slutte å telle kalorier for kroppen sa i fra og kunne stoles på. Anonymkode: af5a8...65b 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #11 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 9.6.2022 den 19.34): Altså, med en bmi på 37,6 og en vekt som svinger opp og ned mellom 97 og 91 kilo hele tiden, så sier det seg selv at jeg spiser altfor mye. Jeg vet også at jeg forbrenner i snitt mellom 2800-3200 kcal om dagen, så matinntaket er jo ikke bra overhodet. Dermed føles det ganske håpløst å skulle gå ned til 1500 kalorier, og jeg blir sulten bare av å tenke på det. I det siste har spisingen vært helt ekstrem og jeg har følt at jeg har mistet kontrollen på en helt annen måte enn før, så dette er nytt og ganske skummelt syns jeg. Jeg klarer rett og slett ikke å la være. I tillegg sover jeg dårlig for tiden, strever med mye tanker pga sårbarheter og endringer hele tiden på jobben. Samt at jeg har en 2 åring, full jobb og er mesteparten av tiden alene med barn og hus utenom. Jeg bare skjønner ikke hvordan jeg skal komme meg ut av dette. Jeg vet hva som skal til, jeg klarer å spise sunt og jeg prøver ikke å lure meg selv, men jeg bare klarer ikke. Nå føler jeg at dette har vært et altoppslukende tema i livet mitt de siste 5-6 årene, og jeg klarer snart ikke mer. Noen som har tips til hvordan jeg kan klare å leve på mye mindre uten å føle meg så sulten hele tiden? Jeg ser virkelig ikke noe lys her.. Anonymkode: 22b39...5c6 Du forbrenner så mye på en vanlig dag? Da lurer jeg på hvordan du har gått opp i vekt i det hele tatt. De fleste ligger på 1500-2000 max på dager uten tung trening. Trener du svært mye? De eneste jeg vet om som forbrenner 2800 til 3000 kacl daglig er toppidrettsutøvere. Anonymkode: 33157...9a2 6
Helene1982 Skrevet 11. juni 2022 #12 Skrevet 11. juni 2022 Jeg tror du greier 1500 fint, og går du over av og til er det også greit. Jeg tror også at selv om noe fungerer for meg, behøver det ikke å fungere for deg. Du må finne en måte å spise på som du kan leve med. Grunnen til at jeg synes du skal satse mot 1500, er at det er lettere å finne motivasjonen hvis du raskt får resultater i begynnelsen. Jeg er ikke helsepersonell, og opplever du at du mangler energi, eller føler deg dårlig, må du selvsagt snakke med legen din. Så…: Jeg har gått ned 40 kg og det som har fungert for meg, er å bytte ut enkelte produkter med lettere varianter, spise mer grønnsaker, og planlegge. Jeg er glad i dressing så jeg har alltid gresk yoghurt i kjøleskapet. Før hadde jeg rømme. jeg elsker parmesan, så det er noe jeg unner meg i mindre mengder. For meg har det handlet om å få oversikt og vurdere hva jeg kan bytte ut med lettere produkter, hva jeg kan kutte ut og hva jeg ønsker å skeie ut med av og til. Jeg har også alltid ferdig kuttede grønnsaker slik at jeg ikke skal miste motet og føle at det er for mye arbeid å lage sunn mat. Å planlegge er kjedelig, men lurt. Jeg uksehandler slik at jeg ikke snubler og putter en sjokolade i handlekurven når jeg er sliten og sulten etter jobb. Fryst frukt er topp dessert etter en runde med stavmikseren, og jeg passer også på å spise litt før jeg drar fra jobb slik at jeg ikke blir hangry. Jeg spiser omtrent alt jeg spiste før, men i mindre mengder og i sunnere varianter, og jeg fyller hvert eneste måltid med masse grønnsaker slik at jeg blir god og mett. Når jeg skal ut og spise eller på besøk der jeg vet at det er mye fristende mat, pleier jeg å spise litt på forhånd slik at jeg ikke er skrubbsulten, og bestemme meg på forhånd at jeg skal spise for eksempel 2 pølser og et lite kakestykke i en barnebursdag. Det er selvsagt dager der jeg ikke teller og spiser det jeg har lyst på, men det er rart hvordan fet mat plutselig blir mindre fristende når du er vant til et lett kosthold. Vei all mat, spesielt i begynnelsen slik at du får oversikt over hvor skoen trykker, og spis deg mett. Finn mat du liker som er sunt og spis mer av det. Jeg har vært på hodekål og hjertesalat-kjøret en stund, men har akkurat havnet på blomkål og ruccula-karusellen. Jeg spiste ikke godteri og potetgull det første halve året, men nå tar jeg av og til meg en liten skål med godteri. Jeg føler ikke at jeg ofrer noe. jeg er stolt over hva jeg har fått til, føler mestring og er aldri sulten. Igjen… alt som passer for meg er ikke nødvendigvis riktig for deg, så plukk og miks og finn ditt eget system. Lykke til! 5 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #13 Skrevet 13. juni 2022 I blant så gjør jeg slik at jeg legger meg tidlig for å ikke sitte oppe å proppe i meg noe snacks. Når jeg våkner på morgenen så er jeg drit sulten, men spiser maks to skiver. Så holder jeg meg opptatt med diverse, barn, hus, osv så plutselig er det tia for lunsj. Jeg forteller også meg selv at det smaker vondt eller at jeg kan bli syk av den maten. Så dropper jeg diverse som ikke er sunt. Jeg drikker veldig mye vann i løpet av dagen for å holde kontroll på matlysten. Når jeg ser at det er 4 timer siden sist jeg spiste så spiser jeg, uansett hva jeg føler av sult. Da spiser jeg sakte det jeg har satt av til dette måltidet. Nyrer hver bit og tenker at nå er jeg ferdig, jeg er kanskje ikke mett, men jeg er ferdig. Så holder man seg opptatt igjen. På kvelden så hender det jeg tenker at nå hadde det vært godt med noe. Men om jeg begynner på litt sjokolade så går 200g så fort, så jeg tør ikke det. Jeg finner alternativer, tørket frukt f.eks, jordbær, litt slikt. I stedet for brus så har jeg farris med smak, da får jeg den kullsyren jeg lengter etter. Skikkelig kosemat for meg er rent kjøtt og tilbehør så bruker jeg tomatsalat med mozarella. Jeg bruker ikke pasta eller ris. Jeg tenker at i stedet for saus så bruker jeg en slik salat, for det gir litt ekstra vann i munnen. Sist så lagde jeg kosemat til barna en vanlig søndag, da ble det pizzasnurrer. For at jeg ikke skal spise noe særlig av det så lager jeg nok til mann og barn, så tar jeg bare en selv. Mens de spiser så bretter jeg klær. Når barna har godis, snacks eller is så kjøper jeg ting som jeg ikke liker selv. Jeg tenker ikke så mye på hvilke mat som er for slanking. Jeg spiser som oftest kun det jeg har lyst på, men begrenser mengden. Jeg beveger meg mye og holder meg opptatt store deler av dagen. Jeg har brukt lang tid på dette regimet, men det har fungert hver gang. Både som ung, etter første barnet og nå etter andre barnet. Som regel går jeg ned 10-15 kg på 1 år. Anonymkode: bbdf7...2f9 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #14 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 9.6.2022 den 23.17): Hvorfor skal du spise 1500 kalorier hvis du forbrenner mellom 2800-3200 kalorier? Da kan du jo fint ligge på hvertfall 2000 kalorier. Trener du mye i og med du forbrenner såpass? Anonymkode: a0fa6...3cb Sanker en del skritt på jobb (10-15.000) også går jeg tur ellers. Ingen hard trening nei, men når man også er så stor som meg, så bruker jeg mer energi på å bevege meg også. Anonymkode: 22b39...5c6 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #15 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 11.6.2022 den 21.16): Du forbrenner så mye på en vanlig dag? Da lurer jeg på hvordan du har gått opp i vekt i det hele tatt. De fleste ligger på 1500-2000 max på dager uten tung trening. Trener du svært mye? De eneste jeg vet om som forbrenner 2800 til 3000 kacl daglig er toppidrettsutøvere. Anonymkode: 33157...9a2 Husk at kroppen min bruker mer energi på å bevege seg, siden jeg har mer å dra på. så hvis jeg har vært på jobb og i tillegg gått en god tur, så kommer jeg lett over 3000 også. men, jeg husker jo også at forbrenningen var lavere når jeg var slankere. Anonymkode: 22b39...5c6 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #16 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sanker en del skritt på jobb (10-15.000) også går jeg tur ellers. Ingen hard trening nei, men når man også er så stor som meg, så bruker jeg mer energi på å bevege meg også. Anonymkode: 22b39...5c6 en del? 10.000-15.000 skritt 5 dager i uken er jo å være i aktivitet. Du må huske at dette er et maraton, og å spurte første kilometeren hjelper ingenting når du har mange igjen. Sjekk hva din BMR er (kalorier du trenger for å leve) og hva ditt aktivitetsnivå er så legger du deg på kalorier fornuftig innenfor dette. Hvis din BMR er 1800 så nytter det lite at du spiser 1500, da det bare er oppskrift på å feile. Hvis du trenger 2500 kcal til dagen for å vedlikeholde din vekt, så holder det massevis å kutte ned til 2000 og fortsatt gå ned i vekt. Så kan du heller justere mer ned etter hvert som vekten går ned. Anonymkode: 21fef...1b5 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #18 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): en del? 10.000-15.000 skritt 5 dager i uken er jo å være i aktivitet. Du må huske at dette er et maraton, og å spurte første kilometeren hjelper ingenting når du har mange igjen. Sjekk hva din BMR er (kalorier du trenger for å leve) og hva ditt aktivitetsnivå er så legger du deg på kalorier fornuftig innenfor dette. Hvis din BMR er 1800 så nytter det lite at du spiser 1500, da det bare er oppskrift på å feile. Hvis du trenger 2500 kcal til dagen for å vedlikeholde din vekt, så holder det massevis å kutte ned til 2000 og fortsatt gå ned i vekt. Så kan du heller justere mer ned etter hvert som vekten går ned. Anonymkode: 21fef...1b5 Takk! Har ikke sett på bmr før, men dette får jeg altså opp.. hva bør jeg følge da? Anonymkode: 22b39...5c6
Sola de Skrevet 13. juni 2022 #19 Skrevet 13. juni 2022 Husman knekkebrød til frokost med lettost. Hovedsakelig fisk til middag med grønnsaker. Generelt masse grønnsaker. Husman knekkebrød til kveldsmat med lettost. Null melk En frukt om kvelden om du blir sulten. Appelsin. Jordbær osv.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #20 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk! Har ikke sett på bmr før, men dette får jeg altså opp.. hva bør jeg følge da? Anonymkode: 22b39...5c6 Der ser du. nesten 1800 kcal trenger du for kun å leve. Hvorfor da ligge på 1500? Du ligger mellom rolig mosjon og middles mosjon, avhengig av hvor mye du trener utennom jobb. Legger du deg da på 2000 kcal til dagen så er du allerede i 400-700 kcal i underskudd. Det skal i teorien utgjøre et halvt kilo i uka. Anonymkode: 21fef...1b5 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå