Gå til innhold

Varsle om samboer for en periode?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har uføretrygd og boliglån fra husbanken. Begge steder står det at man må varsle dersom familiesituasjonen endrer seg eller noe i den duren. Kjæresten min har en periode nå uten fast bosted, men jobber offshore. Han vil sette min adresse som folkeregistrert adresse for en periode fram til han finner seg et sted å bo selv. Kan han gjøre det uten at det får konsekvenser for min uføretrygd eller for boliglånet? Og må jeg varsle fra om det, selv om dette bare vil være for noen måneder? Jeg har kontaktet nav men fikk bare et veldig ullent svar, og sliter veldig økonomisk så er redd for å snakke med husbanken i tilfelle det får konsekvenser for lånet.. Kjæresten har lite nettverk og har egentlig ingen andre han kan skrive folkeregistrert adresse hos. Når han har fri er han ofte hos meg, men er også ofte hos en kompis, men kompisen ville ikke at han skulle endre adresse dit.

Anonymkode: a7c97...d70

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med en c/o addresse? 

Anonymkode: 340fc...798

• Liker 1
Skrevet

Du får mindre i uføretrygd som samboer. Så ville ikke latt han endre adresse til deg.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke tatt sjansen på det. Nav kan være vrange på slike ting. 
Og husbanken ville jeg aldri ha testet på akkurat det. 

Anonymkode: 1ee26...929

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ville meldt ifra ja, også få husleie fra samboer, hvis han jobber i Nordsjøen, så kan han hjelpe med det økonomiske.

Anonymkode: b6d77...502

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hva med en c/o addresse? 

Anonymkode: 340fc...798

Takk for tips, men da må han vel uansett ha folkeregistrert adresse et annet sted? 

Og må skatteetaten også varsles, eller skjer det automatisk? Skjønner ikke helt reglene her, jeg har tidligere bodd i kollektiv uten problem. Men virker som det er mer problem å bo med kjæresten, selv om jeg kommer til å se han så sjelden at det er jo fortsatt som om han bare er på besøk her. 

AnonymBruker
Skrevet

NAV har ingenting med ditt startlån fra kommunen å gjøre (det du kaller husbanklån). Det er boligkontoret du må kontakte. 

Lånet er ditt og du kan selvsagt ha boende hvem du vil hos deg. Har du derimot det som kalles "tilskudd" må du melde i fra. 

Har du minste uføretrygd kan du få trekk når du blir samboer, ikke om du har høyere enn minste uføretrygd. 

Skatteetaten skal ikke ha noen beskjed om hvem som bor hos deg eller ikke. 

Så hva har du TS? Fikk du tilskudd og har du minstetrygd? 

Jeg er uføretrygdet selv om har et startlån. Jeg snakket med boligkontoret om dette, og det jeg forteller deg her er korrekt. 

Anonymkode: 66ad4...0f1

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

NAV har ingenting med ditt startlån fra kommunen å gjøre (det du kaller husbanklån). Det er boligkontoret du må kontakte. 

Lånet er ditt og du kan selvsagt ha boende hvem du vil hos deg. Har du derimot det som kalles "tilskudd" må du melde i fra. 

Har du minste uføretrygd kan du få trekk når du blir samboer, ikke om du har høyere enn minste uføretrygd. 

Skatteetaten skal ikke ha noen beskjed om hvem som bor hos deg eller ikke. 

Så hva har du TS? Fikk du tilskudd og har du minstetrygd? 

Jeg er uføretrygdet selv om har et startlån. Jeg snakket med boligkontoret om dette, og det jeg forteller deg her er korrekt. 

Takk for svar! Jeg har lån fra husbanken/kommunen, ikke tilskudd. Jeg har ikke minstesats på uføretrygd. Da kan jeg senke skuldrene 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk for svar! Jeg har lån fra husbanken/kommunen, ikke tilskudd. Jeg har ikke minstesats på uføretrygd. Da kan jeg senke skuldrene 😅

Det kan du absolutt😊

• Liker 1
Gjest Chroma
Skrevet

Har du barn og er enslig forsørger? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har uføretrygd og boliglån fra husbanken. Begge steder står det at man må varsle dersom familiesituasjonen endrer seg eller noe i den duren. Kjæresten min har en periode nå uten fast bosted, men jobber offshore. Han vil sette min adresse som folkeregistrert adresse for en periode fram til han finner seg et sted å bo selv. Kan han gjøre det uten at det får konsekvenser for min uføretrygd eller for boliglånet? Og må jeg varsle fra om det, selv om dette bare vil være for noen måneder? Jeg har kontaktet nav men fikk bare et veldig ullent svar, og sliter veldig økonomisk så er redd for å snakke med husbanken i tilfelle det får konsekvenser for lånet.. Kjæresten har lite nettverk og har egentlig ingen andre han kan skrive folkeregistrert adresse hos. Når han har fri er han ofte hos meg, men er også ofte hos en kompis, men kompisen ville ikke at han skulle endre adresse dit.

Du BØR snakke med både NAV og husbanken, og sørge dor at du har set skriftlig. Skulle det slå tilbake på deg kan du bli anmeldt og må betale tilbake. Det er et mareritt du ikke ønsker. Ikke hør på de som sier du ikke skal si noe eller angi c/o adresse. Du er pliktig til å informere om det.

Anonymkode: b56c1...63f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du BØR snakke med både NAV og husbanken, og sørge dor at du har set skriftlig. Skulle det slå tilbake på deg kan du bli anmeldt og må betale tilbake. Det er et mareritt du ikke ønsker. Ikke hør på de som sier du ikke skal si noe eller angi c/o adresse. Du er pliktig til å informere om det.

Anonymkode: b56c1...63f

Slutt å skrem TS. Det stemmer ikke det du sier. 

Når kommunen gir et startlån (uten tilskudd) så driter de i hva du gjør med og i boligen din. Om du tar inn en kjæreste, eller to, en ukrainsk familie, om duu slår ut vegger, om du selger, setter fyr på den og hva det måtte være. Kommunen til TS har pant i boligen, men det er det hele. 

Hadde TS fått tilskudd måtte hun ha meldt i fra. 

De som har minstetrygd får en liten slant ekstra med trygd om de bor alene. TS har ikke minstetrygd. 

Jeg er i nøyaktig samme situasjon som TS. Jeg har ikke minstetrygd, og blir ikke trukket. NAV har personalia min samboer av andre grunner.

Jeg snakket med boligkontoret før han flyttet inn, og de sa: det gjør du akkurat som du vil med. Vi har ikke noe med hva du gjør og ikke gjør i din bolig. 

TS må gjerne få bekreftet dette med å ta en telefon til både NAV og boligkontoret. Men å be om å få det skriftlig er å ta den litt langt synes jeg. Men for all del, om hen synes det er tryggest må hen gjøre det. 

TS er ikke pliktig til noe som helst slik hun legger frem saken sin. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når kommunen gir et startlån (uten tilskudd) så driter de i hva du gjør med og i boligen din. Om du tar inn en kjæreste, eller to, en ukrainsk familie, om duu slår ut vegger, om du selger, setter fyr på den og hva det måtte være. Kommunen til TS har pant i boligen, men det er det hele. 

De som har minstetrygd får en liten slant ekstra med trygd om de bor alene. TS har ikke minstetrygd. 

Jeg er i nøyaktig samme situasjon som TS. Jeg har ikke minstetrygd, og blir ikke trukket. NAV har personalia min samboer av andre grunner.

Jeg snakket med boligkontoret før han flyttet inn, og de sa: det gjør du akkurat som du vil med. Vi har ikke noe med hva du gjør og ikke gjør i din bolig. 

TS må gjerne få bekreftet dette med å ta en telefon til både NAV og boligkontoret. Men å be om å få det skriftlig er å ta den litt langt synes jeg. Men for all del, om hen synes det er tryggest må hen gjøre det. 

Hen og hun. Det kan være en han også. Ikke enkelt dette😅

AnonymBruker
Skrevet

Screenshot_20220610-033002_Chrome.jpg

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Screenshot_20220610-033833_Chrome.jpg

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Stemmer ikke. Tilskuddet har samme klausul som startlånet, at man må bli boende i boligen selv. 

Anonymkode: e18fe...51a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Stemmer ikke. Tilskuddet har samme klausul som startlånet, at man må bli boende i boligen selv. 

Har samme klausul? Hvilken klausul? 

Boliglån er boliglån. Tilskudd er reine penger, og om tilskuddsmottaker får noen å dele utgifter med kan det ha betydning. Da må mottaker melde i fra til sitt boligkontor. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men TS skal ikke flytte ut, så hva har det med saken å gjøre?

Anonymkode: 1f3ab...048

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...