AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #1 Skrevet 9. juni 2022 Jeg er ufør med et lite nettverk, og har gamle foreldre som bor langt unna. Er begynt å behøve litt hjelp i hverdagen. Og lurer på om jeg må benytte meg av en fremmed kommunal hjemmehjelp, eller om min (eneste) veninne, som er frisk og rask kan motta noe stønad fra NAV for å hjelpe meg? er maks 2 timer i uken, men likevel dyrt for meg som er minsteufør og har det trangt🙈 Anonymkode: 5b5a7...7a5
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #2 Skrevet 9. juni 2022 Har du fått innvilget kommunal hjemmehjelp? Anonymkode: afce3...b42
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #3 Skrevet 9. juni 2022 Snakk med tildelings kontoret i din kommune. Da kan du få vite hva du evt kan få og hva der koster . Anonymkode: 2efc4...53b
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #4 Skrevet 9. juni 2022 Har ikke søkt om hjemmehjelp, men med egenandel og 2 t hver uke blir det over 2000kr i mnd. Og så sliter jeg med å ha en fremmed så nær😌 Anonymkode: 5b5a7...7a5
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #5 Skrevet 9. juni 2022 Svært sjelden man får så mye hjemmehjelp som to timer uka.her jeg bor er det vanligst med 1.5/2 t annenhver /hver tredje uke . Egenandel blir regnet ut fra inntekt. Anonymkode: 2efc4...53b 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #6 Skrevet 10. juni 2022 Nei, dersom det eneste venninnen din skal hjelpe med er husarbeid kan du ikke få noen stønad fra Nav. For hjelp til husarbeid er hjemmehjelp riktig tjeneste å søke om. Dersom du får innvilget hjemmehjelp kan du ikke velge selv hvem som skal vaske hos deg. Du må velge en av de tilbyderne kommunen din har avtale med. Det er svært strenge regler for disse anbudsrundene. Sjekk kommunens nettsider så ser du hvilke firmaer du kan velge blant. Du må være klar over at du ikke vil få én fast person, men det ville komme en rekke ulike folk. Og noen ganger kommer det én, andre ganger kommer det flere. Få av dem snakker videre godt norsk. Hygienen og kunnskapen om rengjøring er ikke på topp hos alle. Så mye som 2 timer i uken får du ikke. Kommunen gir lavest mulig vedtak, og følger faste satser for tidsbruk. I min kommune gis maksimalt 50 min per uke for alt av husarbeid. Dette gis kun i tilfeller der beboer er fullstendig sengeliggende og helt ute av stand til å sette inn i oppvaskmaskin e.l. Har bruker ektefelle/samboer halveres vedtaket. Den beste løsningen for deg er antagelig å kjøpe deg en robotstøvsuger som kan ta seg av det daglige. For storvasken kan du spørre ditt lokale idrettslag eller frivillighetssentralen. Anonymkode: 29cd2...959 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #7 Skrevet 10. juni 2022 Herlighet; kjenner nå at jeg ikke ønsker hjemmehjelp🙁Får heller betale min veninne privat. Støvsuging er bare en liten del av alt jeg trenger hjelp til. For andre som er stort sett sengeliggende så håper jeg for deres del at de er på en institusjon🥺 Helt herlig at vi er et av de rikeste landene🧐Ikke lett å være syk uten nettverk😢 Anonymkode: 5b5a7...7a5
Luckiness Skrevet 10. juni 2022 #8 Skrevet 10. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har ikke søkt om hjemmehjelp, men med egenandel og 2 t hver uke blir det over 2000kr i mnd. Og så sliter jeg med å ha en fremmed så nær😌 Anonymkode: 5b5a7...7a5 Jeg kan lite om disse kommunales ytelsene. Men hvis det stemmer at det er 2000kr + i egenandel og for 2t hjelp så vil det vel kanskje være billigere å bare betale venninnen din privat selv? At dere begge tjener på det gjerne. Endret 10. juni 2022 av Luckiness
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #9 Skrevet 10. juni 2022 Normalt sett så er en hjemmehjelp ansatt i kommunen og ikke innleid. På min arbeidsplass så har hjemmehjelpene faste plasser de går til, slik at de får den samme personen hver gang. Det som er dumt med å ha hjemmehjelp er at sannsynligvis ville du kun fått 1 time hver andre eller 3 uke og ofte ikke vikar ved sykdom. Noen ganger kan det være regler på hva som blir hjulpet med også, som foreksempel kun bad og gulvene og avogtil sengeskift, men ikke støvtørking osv. Anonymkode: 766ca...b2a
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #10 Skrevet 10. juni 2022 Luckiness skrev (1 time siden): Jeg kan lite om disse kommunales ytelsene. Men hvis det stemmer at det er 2000kr + i egenandel og for 2t hjelp så vil det vel kanskje være billigere å bare betale venninnen din privat selv? At dere begge tjener på det gjerne. Ja faktisk blir det billigere; 267 kr er egenandel per time for meg, ved kommunal hjemmehjelp.😣 Anonymkode: 5b5a7...7a5
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #11 Skrevet 10. juni 2022 Hadde jeg vært deg ville jeg helt klart betalt venninnen privat. Jeg har hatt kommunal hjemmehjelp, og det var mer stress enn hjelp for min del. Anonymkode: f868d...10c 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #12 Skrevet 10. juni 2022 Harvdu sjekket hva det vil koste deg å ha kommunak hjemmehjelp? Kanskje blir det ikke så stor forskjell om du har det privat, eller om du får det unnvilget fra kommunen. Praktisk bistand fra kommunen er ikke en gratis tjeneste, men man kan få redusert betaling hvis inntekten er lav. Dette skal du finne informasjon om på kommunens nettsider. Du kan også spørre tildelingskontoret i kommunen om det er mulig å ha privat hjelp som utfører den hjelpen som blir innvilget vedtak på. Anonymkode: 8b284...b4e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå