Gå til innhold

Datteren min på 13 år sier alt videre, føler ikke vi kan si noe som helst til henne

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er hun blitt så gammel at dette overrasker meg faktisk litt at hun fortsatt gjør? Moren min fyller 60 om ikke lenge og jeg og søsteren min har planlagt en litt større fest for henne, en overraskelsesfest. Vi satt en kveld her hjemme hos meg og holdt litt på med å bestille inn diverse ting av pynt og snakket om hvordan vi skal gjøre det, datteren min kommer plutselig tuslende inn og har fått med seg hele greia om hva som skal skje. Hun har mye å gjøre med mine foreldre, siden vi bor så nærme. Fortalte henne at hun måtte ikke si dette videre til mormor fordi det skulle være hemmelig, hva skjer? hun sier det videre og moren min sa til meg igår at hun ikke ønsket noe og at vi ikke måtte styre så fælt bare fordi hun fylte år. Det både skuffet meg og overrasket meg at hun ikke klarte å holde tett om det, hun er jo tross alt 13 år og går på ungdomsskolen nå? Det har vært noen små episoder tidligere også hvor vi har tatt henne på dette. Det siste jeg vil ha er en skikkelig sladrete unge merker jeg..😅 Noen som sliter med det samme med sine? 

Anonymkode: 6d17d...6ec

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Jeg har en bonusdatter på 13 år som sladrer hele tiden. Det gjelder både med venninner, som er forholdsmessig normalt på den alderen, men også andre ting.

Hver gang den minste ting skjer her hjemme ringer hun moren sin, så får far en skyllebøtte. Han har snakket med henne om det flere ganger og nå ringer hun ikke mor herfra i alle fall, men jeg tror hun tar det hjemme.

Anonymkode: e6c68...8ea

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg ville vært ærlig om at hun faktisk ødela en fin overraskelse. 🤦‍♀️

Hun trenger litt sosial oppdragelse 

Anonymkode: 3f9b0...201

• Liker 37
  • Nyttig 3
Skrevet

Hun har reddet moren din fra en fest hun ikke ville ha.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har dere lært henne at noe holder en for seg selv, da? Jeg føler at de fleste foreldre ukritisk deler sine barns trass, diagnoser, vansker og hobbyer uten å få barnas tillatelse. Om det er din mor eller en fremmed er uvesentlig - deling uten samtykke er ugreit.

Poenget er - slike ting går begge veier. Det er kun dere foreldre som kan eksemplifisere hva som er og ikke er delbart. Er din datters øreverk delbart med besta? Da er en fest noe en deler uten å tenke seg om. Er helseopplysninger slikt man kun deler med omhu? Da kan en kanskje tenke seg at en fest er noe en holder litt på, om en som før har vist seg å stole på ber om det.

Det sagt så er jeg enig med din datter og mor. Folk flest hater overraskelser. Det er nesten alltid noen med god dømmekraft som må ta ansvar for å fortelle slike dårlige planer til den som blir «overrasket» slik at vedkommende får kledd seg riktig, tatt en dusj, og i alle fall kan late som hen blir glad.  Vær dere heller glad at barnet er lurere enn dere.

Anonymkode: 02779...4ed

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nå er hun blitt så gammel at dette overrasker meg faktisk litt at hun fortsatt gjør? Moren min fyller 60 om ikke lenge og jeg og søsteren min har planlagt en litt større fest for henne, en overraskelsesfest. Vi satt en kveld her hjemme hos meg og holdt litt på med å bestille inn diverse ting av pynt og snakket om hvordan vi skal gjøre det, datteren min kommer plutselig tuslende inn og har fått med seg hele greia om hva som skal skje. Hun har mye å gjøre med mine foreldre, siden vi bor så nærme. Fortalte henne at hun måtte ikke si dette videre til mormor fordi det skulle være hemmelig, hva skjer? hun sier det videre og moren min sa til meg igår at hun ikke ønsket noe og at vi ikke måtte styre så fælt bare fordi hun fylte år. Det både skuffet meg og overrasket meg at hun ikke klarte å holde tett om det, hun er jo tross alt 13 år og går på ungdomsskolen nå? Det har vært noen små episoder tidligere også hvor vi har tatt henne på dette. Det siste jeg vil ha er en skikkelig sladrete unge merker jeg..😅 Noen som sliter med det samme med sine? 

Anonymkode: 6d17d...6ec

Jeg tenker at dette er forklaringen. Din datter har en nær tilknytning til sine besteforeldre. Og så plumper hun ut med dette, før hun får tenkt seg om.

Jeg forstår at du gjerne ville overraske din mor, og at det setter en demper på opplegget når din mor gir uttrykk for at hun føler det blir for mye. Men samtidig tenker jeg at det er veldig positivt at din datter har dette nære forholdet til sine besteforeldre. At hun forteller de alt mulig, er på sett og vis medaljens bakside. 

Spør datteren din om det rett og slett ble sagt uten at hun tenkte seg om. Si at det er ok, men at det er fint om hun noen ganger teller til ti før hun forteller alt mulig. For noen ganger skal ikke ting sies.

• Liker 1
Gjest Luna Llena
Skrevet
Gidavmeg skrev (5 minutter siden):

Hun har reddet moren din fra en fest hun ikke ville ha.

Ha,ha spot on. 

AnonymBruker
Skrevet

Mulig hun forstår bestemoren bedre enn dere gjør? At det er noe hun virkelig ikke ønsker. Noe de færreste egentlig gjør, og i alle fall ingen i den alderen. 

En bestemor som forstår at dette er hemmelig og at 13-åringen "sladrer" later som ingenting.  Og en oppegående 13-åring deler ikke en slik hemmelighet. 

Du skriver jo selv at det kun har vært små episoder tidligere. 

Anonymkode: 5e9ed...e2c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jenta virker ikke oppegående.  13-åringer bør skjønne såpass og bør få en alvorsprat og en lærepenge.

Anonymkode: b50aa...601

• Liker 6
Gjest hellokitty
Skrevet

Ingen mobiltelefon, nettbrett, tv og internett i to uker. Dårlige handlinger får konsekvenser. Fy, for en uoppdragen unge....🤧

Gjest hellokitty
Skrevet
MorTil2 skrev (1 time siden):

Jeg tenker at dette er forklaringen. Din datter har en nær tilknytning til sine besteforeldre. Og så plumper hun ut med dette, før hun får tenkt seg om.

Jeg forstår at du gjerne ville overraske din mor, og at det setter en demper på opplegget når din mor gir uttrykk for at hun føler det blir for mye. Men samtidig tenker jeg at det er veldig positivt at din datter har dette nære forholdet til sine besteforeldre. At hun forteller de alt mulig, er på sett og vis medaljens bakside. 

Spør datteren din om det rett og slett ble sagt uten at hun tenkte seg om. Si at det er ok, men at det er fint om hun noen ganger teller til ti før hun forteller alt mulig. For noen ganger skal ikke ting sies.

Dårlig unnskyldning. En 13 åring burde forstå såpass uansett. Hemmelig betyr hemmelig. Kommer man med dårlige unnskyldninger for hver minste ting vil ikke unge i dag forstå konsekvenser av handlinger. Slutt å sy puter under armene på snowflakesa 🤧🤧🤧

AnonymBruker
Skrevet

Er hun litt satt tilbake den dattera di? Det er jo ikke normal oppførsel. 

Anonymkode: c3b7c...eee

Skrevet
hellokitty skrev (11 minutter siden):

Ingen mobiltelefon, nettbrett, tv og internett i to uker. Dårlige handlinger får konsekvenser. Fy, for en uoppdragen unge....🤧

Det der er ikke konsekvenser, men straffer

• Liker 1
Gjest hellokitty
Skrevet
Gidavmeg skrev (1 minutt siden):

Konsekvens av dårlige handlinger. Kall det hva du vil.  Ganske sikker på at dette er en passende straff/konsekvens for dårlige handlinger for er 13 åring som stort sett lever livet sitt på SoMe og andre steder på Internett. Hun tenker seg nok om en ekstra gang før hun vil sladre om noe igjen 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville vært ærlig om at dere er dypt skuffet over henne og sliter med å kunne stole på henne. 
Spør henne om hun hadde syntes det var gøy hvis du gikk rundt å fortalte alle om ting som hun ønsker å holde hemmelig. 

Anonymkode: f6620...91e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Gidavmeg skrev (47 minutter siden):

Nei det er konsekvens. Det er ingen menneskerett å ha tilgang på skjerm. 

Anonymkode: 1cab7...744

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei det er konsekvens. Det er ingen menneskerett å ha tilgang på skjerm. 

Anonymkode: 1cab7...744

En konsekvens av å røpe en hemmelig fest er at det ikke blir noen fest eller at mor ikke lenger kan stole på datteren.

• Liker 1
Skrevet

Her har du en god mulighet til å lære 13åringen sosiale koder og gi henne en trøkk hun husker resten av livet slik at hun ikke gjør samme ting igjen. Hadde sagt rett ut hvordan jeg opplevde at hun ødela bestemors overraskelsesfest.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når hun har gjort det tidligere, hvordan har dere reagert da? Skjønner hun at det faktisk er både kjipt og sårende for andre?

Anonymkode: d7b6f...dd2

• Liker 1
Gjest inakristine
Skrevet (endret)

.

Endret av inakristine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...