AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #1 Skrevet 9. juni 2022 Mannen og jeg har barn og helt alminnelige jobber, og ønsker mer enn noe an't å eie. Vi hadde i grunn ikke lyst til å ta opp boliglån, men det er jo umulig å spare penger til bolig med mindre man er millionær fra før av, virker det som. Vi ga etter og søkte om boliglån, men fikk avslag fra den første banken. Etter det fikk vi tilbud om lån fra en annen bank, men summen var altfor liten. Vi vil liksom bare ha et ordentlig hus med gode fasiliteter. Til nå har vi bare leid og holdt på med ufyselig utleier etter ufyselig utleier. Rør som må skiftes ut, men aldri blir det, etc. Det går helt i surr og jeg føler at vi ikke får nok tid med barnet heller. I en periode måtte h*n sove på det ene soverommet i leiligheten mens vi sov på sovesofa i stua. Vi har ofte tenkt på å flytte til et billigere sted, men da må vi forlate familien vår, skaffe oss nye jobber, og barnet må finne seg nye venner. Jeg vet ikke hvor mye mer av dette jeg kommer til å orke 😞 Anonymkode: 22cb5...7bd
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #2 Skrevet 9. juni 2022 Det er vanlig å "bo seg oppover", de færreste kjøper drømmehuset som førstegangskjøpere. Var lånet dere fikk for lite til å kjøpe noe i det hele tatt, eller ikke nok til å kjøpe akkurat det huset dere ønsker? Anonymkode: b0068...7cd 18
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #3 Skrevet 9. juni 2022 Kan dere begynne med leilighet for eksempel? Det er jo ganske vanskelig å få råd til et hus til å begynne med. Anonymkode: f2842...da7 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #4 Skrevet 9. juni 2022 En liten bolig, helt grei standard. Bruk minst mulig penger på å bo. Anonymkode: 6b995...ce3 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #5 Skrevet 9. juni 2022 Det har veldig mye å si hvor dere bor. Er det snakk om Oslo liksom er det ekstremt dyrt. Vi bor på Sørlandet og fikk kjøpt oss en stor enebolig til 2,3 millioner, vi hadde absolutt ingen egenkapital men fikk innvilget hele summen + omkostninger fra husbanken. Vi har begge to alminnelige jobber, jeg tjener ganske lite men har fast jobb, og vi har et barn, og husbanken sa at de prioriterer barnefamilier :-) Hvor mye var det du/dere fikk innvilget først? Jeg vet at husbanken ikke gir lån om dere får tilbud i en annen bank, men de kan gi tilskudd for å øke summen. Anonymkode: 1fd9d...9ba 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #6 Skrevet 9. juni 2022 Hvis dere har vanlige jobber burde dere vel få lån på et par mill hver? 4 mill skal være nok til å få kjøpt et ok rekkehus litt utenfor byen. Kan også ha avdragsfrihet i perioder, jeg har i hvertfall fått det av min bank når det har vært ekstra tungt pga utgifter til barn. Jeg er aleneforsørger for to barn og bor i et rekkehus på 112 kvm i utkanten av en større by. Anonymkode: a6980...a5e 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #7 Skrevet 9. juni 2022 Jeg bor i en ombygd hytte fra 1950-tallet med liten plass til unger og bo, men god og fin uteplass og det var dette jeg hadde råd til å kjøpe for 5 år siden. Hadde ikke engang innlagt vann eller bad på tidspunktet; men alt går med tid og investering. De aller fleste av oss må nesten bare begynne et sted; så fikser man opp det man kan og bor seg litt rikere, før man flytter oppover i standard og størrelse. Om 5 år har jeg trolig råd til å kjøpe bondegård litt lenger ut på landet:) Å leie seg ihjel mens man sparer er dessverre dårlig økonomi nesten uansett; inflasjon, markedspriser som stiger og det at man i utgangspunktet gir noen andre penger til å betale ned på lån er ugunstig nesten uansett hvordan dere "må" bo i eget. Hadde strukket meg svært langt om jeg var dere, for å finne et lite hus, leilighet eller lenger unna, om det fjernet det aller største hinderet - å være leietaker. Anonymkode: 8f3cf...411 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #8 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis dere har vanlige jobber burde dere vel få lån på et par mill hver? 4 mill skal være nok til å få kjøpt et ok rekkehus litt utenfor byen. Kan også ha avdragsfrihet i perioder, jeg har i hvertfall fått det av min bank når det har vært ekstra tungt pga utgifter til barn. Jeg er aleneforsørger for to barn og bor i et rekkehus på 112 kvm i utkanten av en større by. Anonymkode: a6980...a5e Hvor finner man et «ok rekkehus» til 4 mill innen grei pendleravstand fra Oslo (når man har barn som må hentes/leveres i barnehage/SFO)? Anonymkode: aa743...66d 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #9 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor finner man et «ok rekkehus» til 4 mill innen grei pendleravstand fra Oslo (når man har barn som må hentes/leveres i barnehage/SFO)? Anonymkode: aa743...66d Og; Hvor man da ikke har behov for to biler (som koster for mye både i innkjøp, bensin og parkering) for å transportere seg til jobb slik at den ene kan levere og den andre hente i barnehagen) Anonymkode: aa743...66d
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #10 Skrevet 9. juni 2022 Om dere ikke har råd til hus, må dere jo begynne med leilighet. Surt, men sånn er det for mange. Anonymkode: c8357...401 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #11 Skrevet 9. juni 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor finner man et «ok rekkehus» til 4 mill innen grei pendleravstand fra Oslo (når man har barn som må hentes/leveres i barnehage/SFO)? Anonymkode: aa743...66d Tror 4 millioner er optimistisk om man vil bo i Oslo. Da er man heldig, i underkant av 5 millioner er mer realistisk. Men som en bonus kan man bo såpass nærme t-bane og buss at man ikke trenger bil. Ellers ville jeg sett på leiligheter. Eneboliger er mye dyrere enn rekkehus og leiligheter. Bor du i Oslo, TS? Jeg forstår det er vanskelig å bare bosette seg et annet sted, men det er Norges dyreste område. Og da er det jo sånn at de som har under snittet i inntekt, ingen arv, og ikke full økonomisk kontroll vil ha vanskelig med å kjøpe seg bolig. Vil vil råde deg til å enten omprioritere livsstilen, prøve å få bedre betalt jobb eller flytte litt utafor. Når det kommer til kjipe utleiere har dere kanskje også være uheldige. Det kan være verdt å prøve å finne et annet sted om utleier er ubehagelig. Jeg har leid 4 steder og har vært veldig fornøyd med 3 av mine utleiere. Anonymkode: 7164f...cf8 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #12 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvor finner man et «ok rekkehus» til 4 mill innen grei pendleravstand fra Oslo (når man har barn som må hentes/leveres i barnehage/SFO)? Anonymkode: aa743...66d På Råholt/Eidsvoll verk går det hurtigtog til Oslo S hver 20 minutt og bruker 30minutter til Oslo sentrum. Man kan spasere fra leiligheten ned til stasjonen. Være på Nasjonalteateret like etterpå. Faktisk er det flere studenter som har blitt foreldre og ikke er med på festing/pubrunder som har flyttet dit. De tar toget ca.09:00, deltar på forelesning og er hjemme til 13:00 https://www.finn.no/realestate/newbuildings/ad.html?finnkode=191137195&sort=PUBLISHED_DESC&location=1.22030.20058 Dette er typisk eksempel. Det bygges veldig mye leiligheter og fortettes rund stasjonen. https://www.finn.no/realestate/newbuildings/ad.html?finnkode=257384705&location=1.22030.20058&sort=PUBLISHED_DESC&q=&property_type=4 Siste eksempelet er 1 stasjon lenger Nord i Eidsvoll sentrum. Ca 35 min til Oslo S Mange byfolk her oppe nå, jeg bor ikke langt unna. Anonymkode: e31bd...5f0 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #13 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): På Råholt/Eidsvoll verk går det hurtigtog til Oslo S hver 20 minutt og bruker 30minutter til Oslo sentrum. Man kan spasere fra leiligheten ned til stasjonen. Være på Nasjonalteateret like etterpå. Faktisk er det flere studenter som har blitt foreldre og ikke er med på festing/pubrunder som har flyttet dit. De tar toget ca.09:00, deltar på forelesning og er hjemme til 13:00 https://www.finn.no/realestate/newbuildings/ad.html?finnkode=191137195&sort=PUBLISHED_DESC&location=1.22030.20058 Dette er typisk eksempel. Det bygges veldig mye leiligheter og fortettes rund stasjonen. https://www.finn.no/realestate/newbuildings/ad.html?finnkode=257384705&location=1.22030.20058&sort=PUBLISHED_DESC&q=&property_type=4 Siste eksempelet er 1 stasjon lenger Nord i Eidsvoll sentrum. Ca 35 min til Oslo S Mange byfolk her oppe nå, jeg bor ikke langt unna. Anonymkode: e31bd...5f0 Den siste var kjempefin😍 Hadde jeg vært ts så hadde jeg bosatt meg der. Har man begrensa budsjett, kan man ikke være kresen om man vil eie noe og kjøpe seg oppover. Slik var det for meg. Anonymkode: b1c17...d1c
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #14 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor finner man et «ok rekkehus» til 4 mill innen grei pendleravstand fra Oslo (når man har barn som må hentes/leveres i barnehage/SFO)? Anonymkode: aa743...66d Merkelig at mange greier det, som ikke bor i byen men jobber det. De leverer og henter barn før og etter jobben. Så dette er et ikke problem, om en ikke lager problem av det. De fleste som jobber i Oslo, bor jo ikke der. Anonymkode: 67472...8ad 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #15 Skrevet 9. juni 2022 Det er ikke et boligmareritt at dere ikke får låne så mye penger dere vil for å kjøpe den perfekte boligen. Du må senke forventningene og sette tæring etter næring. Anonymkode: 62b52...1d2 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #16 Skrevet 9. juni 2022 Hvis det er «umulig» å spare penger, er utgiftene for høye i forhold til inntekten. Det påvirker jo også hvor mye boliglån dere kan få, siden økonomien deres da faktisk er dårlig. Dere må ha råd til å betjene lånet, også om renta går opp, det er førstepri for banken. Man må regne med å kjøpe seg oppover i markedet, og særlig i Oslo. Du kan ikke regne med å kjøpe drømmeboligen på første forsøk med lave inntekter, barn og uten arvepenger og lignende. Det er ikke et boligmareritt, det er virkeligheten. Dere har også valgt å bosette dere på et veldig dyrt sted. Det går an å flytte. Det går an å få seg annen jobb. Det kan være mulig å kutte utgifter. Anonymkode: fc0ab...40d 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #17 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvor finner man et «ok rekkehus» til 4 mill innen grei pendleravstand fra Oslo (når man har barn som må hentes/leveres i barnehage/SFO)? Anonymkode: aa743...66d Eller her i Nittedal 😊 kort vei til toget som bruker ca 20 min til sentrum. Flere barnehager i gåavstand på vei til toget Anonymkode: 0bf16...a7b 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #18 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Eller her i Nittedal 😊 kort vei til toget som bruker ca 20 min til sentrum. Flere barnehager i gåavstand på vei til toget Anonymkode: 0bf16...a7b Glemte link 🙈 https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=260835557 Anonymkode: 0bf16...a7b 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #19 Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvor finner man et «ok rekkehus» til 4 mill innen grei pendleravstand fra Oslo (når man har barn som må hentes/leveres i barnehage/SFO)? Anonymkode: aa743...66d Alle andre steder enn Oslo Anonymkode: 53f6a...8c2
herremann Skrevet 10. juni 2022 #20 Skrevet 10. juni 2022 Hvis dere har helt alminnelige jobber så har dere en kombinert inntekt på 1-1.1mill I året. At dere ikke klare å spare med en slik inntekt er ganske imponerende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå