Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt grunnlaget til hvorfor noen av partiene er imot det. Hvis noen vet og kunne forklart det til meg, hadde det vært kjempefint!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Lille Olly skrev (56 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt grunnlaget til hvorfor noen av partiene er imot det. Hvis noen vet og kunne forklart det til meg, hadde det vært kjempefint!

BSU har en kost for samfunnet, og det subsidierer folk som har økonomisk overskudd. Så man kritiserer at den treffer feil.

Man ønsker at disse ressursene går til at folk kan kjøpe billige boliger uten egenkapital.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Fordi BSU ikke bidrar til å utjevne forskjellene. Jevnt over hjelper ikke BSU unge med lav inntekt til å komme seg inn på boligmarkedet - majoriteten av de som sparer i BSU har høy inntekt. De som sparer hele maksbeløpet er stort sett unge med høy formue. 40 % av de som sparer i BSU er allerede inne på boligmarkedet og eier egen bolig.

Kilde: Statistisk sentralbyrå

• Nyttig 1
Skrevet

Vil tro det handler om at en prioriterer "utjevning" veldig høyt, og å incentivere og belønne gode valg tilsvarende mye lavere. Det er en ganske klassisk/vanlig konflikt, der en ønsker å belønne enkelte (gode) valg men samtidig ikke ønsker å gi, eller ta mindre fra, mange av de som tar disse valgene. 

• Liker 1
Skrevet
Lille Olly skrev (8 timer siden):

Det er flere argumenter mot ordningen. Den er usosial ved at den sponser dem som har råd til å spare i utgansgpunktet, bidrar til økte boligpriser ved å øke etterspørselen, uten å øke tilbudet og er en dyr ordning som koster skattebetalerne over en milliard kroner i året.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Takk for svar, alle sammen. Det ga innblikk.

• Liker 1
Skrevet

Fordi det er en ordning som belønner ansvarlige, unge mennesker. Disse er det ikke alle partier som liker så godt.

Skrevet

BSU-ordningen hjelper også på å øke sparemotivasjonen, siden man får ganske mye tilbake på skatten. Jeg er rimelig sikker på at mange hadde gitt en stor f*** i å spare om ordningen ikke var der. Nå har de tettet det verste hullet i ordningen, ved at man ikke får skattefradrag om man har kjøpt bolig. 

Av og til trenger man litt motivasjon for å gjøre ting. Enten om det er BSU-ordning for å stimulere til sparing og kanskje lære litt om personlig økonomi, eller å føre fravær på skolen. Om man fjernet begge deler ville en god del droppet både sparing og droppet mange skoledager på videregående. 

Kan jo bli et interessant samfunn om det kun er de som har dårlig betalt jobb og tilfredsstiller Husbankens vilkår som får boliglån på normale vilkår. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...