Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har alltid hatt gyldig pass. Det er ikke akkurat et kjempetiltak å fornye det når det går ut. 

Anonymkode: 1867c...9a7

Nå er det jo tiltak da..

Anonymkode: 4bb20...bcd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt gikk ut i 2020, eller 2021. Stresser ikke akkurat med det. Har ikke planer om å dra ut i det o'store utland med det første....

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Nå er det jo tiltak da..

Anonymkode: 4bb20...bcd

Man fornyer jo et års tid før det går ut. Mangle land krever 6-9 måneders gyldighet etter innreise. 

Mitt "gikk ut" i august 2022. Jeg fikk nytt i mars 2022 etter time i februar. 

Anonymkode: faae2...d2d

AnonymBruker
Skrevet

Midt et gyldig til 2026. Kommer til å fornye passet et år i forveien. Reiser hvert år så pass er viktig.

Anonymkode: a3134...f56

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Har du et nytt pass, eller er du en av de som bestilte time alt for sent?

Anonymkode: 0802b...e61

Ingen av delene, men pass har jeg.

Anonymkode: 3672c...111

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Fikk mitt pass i løpet av en knapp uke.

Gjest Kvakkekyllingen
Skrevet

Har time for å skaffe pass i juli. Det gamle gikk ut i 2015. Jaja, var nok på tide.

AnonymBruker
Skrevet
Mysticgirl skrev (1 minutt siden):

Når var det? 

Anonymkode: 4dcb4...229

Skrevet

Fant ut i påsken at passet var gått ut. Bestilte tid, selvom jeg ikke skulle noen sted. Fikk tid i oktober 😂

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men ingen av delene. Passet er åtte år gammelt. Bestilte ID-kort og nye pass til barna i fjor.

Anonymkode: f2fe3...7d1

Gjest Mysticgirl
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når var det? 

Slutten av  mars.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, skaffa nytt pass pga en reise i feb 20, gifta meg i aug 20 og bytta navn. Så skaffa nytt pass til meg og barna i mars i år. Timen bestilt i desember, krasja sånn med jobb at tidlig mars valgte jeg selv. Tar tid å dra fra jobb, hente to barn på ulike steder for å kjøre til nærmeste pass-sted… fornøyd med valget da vi skal på ferie i juli/aug.

Anonymkode: 0bb6e...221

Skrevet
Emmelise skrev (7 timer siden):

Ja, rett før pandemien. Jeg kunne velge mellom å måtte vente 5 uker på ledig time i Stokke, eller jeg kunne få ledig time innafor en uke i Skien. 

Siden jeg ikke har førerkort trengte jeg godkjent identifikasjon, og nasjonal id kort var ikke på plass enda. Så da ble det pass da.

Venter til køhelvete er over for de mest krakilske før jeg booker time for et nasjonalt id kort. 

Jeg reiser egentlig bare til Danmark, men de hadde ganske strenge passkontroller på den tiden, så tenkte det var greit å ha et.

Det har ikke akkurat vært kø for å få nasjonalt id-kort :P Utrolig, men sant. Politiet hadde forventa noe annet, men er det noen som har seg selv å takke når id-kortene blir forsinka i syv år (eller noe sånt) ? 

Mysticgirl skrev (8 minutter siden):

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Når var det? 

Det gjorde jeg også, i september 2015.

Id-kort skaffa jeg meg i desember 2020. Noe venting på det, husker ikke hvor lenge. Det var jeg imidlertid klinkende klar på at jeg skulle ha. Det fungerer vel så bra som et pass for mitt vedkommende, og er den beste legitimasjonen jeg har. Får plass i lommeboka. Passet kan ligge hjemme, og jeg slipper å dra det opp som legitimasjon hver gang det er behov for det. For meg som heller ikke kan ta førerkort som følge av bl.a. epilepsi er det helt supert med det lille kortet istedenfor passet hele tiden

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Har aldri vært uten pass. Skummelt å ikke ha den fleksibiliteten, dersom det skulle bli nødvendig av en eller annen grunn. 

Anonymkode: faae2...d2d

Dette. Jeg bestilte i god tid før passet løp ut, slik at jeg slapp å sitte i vill panikk når en må ha det. 

Anonymkode: 49f49...659

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dette. Jeg bestilte i god tid før passet løp ut, slik at jeg slapp å sitte i vill panikk når en må ha det. 

Anonymkode: 49f49...659

Igjen - dette er verdens enkleste sak å praktisere når man er voksen og passet varer i 10 år . For barn derimot er det kun 2 (under 5 år) og 3 (under 10 år) års varighet på passene . Man kan ikke fornye flere år før da , det gir ingen mening. 
det store flertallet som rammes av dette  er barn 

Anonymkode: cedfa...077

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Igjen - dette er verdens enkleste sak å praktisere når man er voksen og passet varer i 10 år . For barn derimot er det kun 2 (under 5 år) og 3 (under 10 år) års varighet på passene . Man kan ikke fornye flere år før da , det gir ingen mening. 
det store flertallet som rammes av dette  er barn 

Dessuten , barnas pass starter å løpe fra den dagen man søker . Det betyr at hvis du må vente 10 uker på et pass til en under 5 år så er allerede 10 % av passets varighet brukt opp før du i det hele tatt har det i hende. 

Skal du da reise et sted som krever gyldig pass 6 måneder etter hjemreise , så er det 25 % av passets varighet . 

Dette illustrerer hvorfor mydighetene er nødt til å ha et system hvor de kan gi pass innen rimelig tid, man kan ikke i alle tilfeller være ute i bedre tid enn det de fleste har vært nå (bestilt time et halvt år før ferien) . 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke pass.

Jeg fikk time i mai. Skulle egentlig ordne meg et nytt pass siden banken ba om legitimasjon, og jeg hadde bare bankkortet fra samme bank og et gammelt pass som gikk ut for 10 år siden. 

Siden jeg ikke har planer om å reise i sommer så valgte jeg å gi passet fra meg, og i stedet få nasjonalt ID-kort.. Fikk kortet etter 1 uke akkurat i tide så jeg unngikk at banken sperret kontoene mine pga manglende legitimering. 

Anonymkode: 6c44a...e29

AnonymBruker
Skrevet

Fikk meg nytt pass i 2020. 

Anonymkode: 9dae4...3f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...