Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Møtte min argentinske kjæreste for over et år siden. Han bodde hos meg i 3 måneder på turistvisum, og nå kjenner jeg at savnet spiser meg opp. Vi prøver å søke oss frem til alle mulige måter for å kunne se hverandre igjen. Han er ingen rikmann, og det er ikke jeg heller. Om et år er jeg ferdig studert, og har frihet til å dra hvor jeg vil. Jeg ønsker å være med kjæresten min, men jeg aner ikke hvordan jeg skal få det til. Og vil vi noen gang kunne leve sammen i fremtiden med nåtidens strenge regler? Det er så trist at landegrenser skal være en stopper for så mange kjærlighetsforhold, særlig når giftemål eller barn er løsningen for å kunne bo sammen.

Han er den mest omtenksomme, morsomme, empatiske personen jeg har møtt. Det var ingen plan å forelske meg i en som bor på andre siden av jordkloden, men her er jeg...

Noen som har tips? Flere i samme situasjon som kan dele sine historier? Jeg har googlet alt som kan googles, og nå meldte jeg meg på her i et desperat forsøk på å få tilbake håpet om at vi kan være sammen i fremtiden. 

Anonymkode: dc83d...7b9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spar penger i mellomtiden, dra ned der og gift dere?

Anonymkode: cccc2...26b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Spar penger i mellomtiden, dra ned der og gift dere?

Anonymkode: cccc2...26b

jeg har råd til å dra ned, men et giftemål er alt for tidlig, og man har ikke muligheten til å teste ut relasjonen over lenger tid enn 3 måneder om gangen. Det er litt håpløst. Tragisk at regler skal sette grenser på hvor lenge mye tid man kan tilbringe med en person, kun fordi de er fra en annen verdensdel. Lever tross alt i et globalisert verden der mange finner kjærligheten på tvers av landegrenser. Giftemål og barn blir for gammeldags tankegang.

Var snakk om et kjærlighetsvisum som skulle gi par ett år til å kunne leve sammen, men dessverre eksisterer det enda ikke... 

AnonymBruker
Skrevet

Trist at penger har sterkere rettigheter enn mennesker. Håper du klarer å finne en løsning. Det er ikke mulig å forlenge visumet, enten her eller der? Er 3mnd her, så 3 mnd det, og så evt 3 mnd i Norge igjen en mulighet? Ikke lett med jobb osv selvsagt 😐

Anonymkode: 7f542...b0a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei!

Møtte min argentinske kjæreste for over et år siden. Han bodde hos meg i 3 måneder på turistvisum, og nå kjenner jeg at savnet spiser meg opp. Vi prøver å søke oss frem til alle mulige måter for å kunne se hverandre igjen. Han er ingen rikmann, og det er ikke jeg heller. Om et år er jeg ferdig studert, og har frihet til å dra hvor jeg vil. Jeg ønsker å være med kjæresten min, men jeg aner ikke hvordan jeg skal få det til. Og vil vi noen gang kunne leve sammen i fremtiden med nåtidens strenge regler? Det er så trist at landegrenser skal være en stopper for så mange kjærlighetsforhold, særlig når giftemål eller barn er løsningen for å kunne bo sammen.

Han er den mest omtenksomme, morsomme, empatiske personen jeg har møtt. Det var ingen plan å forelske meg i en som bor på andre siden av jordkloden, men her er jeg...

Noen som har tips? Flere i samme situasjon som kan dele sine historier? Jeg har googlet alt som kan googles, og nå meldte jeg meg på her i et desperat forsøk på å få tilbake håpet om at vi kan være sammen i fremtiden. 

Hva med å unne deg et friår eller 2 etter studiene? Dra ned og se deg om i Argentinga?Og kanskje jobbe litt og lære spansk :)

https://internationalliving.com/countries/argentina/argentina-visa-and-residency-information/

Anonymkode: ef8b2...32e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

https://lovdata.no/dokument/TRAKTAT/traktat/2016-06-30-6  

Dette må du ikke ta personlig, men jeg synes faktisk det skal bli enda strengere å importere partner. Det er altfor mange historier med tullinger av begge kjønn som "finner kjærligheten" med en fra et fattig land, som viser seg å kun være lykkejegere. Samtidig bør det SNAREST innføres forbud mot ekteskap mellom fetter/kusine og tremenninger for å unngå innvandrere som importerer disse som partnere. Faktisk mener jeg, og dette er sikkert upopulært, at innvandrere faktisk bør flytte tilbake til sitt eget land dersom de skal gifte seg med en/ei i hjemlandet. 

Anonymkode: 2f5b3...e05

• Liker 3
Skrevet

Hei!

Hvis du gifter deg. Ingen hjelp i fra norske myndigheter. Du har forsørger plikt. Kan han snakke engelsk? Ved han skulle komme dit. Ja det sies jo at det er lett å få arbeid her nå?? 

• Liker 1
Skrevet

jeg har råd til å dra ned, men et giftemål er alt for tidlig, og man har ikke muligheten til å teste ut relasjonen over lenger tid enn 3 måneder om gangen. Det er litt håpløst. Tragisk at regler skal sette grenser på hvor lenge mye tid man kan tilbringe med en person, kun fordi de er fra en annen verdensdel. Lever tross alt i et globalisert verden der mange finner kjærligheten på tvers av landegrenser. Giftemål og barn blir for gammeldags tankegang.

Var snakk om et kjærlighetsvisum som skulle gi par ett år til å kunne leve sammen, men dessverre eksisterer det enda ikke... 

Du bør bli kjent med hans kultur og se det an. Snakker dere sammen på engelsk?? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

https://lovdata.no/dokument/TRAKTAT/traktat/2016-06-30-6  

Dette må du ikke ta personlig, men jeg synes faktisk det skal bli enda strengere å importere partner. Det er altfor mange historier med tullinger av begge kjønn som "finner kjærligheten" med en fra et fattig land, som viser seg å kun være lykkejegere. Samtidig bør det SNAREST innføres forbud mot ekteskap mellom fetter/kusine og tremenninger for å unngå innvandrere som importerer disse som partnere. Faktisk mener jeg, og dette er sikkert upopulært, at innvandrere faktisk bør flytte tilbake til sitt eget land dersom de skal gifte seg med en/ei i hjemlandet. 

Anonymkode: 2f5b3...e05

Jeg syntes at det burde være åpent for å skulle treffes så lenge man kan forsørge seg selv. Og selvfølgelig er vi alle lykkejegere. Jeg regner med at du også er på søk etter lykke? Argentina er rik på kultur og sosialt liv i motsetning til Norge. Han ønsker at jeg kan flytte ned dit, og planen er i første omgang at jeg kan ta et år og studere spansk der. Vi drømmer ikke om et liv i Norge, men et liv vi kan ha sammen. Det er ikke kun Norge som er strenge med innvandring, og det gjelder de fleste land. Og selv om man er fra et annet land, har vi alle samme verdi til tross for ulik kultur eller landegrenser som skiller oss fra hverandre. Jeg er for regler, men jeg er også for at reglene burde innebære litt mer skjønn enn slik det er i dagens lovverk. 

Har full forståelse for at folk er skeptiske, men samtidig skulle jeg ønske at nordmenn og folk generelt kunne være litt mer åpne for det ukjente. Det viser seg at man har mye godt å lære av hverandre. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Trist at penger har sterkere rettigheter enn mennesker. Håper du klarer å finne en løsning. Det er ikke mulig å forlenge visumet, enten her eller der? Er 3mnd her, så 3 mnd det, og så evt 3 mnd i Norge igjen en mulighet? Ikke lett med jobb osv selvsagt 😐

Veldig trist. Særlig når jeg er en "fattig" student og flybillettene er nå opp mot 40 000kr. Vi har ikke råd til å dra frem og tilbake, og det går dessverre ikke opp mellom studier og jobb heller. Planen er at jeg må fullføre studiet, og deretter dra ned til Argentina. Jeg finner lite informasjon om hvordan dette gjøres. Jeg har dessverre ingen å prate med heller da jeg er den eneste jeg vet om som har en kjæreste fra et annet kontinent. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å unne deg et friår eller 2 etter studiene? Dra ned og se deg om i Argentinga?Og kanskje jobbe litt og lære spansk :)

https://internationalliving.com/countries/argentina/argentina-visa-and-residency-information/

Anonymkode: ef8b2...32e

Takk!<3 Dette var en nyttig side. Det er gjerne dette som er plan A. Planen er å bli bedre i spansk slik at jeg kan kommunisere bedre med familien hans også.

AnonymBruker
Skrevet
TLR skrev (20 timer siden):

Du bør bli kjent med hans kultur og se det an. Snakker dere sammen på engelsk?? 

Har blitt veldig godt kjent med hans kultur. Det sies at Argentina ligner på verdier og kultur fra Europa, og det kan jeg si meg enig i. Det er tross alt et land der italienere, spanjoler immigrerte til en tid tilbake. En utrolig varm, inkluderende kultur som prioriterer fellesskap og familie.

Dessverre er ikke engelsk en allmenn kunnskap i Argentina (latin-amerika) da hele kontinentet snakker spansk. De som lærer engelsk må gå på privatskole da de ikke lærer engelsk slik vi gjør på grunnskolen (men nå er jo Norge like stor som én by i Argentina). I dag snakker vi sammen på norsk, spansk og engelsk (uten bruk for oversetter). Og vi snakker mye sammen hver dag, og arbeider for å lære hverandres språk enda bedre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner åssen du har det. Kan ikke være enkelt. 
jeg har gjeldsordning og møtt en kar fra Belgia for 1 uke siden etter 2 år med chatting. Han var en hyggelig kar jeg har lyst og møte igjen. Vi hadde sånn en trivelig helg sammen og det ble skikkelig tomt da han dro. Vi er begge ca like blakk så aner ikke hvordan dette vil gå. Vi jobber begge to da men jeg er som sagt på gjeldsordning og han tjener ikke så fett heller. Men syns det var godt gjort at vi endelig fikk møttes. Utrolig spennende opplevelse. 

I mitt hode så er jeg ikke gjeldfri før om 2 år men da er jeg plutselig friere. Så er jeg spent på om han vil foreta seg noe videre. Jeg får ikke gjort så mye før jeg har gjort unna avtalen min. 

Jeg syns ideen om å dra dit og bo der ett år eller noe og lær spansk og jobbe måtte være en god ide. Så får en kjent litt på hvordan det føles i ett annet land. 

Hva sier han da til problemet??

Anonymkode: c0fe5...f6b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.6.2022 den 13.01):

Hei!

Har du sjekket på udi.no at du tjener nok? Om så, er det å søke om forlovelsesvisum. Eller gifte seg der han bor og så søke familiegjenforening. Behandlingstid er ulik for ulike land. Cuba, der min mann bodde, var kun 4 mnd. Forlovelsesvisum varer 6 mnd, må da gifte seg her innen det utløper. Man må desverre gifte seg,  eller være gravid/ha felles barn. Om du ikke tjener nok eller er under 24 år blir det vanskelig.. 

Anonymkode: 0071c...e93

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg skjønner åssen du har det. Kan ikke være enkelt. 
jeg har gjeldsordning og møtt en kar fra Belgia for 1 uke siden etter 2 år med chatting. Han var en hyggelig kar jeg har lyst og møte igjen. Vi hadde sånn en trivelig helg sammen og det ble skikkelig tomt da han dro. Vi er begge ca like blakk så aner ikke hvordan dette vil gå. Vi jobber begge to da men jeg er som sagt på gjeldsordning og han tjener ikke så fett heller. Men syns det var godt gjort at vi endelig fikk møttes. Utrolig spennende opplevelse. 

I mitt hode så er jeg ikke gjeldfri før om 2 år men da er jeg plutselig friere. Så er jeg spent på om han vil foreta seg noe videre. Jeg får ikke gjort så mye før jeg har gjort unna avtalen min. 

Jeg syns ideen om å dra dit og bo der ett år eller noe og lær spansk og jobbe måtte være en god ide. Så får en kjent litt på hvordan det føles i ett annet land. 

Hva sier han da til problemet??

Anonymkode: c0fe5...f6b

Så spennende, samtidig utrolig leit å høre... Jeg håper det ordner seg for dere to også. Det er frustrerende når man ikke får være med personen man elsker. 

Det er ødeleggende for hverdagene våre at fremtiden er så usikker. Men som du sikkert vet, er det viktigste i slike forhold å ha tålmodighet. Det letteste er nok uansett at jeg drar til Argentina etter endt studie. Jeg sparer opp til dagen kommer. Han og familien ønsker meg velkommen til byen deres. Han er åpen for alt, så lenge vi kan se hverandre igjen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Har du sjekket på udi.no at du tjener nok? Om så, er det å søke om forlovelsesvisum. Eller gifte seg der han bor og så søke familiegjenforening. Behandlingstid er ulik for ulike land. Cuba, der min mann bodde, var kun 4 mnd. Forlovelsesvisum varer 6 mnd, må da gifte seg her innen det utløper. Man må desverre gifte seg,  eller være gravid/ha felles barn. Om du ikke tjener nok eller er under 24 år blir det vanskelig.. 

Anonymkode: 0071c...e93

Jeg er kun en student (24 år), men tjener nok ikke bra nok. Men planen er kanskje å studere eller få en liten jobb i Argentina neste år (om mulig). Men det er fint å høre flere historier tilsvarende min.

Bor dere i Norge i dag? Og var det vanskelig for han å få seg jobb i Norge eventuelt? Hvilket språk snakker dere sammen? 

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ei svensk dame som blei sammen med en fra Argentina. De reiste en del sammen i Europa. Så bodde hun der inntil 3 mnd av gangen i året (1-2 ganger i året og jobbet ellers. Til slutt tok/fikk hun seg fast jobb i Sverige,da giftet de seg og han kom dit på familieforening. 

Anonymkode: 097f9...7cf

AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd dette selv. Er ikke sammen lengre og har funnet min sjelevenn i Norge nå, men jeg tror at jeg kunne ha vært i et veldig bra forhold med han jeg var sammen med fra Polen. Vi var bestevenner som ble kjærester gjennom felles hobby. Ingen forskjell på inntekt osv så det var ikke snakk om noe lykkejegere der. Var faktisk jeg som vurderte å flytte til Polen, da drømmen om hus og freelance var lettere der. Det gikk bare ikke til slutt pga distanse og korona. Synd men jeg er lykkelig i dag med min nåværende partner. 

Vær forsiktig! Veldig bra at du tenker at dere må være sammen mer face 2 face før eventuelt giftemål. Man kjenner ikke en person skikkelig før man har bodd sammen en stund og sett sider man ellers ikke ville sett. Kjenner mange som funka bra som kjærester men ikke som samboere. Den forelskelses fasen er jo lettere så greit å vente litt bare for å være sikker ❤️

Jeg har ikke noen råd utenom å prøv å holde ut så lenge du kan hvis du virkelig har troen på dette forholdet. Det er verdt det til slutt og det ordner seg nok! Brukte å tenke at hvis jeg overlevde distansen skulle vi klare alt sammen for den tiden fra hverandre var jævelig, så jeg ønsker dere lykke til! Krysser fingrene for en god løsning 🌸

Anonymkode: ee1e1...709

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.6.2022 den 17.39):

Hvordan tenker du det skal gå for seg da? Skal staten betale det? 
Sier seg selv at man må ha penger for å få det til. 

Anonymkode: c01cf...c6d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.6.2022 den 15.21):

Hvordan tenker du det skal gå for seg da? Skal staten betale det? 
Sier seg selv at man må ha penger for å få det til. 

Anonymkode: c01cf...

Litt passiv aggressivt skrevet... men jeg tror ikke du forstod poenget.

Skal man reise frem og tilbake koster flybillettene i seg selv mye (selv for en med en godt betalt jobb). Som sagt er flybillettene på 40 000kr nå, og skal man betale det hver gang man reiser, og man kan kun være sammen i 3 måneder (deretter måtte vente 3 måneder før man kan reise igjen...). Det kræsjer dessuten når man har jobb eller studerer. Sier seg selv at man ikke kan ta ferie når man vil. Jeg bryr meg ikke om statens sine penger, vi har penger til å reise. Det er heller de begrensede mulighetene man får til å kunne se hverandre. Staten gjør det vanskelig for mennesker som er veldig glad i hverandre til å møtes. 

Ikke alle prøver å utnytte den norske staten... Dessuten handler denne posten om noen har tips til hvordan man kan se hverandre uten denne håpløse turistvisa "løsningen". (for eksempel kjærlighetsvisum som en gang i tiden ble tatt opp av partiet Venstre, som i hvertfall varer i ett år).  Har heller ikke nevnt at vi ønsker å være i Norge. Anbefaler å lese kommentarene ovenfor før du stiller deg kritisk. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...