Gå til innhold

Kjøpe en liten sekundærleilighet i Oslo for plass til hobby

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en liten tanke her. Jeg og samboer bor i en sentral 3-roms i dag, som har steget godt i verdi. Vi har begge hobbyer som tar litt plass, og mannens hobby lager også litt lyd (ikke så plagsomt for naboene, men tidvis plagsomt for meg).

Vi har også lyst på barn, og da mister vi det ekstra rommet. 

Jeg ser vi kan få en fin 3- roms, samt en litt slitt og liten 2-roms i bydeler østover som totalt koster noen 100k mer enn vår 3-roms (vi har nylig fått verdivurdering). Vi må altså ta opp litt mer lån, men vi har ikke så høy lånsgrad i dag, og kan fint betale ned mye mer. 

Denne 2-romsen kunne huset begges hobbyer og vært overnatting når vi får svigers på besøk. Tanken er jo at den da ligger i kort gangavstand fra vår 3-roms, og at en av oss kan dra dit på kveldstid og i helger for å bruke tid på hobbyen sin. 

Vi har nok egenkapital til kravet for sekundærboliger i Oslo.

Hva tenker dere er fordelen og ulempen med dette? Vi ville jo eid denne sekundærboligen i mange år, og forhåpentligvis fått avkastning ved et salg. Samtidig skal jo fellesutgifter betales og det må kanskje noe oppussing til etter hvert. Og det er klart at boliger i dette området stiger mindre enn en leilighet sentralt. Hadde det vært lurere å heller leie seg et lokale et sted?

Anonymkode: 51a97...153

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det så lurt med tanke på at dere kan ta bolig for andre med tanke på kun til hobbybruk og når besøk i et allerede presset boligmarked?

Anonymkode: c3778...a21

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke heller kjøpe et rekkehus?

Anonymkode: b1a2f...66a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det blir en dyr hobby. :ler: 

Anonymkode: 4922a...e82

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Husk å ta med i regnestykket at det blir dobbelt opp av kommunale avgifter, strøm, forsikringer og slik. Eiendomsskatt. 

Anonymkode: bd0d9...e36

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har dere anleding, så kjør på. Men, hva med å selge den dere har og heller kjøpe noe større som kan romme både et dagligliv, hobbyer og besøk av svigers?

Anonymkode: e9712...793

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp hellere en 4-roms. Eller et hus i nærheten av toget så dere kommer raskt til byen? Ski, Ås, Moss, Drammen, Sørumsand, Lillestrøm, Eidsvoll, Nittedal, Hakadal?

Når du får barn er det ikke bare å dra et annet sted for fritidsaktiviteter hele tiden. Og du vil nok ikke bo i en treroms med en vilter 5-åring om du ikke absolutt må.

Husk også på at det nå ganske snart kan komme et stort boligprisfall.

Anonymkode: c31a3...4b5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp et hus i stedet! 

Anonymkode: db9e5...4a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...