Gå til innhold

Min snart 4-åring er 108cm&16 kg (undervektig grad 2)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

HaN har hele livet vært kresen, kunnet spist få matvarer. Dette har bedret seg veldig men fortsatt skeptisk til nye ting. Også settinger rundt måltider er han var på. Så han spiser best under kjente rutiner.vi har vært til fastlege og barnelege med ham. Det ble tatt masse blodprøver men ikke funnet mangler - ei heller cøliaki eller allergier. Han har nå en vekt på (108cm) 16kg. Jeg ser utifra bmi beregning at han er undervektig grad 2. dette har han antagelig vært hele sitt liv. Barnelegen virket ikke bekymret foreløpig.

Er det noen som vet om undervekt på barn er skadelig i det lange løp?

Anonymkode: 3aebe...8a7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt to tynne og undervektige barn. Så lenge de følger sin egenkurve er det ok.

Bryter de ut av kurven sin ser helsestasjonen det og hjelper til. 

Anonymkode: f50af...2bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Både min bror og jeg var det, uten at noe var galt. Vi var veldig aktive som barn og, som ditt barn, veldig kresen. Ingen av oss er undervektig i voksen alder, ei heller kresen. Følger han kurven sin skal det være i orden i hans alder. 

Anonymkode: b3131...f3c

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Undervekt kan være skadelig, men det er nok mest om undervekten kommer av ensidig/dårlig kosthold som ikke inneholder nok næringsstoffer (som før i tida da fattige omtrent bare spiste grøt). Da kan barnet få veksthemming slik at det ikke oppnår den kroppshøyden i voksen alder som det ellers ville fått. I ekstreme tilfeller kan det også bli kognitivt svekket (lavere intelligens). 

AnonymBruker
Skrevet

Min fireåring veier det samme som din, men er 106cm høy da. Han spiser masse og variert, men er veldig aktiv. Husk at normalspennet egentlig er veldig stort. Følger han sin kurve? Min har til og med krysset to kurver, likevel er de ikke bekymret. Han har energi og er som sagt aktiv. Hvordan er barnet ditt? 

Anonymkode: 96a8c...ff0

AnonymBruker
Skrevet

Er det så lav vekt da? Min 5 år gamle  jente er 109cm og 16 kg. Jeg er ikke det spor bekymret for vekten. Hun er kresen, men kan spise hva som helst som er usunt så selvfølgelig begrenser vi usunn mat selv om hun helst vil spise det. Sunn mat får hun spise ubegrenset av selv om det ofte bare er pirking i maten.

Anonymkode: eb8f3...ccf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes heller ikke dette virket så lavt? 

Begge mine gutter veide rundt 16-17 kilo i evigheter før de gikk opp. 

Anonymkode: b2c66...8a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min fireåring veier det samme som din, men er 106cm høy da. Han spiser masse og variert, men er veldig aktiv. Husk at normalspennet egentlig er veldig stort. Følger han sin kurve? Min har til og med krysset to kurver, likevel er de ikke bekymret. Han har energi og er som sagt aktiv. Hvordan er barnet ditt? 

Anonymkode: 96a8c...ff0

Veldig aktiv😂😅høyt og lavt

Anonymkode: 3aebe...8a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...