AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #1 Del Skrevet 9. juni 2022 Jeg er egentlig i en fase hvor jeg skal ned i vekt. Men de siste dagene klarer jeg ikke slutte å spise. Det er godteri, skokolade, boller, store middager. Ja alt jeg kommer over. Vil bare spise hele dagen. Hver kveld tenker jeg at i morgen skal jeg tilbake til rutinene men hver morgen er jeg tilbake til dårlige vaner allerede før frokost. Hvordan kan jeg bryte dette mønsteret før det tar helt av? Trenger ikke råd til hva jeg skal spise men hvordan bryte dette usunne mønsteret Anonymkode: a159c...6b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #2 Del Skrevet 9. juni 2022 Finn ut hva du skal spise, lag en plan og handle inn. Fokuser på alt du faktisk kan spise og ikke alt du ikke burde spise. Gjør noe du vanligvis ikke gjør. Start dagen med noe annet, f.eks gåtur i skogen. Hør på motivasjon taler på Spotify. Så legger du opp dagen anerledes. Ikke sleng deg på sofaen, men gjør noe annet. Er det sånn at du er kvinne og rett før menstruasjon, kan matlyst bli påvirket av dette. Kroppen din skriker nok etter riktig næring og derfor du føler deg sulten hele tiden. Du spiser også mye som påvirker blodsukkeret negativt, og derfor får såpass stor apetitt på usunn mat. Cluet er å holde blodsukkeret stabilt igjennom hele dagen med riktig mat, mengder og at det ikke går for lang tid imellom måltidene, heller ikke for kort. Klarer du det, så vil du ikke ha dette behovet lengre. Anonymkode: 7311d...88a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #3 Del Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Finn ut hva du skal spise, lag en plan og handle inn. Fokuser på alt du faktisk kan spise og ikke alt du ikke burde spise. Gjør noe du vanligvis ikke gjør. Start dagen med noe annet, f.eks gåtur i skogen. Hør på motivasjon taler på Spotify. Så legger du opp dagen anerledes. Ikke sleng deg på sofaen, men gjør noe annet. Er det sånn at du er kvinne og rett før menstruasjon, kan matlyst bli påvirket av dette. Kroppen din skriker nok etter riktig næring og derfor du føler deg sulten hele tiden. Du spiser også mye som påvirker blodsukkeret negativt, og derfor får såpass stor apetitt på usunn mat. Cluet er å holde blodsukkeret stabilt igjennom hele dagen med riktig mat, mengder og at det ikke går for lang tid imellom måltidene, heller ikke for kort. Klarer du det, så vil du ikke ha dette behovet lengre. Anonymkode: 7311d...88a Takk. Denne trengte jeg. Kroppen får nok ikke nok næring nei når alt jeg spiser bare er dårlig mat. Jeg har lagt en plan for i morgen og også planlagt en tur ut rett etter frokost. Skal også prøve å få inn mere vann da jeg også drikker alt for lite. Jeg er hjemme i permisjon så det gjør det jo ikke noe lettere. Men han er snart 1 år så jeg kan ikke skylle på hormoner. Håper jeg klarer å bryte dette mønsteret nå Anonymkode: a159c...6b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #4 Del Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er egentlig i en fase hvor jeg skal ned i vekt. Men de siste dagene klarer jeg ikke slutte å spise. Det er godteri, skokolade, boller, store middager. Ja alt jeg kommer over. Vil bare spise hele dagen. Hver kveld tenker jeg at i morgen skal jeg tilbake til rutinene men hver morgen er jeg tilbake til dårlige vaner allerede før frokost. Hvordan kan jeg bryte dette mønsteret før det tar helt av? Trenger ikke råd til hva jeg skal spise men hvordan bryte dette usunne mønsteret Anonymkode: a159c...6b9 Tenk hvorfor du vil spise. Jeg kan komme på et par grunner; Du flykter fra tankene dine. Eller du er nervøs, urolig, rastløs og finner ikke en god måte å løse det på. Eller du tenker for mye og vil sitte i fred med tankene dine. Eller du bruker mat som en grunn til å utsette konkrete gjøremål. Fordi den som spiser er opptatt. Den gjør noe. Det er beroligende. Mat demper følelser. Sukker er avhengighetsskapende. Bytte ut sukkeret med vannmeloner. Da får du spisingen men ikke sukkeret, så slipper du sukkerabstinens når du skal slutte å spise så stor mengde. Til måltidene spis ferdig tilmålte porsjoner. Anonymkode: 050ac...969 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kerrs Pink Skrevet 9. juni 2022 #5 Del Skrevet 9. juni 2022 Jeg er akkurat som deg. Jeg har måttet tenke helt nytt rundt mat og ingen i huset får oppbevare snop i noen form her. Hiv ut alle fristelser, skriv ned dine gode grunner til hvorfor du skal spise bedre, og bestem deg. Jekla tøft og jekla givende Du må gjøre noe annerledes enn det du har gjort, for når muligheten til å sprekke er tilstede FØR frokost, har du jo ikke sjans.. ut med driden! 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #6 Del Skrevet 9. juni 2022 Det er en form for sykdom, de samme mekanismene som ligger bak alkoholisme og andre lignende tilstander. En form for avhengighet. Trenger absolutt ikke være bakenforliggende årsaker som at man er nervøs, kroppen skriker etter riktig næring eller lignende. Noen er født med en større tilbøyelighet til avhengighet. Jeg har hatt det som deg, og jo mer jeg gikk inn for å slanke meg jo mer endte jeg med å spise. Litt på samme måte som en som skal slutte å røyke, sprekker og ender med å røyke enda mer enn tidligere. For meg fungerte det, etter lang tid, å kutte fullstendig ut karbohydrater, dvs mel og korn i alle varianter og sukker. Denne typen karbohydrater trigger både sulthormoner, skaper avhengighet og fremmer fettlagring. Etter en tid uten disse vil du oppleve at sultfølelsen roer seg betraktelig og du blir sulten på en annen måte (vet ikke om du har erfaring med lavkarbo fra før). I tillegg til å kutte ut nevnte karbohydrater lever jeg etter periodisk faste prinsippet, som innebærer for meg å bare spise to måltider om dagen, mellom kl 12 og kl 18, alternativt mellom kl 14 og 20. På denne måten blir jeg aldri sulten utenfor disse tidene, og kroppen har helt sluttet å skrike etter mat som før. Avhengigheten roer seg også betraktelig etter en tid, og avtar mer og mer. Du vil føle deg så mye lettere, mer opplagt og ikke minst mye slankere, at lysten til å stappe i deg med påfølgende dårlig form blir mindre Anonymkode: d4c3a...78f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #7 Del Skrevet 10. juni 2022 Kerrs Pink skrev (14 timer siden): Jeg er akkurat som deg. Jeg har måttet tenke helt nytt rundt mat og ingen i huset får oppbevare snop i noen form her. Hiv ut alle fristelser, skriv ned dine gode grunner til hvorfor du skal spise bedre, og bestem deg. Jekla tøft og jekla givende Du må gjøre noe annerledes enn det du har gjort, for når muligheten til å sprekke er tilstede FØR frokost, har du jo ikke sjans.. ut med driden! 😄 Så alle i husstanden må ta hensyn til at du ikke klarer å kontrollere deg selv? Anonymkode: 8c843...2f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #8 Del Skrevet 10. juni 2022 Ta kurs i å trene opp viljestyrken, for det er der det ligger Anonymkode: a1b72...89b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 10. juni 2022 #9 Del Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så alle i husstanden må ta hensyn til at du ikke klarer å kontrollere deg selv? Anonymkode: 8c843...2f6 De andre i huset trenger heller ikke potetgull og sjokolade på en tirsdag. Ut med alle fristelser, inn med sunne fristelser og alternative, mettende snacks uten tomme kalorier. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #10 Del Skrevet 10. juni 2022 29 minutter siden, Blizz1 said: De andre i huset trenger heller ikke potetgull og sjokolade på en tirsdag. Ut med alle fristelser, inn med sunne fristelser og alternative, mettende snacks uten tomme kalorier. Feil sted å ta tak. Hun kan ikke kontrollere omverdenen, kun seg selv. Derfor skal hun ta tak der Anonymkode: a1b72...89b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 10. juni 2022 #11 Del Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Feil sted å ta tak. Hun kan ikke kontrollere omverdenen, kun seg selv. Derfor skal hun ta tak der Anonymkode: a1b72...89b Så det er feil å unngå godteri på en hverdag? Om det er unger i hus kommer de til å gå rett i samme fella dersom de lærer seg at det er normalt å spise godteri på hverdager. Den letteste måten å endre en livsstil er å inkludere familien. Da lærer man holdninger og legger et langt bedre grunnlag for fremtiden. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #12 Del Skrevet 10. juni 2022 Vil bare si jeg føler med deg! Har prøvd hele uken å slutte med slik mat. Plutselig har jeg spist en is, litt potetgull. Også angrer jeg og først da skjønner jeg hvor dumt det er. Jeg må holde meg unna karbohydrater helt, hvis ikke går det galt. altså jeg må unngå brød, pasta, kjekser osv. spise mer rent, mer protein. Og spise nok de måltidene jeg spiser sunn mat. Ønsker deg lykke til! Klem fra meg som fortsatt er på dag 1. Anonymkode: 26050...cc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kerrs Pink Skrevet 11. juni 2022 #13 Del Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Så alle i husstanden må ta hensyn til at du ikke klarer å kontrollere deg selv? Anonymkode: 8c843...2f6 Ja, faktisk, det må de. Og de gjør det med glede, for som det er beskrevet her av andre også, ingen trenger snop midt i uka. Ungene kjøper det snopet de vil ha på lørdager og alles liv er blitt bedre av at det ikke finnes mengder av godteri tilgjengelig hele tida. Så kan du være så ekkel du bare vil mot folk du ikke kjenner, vi har det fint med dette valget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kerrs Pink Skrevet 11. juni 2022 #14 Del Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Feil sted å ta tak. Hun kan ikke kontrollere omverdenen, kun seg selv. Derfor skal hun ta tak der Anonymkode: a1b72...89b Dette bestemmer heldigvis ikke du, fordi du ikke har noen forutsetninger for å vite hva "hun" (jeg) gjør med dette problemet. Så ikke bry deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #15 Del Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Feil sted å ta tak. Hun kan ikke kontrollere omverdenen, kun seg selv. Derfor skal hun ta tak der Anonymkode: a1b72...89b Men design av omgivelsene er et viktig og nyttig grep for å kontrollere seg selv. Vi bruker opp viljestyrke på alle valg vi tar og om man må motstå fristelse støtt så brukes det opp. Å designe miljøet rundt en så en slipper å ta valg hele tiden er bare fornuftig. Anonymkode: 69840...dd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #16 Del Skrevet 11. juni 2022 Kan det hjelpe å planlegge måltidene dine dagen i forveien? Det gjorde jeg da jeg kjørte vanlig lavkalori og det pluss veiing av mat. Det var det eneste som gav i alle fall litt resultater. Jeg har gått over til lavkarbo, og den er visst midt i blinken for meg for jeg har omtrent ikke cravings på karbohydrater, sukker, sjokolade osv., og jeg er langt mer mett på samme antall kalorier. Så nå trenger jeg ikke telle kalorier i det hele tatt, kan stole på metthetsfølelsen liksom. Så om du ikke har fortsøkt tidligere kan det jo være verdt å prøve? Anonymkode: c6b80...102 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #17 Del Skrevet 11. juni 2022 On 6/10/2022 at 11:59 AM, AnonymBruker said: Så alle i husstanden må ta hensyn til at du ikke klarer å kontrollere deg selv? Anonymkode: 8c843...2f6 I teorien trenger man ikke ta hensyn til noen. I den virkelige verden så forsøker de nærmeste å hjelpe og støtte så godt de kan. I hvert fall når det som det er snakk om er utelukkende positivt for alle (ikke spise snop og usunt i ukedagene). Anonymkode: a2018...cd6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå