Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså jeg elsker å kjøpe sminke.  Har fire forskjellige flytende og tre forskjellige pudder foundation, og jeg bruker de aldri.  Dette bare et eksempel på den overfloden av sminke jeg har. Altså det er sykt!  Tror jeg har 20 forskjellige øyeskygge paletter, og mange av dem er ganske dyre.  Ha sykt mye av alt man kan tenke seg! 

Jeg bruker i snitt mellom 3 og 5 tusen i måned på sminke.  Og dette blir liggende, mye uåpnet.  Eneste positive er at jeg alltid har gave liggende til søstre og venninner, siden mye er uåpnet.

Jeg har prøvd å kutte ned på innkjøp, men det er så vanskelig!  Jeg føler meg helt avhengig av å kjøpe.

Det eneste jeg bruker av sminke til daglig er flytende highlighter, mascara, litt lys rosaish øyenskygge, eyeliner og pudder for å få bort skinn. Men dette er kanskje en tiendedel av det jeg eier, og det baller på seg.  Akkurat nå vender jeg på en pakke fra Lyko til 2467 kr ☹️ 

Noen tips for å begrense innkjøring?

Anonymkode: ac10f...e94

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er nye produkter du liker, så anbefaler jeg å heller bli medlem i goodiebox og evt Glossybox. Det er ganske billig og man får bra og fine produkter hver måned. 

Hadde ikke jeg vært medlem der så hadde jeg shoppa mye produkter hver for seg isteden. 

Skrevet

Du kan jo alltids selge det videre og ikke tape så mye penger på det? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Problemet er vel at du er shoppeavhengig? 

Gå til psykolog istedetfor :) 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Altså jeg elsker å kjøpe sminke.  Har fire forskjellige flytende og tre forskjellige pudder foundation, og jeg bruker de aldri.  Dette bare et eksempel på den overfloden av sminke jeg har. Altså det er sykt!  Tror jeg har 20 forskjellige øyeskygge paletter, og mange av dem er ganske dyre.  Ha sykt mye av alt man kan tenke seg! 

Jeg bruker i snitt mellom 3 og 5 tusen i måned på sminke.  Og dette blir liggende, mye uåpnet.  Eneste positive er at jeg alltid har gave liggende til søstre og venninner, siden mye er uåpnet.

Jeg har prøvd å kutte ned på innkjøp, men det er så vanskelig!  Jeg føler meg helt avhengig av å kjøpe.

Det eneste jeg bruker av sminke til daglig er flytende highlighter, mascara, litt lys rosaish øyenskygge, eyeliner og pudder for å få bort skinn. Men dette er kanskje en tiendedel av det jeg eier, og det baller på seg.  Akkurat nå vender jeg på en pakke fra Lyko til 2467 kr ☹️ 

Du MÅ ta å møte dette som en avhengig..

Regn ut totalt forbruk på sminke ila siste år. SLUTT med ALT av kjøping fremover.. Fortell alle hvordan du pleide kjøpe aaaaltfor mye sminke. Gi sminken som ikke er åpnet i gave til andre og slutt å oppsøk sidene du bestiller fra:-) Og før du kjøper noe bør du absolutt skrive det ned på en ønskeliste og vente minst en mnd før du har lov å bestille.

Sett deg opp et budsjett og hold deg til det. Dette er bare mangel på impulskontroll

Anonymkode: 7de95...a86

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

( Jeg har vært der med klær,hihi)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte å nevne en viktig del av det.. Hvorfor kjøper du? Jeg anbefaler begynne å skrive ned refleksjonen din i en bok hver gang du ser en vare du vil ha. Hvorfor trenger du denne? Fyller den en tomrom? Shopper du for du føler deg trist eller deprimert? Vil du føle deg bra nok? 

Jeg bestemte meg for å leve minimalistisk! Få deg en annen livsfilosofi. Jeg kvittet meg med helt enorme mengder klær. Dette bare fortsatte til alle aspekter av livet. Jeg har det nå rygging i hver skuff og jeg vet hva jeg eier.  Dette har også gjort meg redd for å dra inn mer ting i livet mitt.

Anbefaler slike kanaler som denne 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det enkleste er å bare ikke logge seg inn på alle nettsiden du kjøper fra og heller ikke oppsøke fysiske butikker. Dersom du får inspirasjon fra blogger, Instagram etc så kutt ut dette også. Sorter alt du har og legg fram dette du bruker. Få resten ut av veien, inn i et skap, så du vet hva du har og kan ta av lageret når det du bruker nå er tomt. 

Finn en annen interesse. :) 

Anonymkode: deab7...f26

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Steg en er å melde seg av nyhetsbrev. Steg to å unngå butikker (fysiske som nettbaserte). Klarer du ikke la være å klikke inn og kjøpe i villeste? Slett betalingsinfo, sperr deg selv på klarna og be din mor ta kortet. Og alltid nekte deg å bruke det. Etter 6-12 måneder vil du ha oppdaget ordentlige hobbyer du får glede av som du kan bruke den tiden du nå kaster bort på sminkekjøp på. For «shopping» er ikke en hobby. Det er å kaste bort tid.

Anonymkode: 2664a...218

AnonymBruker
Skrevet
Rosatoast skrev (1 time siden):

Hvis det er nye produkter du liker, så anbefaler jeg å heller bli medlem i goodiebox og evt Glossybox. Det er ganske billig og man får bra og fine produkter hver måned. 

Hadde ikke jeg vært medlem der så hadde jeg shoppa mye produkter hver for seg isteden. 

FÅR man produkter hver mnd? 

Anonymkode: 22225...e5a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må betale en sum fast pr mnd. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det må ligge noe underliggende, psykologisk bak.

Jeg har selv perioder der jeg shopper mye. Ofte hudpleie, kosmetikk, sminke. Grunnen er at jeg er ganske deppa. Og når jeg kjøper disse tingene så føler jeg på en måte at jeg "tar vare på meg selv". At jeg gjør noe bra. At jeg kommer til å bli penere. (Har lavt selvbilde, er ikke så fornøyd med meg selv for tiden). Og de øyeblikkene der jeg sitter og shopper, venter på pakken i posten, åpner den, prøver den - gir meg en falsk glede. Fordi jeg klarer ikke finne en tilsvarende glede i andre ting, nå for tida. Shopping er liksom en liten trøst.

Kan det være noe lignende for deg?

Tror nøkkelen ligger i å finne de samme gode følelsene som du får via shopping, et annet sted. Hvor enn det måtte være.

Anonymkode: 7306f...dd3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Rosatoast skrev (3 timer siden):

Samme her! Er medlem i Look fantastic og Glossybox. 
(noen ganger lurer jeg på om jeg bare blir enda verre av dette, riktignok. Jeg har omtrent samme problem som ts). 

Anonymkode: c4117...da4

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man betaler en liten fast sum i abonnementet, det står i kommentaren min. 

Jeg er også enig i at du må gripe dette som en avhengighet. Du ser pene produkter og når du kjøper de øker dopaminnivået ditt (belønningssystemet i hjernen). Og for hver gang du har kjøpt et produkt har dette skjedd, så du gjentar handlingen selv om du ser det har negative konsekvenser for deg. Begynne å skriv opp produkter du ser og får lyst på, skriv med stikkord - hvorfor har du lyst på produktet? Etc. Meld deg av alt av nyhetsbrev, slutt å følge influencere o.l på IG og TikTok. De reklamerer for mye produkter, men de bruker jo ikke dette selv engang - de får haugevis av penger for å reklamere. Sist, men ikke minst - ikke bytt ut denne vanen med en annen, ikke begynne å kjøp andre ting isteden. Finn på sunne aktiviteter isteden, og kanskje oppsøk psykolog. En avhengighet er en kompleks diagnose, men det kan slå ut mange veier - først og fremst er avhengighet en selvdestruktiv diagnose som kommer til å ødelegge livet ditt hvis du ikke tar tak. 

Endret av Rosatoast
AnonymBruker
Skrevet
Rosatoast skrev (53 minutter siden):

Man betaler en liten fast sum i abonnementet, det står i kommentaren min. 

Jeg er også enig i at du må gripe dette som en avhengighet. Du ser pene produkter og når du kjøper de øker dopaminnivået ditt (belønningssystemet i hjernen). Og for hver gang du har kjøpt et produkt har dette skjedd, så du gjentar handlingen selv om du ser det har negative konsekvenser for deg. Begynne å skriv opp produkter du ser og får lyst på, skriv med stikkord - hvorfor har du lyst på produktet? Etc. Meld deg av alt av nyhetsbrev, slutt å følge influencere o.l på IG og TikTok. De reklamerer for mye produkter, men de bruker jo ikke dette selv engang - de får haugevis av penger for å reklamere. Sist, men ikke minst - ikke bytt ut denne vanen med en annen, ikke begynne å kjøp andre ting isteden. Finn på sunne aktiviteter isteden, og kanskje oppsøk psykolog. En avhengighet er en kompleks diagnose, men det kan slå ut mange veier - først og fremst er avhengighet en selvdestruktiv diagnose som kommer til å ødelegge livet ditt hvis du ikke tar tak. 

Jeg er ikke ts. Men har samme problem, og utsatt lenge å ta tak i det. Gjemmer pakker for mannen min, unngår å fortelle venninner at jeg har noe nytt…. Jeg får en skikkelig ekkel følelse hver gang jeg kjøper noe - samtidig som jeg virkelig «craver» den følelsen. Har til og med et regneark hvor jeg holder styr på pakker, og det første jeg gjør hver morgen er å sjekke sporinger. Har alltid 5-10 pakker på vei til enhver tid. Kan være alt fra kattemat til solkrem, til unyttige ting som sminke. Fellesnevneren er at det ga meg et lite kick der og da, idet jeg kjøpte. Og elsker det rushet når jeg går inn og sjekker sporing. Samtidig som angst for at mannen min skal oppdage at jeg har noe nytt. Blir kvalm av meg selv. Går på aap, og har masse klarna-gjeld. Og ja, vet jeg er dum. Dere trenger ikke forklare meg det. 

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg er ikke ts. Men har samme problem, og utsatt lenge å ta tak i det. Gjemmer pakker for mannen min, unngår å fortelle venninner at jeg har noe nytt…. Jeg får en skikkelig ekkel følelse hver gang jeg kjøper noe - samtidig som jeg virkelig «craver» den følelsen. Har til og med et regneark hvor jeg holder styr på pakker, og det første jeg gjør hver morgen er å sjekke sporinger. Har alltid 5-10 pakker på vei til enhver tid. Kan være alt fra kattemat til solkrem, til unyttige ting som sminke. Fellesnevneren er at det ga meg et lite kick der og da, idet jeg kjøpte. Og elsker det rushet når jeg går inn og sjekker sporing. Samtidig som angst for at mannen min skal oppdage at jeg har noe nytt. Blir kvalm av meg selv. Går på aap, og har masse klarna-gjeld. Og ja, vet jeg er dum. Dere trenger ikke forklare meg det. 

Har ikke prøvd å forklare noen om de er dum. Ingen med avhengighet er dumme mennesker, men flesteparten - (meg inkludert)  manglet/mangler selvinnsikten til å gjøre noe med det. Det er derfor man må gå i langvarig behandling for avhengighet. Du burde oppsøke psykolog for å få hjelp, for du kommer ikke til å klare å stoppe dette på egenhånd. Det er akkurat det samme som å være rusavhengig, og det første du burde gjøre er å åpne deg til mannen din - være ærlig og ta imot hjelp. 

Endret av Rosatoast
AnonymBruker
Skrevet
Rosatoast skrev (5 minutter siden):

Har ikke prøvd å forklare noen om de er dum. Ingen med avhengighet er dumme mennesker, men flesteparten - (meg inkludert)  manglet/mangler selvinnsikten til å gjøre noe med det. Det er derfor man må gå i langvarig behandling for avhengighet. Du burde oppsøke psykolog for å få hjelp, for du kommer ikke til å klare å stoppe dette på egenhånd. Det er akkurat det samme som å være rusavhengig, og det første du burde gjøre er å åpne deg til mannen din - være ærlig og ta imot hjelp. 

Ja… har tenkt det nesten hver dag i det siste, at jeg burde kontakte psyk sykepleier 😬 

Mente ikke at DU hadde sagt at jeg var dum. Jeg har sett hvordan du er mot folk her inne, og du er en av de aller greieste på kg. 💕 Men vet av erfaring at det kan komme dømmende kommentarer 😅 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...