AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #1 Skrevet 9. juni 2022 Hei! 😊 Jeg er en 26 år gammel jente, og er ferdigutdannet på Master-nivå og har skaffet meg en jobb innenfor feltet. Jeg la veldig fort merke til at det ikke var "bare bare" å plukke og velge i forskjellige yrker, mye som går ut på at jeg har null relevant arbeidserfaring. Årslønnen er litt under snittet, og får ofte høre fra andre at den burde vært litt høyere med tanke på 5-årig utdanning. Jeg er likevel kjempefornøyd med å ha skaffet meg en relevant jobb så tidlig! Men har selvfølgelig tenkt tanken på å gå videre etter det har gått 1-3 år, etter å ha opparbeidet meg gode erfaringer. Litt for høyere lønn (kanskje mest), og litt for videreutviklingen. Det jeg kjapt lurer på, etter hvor lang tid etter første stilling er det vanlig å søke etter høyere stillinger? Anonymkode: 2d101...45b 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #2 Skrevet 9. juni 2022 Tenker 1-3 år høres riktig ut. Kommer ann på stillingen og yrket, men ville nok gjort det samme selv. Anonymkode: a30fa...3c4 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #3 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tenker 1-3 år høres riktig ut. Kommer ann på stillingen og yrket, men ville nok gjort det samme selv. Takk for svar:-) Da følger jeg magefølelsen om et år! Anonymkode: 2d101...45b
Gjest Albbas Skrevet 9. juni 2022 #4 Skrevet 9. juni 2022 Så fort du har lyst og mulighet. Kan jo hende du ser at du heller vil utvikle deg der du er (og presse opp lønnen der du er).
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #5 Skrevet 9. juni 2022 Albbas skrev (35 minutter siden): Så fort du har lyst og mulighet. Kan jo hende du ser at du heller vil utvikle deg der du er (og presse opp lønnen der du er). Ja, ting er ikke alltid forutsigbart Fikk isåfall veldig godt inntrykk av arbeidsmiljøet der jeg skal begynne, så vet jo aldri om det er "bare bare" å forlate dersom de byr på forfremmelser osv. Anonymkode: 2d101...45b
Alauda Skrevet 9. juni 2022 #6 Skrevet 9. juni 2022 Jeg tenker at man ideelt sett bør være i første jobben i to år, er man kortere tid, kan nye arbeidsgivere lure på om du er litt ustadig. Men dette forutsetter jo at jobben er bra; er jobben mindre bra, er det jo bedre å bytte. 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #7 Skrevet 9. juni 2022 Alauda skrev (5 minutter siden): Jeg tenker at man ideelt sett bør være i første jobben i to år, er man kortere tid, kan nye arbeidsgivere lure på om du er litt ustadig. Men dette forutsetter jo at jobben er bra; er jobben mindre bra, er det jo bedre å bytte. Takk for innspill! Satser på at jeg triver med det jeg gjør først og fremst, og holder meg der i isåfall to år. Anonymkode: 2d101...45b
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #8 Skrevet 9. juni 2022 Du må også føle at du trives og at du kan klare å få utvikling i jobben du har, om ikke så kan du bytte. Jeg er på min tredje jobb på to år nå, grunnen er fordi første jobb var bare et vikariat, mens jobb nr. 2 var fast men jeg mistrivdes sterkt pga dårlig miljø. Så nå på min tredje jobb føler jeg endelig kan bli litt lengre da jeg trives og har mulighet til å utvikle meg. Så det er viktig å føle på magefølelsen på hvordan du har det i jobben, både miljø, lønn og utvikling. Anonymkode: 56b89...2fc 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #9 Skrevet 9. juni 2022 Vet ikke hvilken bransje du er i, men i en del private bedrifter er det relativt vanlig å klatre i gradene innad i bedriften. Det er kanskje den enkleste veien å komme høyere opp. Høyere stillinger krever ofte erfaring fra lignende stillinger. Anonymkode: 67038...ce6
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #10 Skrevet 9. juni 2022 Slikt er avhenig av bransje. Hvilken bransje er du i? Anonymkode: 1e8ca...3d1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #11 Skrevet 9. juni 2022 Ingen fasit på dette, men kan ta meg selv som eksempel. Ferdig utdannet siviløkonom i 2020, og er nå i ferd med å signere kontrakt med 3. arbeidsplass siden ferdigutdannet. For min del har jobbytte etter cirka 1 år vært en god løsning. Har byttet meg "oppover" i stilling og gått fra 480k startlønn i 2020 til å forhandle om cirka 700k nå på 3. arbeidsplass med oppstart høst 2022. Anonymkode: 85a5e...d00
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #12 Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Du må også føle at du trives og at du kan klare å få utvikling i jobben du har, om ikke så kan du bytte. Jeg er på min tredje jobb på to år nå, grunnen er fordi første jobb var bare et vikariat, mens jobb nr. 2 var fast men jeg mistrivdes sterkt pga dårlig miljø. Så nå på min tredje jobb føler jeg endelig kan bli litt lengre da jeg trives og har mulighet til å utvikle meg. Så det er viktig å føle på magefølelsen på hvordan du har det i jobben, både miljø, lønn og utvikling. Anonymkode: 56b89...2fc Tenker du ikke akkurat har høy utdanning om du har byttet jobb 3 ganger på 2 år. Anonymkode: 672f6...94a
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #13 Skrevet 10. juni 2022 Du må jo først få prøvd deg og se om du mestrer jobben før du tar på deg mer ansvar. Anonymkode: 64a20...702
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå