Gå til innhold

Hvileperiode for grønne planter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor kort kan jeg gjøre hvileperioden for plantene...altså tiden uten gjødsel?

Har det så travelt...for jeg vil dope de en drøy meter så fort som mulig. :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk...husk at hun må svare så kort som mulig da...jeg har dårlig tid. :ler:

Tror det normale er fra midt november til midt februar...men det har jo ikke jeg tid til å vente på. :roll:

Skrevet

Hvorfor sånt hastverk?

Mange planter klarer seg fint uten hvileperiode, men de er avhengige av godt plantelys (og det begrenser seg stort sett selv om du har norsk høst og vinter, med lavere lysintensitet og kortere dager.)

Har du tilstrekkelig veksthusbelysning kan mange planter opprettholde veksten. Men planter følger stort sett årsrytmen for de forhold de opprinnelig kommer fra, og noen av dem krever "pause" med f.eks kjøligere temperatur.

Prøv å holde en ripsbusk eller et grantre innendørs hele vinteren og behandle den som en potteplante i romstemperatur...Det er ikke egentlig din mangel på grønne fingre som dreper dem, men at de ikke er tilpasset et året-rundt-sommerklima.

Skrevet
Hvorfor sånt hastverk?
Fordi de skal plasseres på et sted hvor det bør være store planter....vil se rart ut med en liten tust på 50 cm der. :ler:

Mange planter klarer seg fint uten hvileperiode, men de er avhengige av godt plantelys (og det begrenser seg stort sett selv om du har norsk høst og vinter, med lavere lysintensitet og kortere dager.)
Ok, var det med om jeg skulle ha en pause i gjødslinga jeg tenkte på. Plantene har godt dagslys da de står på rekke og rad ved vinduer som går ned til gulvet (fordi de skal bli store fort).

Det er ikke egentlig din mangel på grønne fingre som dreper dem
Her har vi så grønne fingre så....det vokser både ute og inne. :ler:
Skrevet

Mor sier at du kan prøve deg frem med å gjødsle en gang i uken hvis vi forstod deg rett; og så se det an derfra

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

La planta hvile når det er lite dagslys, dvs om vinteren. Hvis du gjødsler ofte om vinteren, kommer du til å få en skranglete vekst på planta di, fordi det er for lite lys til at planta kan ha en effektiv fotosyntese. Hvis du har mulighet for å gi den plantelys, så la den hvile (i naturlig lys og uten gjødsel) i en mnd ca, før du gir den gradvis mer lys og gjødsel hver 14. dag.

Hva slags plante er det snakk om, forresten?

Skrevet

Takk for råd. :)

Mor sier at du kan prøve deg frem med å gjødsle en gang i uken hvis vi forstod deg rett; og så se det an derfra

Oki...men jeg vanner jo ikke hver uke høst og vinter...tror ikke jeg gjør det om sommeren heller jeg. :ler:

Hva slags plante er det snakk om, forresten?

Primært bjørkfiken....så det gjør ikke noe om den blir litt "strantete"...det fikser jeg bare til igjen senere. :)

Da blir det nok gjødselfritt i ca seks uker rundt jul tenker jeg.

Skrevet

Min bjørkefiken er veldig heldig hvis den får Substral et par ganger i halvåret, og den er stor og fin. Derfor forvirrer du meg litt nå Sixx, hvileperiode? "bare" gjødsle 1 gang per uke? Min får noen desiliter vann 1 gang i uken, og klarer seg fint med det.

Skrevet

Rosin: Mine planter får et par liter vann med gjødsel når de er passe tørre...så holder det ei stund. :ler:

Hvileperiode er sånn: trappe ned gjødslinga om høsten-...ikke noe gjødsel i en periode om vinteren...og så trappe opp, gjødslinga på senvinteren. Jeg har aldri brydd meg om nedtrapping eller opptrapping...her er det alt eller intet. :ler:

Skrevet

Jeg har lært at man ikke skal gi den så mye vann av gangen, for da "kaster" den bladene.

Skrevet

å ja....her vokser blomster til himmels både inne og ute med sånn type vanning...men de skal tørke opp mellom hver gang...og det er jo grenser for hvor mye vann....men jeg liker ikke små "fiseblomster"....så derfor har vi store potter (og blomster) som tåler mye vann. :)

• 5 uker senere...
Skrevet

noen bjerkefiken (ficus) vokser raskt og non ikke,noen kan vokse opptil 50cm. i året...di liker ikke for mye vann,-da blir bladene gule og faller av...gi den vann når den er lett tørr (sommer=1-2 ganger i uken,-vinter=7-10 dager mellom hver vanning)kun gjødsel i vekstperioden (fra tidleg vår til sensommer)di liker også veldig godt en daglig dusj :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...